PDA

View Full Version : Fender hals 'herkennen'



BartL
25 april 2006, 09:50
Menschen menschen,
Van mijn gitaren speel ik het meest op mijn Fender strat plus (1984) en Gibson LP Studio (1994).

Aangezien mijn Fender (nja...de hals dus) nog altijd het beste speelt van alle gitaren die ik ooit in mijn klauwen heb gehad, zou ik nog graag een gitaar willen hebben met eenzelfde hals (en waarschijnlijk dan de Gibson eruit knikkeren). Nu wilde ik dus eigenlijk graag weten wat voor hals er precies op mijn Fender ligt, ik zou het zelf namelijk niet weten.

Hoe kan ik erachterkoment wat voor soort (D, V, C, 50's 60's 70's?) hals erop ligt? (Heb geen idee hoe die dingen precies heten...dus help me out)

Vergeleken met mijn Gibson LP Studio is hij meer rond dan ovaal. Bij de Gibson voel je duidelijk de hoeken van het fretboard. Bij de Fender minder (meer het knuppel gevoel, maar niet echt mega dik ofzo). Ik heb ook een Reissue 62 (Japan) gehad waarvan ik de hals TE DUN/PLAT vond.

Iemand enig idee hoe hij/zij me zou kunnen helpen?

(Een voor de hand liggend antwoord is natuurlijk om NOG een plus strat uit die periode te kopen. Die kans is idd aanwezig :))

taylor
25 april 2006, 11:39
soms staan er codes op de neck welke soort shape die heeft met 1984 neck van een stratplus heb ik geen idee of dat zo is.

veder kun je natuurlijk zien en voelen of het een D V of een C shape heeft.

BartL
25 april 2006, 12:21
Maar hoe kan ik dat dan zien of voelen?

Ik zou niet weten hoe een C, D of V hals aanvoelt :)

Negative K3 fan
25 april 2006, 12:23
C, D en V refereert naar de vormen van de letters (wist je waarschijnlijk al), of een hals daadwerkelijk een C, D of V profiel heeft is dus behoorlijk subjectief en hangt ook af van de ervaring van degene die dat aanvoelt...

fred dons
25 april 2006, 12:41
op de warmoth site staat een doorsnede van alle meest voorkomen profielen en bijbehorende maten, mischien moet je daar maar eens mee vergelijken

http://www.warmoth.com/guitar/necks/necks.cfm?fuseaction=back_profiles

BartL
25 april 2006, 18:31
Hmmm...gaat nog moeilijk worden denk ik :)

Mjah, dan toch maar gewoon op zoek naar een dikke hals (voor evt op een LC comet te knallen), of een strat of tele met dikke hals.

fred dons
25 april 2006, 20:42
de all parts necken zijn vrij stevig (vergelijkbaar met de dikste fender productie nek) en de warmoth fatback is zelfs iets dikker dan de eerste serie fender jefff beck nekken

Nickname
25 april 2006, 21:19
Kan je nergens in catalogi van die tijd je gitaar opzoeken en dan kijken wat voor hals erop zit?

BartL
25 april 2006, 21:23
Misschien moet ik eens met Fender mailen.

Die neck van de Jeff Beck vind ik dan weer ietsje aan de dikke kant. Iets minder mag ook :D (Jaja...I know, ik ben lastig).

Alvast dank iig.

vulvasonic
25 april 2006, 21:42
Die neck van de Jeff Beck vind ik dan weer ietsje aan de dikke kant. Iets minder mag ook :D (Jaja...I know, ik ben lastig).


Inderdaad, niet zeiken man!
Iedere gitaar heeft een eigen feel. Leer er op spelen en je leert het waarderen. Dat gaat vanzelf. En het mooie is dat je op die ene plank met die dikke hals ineens heel andere dingen gaat doen dan op die ene plank met die dunne hals.

Tsjaaha, dat zijn zo van die dingen....

BartL
25 april 2006, 22:00
Dat gaat vanzelf.
Was 't maar waar :)

dejohan
26 april 2006, 16:13
Kan je niet gewoon ff naar een winkel gaan waar ze veel van Fenders afweten?