PDA

View Full Version : Floyd Rose Tremolo systeem



kassie
25 april 2006, 11:03
Hallo,

ik ben van plan een nieuwe gitaar te bouwen. En aangezien bij dit model een tremolo bijzonder goed staat wil ik er graag een floyd rose tremolo op zetten. Maar in het verleden heb ik al eens een Cort gitaar gehad met een wilkinson tremolo. dit was een zwevende tremolo Daar had ik continu geknapte snaren mee. en de snaren sneden zich ook in de zadeltjes dus ik was continu aan het bijveilen. Daarom heb ik een les paul gekocht en waren de problemen voorbij. Maar ik hoorde dat een floyd rose tremolo ongeveer de creme de la creme is van tremolo's. Ook dat ze een locking nut mogelijk is zodat ze niet zo snel ontstemmen. heb je bij deze tremolo ook meer geknapte snaren bij een redelijk stevig gebruik? en zijn er misschien ook speciale zadeltjes voor te krijgen waar de snaren minder in snijden?

groeten Karst-Erik

SBloke
25 april 2006, 11:12
Over het algemeen horen snaren niet te knappen bij stevig tremmelo gebruik...


We nemen even een mooi voorbeeld.. Meneer Steve Vai.. Die trekt en beukt er toch behoorlijk wat op los met die jengelstengel. Als je trem van goede kwaliteit is zul je nergens last van hebben. Dat de snaren zich in de zadeltjes graven is een materiaalfout van de trem. De zadeltjes horen van hard metaal gemaakt te zijn.

Bij alle kwaliteitstremmelo's heb je geen problemen.


Overigens maar Kahler ook hele mooie tremmelosystemen. En uiteraard moet je altijd een locking nut monteren als je flink aan de gang wil gaan.

pol
25 april 2006, 13:02
bij mijn gibsons speelde ik voortduren snaren over, bij mijn jackson usa met floyd rose is er nog geen enkele overgegaan.
Nu vervang ik mijn snaren wel minstens een week voor een optreden, ik wil niet het risico lopen dat er eentje springt.

Trocar
25 april 2006, 14:22
We nemen even een mooi voorbeeld.. Meneer Steve Vai.. Die trekt en beukt er toch behoorlijk wat op los met die jengelstengel.

Het is dan ook wel weer zo dat hij een paar keer per jaar zijn gehele tremoloblok laat vervangen. ;)

Maar verder: inderdaad. Als je een beetje in de buidel tast en niet een goedkope kopie aanschaft, maar the real thing, dan slijt er niets in.

kassie
25 april 2006, 17:03
ik vind het wel moeilijk. zeker omdat zo'n floyd rose nieuw zo'n 100 euries is. ik dacht meer aan 2e hands. ik heb er eentje gezien die op een squier zit. dat zal dan wel niet topklasse zijn. maar zijn er niet aparte zadeltjes voor die je kunt monteren? als ze bijvoorbeeld versleten zijn ofzo. moet je dan je hele tremolo vervangen? ik zit nu dus te twijfelen om een gewone brug te monteren. maar dan moet ik mijn hals van mijn zelfbouwproject schuiner zetten net als bij een les paul toch? bij een gitaar met een tremolo staat de hals toch in het verlengde van de body zoals een stratocaster? ik wil uiteindelijk een mockingbird model maken namelijk. maar daar zijn zoveel versies van. alhoewel ik die met een floyd de mooiste vind.

Trocar
25 april 2006, 17:47
Je kunt wel losse zadeltjes en blokjes en dergelijke kopen voor Floyd (kopieen).
Maar wanneer je een slecht kopie hebt zijn dat niet je eerste problemen lijkt me. Het gaat dan om de knife-edges, de scherpe randjes van het tremoloblok waar de trem over heen en weer kantelt. Als die verslijten (bot worden) dan krijg je het probleem dat je gitaar bij trem-gebruik ontstemd (niet goed in het midden terug komt). Vaak zijn de goedkope floyd kopieen gemaakt van metaal dat zachter is dan de 'echte', en slijten daarom te snel.
Er zijn wel tremolos te vinden met verwisselbare knife-edges, of tremolos die werken met kogellagers ipv de knife-edges, maar daar weet ik niet veel van.

G.G.
25 april 2006, 20:28
Kijk eens of een lo pro edge van ibanez wat is. Heb er zeer goeie ervaringen mee.

Lord Abortion
25 april 2006, 20:36
Kijk eens naar Kahler tremolo's. Die werken wel volgens een ander principe maar zijn kwalitatief zeker even goed als een Floyd en bieden iets meer stabiliteit.

SBloke
25 april 2006, 21:01
Het is dan ook wel weer zo dat hij een paar keer per jaar zijn gehele tremoloblok laat vervangen. ;)


Zou ik ook doen als ik minimaal 8 uur per dag speel. Even een snel rekensommetje....

Stel hij wisselt om de 13 weken van trem (4x per jaar). Da's dan 13x7x8 = 728 uurtjes spelen. Natuurlijk is de trem dan nog niet echt op, maar begint wellicht wat slijtage te vertonen. Tegen de tijd dat je als niet-prof speler met een normale baan aan die 728 uurtjes zit ben je wel eventjes verder lijkt mij. Plus dat je mij niet echt een "shredder" lijkt dus ook niet ZO geweldadig met je trem om zal gaan.

peter_heijnen
25 april 2006, 21:22
Ik speel bijna 20 jaar voornamelijk met floyd rose systemen, en de laatste jaren is dat met Gotoh waar ik zeer tevreden over ben.

Waar je je bij floyd rose systemen echt geen zorgen om hoeft te maken, is gebroken snaren, ze breken namelijk altijd op de zadeltjes van de tremolo.

Zorg dat je een nieuw setje snaren zo veel mogelijk extra windingen op de stemschroef geeft.
Als je een snaar breekt (op het zadeltje) draai je de locknut los, trekt de snaar iets naar achteren door de stemschroef terug te draaien, en klemt de teruggetrokken snaar opnieuw in met het klemblokje nadat je het oude stukje snaar hebt verwijderd.

Na een tijdje weet je hoe lang jouw snaren met jouw tremologebruik goed blijven tot ze breken. Als je dat moment kent, kun je het steeds voor zijn door op tijd de zwakke plek -bij het zadeltje dus- er gewoon af te knippen en de snaren opnieuw in te klemmen.

Je zult je snaren op deze manier helemaal op kunnen gebruiken tot ze echt helemaal nergens meer naar klinken, en als je het goed doet zul je echt nooit meer een snaar breken tijdens repetities of optredens.

Btw: Kahler had van die rolletjes waar je snaren overheen rolden. Dat is dus echtvreselijk voor je snaren en daarnaast werkt Kahler volgens mij met de ballends van de snaar zodat bovenstaande truc niet werkt.

The Fourth Horsemen
25 april 2006, 23:06
Ik en vele andere van mijn kameraden die ooit een gitaar met floyd rose hebben gehad, willen dat nooit meer. Als ge bijvoorbeeld eens een andere stemming wilt, bvb drop, dan kunt ge het hele boeltje losvijzen en iedere snaar opnieuw beginnen stemmen. Speelt ge altijd dezelfde stemming, dan is het een godsgave, bijna nooit moeten stemmen. 't is maar wat ge wilt... en omdat gij nog nooit een gitaar met hebt gehad, wou ik dit ff zeggen.

kassie
26 april 2006, 00:11
ik zal kahler en lo pro edge tremolo systemen ff checken. en ik heb nog een andere gitaar, een les paul type dus ik kan gerust drop d doen. Alhoewel vai niet mijn stijl is weet ik wel dat hij een supergitarist is en flink aan zijn tremolo loopt te trekken. een floyd systeem zal dus wel goed zijn. en dat je snaren op kunt gebruiken vind ik wel ideaal.

Nickname
26 april 2006, 17:00
Ik en vele andere van mijn kameraden die ooit een gitaar met floyd rose hebben gehad, willen dat nooit meer. Als ge bijvoorbeeld eens een andere stemming wilt, bvb drop, dan kunt ge het hele boeltje losvijzen en iedere snaar opnieuw beginnen stemmen. Speelt ge altijd dezelfde stemming, dan is het een godsgave, bijna nooit moeten stemmen. 't is maar wat ge wilt... en omdat gij nog nooit een gitaar met hebt gehad, wou ik dit ff zeggen.

Je hebt gelijk, als je altijd in dezelfde stemming blijft is het geweldig.. maar even snel omstemmen is er niet bij. Daarom is het altijd wel handig om een backup gitaar met een vaste brug erbij te hebben :)

kassie
26 april 2006, 17:14
op de site van musikproduktiv staat een floyd rose van collins voor 100 euro en eentje van schaller die 200 euro is. wil dat dus zeggen dat die van collins prut is? ik vind 100 euro al behoorlijk veel voor een tremolo systeem

fred dons
26 april 2006, 17:33
helaas de collins is aardig maar voor lange termijn niet zo goed, het materiaal is te zacht voor lang durig gebruik, Boston heeft ook een kopie floyd die "net zo goed" is als de collins maar slechts de helft kost (te koop bij o/a back and forth)
ik gebruik voornamelijk original floyds en die zijn (winkelprijs) nog duurder dan schaller licensed (beide worden wel door schaller gemaakt) maar je merkt het verschil wel (Gotohs zijn overigens ook heel erg goed)
ik heb 2 gitaren met (original) floyds die een kleine 25 jaar oud zijn en nog steeds goed werken

G.G.
26 april 2006, 23:43
Hallo,

ik ben van plan een nieuwe gitaar te bouwen. En aangezien bij dit model een tremolo bijzonder goed staat wil ik er graag een floyd rose tremolo op zetten.

Investeer in de beste tremelo die je kan vinden. Is je budget niet toereikend, zet er dan tijdelijk goedkope prut elementen in ofzo. Die zijn veel gemakkleijker te vervangen en het past altijd.

Ik heb een schaller en een low pro (zijn allebei nou niet echt goedkoop, maar ze zijn het echt wel waard).

Achteraf een tremelo upgrade is veel lastiger omdat het vaak net niet past, en dan moet je weer frezen etc, en dat vind je lak ook niet fijn. Of er blijven gaten zichtbaar van de oude frezing.

Mijn advies: zorg dat de brug gelijk de juiste is, en verander deze niet meer.

Marcel61
8 mei 2006, 19:40
Ik en vele andere van mijn kameraden die ooit een gitaar met floyd rose hebben gehad, willen dat nooit meer. Als ge bijvoorbeeld eens een andere stemming wilt, bvb drop, dan kunt ge het hele boeltje losvijzen en iedere snaar opnieuw beginnen stemmen. Speelt ge altijd dezelfde stemming, dan is het een godsgave, bijna nooit moeten stemmen. 't is maar wat ge wilt... en omdat gij nog nooit een gitaar met hebt gehad, wou ik dit ff zeggen.

Hoeft niet zo te zijn...

www.freelok.com
www.tremol-no.com
www.tremconverter.com

Dan kan je wel drop-tunen met een Floyd!

Outrage
24 mei 2006, 23:14
Mischien wel handig om weten is dat Carvin een topkam uitgevonden heeft die uit een speciale mengeling bestaat. Daardoor hebben zij geen top locks nodig, die topkam glijdt namelijk enorm soepel. Ze gebruiken die trem wel in combinatie met locking tuners.