PDA

View Full Version : Actie verhogen



Droffie
25 april 2006, 13:02
Ik had de actie van mij LP Standard wat hoger gezet door de hals iets meer kromming te geven. Vooral omdat ik graag in open G speel wat minder snaarspanning geeft.

Maar mijn gitaargeluid is 100% veranderd daardoor !! positief...

Ik haal nu tonen uit mijn LP die ik er nooit eerder uitkreeg. Hij is veel meer tot leven gekomen. Dat een tikje meer relief zoveel verschil uitmaakte bij een elektrische gitaar had ik niet gedacht. Ik ben bang dat al die tijd de actie gewoon te laag had staan.

Ik moest mijn verhaal even kwijt.

Wie heeft deze ervaring nog meer?

Orpheo
25 april 2006, 13:18
Ik had de actie van mij LP Standard wat hoger gezet door de hals iets meer kromming te geven. Vooral omdat ik graag in open G speel wat minder snaarspanning geeft.

Maar mijn gitaargeluid is 100% veranderd daardoor !! positief...

Ik haal nu tonen uit mijn LP die ik er nooit eerder uitkreeg. Hij is veel meer tot leven gekomen. Dat een tikje meer relief zoveel verschil uitmaakte bij een elektrische gitaar had ik niet gedacht. Ik ben bang dat al die tijd de actie gewoon te laag had staan.

Ik moest mijn verhaal even kwijt.

Wie heeft deze ervaring nog meer?

ik herken t wel. de tone wordt wat opener vind ik. pinches komen er iets makkelijker uit.... en t bendt beter. ik bend nl de snaar ONDER de snaren door, en niet alles mee omhoog zeg maar. en dan is hoge actie toch iets makkelijker.

prsguy
25 april 2006, 14:55
Een klassieke truuk om een veel beter geluid te krijgen : setje dikkere snaren (een maatje omhoog) gecombineerd met een lichte verhoging van de actie !

Gegarandeerd succes !!! Het is in 't begin wel harder werken (en zere vingers) maar het loont wel ! Try it ! 8-)

Tupelo
25 april 2006, 15:03
Verschil is inderdaad aanzienlijk. Ik houd ook van hoge actie. Veel betere attack, veel minder slippertjes en zelfs meer sustain lijkt wel..

Droffie
25 april 2006, 15:37
Een klassieke truuk om een veel beter geluid te krijgen : setje dikkere snaren (een maatje omhoog) gecombineerd met een lichte verhoging van de actie !

Gegarandeerd succes !!! Het is in 't begin wel harder werken (en zere vingers) maar het loont wel ! Try it ! 8-)

Blijkbaar, op mijn akoestische gitaren zet ik de actie ook meestal wat hoger omdat fretbuzz op een ak.gitaar genadeloos is. Over 't algemeen vind ik ze ook wat helderder klinken. Gewoon nooit bij nagedacht dat ook op mijn Les Paul te doen. Ben er blij om dat ik er na 18 jaar gitaar spelen ook achter ben gekomen...:seriousf:

bert k
25 april 2006, 16:13
Bekend verhaal, goeie actie...

Maar waarom de kromming van de hals aangepakt? Waarom heb je niet gewoon de brug wat hoger gedraaid?

screamindemon
25 april 2006, 22:16
Wie heeft deze ervaring nog meer?

Yep, zeer zeker, mijn strat stond afgesteld als een metalgitaar, ff langs de gitaarboer: wat een resultaat, ik ben geneigd om'm nog hoger te zetten maar eigenlijk is het zo ook gewoon goed.

hendrix2
25 april 2006, 22:23
ik heb alleen maar ervaring met heel lage actie. Nu ik al deze positieve reacties lees wil ik ook wel eens op een van mijn gitaren een hogere actie. Tast dit de soepelheid van het spelen erg aan?

Orpheo
25 april 2006, 22:29
ik heb alleen maar ervaring met heel lage actie. Nu ik al deze positieve reacties lees wil ik ook wel eens op een van mijn gitaren een hogere actie. Tast dit de soepelheid van het spelen erg aan?

niet in negatieve zin vind ik.

Dirk W
25 april 2006, 22:53
jazekr wel, als je lage actie gewend ben dan is hoge actie en dikke snaren echt een ramp in het begin. Het speelt moeilijker, je moet meer kracht zetten om een mooie noot te krijgen.
Benden doe ik nu ook al onder de snaren door (als hij 3 fretten omhoog moet). Het enige nadeel wat dat heeft is dat ik elke keer de snaren waar ik onderdoor ga wel in mn vingers snijden (tot het bloeden aan toe), maar je kan wel hoog benden, de controle is iets minder.

drap
25 april 2006, 22:58
De voordelen van een hoge actie is dat je makkelijker akkoorden grijpt, dat bends makkelijker gaan en dat je meer tone hebt. Nadelen van een hoge actie is dat de ultra-snelle runs een stuk moeilijker gaan, omdat je wat meer moet knijpen. Ik persoonlijk verkies de hogere actie met dikke snaren (0.11)

hendrix2
25 april 2006, 23:32
ik ga het gewoon eens proberen. Zal dan wel merken of het iets voor mij is of niet. Denk dat mijn voorkeur zal blijven uitgaan naar een lage actie, maar ik ga niet oordelen voor ik beiden geprobeerd heb :)

Droffie
26 april 2006, 13:51
Bekend verhaal, goeie actie...

Maar waarom de kromming van de hals aangepakt? Waarom heb je niet gewoon de brug wat hoger gedraaid?

Ik moest wel omdat ik fretbuzz kreeg in open G op de lagere frets. Dat is niet te verhelpen met brughoogte afstelling.
Ik had altijd al een klein beetje (acceptabele) buzz in normale stemming maar nu ook niet meer. De gitaar klinkt gewoon beter nu. Toch zal dat kleine beetje buzz een grote impact hebben gehad op de tone.

Over de bespeelbaarheid, idd speelt ie iets zwaarder maar niet heel veel. ik vind 't wel lekker, ook omdat veel akoestisch speel en op een strat ben ik wel wat gewend.