PDA

View Full Version : kletterende snaren II



sell
24 april 2006, 22:14
Ik heb een ibanez actieve bas gt series. Ik weet het niet een echt dure bas maar ik ben ook een gelegenheids bassist. Eigelijk ben ik gitarist maar zo nu en dat een projectje met de bas.

Eerder stoorde ik me er niet zo aan maar nu ik met opnames bezig ben stoor ik me inmiddels mateloos aan het oneindige gekletter van de snaren vooral vanaf de 5e fret.

Ik heb de gitaar al wat afgesteld, hals wat rechter enz en de snaren hoger gezet. Probleem opgelost maar nu liggen mijn snaren zo hoog dat zich een ander probleem voor doet, hij speelt nu vreselijk zwaar.

Is dit gewoon een kwestie van beter afstellen of is de prijsklasse van de bas het probleem??


alvast bedankt,

marcel

buuck
25 april 2006, 08:36
kwestie van afstellen. zet je brug maar een stuk lager, en ga dan aan de slag met de hals.

SBloke
13 mei 2006, 13:22
Meerdere dingen kunnen aan de hand zijn. Ik heb zelf ook een basgitaar die mij nieuw 150 euro heeft gekost (budgetding dus), en ik heb dat probleem ook gehad. Nu heb ik het geluk gehad dat ik in een band ben beland die speelt in A (dus D-stemming, maar dan nog met een B-snaar erboven).
Wat kan helpen tegen kletteren is dikkere snaren. Wat ook kan helpen is gewoon een andere stemming proberen (wat wel inhoudt dat je niet meer makkelijk losse snaren kan raggen, maar iemand met een beetje skills/inzicht komt hier wel uit)
Verder kun je ook gewoon even naar een muziekwinkel gaan en daar even rondkijken.
Of gewoon lekker in B gaan spelen dus! (of nog erger, A;) )

Met vriendelijke groeten, iemand die dus niet degene is van wie de account is;), met consent van SBloke...

Primitive
13 mei 2006, 13:35
je moet niet alleen maar in een lagere stemming gaan spelen.... omdat je snaren kletteren je moet dan gewoon je hals opnieuw laten afstellen of als je het zelf kan het zelf doen, dan kun je tenminste met alle stemmingen spelen

Valentijn
14 mei 2006, 18:30
Het hoeft niet eens aan een goedkope bas te liggen. zoals je al gezien hebt zijn er veel dingen die uit kunnen maken.

afstelling van je hals maakt veel uit, soort brug, en instellingen hiervan maken uit. soort snaren (en dus eigenlijk spanning) maakt uit. Oo een longscale bas (dus meeste bassen) wordt vaak met .45 snaren gespeeld, maar je kan .40 snaren proberen, zijn wat dunneren en strakkere snaren.

Wat het ook kan zijn is je technieik, ik weet niet of je emt je vingers of met plectrum speelt? veel mensen die met vingers spelen duwen snaren erg naar beneden, je kan ook opzij (du richting e-snaar zeg maar) spelen. Maar techniek aanpassen is niet makkelijk

Succes

SBloke
15 mei 2006, 02:16
Dunnere snaren??? Juist niet, juist die gaan kletteren. Dikkere snaren, dat scheelt. Hals opnieuw laten afstellen is inderdaad ook wel een mooie. Doen ze bij muziekwinkels vaak voor 10 euro ofzo al... Lekker makkelijk. ;)

MVG iemand die niet sbloke is...

dejohan
15 mei 2006, 12:07
Ga er mee naar een tech. Het is niet zo zeldzaam dat bas nekken krom gaan staan.

hardus
16 mei 2006, 21:04
Als ie klettert en je zet de hals rechter wordt het alleen maar erger denk ik.
Hij moet juist een beetje krom zijn.