PDA

View Full Version : Review van Behringer AB200 schakelpedaal.



piezo
24 april 2006, 10:48
Dit handige dingetje is een combinatie van een Boss/Roland FS-6 schakelpedaaltje en een dubbele A/B box.
http://www.behringer.com/AB200/index.cfm?lang=ENG

Hierbij mijn bevindingen van het ding:
- winkelprijs €19,-
- het eerste exemplaar heb ik teruggebracht omdat 1 LEDje niet werkte, het pedaal werkte verder wel naar behoren.
- heeft 2 schakelpedalen, die ieder afzonderlijk naar keuze latching of momentary geschakeld kunnen worden
- redelijk zwaar, stroeve onderkant, blijft vrij goed op z'n plek liggen
- je kunt meerdere pedaaltjes aan elkaar koppelen, net als bij de Boss FS switches (waar ze gedeeltelijk van gekopieerd zijn, 't blijft natuurlijk wèl Behringer :sssh: )
- de polariteit van de momentary schakeling (maak- of verbreek-) kun je zelf bepalen door de keuze van waar je inplugt. Dat polariteitsverhaal staat overigens niet in de handleiding vermeld.
- je kunt hem gebruiken als channel en FX schakelaar, 2x A/B en als combi A/B schakelaar (bijvoorbeeld 2 gitaren in, 2 versterkers uit)
- niet bruikbaar als ABY
- de meeste versterkers schakelen kanalen d.m.v. een "latched" verbinding tussen tip en schacht van een gewone gitaarkabel. Dat kun je met dit pedaal op de volgende manier voor elkaar krijgen: Je verbindt de schakelingang van de versterker via een gitaarkabel met bijvoorbeeld in/out-1 van de Behringer en in A1 of B1 plug je dan een z.g. "dummy" plug, in dit geval een losse plug waarvan de tip en schacht verbindingslipjes met elkaar verbonden zijn. Bij het intrappen van het pedaal wordt dan de tip-en-schacht verbinding gemaakt resp. verbroken.

Nadelen:
- je kunt het ding alleen met een 9V batterijtje voeden; hij blijft dus aanstaan als je vergeet uit te pluggen. Maar voor het vervangen van de batterij moet je het ding openschroeven. Ik heb dat zelf "opgelost" door een klein hoekje uit het doosje te slijpen en daardoor het batterijkabeltje naar buiten te laten hangen. De batterij hangt er nu dus voorlopig buiten tot ik een contrastekkertje heb aangesoldeerd om het ding te kunnen voeden met een 9V DC adapter. Er is helaas geen geschikt plekje om nog een chassisdeel voor de voeding te monteren, of je zou dat aan de voorkant moeten doen waar je er tegenaan kunt schoppen.
EDIT: een adapter geeft over het algemeen een hogere spanning dan de opgegeven spanning. De AB200 kan echter met die hogere spanning niet goed werken. Ik voed hem nu met een adapter van - nominaal - 6 Volt DC, daarmee werkt hij prima.

paulusdeBKB
24 april 2006, 13:30
Fijne review, dankjewel!

Lexvandoef
2 mei 2006, 19:43
Ik sta op het punt er eentje te kopen, maar hoe sluit je hem aan als je hem als channelswitch wilt gebruiken. En kan je hem tegelijkertijd als channelswitch en A/B switch gebruiken.

Groeten Lex

skabouter
2 mei 2006, 19:47
zo dat klinkt als een heeel handig voordelig bakje, die kan ik ook wel gebruiken! en zo te horen bevalt hij je wel?

hoe zit het btw met signaal beinvloeding? zo`n ding heeft geen circuitje ofzo? geen tonesuck?

piezo
2 mei 2006, 19:57
Het hangt er een beetje van af hoe je versterker geschakeld wil worden. Bij de meeste versterkers is het gewoon: geen verbinding = kanaal 1 en wel verbinding = kanaal 2. Test het even uit door gewoon een gitaarkabel in de switch input te pluggen en te kijken of hij schakelt als je met een schaar oid verbinding maakt tussen tip en schacht. Zo ja, dan kun je met die Behringer met 1 pedaal kanaal-schakelen en het andere als A/B gebruiken.
NB bij nogal wat versterkers moet de handmatige channel schakelaar in de overdrive stand staan om een footswitch te kunnen gebruiken.
Succes.

ruurdtje
2 mei 2006, 20:13
kan je daar mee ook de fx aanzetten van de Hughes an Kettner Matrix en is hij maar 19 euries en waar kan je ze halen

piezo
2 mei 2006, 20:40
kan je daar mee ook de fx aanzetten van de Hughes an Kettner Matrix en is hij maar 19 euries en waar kan je ze halen
Ik ken die H&K niet, maar de meeste versterkers werken met die eenvoudige maak/verbreek schakelingen.

Uitzonderingen daarop zijn in ieder geval de meer uitgebreid voet-schakelbare Marshalls en Fenders, die in het pedaal kastje vaak een printplaat met electronica componenten hebben zitten. Bij een moderne Fender Concert Reverb bijvoorbeeld kun je wel 4 of 5 functies met de voet schakelen terwijl het kastje gewoon via een stereo jackplug is aangesloten, dan moet er wel sprake zijn van iets als verschillende (puls-)voltages voor verschillende functies of een digitale schakeling.

EDIT: Het pedaal zit in dezelfde serie als die goedkope FX pedaaltjes. Ik heb de mijne gekocht bij Feedback, inderdaad voor €19,-
EDIT 2: En het kastje is overigens wel van aluminium, niet van plastic.

ruurdtje
2 mei 2006, 20:45
maar eigenlijk is het gewoon 2 ab boxen in een voor maar 19 maar waar heb ze nergens nog in de winkels gezien

piezo
2 mei 2006, 21:08
maar eigenlijk is het gewoon 2 ab boxen in één
AB schakelen is 1 van de 2 hoofdfuncties, de andere is als momentary schakelaar zoals de bekende Boss FS-5U en de dubbele FS-6. Die Boss dingen kun je echter niet als A/B switch gebruiken, deze wel. En met truukjes zoals Y-kabeltjes en dummy pluggen kun je er dus nog meer mee.

En @ Skabouter. Het is een hard-wired relais verbinding, dus geen signaalbeïnvloeding.
EDIT: Ik heb net even zitten meten met een multimeter en dan blijkt het ding te schakelen tussen "oneindig"Ohm en ca. 200 Ohm. Dat zou betekenen dat ie misschien niet "kaal contact" hardwired is, maar er toch iets tussen zit, want anders zou ik maar iets van 5 Ohm kabelweerstand moeten meten i.p.v. 200 ohm. Ik denk dat ik Behringer maar eens om uitleg ga vragen. Heb nog wat suggesties voor ze dus ze maggen me nog dankbaar zijn ook. :)

nielsduursma
2 mei 2006, 21:19
maar eigenlijk is het gewoon 2 ab boxen in een voor maar 19 maar waar heb ze nergens nog in de winkels gezien

gozer, ik kan bijna niet lezen wat je bedoelt. wil je zo vriendelijk zijn voortaan wat interpunctie te gebruiken.

maar het is inderdaad een 2 ab boxen in 1 pedaaltje.
ja ze zijn maar 19 euro.
en ik heb ze bij feedback rotterdam al gezien. dus ze zijn weldegelijk te koop.

ruurdtje
3 mei 2006, 00:29
nu hopen dat ze hem ook hier bij mij in de buurt verkopen. en gaan de baterijen snel leeg of valt dat wel mee.

Doris
6 september 2006, 13:25
Hoi, sorry voor het bumpen van deze thread, maar ik vond het niet waard om een nieuwe thread aan te maken.
Ik heb een Cube 30 en ga me dus ook zo een schakelpedaal aanschaffen.
Nu ken ik echt niet veel van apparatuur (ben ook beginnende gitarist) en vroeg me of dit een goed Y-kabeltje is: klik (http://www.thomann.de/thoiw7_the_sssnake_sk3153_insertkabel_prodinfo.htm l)

Ik ga het trouwens bij thomann bestellen, samen met het pedaal zelf. Er is blijkbaar een minimum bedrag van 25 euro om te bestellen, dus zou ik nog iets bijkomen. Zijn er nog wat kabeltjes of dingetjes die ik kan kopen, die handig/essentieel zijn?

Bedankt op voorhand!

piezo
6 september 2006, 14:35
Over de kwaliteit van de kabel en de pluggen kan ik van hieruit niet oordelen, kabel en pluggen moeten gewoon stevig genoeg zijn. De lengte van 3 m lijkt me genoeg voor het schakelen. Als je wat extra's wilt bestellen om aan 25 euro te komen, is een goede reserve gitaarkabel niet verkeerd.

Je moet wel even nagaan in de handleiding van de Cube, wat Roland zelf aangeeft als te gebruiken schakelpedaal:
- Waarschijnlijk beveelt Roland 2 stuks Roland FS-5U of 1 enkele FS-6 aan, dan wordt de Cube z.g. momentary en un-latched geschakeld. In dat geval kun je de Behringer AB200 zonder verdere voorzieningen gebruiken. Zet de kleine schakelaars op de AB200 dan op "non-latch" en probeer even in welke aansluitingen je de mono-pluggen het best inprikt. Roland kennende zal de Cube waarschijnlijk bij de "B" aansluitingen meteen bij het intrappen schakelen, bij de "A" aansluitingen pas bij het loslaten. Zonodig gewoon A en B verwisselen.
- Als Roland voor de Cube een "latched" type schakelaar aanbeveelt, zoals de Roland FS-5L, werkt de AB200 beter met een paar extra dummy pluggen. Hoe dat werkt leg ik je dàn wel uit.

Doris
7 september 2006, 00:03
In de handleiding worden 2 Boss FS-5U aangeraden, maar die behringer is dan toch gewoon goedkoper en 2 FS-5U pedaaltjes ineen (zoals FS-6)?
Ik kom trouwens op het idee via een oudere thread waar jij (Piezo) uiteindelijk ook dat pedaal aanraadt:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=73305&page=3&pp=10& (zie laatste post in diethread)


Vroeg me gewoon af of die Y kabel zijn job zou doen.

Welke gewone gitaarkabel (als extra aankoop) zou je me dan aanraden, want ik zie het bos door de bomen niet. Zo veel kabels! Denk dat mijn huidige gitaarkabel niet echt kwaliteit is want is zo een die ik bij mijn gitaar kreeg (geen idee welk merk het is of dergelijke, hij lijkt me gewoon nogal goedkoop).

Alvast al bedankt voor je reactie :)

piezo
7 september 2006, 07:56
In de handleiding worden 2 Boss FS-5U aangeraden, maar die behringer is dan toch gewoon goedkoper en 2 FS-5U pedaaltjes ineen (zoals FS-6)?
Ik kom trouwens op het idee via een oudere thread waar jij (Piezo) uiteindelijk ook dat pedaal aanraadt.Was ik al weer vergeten, maar ik wist toen ook niet welk schakelpedaal Roland voor de Cube bedoeld had. Ik gokte gewoon, omdat ik Roland wel een beetje ken. Mijn Roland gitaarsynth zou ook geschakeld moeten worden met 2x FS-5U of 1x FS-6, maar ik doe dat dus met een zelfbouw pedaaltje of die Behringer
Vroeg me gewoon af of die Y kabel zijn job zou doen.Ja, hoor.
Welke gewone gitaarkabel (als extra aankoop) zou je me dan aanraden, want ik zie het bos door de bomen niet. Zo veel kabels! Denk dat mijn huidige gitaarkabel niet echt kwaliteit is want is zo een die ik bij mijn gitaar kreeg (geen idee welk merk het is of dergelijke, hij lijkt me gewoon nogal goedkoop).

Alvast al bedankt voor je reactie :) Op die kabel kom ik vandaag nog terug in een "EDIT"

EDIT: Issie weer. Even op de Thomann site gekeken. Ik zou een Cordial CBLI of CPI type nemen, in een kleurtje naar keuze, 3 m of 6 m lang. Kosten tussen 6 en 9 Euro. Voor thuis, gitaarles, oefenruimte en kleine podia is 3 m lengte doorgaans genoeg. Als je wat meer bewegingsvrijheid wilt neem je een 6 m kabel. Langer zul je nooit nodig hebben en het verslechtert je geluid.
Goedkope kabels hoeven trouwens helemaal niet altijd slecht voor je geluid te zijn, de pluggen en verbindingen zijn doorgaans de zwakke punten ervan.

Goede keus trouwens, zo'n Cube 30. Ik heb hem een keertje geprobeerd en het leek me een uitstekend ding voor oefenen en zelfs kleine podia.

FruscianteFan
7 september 2006, 09:24
offtopic: Naar mijn ervaring gaan goedkope kabels minder lang mee en ze klinken wel degelijk veel minder goed.

ontopic:
Ik heb een Vox Pathfinder. Zou ik, ten eerste, de AB200 kunnen gebruiken om de gainboost en tremolo te (de)activeren? Zoja, zou ik ook alléén de tremolo kunnen regelen met één van de twee pedaaltjes, om het andere pedaaltje te gebruiken om te switchen tussen gitaren?

Doris
7 september 2006, 10:09
Ok! Heel erg bedankt piezo voor je hulp!
Ga dan het hele boeltje bestellen + zo een gitaarkabel. (CBLI of CPI, ik vind niet echt een verschil? Maakt waarschijnlijk niets uit)

Nogmaals bedankt :)

piezo
7 september 2006, 10:21
offtopic: Naar mijn ervaring gaan goedkope kabels minder lang mee en ze klinken wel degelijk veel minder goed. Ik zei dat goedkope kabels niet echt slechter hóeven te klinken. De duurzaamheid van de pluggen en verbindingen is haast wèl altijd slechter.

Ik mag het eigenlijk niet zeggen op dit forum, maar ik gebruik tegenwoordig voor verbindingen die niet belast worden en niet regelmatig "verplugd" worden (van achterkant patchbay naar mengtafel bijvoorbeeld) vaak de nieuwere/betere generatie jack- en XLR-pluggen van (ssssst) Stagg :sssh:


ontopic:
Ik heb een Vox Pathfinder. Zou ik, ten eerste, de AB200 kunnen gebruiken om de gainboost en tremolo te (de)activeren? Zoja, zou ik ook alléén de tremolo kunnen regelen met één van de twee pedaaltjes, om het andere pedaaltje te gebruiken om te switchen tussen gitaren? Ik zou zeggen van wel. De AB200 bestaat uit 2 onafhankelijke A/B pedaaltjes, die latching/non-latching schakelbaar zijn.
Ik ken de Vox pathfinder niet, maar sommige versterkers hebben een "ouderwetse" latching voetschakelaar nodig, waarbij de versterker schakelt bij nul Ohm tussen tip en schacht. In dat geval kun je de volgende eenvoudige truuk toepassen om hetzelfde met de AB200 te doen:
- maak van een oude jackplug een dummyplug, waarvan de tip en schacht aansluitingen met elkaar verbonden zijn;
- zet de betreffende helft van de AB200 in "latched" stand;
- steek die dummyplug in een A of B aansluiting en de schakelkabel naar de versterker in de in/out aansluiting (andersom mag ook). Of je de A- of B- aansluiting gebruikt maakt alleen uit voor wanneer je de de LED aan of uit wilt hebben;
- de AB200 schakelt nu tussen géén en wèl verbinding van tip en schacht, resp. de lege aansluiting en die met de kortgesloten dummyplug erin.

Succes.

piezo
7 september 2006, 10:27
Ok! Heel erg bedankt piezo voor je hulp!Graag gedaan, we zitten hier óók op het forum om elkaar te helpen; volgende keer help jij wellicht een ander met je ervaringen.

FruscianteFan
7 september 2006, 17:09
@ Piezo: dank je. Helaas moet ik wachten tot ik een AB200 heb om het uit te proberen ;)
Overigens wordt voor de Pathfinder dezelfde schakelaar aangeraden (€40!) als voor de AD-serie.
Ik vraag me vooral af hoe de Pathfinder 'weet' dat ik de tremolo wil schakelen en niet de gainboost.

piezo
7 september 2006, 18:46
Overigens wordt voor de Pathfinder dezelfde schakelaar aangeraden (€40!) als voor de AD-serie.
Ik vraag me vooral af hoe de Pathfinder 'weet' dat ik de tremolo wil schakelen en niet de gainboost.Ik gok dat er een "stereo" plug (TRS) in moet, waardoor je ring-aan-schacht en tip-aan-schacht kunt schakelen, maar ik weet het echt niet.
Overigens bestaan er uitgebreidere (zelfs 5-voudige!) voetschakeldozen met alleen een stereo- of misschien zelfs wel mono-aansluitplug, met allerlei electronica er in die voor alle functies verschillende pulsjes of spanningen genereert. Dan kun je dus niet voor een goedkoop alternatief gaan.

Terugkomend op een eerdere post in dit draadje, gisteren is de plug verbinding van een van mijn goedkope "oefenruimte" kabels los gekomen omdat er geen behoorlijke trekontlasting in de plug zit. Dus dat wordt weer even solderen. Ik was echter zo stom om de oorzaak eerst ergens anders te zoeken. Misplaatst vertrouwen in de kwaliteit van goedkope kabels dus. :mad:
Ook in mijn 15 jaar (!) oude Prefer kabels met Neutrik pluggen heb ik zoiets al eens gehad maar 15 jaar geleden soldeerde ik waarschijnlijk niet zo duurzaam als nu. :)

boss
7 september 2006, 19:17
Ook in mijn 15 jaar (!) oude Prefer kabels met Neutrik pluggen heb ik zoiets al eens gehad maar 15 jaar geleden soldeerde ik waarschijnlijk niet zo duurzaam als nu. :)
Daar kom je waarschijnlijk pas over 15 jaar achter piezo :)

rhcp_schipper
7 september 2006, 22:56
Zou ik dit pedaal en voor mij ds-2 kunnen gebuirken(om de turbo mode aan te schakelen), en als een soort schakelaar voor mijn fx loop, maar dan in de vorm van een looper, omdat de fx loop op mijn versterker(marshall 8040) niet te schakelen is.

Hier ben ik wel heel erg beniuwd naar, en als dit mogelijk is word dit de eerst volgende aankoop.

Alvast vriendelijk bedankt

piezo
8 september 2006, 08:41
Ik weet niet wat een DS-2 doet en kan, ik zou daar echt eerst meer van moeten weten.

Voor een FX-loop bypass is de AB200 niet geschikt.
Zo'n loop bypass zou ik trouwens altijd oplossen middels een voorziening in de versterker zelf, dus met een relais dat je dan op afstand schakelt. Dan heb je niet die onnodige signaalweg (met extra storing) van: FXloop out >> voetschakelaar >> FXloop in.

FruscianteFan
8 september 2006, 10:13
DS-2 = standaard distortionpedaal van Boss

en ik ga ervan afzien om een AB200 aan te schaffen: beide elektronicazaken waar ik ben geweest, konden mij niet helpen met mijn zoektocht naar het verloopstukje. Ik ga dus voor een AB100, die ik voornaamlijk wil om van gitaar te kunnen wisselen zonder om te pluggen (vooral midden in een nummer).

hidde630
4 december 2006, 11:09
misschien lees ik er overheen, maar de volgende vraag:

Die ab200. Ik kan switchen tussen A en B, maar kan ik hiermee ook met A en B tegelijk? Dus 1 gitaar en 2 tops tegelijk spelen? of kan ik enkel schakelen tussen A en B?

Zo ja dan hoef ik dit ding niet....

dml
4 december 2006, 11:37
Maar ik lees nergens hoe dit pedaal klinkt. Wie kan wat over de klank zeggen?

Dirk_Hendrik
4 december 2006, 12:49
Misschien heeft het ding zo weinig klankmatige invloed dat het bij niemand is opgekomen dat een schakeloplossing klank zou kunnen hebben?

piezo
4 december 2006, 13:27
misschien lees ik er overheen, maar de volgende vraag:

Die ab200. Ik kan switchen tussen A en B, maar kan ik hiermee ook met A en B tegelijk? Dus 1 gitaar en 2 tops tegelijk spelen? of kan ik enkel schakelen tussen A en B?

Zo ja dan hoef ik dit ding niet....Enkel schakelen tussen A en B, het is geen A/B/Y box.

@Dirk_Hendrik: Hmm, cryptisch en sarcastisch tegelijk, ik weet niet of dat overkomt, hoor.

Dirk_Hendrik
4 december 2006, 13:52
@Dirk_Hendrik: Hmm, cryptisch en sarcastisch tegelijk, ik weet niet of dat overkomt, hoor.

Geen van beide intended eigenlijk. Het is meer dat dit ding niets anders moet doen dan signalen e ene of de andere kant op schakelen. Daarmee komt het niet echt bij me op om aandacht te gaan besteden aan de klank.... tenzij het ding zo kleurt dat het noemenswaardig wordt.

dml
4 december 2006, 14:29
Geen van beide intended eigenlijk. Het is meer dat dit ding niets anders moet doen dan signalen e ene of de andere kant op schakelen. Daarmee komt het niet echt bij me op om aandacht te gaan besteden aan de klank.... tenzij het ding zo kleurt dat het noemenswaardig wordt.

Dat bedoel ik. Er wordt hier altijd enorm veel aandacht besteed aan het fenomeen "True Bypass". Als dit pedaal als A/B-pedaal wordt gebruikt, hoe zit het dan met eventuele tonesuck?

hidde630
4 december 2006, 14:50
Enkel schakelen tussen A en B, het is geen A/B/Y box.



Bummer. Weet iemand een ABY box voor een zacht prijsje?

piezo
4 december 2006, 14:55
Dat bedoel ik. Er wordt hier altijd enorm veel aandacht besteed aan het fenomeen "True Bypass". Als dit pedaal als A/B-pedaal wordt gebruikt, hoe zit het dan met eventuele tonesuck?Volgens de documentatie is het ding hard-wired. Ik had nog geen tonesuck gehoord en ik heb hem bovendien zojuist doorgemeten. Middels witte ruis en een analiser, dus 1 kanaal via de AB200 en het andere rechtstreeks, kan ik geen verschil in frequentierespons ontdekken.

Als jij me vertelt hoe ik een screendump kan maken, kan ik je het plaatje laten zien.

hidde630
4 december 2006, 15:10
print scrn knop indrukken. paint openen. ctrl-v en dan opslaan maar!
eventueel kan ik hem wel voor je online zetten....pm me maar en dan krijg je mijn email wel

piezo
4 december 2006, 15:32
Hier is ie. De onderste is via de AB200 en zo'n goedkoop kort patchkabeltje. Ca. 10 dB lager opgetekend vanwege de duidelijkheid.

http://home.hetnet.nl/~d-artagnan/PLAATJESMAP/freqrespons2.JPG

dml
4 december 2006, 15:51
Hmmmmm, de curves komen niet helemaal overeen, dus dat pedaal kan niet goed zijn. :D

Dirk_Hendrik
4 december 2006, 16:14
??? Waar zie jij verschil dan??

dml
4 december 2006, 16:54
-Het piekje bij 200 Hz is niet hetzelfde
-Rechts van de 400Hz is de piek niet hetzelfde
En zo zijn er nog een paar minuscule verschillen. Of ze hoorbaar zijn is een tweede.

Pun
4 december 2006, 17:29
Piezo, zou je die grafiekjes over elkaar willen leggen, dan vallen eventuele verschillen denk ik iets beter op :)

piezo
4 december 2006, 17:38
Zou dat wel voldoende overtuigingskracht hebben, denk je? ;)

Vonk
4 december 2006, 17:49
Of draai anders even de kabels om, misschien dat het verschil daardoor komt...

Ik geloof niet dat je verschil hoort, maar mensen die dit grafiekje hebben gezien horen vanaf nu WEL verschil: vanaf nu zit het verschil tussen je oren :)

Dirk_Hendrik
4 december 2006, 17:58
Ik denk dat die verschillen meer in de resolutie van de software zitten. Je praat hier over minimale verschillen die in je noiselevel zitten.

Qubit
5 december 2006, 16:30
Als je één van beide signalen uit fase zet en dan mono samenvoegt, zul je direct weten, of beide identiek zijn. Hetzelfde signaal in en uit fase samengevoegd heft zichzelf immers op - indien beide inderdaad identiek zijn, zou je een praktisch volledig lege file als resultaat moeten hebben...