PDA

View Full Version : Toets repareren



P-Five
25 april 2006, 16:40
Hoi,

Ik ben een reddingsoperatie begonnen. De body is kaal en wacht op een nieuw kleurtje en laklaag maar... de toets van de hals zit aan de kopkant over een lengte van ongeveer 15 cm los. Is dit een kwestie van houtlijm ertussen en klemmen of heb ik daar een speciale lijm voor nodig? En voor het vastlijmen van de topkam?

Een tweede vraag: er moet een nieuw brug en stoptail op... hoe krijg ik de oude schroefdraad uit de body? Die dingen zitten muurvast!!!!

Ik heb natuurlijk al in dit forum rondgesnuffeld ;-) Professioneel laten repareren en lakken komt uit op 575 Euri dus dan is de keuze om het zelf te proberen snel gemaakt...

Bedankt, P-Five

Mattia
25 april 2006, 18:44
Ik zou de toets gewoon helemaal loswerken (heet ijzer, bot dun plat plamuurmes ofzo), beide oppervlaktes goed schoonmaken, lijmresten weg, en dan hups, opnieuw verlijmen.

Verder, stud tailpiece dingen, zie StewMac voor een speciale 'stud puller' gereedschapje, is best makkelijk om zelf ook iets soorgelijks te maken. Hitte op metalen onderdelen die vastzitten (fretten inserts), aangebracht met bijv. een soldeerbout, wil ook wel eens behulpzaam zijn.

P-Five
25 april 2006, 20:51
Nou... de toets is er inmiddels af. Dat ging eenvoudig met een fohn en wat geduld. Enkel is nu dus de hals krom omdat de toets niet meer tegenwerkt. Dat komt toch weer goed of moet hij opnieuw worden afgesteld...?

G.G.
25 april 2006, 21:04
Draai de halspen ff wat losser. Als de toets vast zit kan ie weer strak.

P-Five
25 april 2006, 21:08
Draai de halspen ff wat losser. Als de toets vast zit kan ie weer strak.

Welke kant op? Met de klok mee of tegen? Ik lees alleen holler (mee) en boller (tegen) ;-) op het internet. Niet strakker/losser...

ernieman
25 april 2006, 22:01
Welke kant op? Met de klok mee of tegen? Ik lees alleen holler (mee) en boller (tegen) ;-) op het internet. Niet strakker/losser...

Righty Tighty - Lefty Loosy

EJ

P-Five
25 april 2006, 22:40
Righty Tighty - Lefty Loosy

EJ

Thank U ;-) eigenlijk logisch he...

piezo
26 april 2006, 09:29
Na schoonmaken weer oplijmen met Titebond of houtlijm. Om de toets tijdens het klemmen op zijn plaats te houden (lijm is ook een glijmiddel) de volgende raad:
- in de buurt van de uiteinden van de hals een dun spijkertje ca. 6 mm diep in de hals hameren, wel eerst voorboren
- uitstekende deel van spijkertjes afknippen met een kniptang zodanig dat er nog 3 mm uitsteekt
- scherpvijlen, je houdt dan een puntje van ca. 2 mm over
- toets (zonder lijm) goed positioneren en vast op de hals drukken. de spijkerpuntjes druk je daarmee in de toets, daarna weer netjes lostrekken
- als je nu de toets na het aanbrengen van de lijm weer netjes puntje-in-gaatje positioneert kan hij tijdens het klemmen niet verschuiven

Gitaarbouwer
26 april 2006, 09:46
Goed idee!

aad
26 april 2006, 10:29
Thank U ;-) eigenlijk logisch he...

Bij een kraan is het andersom of is het nou de volumeknop?
Linksom harder (of zachter) en omgekeerd.

ehhhh :D

G.G.
26 april 2006, 10:41
Bij een kraan is het andersom of is het nou de volumeknop?
Linksom harder (of zachter) en omgekeerd.

ehhhh :D

Klinkt heel stom, maar ik heb redelijk wat gesleuteld (ook aanauto's en motoren) maar ik pak nog steeds fictief een colafles beet en draai die in gedachten en met mijn handen los om me voor te stellen wat vast en wat los is. Ziet er net zo dom uit als luchtgitaar spelen. Maar werkt wel :)

JoostBaksteen
26 april 2006, 11:17
Klinkt heel stom, maar ik heb redelijk wat gesleuteld (ook aanauto's en motoren) maar ik pak nog steeds fictief een colafles beet en draai die in gedachten en met mijn handen los om me voor te stellen wat vast en wat los is. Ziet er net zo dom uit als luchtgitaar spelen. Maar werkt wel :)

Goede tip :D

bat
26 april 2006, 11:28
Bij een kraan is het andersom of is het nou de volumeknop?
Linksom harder (of zachter) en omgekeerd.

ehhhh :D
Normaal is:
- volumeknop: naar rechts is harder, naar links is zachter
- kraan: linksom is meer water, rechtsom is minder water, maar dat klopt dan weer, want linksom is open, rechtsom is dicht.

Mattia
26 april 2006, 13:48
Voor toest alignment gebruik ik gewoon kleine spijkertjes. Ik boor bij de 1ste en 12de fret, beetje opzij om de truss rod en CF rods te sparen. Voorboren met een super-klein boortje met de dremel (1.5, 2mm...gebruik ik verder nergens anders voor. Zorg dat 't kleiner blijft dan de breedte van een fret), toets droog erop, spijkertjes heel licht erin tikken, de boel eraf, toest lijmen, weer lichtjes aantikken, klemmen. Als het droog is, spijkers gewoon eruit trekken met een tang. Zitten ze dus niet in de weg als je ooit de toets eraf moet halen.

piezo
26 april 2006, 15:13
Ook een slimme, maar ik heb al 2x eerder toetsen met spijkertjes reeds eronder verwijderd en heb daar toen weinig last van gehad. Ik kan me namelijk voorstellen dat je er bij een oude toets compleet met frets liever voor kiest alle frets gewoon te laten zitten. Heb ik tenminste gedaan, maar misschien kun jij (=Mattia) aangeven wanneer/waarom dat niet verstandig is.

Mattia
26 april 2006, 15:39
Ook een slimme, maar ik heb al 2x eerder toetsen met spijkertjes reeds eronder verwijderd en heb daar toen weinig last van gehad. Ik kan me namelijk voorstellen dat je er bij een oude toets compleet met frets liever voor kiest alle frets gewoon te laten zitten. Heb ik tenminste gedaan, maar misschien kun jij (=Mattia) aangeven wanneer/waarom dat niet verstandig is.

Och, hangt een beetje erg van de toets af. Ik zou 'm waarschijnlijk refretten, omdat ik het liefst weet dat de toets zelf precies vlak is, voordat de frets erin gaan. Bij een toets die eraf is gehaald is dat waarschijnlijk lang niet altijd het geval.

Ik heb de 'toets alignment' op beide manieren gedaan, maar ik vind het 'spijkertje door de fretsleuf' systeem gewoon net iets handiger/makkelijker.

P-Five
26 april 2006, 19:10
Het verwijderen van de studs gaat eigenlijk ook gemakkelijk. Zoek een lange moer met dezelfde diameter als de stud. Schroef die er helemaal in en draai dan voorzichtig verder. De moer is dan de hefboom en de stud komt langzaam omhoog. Nu alleen nog een lange moer vinden he... ;-)

ernieman
26 april 2006, 19:17
Voorboren met een super-klein boortje met de dremel (1.5, 2mm...gebruik ik verder nergens anders voor. Zorg dat 't kleiner blijft dan de breedte van een fret.

Haha, leuk. Ik gebruik die dingen voor kammetjes van luiten, snaar dikte is minder dan 1mm dus mooi gaatje boren met 1mm boortje...

EJ