PDA

View Full Version : lipstick elementen



Gretsch6120
7 november 2002, 19:05
Ik heb een vraag met betrekking tot lipstick elementen. Ik heb een oude strat-achtige gitaar waar ik zojuist 3 lipstick elementen in heb gezet. Alleen zijn ze hartstikke microfonisch en geven constant feedback. Enig idee hoe ik dit kan verhelpen? waxpotten? Of kan het ook aan de rest van de elektronica liggen? Het circuit bestaat uit een 5 way-switch en een 500k volume pot.

Negative K3 fan
7 november 2002, 19:42
Volume omlaag draaien of wax potten.

Mitch
7 november 2002, 20:03
Hier wil ik graag even inhaken !
Ik heb pas een Charvel Surfcaster gezien en bespeeld die er waanzinnig goed uitzag en er-rug lekker speelde. Had twee lipsticks, maar die bij de brug had een te lage output. Toch lichtelijk verliefd heb ik het net afgezocht naar vervangende lipsticks met iets meer output (moet daar wel een beetje kunnen scheuren, maar ik kwam niet heel veel verder dan een Hot Rail i.p.v. een lipstick. Iemand goed ideeën hierover ?
(Of überhaupt een mening over de Charvel Surfcaster ?)
http://www.jacksonguitars.com/FlshSite/pages/HISTORY/charvel/SURFCASTER12.html

Negative K3 fan
7 november 2002, 20:06
ik vind die surfcaster niet zo heel erg geweldig en de markt voor lipstick elementen is ERG klein, dus je moet waarscijnlijk op zoek naar een element bouwer (als ze bestaan).

Lacrymosa
7 november 2002, 22:01
Wat is precies een lipstick elementen?
Ik heb et nog nooit geprobeerd, hoe klinkt et?
hoe zit ie in mekaar?

CheerS!!

Bins
7 november 2002, 22:31
Danelectro maakt lipsticks. Over geluid/kwaliteit weet ik alleen nix.

skabouter
7 november 2002, 22:36
HOHO jongens, laten we niet teveel van het onderwerp afdwalen. Gretsch6120 stelde een vraag.

Negative K3 fan
8 november 2002, 17:22
Op 2002-11-07 22:01, schreef Lacrymosa:
Wat is precies een lipstick elementen?
Ik heb et nog nooit geprobeerd, hoe klinkt et?
hoe zit ie in mekaar?

CheerS!!


lipstick elementen zijn single coils die eruit zien als een metalen lipstick verpakking. volgens mij klinken ze redelijk dun en ze hebben behoorlijk lage output.

Mitch
8 november 2002, 18:31
Oké, eerst wat meer antwoord op de vraag. Hoewel: eerst even ingaan op de vorige reply. Lipsticks hoeven absoluut niet 'dun' te klinken en lage output te hebben. Het worden nooit SD Invaders of zo, maar ze kunnen erg warm klinken. Dat heeft die Surfcaster mij wel bewezen :smile:
-> Gretsch: gaat -ie pas feedbacken als je de snaren niet 'aardt' door ze aan te raken, of ook gewoon tijdens spelen ? In het eerste geval kun je verbetering krijgen door ze af te schermen met isolerende lak. Is het ook tijdens spelen, dus puur het microfonische dat er voor zorgt dat -ie feedbackt zul je de lipsticks moeten waxpotten.
Zag in je profiel dat je de allermooiste Tele hebt. Lucky bastard !

Gretsch6120
8 november 2002, 19:58
Hij gaat ook al feedbacken als ik gewoon aan het spelen ben. Ik krijg gewoon constant een fluittoon. zelfs al een beetje als ik gewoon clean speel.

en bedankt, het is idd een juweeltje van een gitaar, die tele!

Anders Destium
8 november 2002, 20:14
Check even het voltage en de weerstand van je potmeters, kan best zijn dat het signaal meer wordt versterkt dan de elementen aankunnen, dan moet je de potmeter vervangen door een "zwaardere".

sash
8 november 2002, 20:48
Idd, zoek ook eens naar wat schema's. SRV had ook een strat met lipsticks en dat ding klonk ook hartstikke heftig, dus het moet kunnen :smile: