PDA

View Full Version : gereedschap



robin..
24 april 2006, 20:21
hallo,

ik speel nu ongeveer een jaar gitaar en ben 14 jaar oud,
ik denk er stiekem wel eens aan om zelf een gitaar te gaan bouwen,
niet dat ik dat daadwerkelijk (nu) al ga doen, maarja..

Ik bezit over (haast) geen gereedschap dus nu was mijn vraag:
welk gereedschap heb je op zijn minst nodig om een (elecktrische) gitaar te bouwen?

Javaca
24 april 2006, 20:34
Hoi Robin,
Het ligt er aan wat je wilt gaan bouwen.

Als je de faq en search bekijkt kun je al vrij veel vinden.

Handig gereedschap:
-decoupeerzaag
-raspen
-vijlen
-boor
-scherp mes
-figuurzaag
-schaaf (als je ermee kunt werken)
-kopschaaf
-schraapschaaf
-schraapstaal
-veel schuurpapier
-beugelzaagje
-geodriehoek
-winkelhaak
-potlood
-beitels
-soldeerbout (voor electronica)
-combinatietang
-schroevendraaier
-fretvijltjes
-topkamvijltjes

robin..
24 april 2006, 21:49
oke, bedankt ik ben nog niet zo lang op dit forum dus ik weet nog niet helemaal hoe het hier allemaal werkt..

Ik weet niet wat het best is waar ik mee kan beginnen maar een strat lijkt me wel leuk.

nielsduursma
24 april 2006, 21:51
oke, bedankt ik ben nog niet zo lang op dit forum dus ik weet nog niet helemaal hoe het hier allemaal werkt..

Ik weet niet wat het best is waar ik mee kan beginnen maar een strat lijkt me wel leuk.

strat is ook wat makkelijker qua bouw, in vergelijking met bijv. een les paul model met een gelijmde nek.

robin..
24 april 2006, 22:05
ja, dat dacht al, ik denk dat ik eerst ff ga oefenen met een afvalhout, :rockon:

Dirk W
24 april 2006, 22:57
je hebt niet perse al dat gereedschap nodig. Het viel me op dat de boverfrees niet in het lijstje stond! dat is toch mijn voornaamste gereedschap.

Mattia
25 april 2006, 00:56
Bovenfrees, af en toe een decoupeerzaag, af en toe een kolomboor, en dan een hele zooi handgereedschap. Hou ik wel van. Maargoed, ook zeer belangrijk:

Melvyn Hiscock's 'Make Your Own Electric Guitar'. Boeken zijn ook gereedschap.

(oja, enneh, kijk eens in m'n tele+strat bouw draad. Da's een niet al te ingewikkelde manier van strat bouwen, zonder al te gek veel gereedschapjes.)

JoostBaksteen
25 april 2006, 09:37
(oja, enneh, kijk eens in m'n tele+strat bouw draad. Da's een niet al te ingewikkelde manier van strat bouwen, zonder al te gek veel gereedschapjes.)


Inderdaad, dat geeft een goed beeld hoe het in zijn werk gaat. Hele goede thread.

johanh
25 april 2006, 12:51
Wees aub erg voorzichtig met elecktrisch gereedschap.

Je bent voor je het weet vingers, ogen en andere onderdelen kwijt.

Kijk eens naar de draad over ongelukjes.
Je leest dat het allemaal zo gebeurt is.

Laat gereedschap uittollen tot het stilstaat voor je het weer neer zet enz.

Voorzichtig zijn dus.

Alberto
25 april 2006, 13:16
Ik wil nog even ingaan op de reactie van Johan. Ik heb een diploma houttechnieken (schrijnwerker e.d.) en heb dus al jaren met handgereedschap en elektrische machines gewerkt...
Als je een bovenfrees of een toupie gebruikt moet je vooral oppassen bij het inzetten in het snijdend gedeelte en het uitgaan.
Die apparaten draaien aan zeer hoge toerentallen en als je geen rekening houdt met de vezelrichting e.d. kan het stuk gewoon wegvliegen wat zeer gevaarlijke gevolgen kan hebben. Ik waarschuw maar :satisfie:
Verder ook letten op goede beveiligingsmiddelen (beschermkap enzo)

Grrtz

robin..
26 april 2006, 13:54
Oke, bedankt, en mattia jouw tele en strat project is 1 van de redenen waarom heet mij zo leuk lijkt om een gitaar te bouwen!! Dus nog bedankt daarvoor...

En wat dat boek betreft, ik had er al veel goeds over gehoord dus was al van plan het aan te schaffen, maar word er in dat boek niet gebruik gemaakt van veel profesionele gereedschappen die ik niet heb??

En met de veiligheid komt het wel goed hoor :D

Arjo
26 april 2006, 14:27
Valt best mee hoor en anders kun je altijd een alternatief ervoor vinden. Kijk bv ook een op www.projectguitar.com daar staan ook handige tips om zelf dingen te maken.

Arjo

robin..
26 april 2006, 18:08
als ik op dit forum naar de zelfbouw projecten van de strats kijk, zie ik dat haast alle toetsen van donkerbruin hout (palisander??) zijn gemaakt.
Ikzelf vind een maple toets mooier, is er een rede dat dat hier haast niet gebruikt word of is het gewoon smaak??