PDA

View Full Version : Vochtgehalte / Verwerkbaarheid hout



ruezzz
24 april 2006, 20:47
Ik ben op Ebay een beetje aan het neuzen naar een mooi topje voor mijn te fabriceren Thinline Tele. Staat mooi spul bij.
Echter, waar moet ik bij de aangegeven vochtpercentages aan denken.
Ik zie bijvoorbeeld 6% of 10%. Moet dat dan nog verder gedroogd worden?
En hoe lang? En wat betekend KILN DRIED?

Javaca
24 april 2006, 20:56
Kiln dried betekend dat het kunstmatig gedroogd is.
Voorkeur wordt gegeven aan natuurlijk gedroogde topjes.

JulesKr
24 april 2006, 20:56
Ik heb er niet heel veel verstand. Maar geloof betekent "Kiln dried" dat het hout kunstmatig gedroogd is. Geloof ik kan je beter "Air dried" hebben, maar zoals ik al zei ik heb er niet zo veel verstand van. Als hout een hoog vochtgehalte heeft dan kan het sneller gaan veranderen, uitrekken/krimpen.

ruezzz
24 april 2006, 21:20
Ok, en vanaf welk vochtpercentage is het 'verantwoord' om het te gaan verwerken in een instrument?

no 1 hops
25 april 2006, 07:24
Ok, en vanaf welk vochtpercentage is het 'verantwoord' om het te gaan verwerken in een instrument?volgens mij is dat meer een vraag in hoeverre je het hout thuis lang genoeg laat aclimatiseren.
hout wat droger is als je omgeving zal weer vocht opnemen.
verder maakt dikte verschil, hout kan bij een dik blok aan de buitenkant redelijk droog zijn maar van binnen toch nog heel vochtig.

heb je al tijden een blok thuis liggen dat je wilt gebruiken, koop je een ander erbij dat een andere vochtigheid heeft en geen tijd krijgt zich aan te passen aan je omgeving en verwerkt het direct.
dan kan het gebeuren dat het hout door werking dingen doet die je eigenlijk niet wilt.

Mattia
25 april 2006, 08:22
Beter, Schmeter. Goed kiln gedroogd hout is gewoon mooi stabiel, en is eigenlijk min of meer het enige dat je zal vinden. Luchtgedroogd spul wordt wel voor gitaartopjes gebruikt (maargoed, mits gezaagd zijn zulke dunne stukkies hout binnen twee weken droog, eigenlijk...wat niet zeggen wil dat meer tijd ze niet ten goede komt). Maargoed, ik bak m'n topjes tegenwordig, wat min of meer neerkomt op een extra kiln stapje. Dit gaat over akoestische topjes, voor electrisch is het de moeite niet, IMO.

6% is wel goed, maar voor alle houtstukken waarvan je niet zeker weet hoe lang ze ergens gelegen hebben zou ik toch minimaal een half jaartje wachten met de verwerking. Bij een dun topje (5mm ofzo), als het als droog wordt verkocht, wellicht 'maar' 2-3 maanden ofzo. Maar ik ben daar erg terughoudend in.