PDA

View Full Version : element hoogte



Andreas S
24 april 2006, 22:16
Hoi

Wie kan mij vertellen wat ca. de element hoogteafstelling moet zijn voor een Washburn MG-400. Ik heb de gitaar gepimpt en er ook een nieuwe slagplaat voor gemaakt. Hierdoor moest ik alle electr. overzetten, zo ook de elementen.

vraag 2 wat is het effect van te laag of te hoog afgestelde elementen?

Andreas

Orpheo
24 april 2006, 22:22
Hoi

Wie kan mij vertellen wat ca. de element hoogteafstelling moet zijn voor een Washburn MG-400. Ik heb de gitaar gepimpt en er ook een nieuwe slagplaat voor gemaakt. Hierdoor moest ik alle electr. overzetten, zo ook de elementen.

vraag 2 wat is het effect van te laag of te hoog afgestelde elementen?


Andreas

hier is onlangs nog een topic over geweest kerel. ff zoeken.

drap
24 april 2006, 22:26
Hoi

Wie kan mij vertellen wat ca. de element hoogteafstelling moet zijn voor een Washburn MG-400. Ik heb de gitaar gepimpt en er ook een nieuwe slagplaat voor gemaakt. Hierdoor moest ik alle electr. overzetten, zo ook de elementen.

vraag 2 wat is het effect van te laag of te hoog afgestelde elementen?

Andreas

Simpel antwoord, niet proffesioneel. Je zet ze gewoon op gehoor op de goeie hoogte. De 1 houdt van meer output, de ander van minder. Wat me wel handig lijkt is dat je het gedeelte onder de dikke snaren wat hoger opschroeft, hoewel ik op m'n les paul de nekhumbucker juist andersom heb staan (en behoorlijk laag, zowat in de body). Het gedeelte van de dunne snaren juist wat hoger. Dit om wat meer treble te krijgen en wat minder modderig te laten klinken.

Het effect van een te laag afgesteld element is te weinig output, te hoog vice versa + dat je snaren de elementpooltjes gaan raken als je hoog op de hals speelt. Komt bij dat als je humbuckers te hoog zet, ze sneller gaan oversturen door de hogere output en das niet altijd lekker als je juist clean speelt met een randje.

Basseytje
24 april 2006, 22:55
ik heb laatst ook ff m'n elementen wat lager gezet omdat ik telkens met m'n plektrum ze aanraakte ik vroeg aan m'n leraar of het nodig was en hij zij dat ze wel erg hoog zaten dus dat ff gedaan niet tediep gedaan en het klinkt nog steeds lekker:D

Trocar
24 april 2006, 23:40
Van de DiMarzio FAQ:

How high should I adjust my pickups for the best sound?

There is no specific distance that works best for everyone. We measure string height from the top of the polepiece to the bottom of the string when the string (usually the high or low E) is held down at the highest fret.
For standard, full-size humbuckers, a reasonable starting point for the bridge pickup is at least 1/16" (1.5mm) from the high E and 5/64" (2 mm) from the low E.
There are no recommended distances for the other 4 strings. Their polepieces should be adjusted (if necessary) by ear in relation to the volume established for the first and sixth strings. Once the bridge pickup is adjusted to a useful distance, the neck pickup can be adjusted by ear for a good balance.

For single-coil pickups and all hum canceling single-coil replacements with Alnico 5 rod magnets, we’ve found the following formula works very well: at the highest fret (usually the 21st or 22nd), the closest recommended distances from the top of the magnet to the bottom of the string are:
Neck and middle pickups
low E 1/8” (3.2mm)
high E 3/32” (2.4mm)
Bridge pickup
low E 3/32” (2.4mm)
high E 1/16” (1.6mm)

What happens if I adjust my pickup too close to the strings?

The closer the pickup gets to the strings, the stronger the signal that's sent to the amp. However, getting a pickup close to the strings brings the magnetic field closer, too. If the magnetic field is strong enough, it alters string vibration enough to make the guitar sound out of tune, and it can also cause string buzz and reduce sustain.

JER00N
24 april 2006, 23:52
Van de DiMarzio FAQ:
What happens if I adjust my pickup too close to the strings?

The closer the pickup gets to the strings, the stronger the signal that's sent to the amp. However, getting a pickup close to the strings brings the magnetic field closer, too. If the magnetic field is strong enough, it alters string vibration enough to make the guitar sound out of tune, and it can also cause string buzz and reduce sustain.

Heeft dit ook effect op je snaren als je een andere pickup gebruikt? Dus stel dat je brugpickup te hoog staat afgesteld waardoor z'n magnetisch veld de trillingen van je snaren beïnvloed. Treedt dat alleen op als je de brugpickup selecteert of treedt het op bij elke stand? Ik dacht het eerste omdat je anders geen gesloten kring hebt... heeft iemand daar verstand van ?

Negative K3 fan
24 april 2006, 23:57
Heeft dit ook effect op je snaren als je een andere pickup gebruikt? Dus stel dat je brugpickup te hoog staat afgesteld waardoor z'n magnetisch veld de trillingen van je snaren beïnvloed. Treedt dat alleen op als je de brugpickup selecteert of treedt het op bij elke stand? Ik dacht het eerste omdat je anders geen gesloten kring hebt... heeft iemand daar verstand van ?

bij elke stand, het gaat om de permanente magneet in de elementen

Andreas S
25 april 2006, 00:04
Nou die topic zal ik gaan zoeken en de anderen bedankt alvast.

Die Washburn plugte ik in nadat ik 'm in elkaar had gezet en hij klonk gelijk als een betonspijker; staalhard en ook staalachtig, in de verte af en toe iets van wat the Birds vroeger als gitaargeluid hadden. Maar het geluid was alles behalve clean en bij actief aanslag al gauw een brei tonen. Door de hals pickup wat lager te stellen werd het wel iets beter.

Uit de laatste reactie maak ik in elk geval op dat te hoog gestelde elementen de sustain geen goed doen.

Iemand nog ideeen?

Groet Andreas