PDA

View Full Version : Nieuwe topkam



GunMetalBlue
25 april 2006, 11:14
Op USA fenders zie je van die metalen topkammen staan.
Hoe heten die dingen?
Kun je die zelf installeren en die oude deinstalleren?

Thx al voor de replies

Tristan
25 april 2006, 11:34
Volgens mij is dat zo'n LSG Roller Nut, maar ik dacht dat die dingen niet meer gebruikt werden... Waarom wil je je topkam eigenlijk vervangen door zo'n ding?
Ik zou eerder een graph tech topkam nemen of zoiets...

GunMetalBlue
25 april 2006, 11:40
Ik vind het er gewoon hartstikke gaaf uitzien en de kans dat het materiaal van ja kam breekt is kleiner. Je kunt ook makkelijker is dikkere of dunnere snaren nemen zonder dat je hoeft te vrezen dat je kam het niet aan zou kunnen.

Ik heb net gekeken, een LSG is het niet.
Op de site van graphtech vind ik geen metalen topkammen.
Kun je daar even een foto van geven?

Tristan
26 april 2006, 22:44
Dat wat betreft dikkere en dunnere snaren kan soms wel een probleem zijn, want als het zo'n LSG roller nut is, of een nieuw ding dat daarop lijkt, dan kunnen daar volgens mij geen 011's in...
Trouwens, ik heb er nog nooit van gehoord dat je topkam zou kunnen breken, het enige wat kan gebeuren is dat hij te ver inslijt, maar dat is pas na vele afstelbeurten en een lange tijd spelen hoor...
Mijn advies is: als het goed zit, kan je er beter niets aan laten doen.
Ik heb op mijn eerste strat ook een nieuwe topkam laten zetten, had die gast hem niet goed ingezaagd, mijn gitaar klonk gelijk kut en alles... Ben ik nog een keer naar een andere gitaarreparateur gemoeten om er weer een nieuwe op te laten zetten... Ben zeker 100 euro kwijt geweest al met al...
Ik kan geen foto's uploaden, maar je moet ook niet bij digitech kijken, maar bij graph tech... of graphtech... Als je er iets op laat zetten, dan zou ik er zoeentje op laten zetten, een zwarte van grafiet...

JoostBaksteen
26 april 2006, 22:47
http://www.music123.com/Fender-LSR-Roller-Nut-i45573.music

LSR Roller Nut bedoel je.

Maar topkam breken? Dat is vrijwel onmogelijk hoor. Zo niet onmogelijk. Tenzij je hals in 2en splijt, maar dan doe je toch iets fout :D.

Tristan
26 april 2006, 23:29
Oh ja, LSR, ach ja, LSR, LSG, LPG, het is allemaal hetzelfde... :D
Hij kan gewoon beter geen nieuwe topkam erop laten zetten denk ik...

BamBuFan1
26 april 2006, 23:35
http://www.music123.com/Fender-LSR-Roller-Nut-i45573.music

LSR Roller Nut bedoel je.

Maar topkam breken? Dat is vrijwel onmogelijk hoor. Zo niet onmogelijk. Tenzij je hals in 2en splijt, maar dan doe je toch iets fout :D.

Het lukte Kurt Cobain anders regelmatig...
Maar ik vrees dat een roller nut kam je geluid aardig verandert. Ik ben al een tijdje aan het goochelen met kammen op mijn eigen Japanse Strat en ik heb gemerkt dat er echt een GROOT verschil is tussen het geluid van bv een messing /benen/plastic/graphtec kam. En een kam waarbij de snaren niet direct op het hout liggen maar via die roller lijkt me een veel scherper/nasaler geluid opleveren.

Tristan
26 april 2006, 23:55
Echt waar??? Dan had hij blijkbaar niet alleen het talent om goede songs te schrijven... :D
Ik vrees ook dat die Roller Nut niet te gek gaat klinken, ik denk een beetje nasaal, maar de manier waarop de topkam erin is gezet is nog belangrijker dan de topkam zelf... Alles moet goed passen en goed ingesneden zijn...

GunMetalBlue
28 april 2006, 18:27
ok! geen nieuwe topkam dus! :)

Tristan
28 april 2006, 19:24
Ik denk dat het beter is... Pas als je je gitaar niet goed gestemd krijgt, of als er iets aan gaat lopen is het handig om de topkam te vervangen. Als een ervaren gitaarbouwer zegt dat het euvel aan je topkam ligt welteverstaan...
Om een andere reden zou ik nooit mijn topkam laten vervangen...
Als degene die erop zit zijn werk goed doet kan je hem beter niet vervangen...

AART
28 april 2006, 19:43
Ik heb ook wel eens een topam gebroken, op mijn oude richwood les paul, die ik maar twee weken gehad heb:P

Jeanken
29 april 2006, 10:35
Kheb een stratje met messing topkam en die klinkt anders verre van nasaal..
De merde is wel, als hij nog niet geschikt is voor dikkere snaren kan je in tegenstelling tot een benen topkam niet even met een klein nagelvijltje vergroten, hat is wel wat steviger..
Het breken van een topkam is misschien wat moeilijk, maar ik heb wel al een paar keer een schilfer afgeslagen, en dat is wel kut want dan moet heel de topkam eruit..
Voor het gemak zou ik het niet echt doen, ook het inpassen is niet simpel, weer een benen topkam die niet past is makkelijk wat bij te vormen, een messing beestje daarintegen.

master99
1 mei 2006, 08:53
Ik heb bij mijn strat in het verleden zelf een messing topkam gemaakt; gefiguurzaagd uit een dikke plaat messing.
Ook messing is met een vijltje, (geen nagelvijltje maar een echte) prima aan de snaardiktes aan te passen. Voor de dunne E is de zaagbreedte van een figuurzaag al voldoende.
Je kan er dus prima mee experimenteren als je zou willen.

Xeno
1 mei 2006, 10:25
Ik ben al een tijdje aan het goochelen met kammen op mijn eigen Japanse Strat en ik heb gemerkt dat er echt een GROOT verschil is tussen het geluid van bv een messing /benen/plastic/graphtec kam.

En, hoe zou je de klank van deze materialen omschrijven ten opzichte van elkaar? Ik ben benieuwd want ik ben juist op zoek naar een nieuwe :) .

Ik neem aan dat je het verschil alleen hoort bij open snaren?

Dude
1 mei 2006, 14:10
Maar topkam breken? Dat is vrijwel onmogelijk hoor. Zo niet onmogelijk. Tenzij je hals in 2en splijt, maar dan doe je toch iets fout :D.

eeuh... nou tis bij mijn western gitaartje anders al 2 keer gelukt en zo ontzettend ruig speel ik daar dus helemaal niet op....