PDA

View Full Version : 2 eindbuizen er uit en impendatie omlaag?



elerik
24 april 2006, 20:49
Ik heb ooit gehoord dat als je twee van je vier El34 uit je buizentop trekt
tot je dan de impendatie die je versterker geeft aan de speaker gehalvert wordt?

Wat ik dus hiermee bedoel is dat je trekt 2 el34 uit je buizen top en je krijgt in de plaats van 16 Ohm bijvoorbeeld 32 Ohm, 8Ohm wordt 16 ohm enz....

Klopt dit eigenlijk?

BeKaaW
24 april 2006, 21:10
Misschien is hier iemand anders wel een veel betere techneut, maar volgens mij zitten je speakers achter de eind trafo en maakt het dus voor je speaker uitgang niet uit of je er 1-paar buizen uithaalt.

Franc
24 april 2006, 21:49
Als je er 2 buizen uithaalt (2 binnenste of 2 buitenste) gaat je impedantie omhoog (die verdubbelt).

Om dit te compenseren zet je de impedantieschakelaar een tandje lager dan je feitelijk aansluit. Dus heb je een 16ohm cab, zet je schakelaar dan op 8ohm.
Zo zal de gereflecteerde impedantie 2x hoger zijn, wat weer goed is voor 2 ipv 4 buizen.

Maar wacht AUB meerdere reacties af, misschien zeg ik het helemaal verkeerd. Het is nl. al laat.

En pas op: Het kan schadelijk zijn voor je uitgangstrafo, etc. etc.

mathe
24 april 2006, 22:32
Ondanks dat het laat is Franc klopt het wat je zegt.

DaveItUp
25 april 2006, 09:40
Klopt inderdaad. Doe dit regelmatig. Jammer is dat je 4 ohm optie komt te vervallen en aan 32 ohm heb je niet echt veel hehe.

Unicron
25 april 2006, 15:16
je kan zelf heel makkelijk met 3 jack connectoren en een mooi stalen doosje serie (en parallel) boxjes maken, zo kan je alsnog twee 8 ohms boxen aansluiten als 16 ohm (in dit geval dus op je 8 ohms ingang)...

gerwin
25 april 2006, 22:50
Ik speel zelf met 2x 1936 cab van 8ohm. dan moet de schakelaar op 4 ohm staan? Graag reactie

gerwin
25 april 2006, 22:52
of moet ie dan op 8 ohm staan want 2 kasten van 8 ohm wordt dan 4 ohm en de impendantie verbuddelt dus wordt het weer 8. Klopt deze theorie?

Al
25 april 2006, 23:00
Ik speel zelf met 2x 1936 cab van 8ohm. dan moet de schakelaar op 4 ohm staan? Graag reactie

2x8=4

Dan zou hij op 2 moeten staan als je 2 eindbuizen trekt
Zonder getrokken buizen is 4 ok

Al

gerwin
25 april 2006, 23:09
Oke dus met 2 kasten kan ik zo niet spelen met 50 watt. Mijn top kan niet op 2 ohm draaien. dus de twee andere er dan maar weer bij in.

Al
25 april 2006, 23:34
Oke dus met 2 kasten kan ik zo niet spelen met 50 watt. Mijn top kan niet op 2 ohm draaien. dus de twee andere er dan maar weer bij in.

Je kan ze ook in serie zetten, heb je 16ohm. Kan op je 8 ohm tap

Al

gerwin
27 april 2006, 00:59
Oke dat is een mooie oplossing, maar hoe los ik dat op met 2 kasten mbt. het bekabelen?

DarknessAwaits
27 april 2006, 11:14
Dan kun je even kijken in een oud topic van mij http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=71186&page=1&pp=10&highlight=seriesnoer.

Je moet dus zorgen dat je eigenlijk een grote kring krijgt van de + van de jack die in de amp gaat naar de - die van de jack naar de amp gaat.

Daartussen zet je de pluggen die je in je speakercabs wilt hebben. Als je wilt stuur ik je een tekeningetje.

PeeVee
27 april 2006, 14:39
Als je er 2 buizen uithaalt (2 binnenste of 2 buitenste) gaat je impedantie omhoog (die verdubbelt).
Hoeven toch niet de twee binnenste of de twee buitenste te zijn? Als er maar eentje van de meeste linkse twee blijft zitten en eentje van de meest rechtste twee. Toegestande combinaties zijn dus:

U x U x
U x x U
x U x U
x U U x

Letop: wikkelverhouding niet de enige factor waar je rekening mee moet houden wanneer je een output trafo gebruikt. Een OT is wel degelijk gemaakt voor een bepaalde ingangsimpedantie. Natuurlijk heeft een OT wel een bepaald "werkgebied", maar dat ligt doorgaans niet op +/- 100%. Wanneer je twee buizen trekt verdubbel je de uitgangsimpedantie (dus +100%). Ondanks dat het uitgangstrafo dan overbemeten zal zijn (qua vermogen) en de wikkelverhouding aan de andere kant ook zal zorgen voor een verdubbelde uitgangsimpedantie (8 Ohm uitgang wordt inderdaad 16 Ohm), lijkt deze methode niet altijd goed resultaat te geven (soms ook wel). Een OT voor een hogere uitgangsimpedantie heeft doorgaans fysiek wat meer wikkelingen aan de primaire kant. Voor gelijke wikkelverhouding zou dat aan de secundaire kan dan ook zo moeten zijn.

Ik heb wat experimentjes gedaan met verschillende (Fender) Bandmaster OT's. Zo'n OT geeft bij gebruik van setje 6L6'en secundair 4 Ohm. Bij gebruik van 6V6'en zou het een overbemeten trafo moeten zijn met 8 Ohm secundair; prima dus voor een enkele 12" (Deluxe Reverb) config. Ik heb dit met meerdere OT's geprobeerd, maar resultaat was mager tot onbevredigend.

Het eerste het beste low budget (exotische productie) 6V6 OT-tje met 8 Ohm uitgang dat ik gebruikte, werkte veel beter dan de 6L6 OT's. Zou je kunnen wijten aan het feit dat zo'n BMSTR OT voor 6L6'en overbemeten is, maar als dat het enige verschil zou maken, dan zou je ook zo'n soort verschil moeten horen tussen een BMSTR OT en Bassman OT bij gebruik van 6L6'en en dat kan ik toch niet zeggen. Het was net alsof de 6V6'en met 6L6 OT niet lekker los kwamen, levenloos (harmonischen?) steriel. Het gebrek aan leven/frisheid leek zich m.n. in de hoge frequenties te manifesteren.

Overigens is de standaard truuk van Marshall 100W / 50W schakelaar gewoon 2 eindpitten trekken (uitschakelen) zonder zelfs rekening te houden met die verdubbelde uitgangsimpedantie. Ik heb zelf een JCM900 gehad (100W) die ik vrijwel altijd op 50W stand gebruikte omdat ik 'm (1) gewoon wat meer kon cranken en (2) die 50W stand wat warmer leek te klinken; misschien toch ook het effect van "impedantie mismatch" tussen eindbuizen en OT... Dit is dus een voorbeeld van dat het niet altijd "fout" hoeft te zijn. Twee eindbuizen trekken uit een Twin Reverb is ook bekende truuk en lijkt prima te gaan. Wil je max. power dan is het wel verstandig om er 2 x 16 Ohm in te hangen voor een total load van 8 Ohm. Ik ben zelf een Twin aan het bouwen waar ik gewoon een Bassman OT inzet, weegt minder en is prima trafo. Ieder zo z'n meug.

Het is in ieder geval best complexe materie. Je kunt redelijke traffeloos twee pikken trekken, maar bereid je er vast op voor dat het resultaat tegen kan vallen. OT's zijn niet zo heel duur, als je echt met 2 eindpitten wil spelen, dan zou ik investeren in een andere OT, scheelt je ook weer iets in gewicht.

Oh... Dan nog even on topic, die 2 x 8 Ohm in serie maken samen 16 Ohm. Zet je je amp inderdaad op 8 Ohm stand (want door buizen trekken wordt impedantie van amp verdubbeld naar 16), zoals Al zei. Op de site van Nico vind je volgens mij wel een schema hoe je een "serie" Y-kabeltje moet maken.

gerwin
27 april 2006, 18:15
Waar vind ik een schema van een serie y kabel?

elerik
28 april 2006, 12:47
he allemaal super voor alle reacties. THX

Nu snap ik eindelijk waarom ik zo een laag volume kreeg uit mijn cab. :satisfie:

Franc
28 april 2006, 23:12
Hoeven toch niet de twee binnenste of de twee buitenste te zijn? Als er maar eentje van de meeste linkse twee blijft zitten en eentje van de meest rechtste twee.

Uiteraard heb je gelijk. Om het simpel en veilig te houden zei ik 2 binnenste of 2 buitenste aangezien er geen enkel voordeel zit in het om het anders te doen.

Maar strikt genomen heb je gelijk :)

PeeVee
1 mei 2006, 17:38
Uiteraard heb je gelijk. Om het simpel en veilig te houden zei ik 2 binnenste of 2 buitenste
OK, ik hoor wat je zegt. Anderzijds moet je de lezers ook niet onderschatten. Het hardnekkige misverstand van de twee buitenste OF twee binnenste blijft maar rondzingen, zo'n forum als dit lijkt me juist prima om dat soort misverstanden recht te zetten toch? Eén van de meest linkse twee en één van de meest rechtse twee laten zitten, niet zo moeilijk volgens mij laat staan onveilig.


aangezien er geen enkel voordeel zit in het om het anders te doen.
Tja dat geldt voor alle vier de combinaties (incl. de jouwe) toch? Ik zie uberhaubt het voordeel niet van een 100W amp kopen/bouwen om er vervolgens 2 eindbuizen uit te trekken maar that's just me ;)

Franc
1 mei 2006, 17:46
Daarom zeg ik ook: je hebt gelijk.

Ik hield ook niet voor niets een driedubbele slag om de arm toen, ik mijn antwoord gaf.
Ik wist dat jij ook nog zou antwoorden ;)

Mr.Jay
1 mei 2006, 18:00
Uiteraard heb je gelijk. Om het simpel en veilig te houden zei ik 2 binnenste of 2 buitenste aangezien er geen enkel voordeel zit in het om het anders te doen.
Maar strikt genomen heb je gelijk :)

vanwege de koeling zou ik dan nooit de 2 binnensten laten zitten, zo dicht bij elkaar, als je ertoch maar 2 gebruikt.

JaY

Franc
1 mei 2006, 18:33
mmmm...Interessante kijk op de zaken....

Worden die 2 overgebleven buizen significant heter dan wanneer ze er alle 4 in zouden zitten?

Mr.Jay
1 mei 2006, 18:50
mmmm...Interessante kijk op de zaken....
Worden die 2 overgebleven buizen significant heter dan wanneer ze er alle 4 in zouden zitten?

normaal niet, maar door mismatcht kan het wél heter worden natuurlijk.
Evengoed zou ik denken: als ik er toch maar 2 inzet, zet ze dan iets uitelkaar. Bij een blackface Bandmaster (wat gewoon een Showman-chassis is) zitten ze ook op 2 ( in de hoek ) en 4 om zomaar te zeggen.
dan zou ik zelf nóg kiezen voor 1 en 3, dus 1 buis helemaal in de hoek. Waarom? Als je er snel 2 buizen bij wil zetten, is daar in de hoek het lastigst bij te komen. heb ik 'n tijdje bij mijn Twin meegemaakt.
Zo zie je, het kan dus wel iets uitmaken waar je ze zet.
Ach......noem het maar efficiënte praktijkervaring.

JaY

nicoverduin
2 mei 2006, 07:44
Ik zie uberhaubt het voordeel niet van een 100W amp kopen/bouwen om er vervolgens 2 eindbuizen uit te trekken maar that's just me ;)Ik denk dat er een hoop mensen in eerste instantie denken een 100 watter nodig te hebben zonder zich te realiseren hoeveel geluid dat produceert. Basgitaren hebben die power wel nodig maar zolang je nog niet op de grote podia's speelt, lijkt het me onzinnig om met een 100 watter te leuren. Tenzij het de bedoeling is om indruk te maken:D :D :D

PeeVee
3 mei 2006, 10:55
Ik speel zelf met 2x 1936 cab van 8ohm. dan moet de schakelaar op 4 ohm staan? Graag reactie
Volgens mij heeft een 1936 cabinet 2 x16 Ohm speakers aan board. De total mono load is dus 8 Ohm (je kunt ook 2 x 16 Ohm stereo kiezen).

ALS dat zo is (en ik dacht van wel), dan kun je er op spelen met versterker met 2 getrokken eindbuizen op de 4 Ohm stand (want impedantie verdubbeld aan beide kanten door trekken van 2 buizen).

jerome
5 mei 2006, 20:16
Ik denk dat er een hoop mensen in eerste instantie denken een 100 watter nodig te hebben zonder zich te realiseren hoeveel geluid dat produceert. Basgitaren hebben die power wel nodig maar zolang je nog niet op de grote podia's speelt, lijkt het me onzinnig om met een 100 watter te leuren. Tenzij het de bedoeling is om indruk te maken:D :D :D

Dit is niet helemaal waar.
Ik heb Marshall 50 en 100 watt tops vergeleken (van hetzelfde model) en uit een 100 watt kan op een laag volume een vettere en vollere sound komen (meer bas) dan een 50 watter op hetzelfde geluidniveau, maar dat hangt ook weer van de soort speakers af...
Dit is natuurlijk ook weer een kwestie van smaak.
Het is niet zwart-wit..