PDA

View Full Version : Matchless Independence, iemand al getest?



marc_o
24 april 2006, 15:19
Ik heb 'm wel zien staan bij Key in St. Niklaas, maar moest direct naar huis, dus helaas geen tijd gehad om 'm te testen.....wel vreselijk veel geld hoor, de 212 combo gaat voor rond de € 3900,-.....maar toch....

http://i47.photobucket.com/albums/f192/marc_odijk/match-inde212cms-hires.jpg

The Independence 35 is the first 35 watt 3 channel guitar amplifier in Matchless’ history! In addition to the signature backlit nameplate, the three channels light up red, white, and blue. Channel one (blue) is powered by one 12AX7 with a volume and tone control. Channel two (white) is powered by one 12AX7 and will provide ample chunk and crunch. Channel three (red) is all about fire. The master volume control is by-passable and features a cut control to thicken up and shave the highs.

The power section of the Independence starts with a 5AR4 rectifier tube and the 35 watt output is powered by the two EL34s, which are cathode self biasing. A 3-position rotary switch allows for 4, 8, & 16 ohm output. The channels are switched through one footswitch jack.

LordRiffenstein
24 april 2006, 15:42
Als die prijs in gouwe-ouwe guldens was dan kon ik het nog enigszins begrijpen maar dit niet echt. Vindt het nogal kort door de bocht dat ze het een 3-kanaals versterker noemen, hij heeft 1 toonregeling?? Ik ken (Duitse) merken die hier op afgemaakt worden :)

Hij zal ongetwijfeld wel klinken als een tiet maar dure boobjob imho.

Mitch
24 april 2006, 15:45
Hij zal ongetwijfeld wel klinken als een tiet maar dure boobjob imho.

WAHAHAHAHA, ik weet niet of je die zelf verzonnen hebt Yoeri, maar dit wordt wat mij betreft een klassieker. 8)

LordRiffenstein
24 april 2006, 15:48
WAHAHAHAHA, ik weet niet of je die zelf verzonnen hebt Yoeri, maar dit wordt wat mij betreft een klassieker. 8)

Ik heb een hele dikke duim en ik heb die er net uitgezogen. :cooler:

Voor het geval de Nederlanders de uitdrukking "Uit zijn duim zuigen" niet kennen, ik heb die uitspraak dus net zelf bedacht.

Tristan
24 april 2006, 15:48
Ik weet het niet hoor, maar een van de nadelen van bijvoorbeeld de Matchless HC/DC30 vind ik dat de twee kanalen heel erg op elkaar lijken... De ene cruncht niet meer of minder dan de ander, maar de voicing is gewoon marginaal anders... Eigenlijk vind ik het tweede kanaal misschien net iets lekkerder (een ietsie pietsie Marshall in het Vox potje), maar de enkele tooncontrol met standenschakelaar is echt een heel groot nadeel, want je kan de bas en hoge tonen denk ik niet nauwkeurig genoeg bij regelen om het podiumgeluid goed te krijgen in alle zalen, aangezien ik de voicing toen ik hem bij Erik Van De Haar testte al niet helemaal okee instelbaar vond...
Bovendien is de Avenger een channel switching amp en volgens mij ook nog eens niet onder leiding van Mark Sampson ontwikkeld, dus ik weet niet of het wat is... (channel switching amps hebben altijd toonverlies)
Bovendien vind ik de Matchless amps met EL34's (zoals de Chieftain) veel minder goed klinken dan die met El84's...

ReinoutV
24 april 2006, 15:49
Een tijd terug heb ik de head versie bij Van de Haar geprobeerd. Ik was toen aan het shoppen voor een Guytron, welke ik ook mee heb genomen (om even aan te geven van wat voor sound ik hou). Ik heb toen ook de Hook geprobeerd, maar in mijn ogen (oren) won de Guytron het. Van deze Matchless was ik niet zo onder de indruk, maar misschien heb ik wel te weinig tijd doorgebracht met deze amp. Handig werken vond ik hem niet. De overdrive was te dik en modderig naar mijn smaak. Clean is wel geweldig, zeker ook dat van de Lightning 1x12" combo. Hope it helps, maar schrijf ook alsjeblieft jouw eigen bevindingen hier.

LordRiffenstein
24 april 2006, 15:52
Tristan,

behalve je 'gevaarlijke' opmerking ivm channelswitchers, ben ik het wel eens met je commentaar. Ben ook nooit warmgelopen voor de EL34 Matchless versterkers terwijl een DC30 toch wel HEEL erg lekker klinkt. Maar in het straatje van die DC30 zitten ondertussen wel meer versterkers die ook super klinken en vaak goedkoper zijn zoals de Valvetech (Hayseed dacht ik) of een Guytron, of een Bogner Metropolis.

marc_o
24 april 2006, 16:06
Heb in de studio wel eens wat met matchless gewerkt, maar het zijn geen Plug-and-Play bakken....je moet er even voor gaan zitten, en dan is het ook wel wat....ach, ik ga het er zeker niet voor uitgeven hoor.
Afgelopen weekend Haaksma zien spelen op zijn HOOK en dam'n, klonk ook wel in mijn straatje eigenlijk, maar dan zit je weer met een 100 watt top opgescheept (okay, is niet erg natuurlijk)

Tristan
24 april 2006, 16:08
Sorry, dat over de channel switchers zei ik wat ongenuanceerd...
Ik bedoelde daarmee dat ze naar mijn ervaring altijd iets meer compressie hebben dan een non channel switching amp heeft, als het ontwerp goed is, want het ontwerp is natuurlijk het belangrijkste...
Sommige mensen houden wel van een beetje compressie, ik ook wel, maar niet van de manier waarop channel switchers dat (over het algemeen) doen...

De Valvetech Valve Special vond ik niet echt super, een beetje droog... Hij leek heel erg op de Divided by 13 FTR37, die ik wel minder lekker vond dan de Valvetech... De Hayseed had Erik niet meer, maar die ging hij ook niet meer bestellen, want hij vond hem niet goed klinken zei hij...
De Guytron compresst echt als de nete en ik kan niet zoveel met het wesp in een jampot geluid van het lead kanaal... De Focus en Voicing switches maakten voor mij ook niet zoveel uit, want een van de twee switches deed niet zoveel naar mijn mening en de andere switch klonk in een standje veruit het beste, dus dat voegde weinig toe voor mij...
De Bogner Metropolis heeft een enorme bonk laag/laagmidden en is een beetje stug... Ik vond het een rare amp, wel okee, maar absoluut niet mijn ding... Een beetje ongebalanceerd...
Nee, ik vond de Matchless Lightning verreweg het beste klinken en de meeste mojo hebben (klinkt bijna identiek aan de HC/DC30) en de Vox AC30CCH blies wat mij betreft al die andere boutiek amps die ik had geprobeerd (Divided by 13, Valvetech, Fuchs, T-rex, Custom Audio, Carr, Bruno etc.) weg qua sound...

marc_o
24 april 2006, 16:10
Nee, ik vond de Matchless Lightning verreweg het beste klinken en de meeste mojo hebben (klinkt bijna identiek aan de HC/DC30) en de Vox AC30CCH blies wat mij betreft al die andere boutiek amps die ik had geprobeerd (Divided by 13, Valvetech, Fuchs, T-rex, Custom Audio, Carr, Bruno etc.) weg qua sound...


wat alleen maar prettig is natuurlijk, gezien de prijs van de Vox...

Mitch
24 april 2006, 16:14
Zeg dat. Ik blijf de nieuwe Vox één van de allerlekkerst klinkende amps van dit moment vinden. Zéker voor de prijs.

Tristan
24 april 2006, 16:15
Heb in de studio wel eens wat met matchless gewerkt, maar het zijn geen Plug-and-Play bakken....je moet er even voor gaan zitten, en dan is het ook wel wat....ach, ik ga het er zeker niet voor uitgeven hoor.
Afgelopen weekend Haaksma zien spelen op zijn HOOK en dam'n, klonk ook wel in mijn straatje eigenlijk, maar dan zit je weer met een 100 watt top opgescheept (okay, is niet erg natuurlijk)

Ik vond de Matchless een hele makkelijke amp, vooral het eerste kanaal klinkt bij bijna elke setting lekker...
De Hook is volgens mij een van de weinige channel switching bakken die waanzinnig klinkt... Het clean is bijna pure Fender Blackface en kon de Bruno (Cow Tipper) prima aan... Het drive kanaal klonk ook lekker, behalve de boost dan, die vond ik iets te overdreven... De tonestack pull op het cleane kanaal is ook waanzinnig... De Hook is gewoon een hele veelzijdige amp met zeer goed uitgedachte features en een geweldige sound... Overigens is Leendert volgens mij bezig met een 50 Watter van de Hook...
Ik heb de Two Rock nog niet gehoord trouwens...
(dat zou ook nog wat voor mij kunnen zijn wat betreft channel switching bakken)

EDIT: De Hook vermorzelde de OD100 overigens naar mijn mening, echt geen vergelijk, Erik zei het al, ik wilde hem niet geloven, maar ik moest hem toch echt volmondig gelijk geven dat ik die Hook echt veel en veel beter vond...

marc_o
24 april 2006, 16:22
Ik vond de Matchless een hele makkelijke amp, vooral het eerste kanaal klinkt bij bijna elke setting lekker...
De Hook is volgens mij een van de weinige channel switching bakken die waanzinnig klinkt... Het clean is bijna pure Fender Blackface en kon de Bruno (Cow Tipper) prima aan... Het drive kanaal klonk ook lekker, behalve de boost dan, die vond ik iets te overdreven... De tonestack pull op het cleane kanaal is ook waanzinnig... De Hook is gewoon een hele veelzijdige amp met zeer goed uitgedachte features en een geweldige sound... Overigens is Leendert volgens mij bezig met een 50 Watter van de Hook...
Ik heb de Two Rock nog niet gehoord trouwens...
(dat zou ook nog wat voor mij kunnen zijn wat betreft channel switching bakken)


Leendert was in ieder geval afgelopen vrijdag niet bezig met de 50-watt versie toen ik het hem vroeg. Daar zou ik meer oren naar hebben namelijk, of een 212 comboversie....en daar wassie ook niet mee bezig.

Hij gaat overigens wel op mijn Marc-O-Caster spelen, en terecht, want die is top. Z'n eerste Zwier tele kreeg ie vrijdag uitgereikt als prijs, ook een korina body en graphtech verstevigde hals, voor de rest klassiek uiterlijk, maar daar komt dus mijn model bij binnenkort.

Dude
24 april 2006, 17:05
niet om het topic om zeep te helpen met een off topic opmerking maar eeuh..


4000 euro voor een 2x12 combo versterkertje ??


godgloeiende zeg... dat ze het dr voor durven aan te bieden. Het zou me aan me reet roesten hoe die zou klinken als ik dr (bijna) 3 maand salarisen voor opzij moet tellen

Tristan
24 april 2006, 19:32
Leendert was in ieder geval afgelopen vrijdag niet bezig met de 50-watt versie toen ik het hem vroeg. Daar zou ik meer oren naar hebben namelijk, of een 212 comboversie....en daar wassie ook niet mee bezig.

Hij gaat overigens wel op mijn Marc-O-Caster spelen, en terecht, want die is top. Z'n eerste Zwier tele kreeg ie vrijdag uitgereikt als prijs, ook een korina body en graphtech verstevigde hals, voor de rest klassiek uiterlijk, maar daar komt dus mijn model bij binnenkort.

Oh, ik weet het ook niet precies, maar dat zei Martijn tegen mij dacht ik... (die andere gitarist van Anouk)
Zwier/Marc-O-Caster??? Vertel... :)
zou hij echt zijn van de haar gitaren laten staan (ik ben er ook niet helemaal weg van)

Tristan
24 april 2006, 19:44
wat alleen maar prettig is natuurlijk, gezien de prijs van de Vox...

Echt een waanzinnig ding, mojo tot en met...
Alleen zit ik een beetje met die betrouwbaarheids issues, anders had ik hem allang gekocht, mooi open back kastje met greenbacks of alnico blues eronder en klaar...

Even wat meer on topic: heeft iemand eigenlijk die Bad Cat amps (ook Mark Sampson) al eens gecheckt?

marc_o
25 april 2006, 20:16
niet om het topic om zeep te helpen met een off topic opmerking maar eeuh..


4000 euro voor een 2x12 combo versterkertje ??


godgloeiende zeg... dat ze het dr voor durven aan te bieden. Het zou me aan me reet roesten hoe die zou klinken als ik dr (bijna) 3 maand salarisen voor opzij moet tellen


Ach, dat is weer een heel andere discussie natuurlijk, inderdaad een hele schap geld, maar 3 maandsalarissen, dan moet je echt een andere baan gaan zoeken natuurlijk :-)

marc_o
25 april 2006, 20:20
Oh, ik weet het ook niet precies, maar dat zei Martijn tegen mij dacht ik... (die andere gitarist van Anouk)
Zwier/Marc-O-Caster??? Vertel... :)
zou hij echt zijn van de haar gitaren laten staan (ik ben er ook niet helemaal weg van)


Leendert had de Eddie Cristiani Award gewonnen, iets met inspirerende gitarist ofzo...iets in die lijn in ieder geval en de prijs bestond uit een Zwier gitaar, en hij koos voor een tele van Korina. Als voorbeeld neemt Sjak regelmatig mijn tele even terug, ook Korina, met SD P-90's en een birds-eye hals, versterkt met graphtecht staven/stangen voor meer stabilitiet en meer sustain....wereldgitaar hoor en nu heeft hij die ook maar meteen in bestelling staan....en terecht, speelt ie ook eens op wat moois, hahaha (uiteraard wil ik niemand beledigen die er nog niet op speelt, dat spreekt voor zich.....)

Tristan
28 april 2006, 19:29
Heeft niemand hier die Bad Cat amps een keer gecheckt?