PDA

View Full Version : Zelfbouwen 9V AC voeding



vdgraaf
24 april 2006, 09:26
Beste Electronica Experts!

Ik wil voor mijn Rocktron apparatuur graag een 9V AC voeding bouwen. Ik kan echter alleen maar schema's en dergelijke vinden voor DC voedingen. Ik kan aardig solderen maar ben geen electronica expert, dus wie kan mij vertellen hoe ik dat het beste aanpak? Kun je door de diodebrug (zo heet zo'n ding toch?) uit een DC voeding weg te laten een AC voeding creeëren of is dat nou weer een heel dom idee?

Tips en schema's zijn zeer welkom! Ik heb al gezocht op het forum en ge-googled, maar het levert allemaal niks op.

alvast mijn dank, grtn, Jan Anton

nicoverduin
24 april 2006, 10:12
Gewoon een 230V/9V trafo kopen. In een kastje stoppen, een schakelaar en een aansluiting maken. En klaar. AC (Alternating current) = Wisselstroom dus gelijkrichting is niet nodig.

vdgraaf
24 april 2006, 11:27
Gewoon een 230V/9V trafo kopen. In een kastje stoppen, een schakelaar en een aansluiting maken. En klaar. AC (Alternating current) = Wisselstroom dus gelijkrichting is niet nodig.

Top! Ik hoopte al dat je dat ging zeggen!

Wat kun je /moet je nog doen aan filtering van ruis en brom o.i.d?

Enterprice
24 april 2006, 11:46
Brom en ruis wordt normaal gesproken al onderdrukt in het gelijkrichter gedeelte van je Rocktron.
Het is wel mogelijk om een extra netfilter tussen de primaire aansluiting van de trafo en het lichtnet te monteren, maar of dat daadwerkelijk nodig is betwijfel ik.

vester86
24 april 2006, 13:10
http://hoodlum.gmta.nl/pics/Elektrisch 1+2.bmpde 2 weerstanden rechts van de LM317 moet je vervangen voor eentje van 100 (ipv 240) en 620 (ipv 720)

nicoverduin
24 april 2006, 13:13
http://hoodlum.gmta.nl/pics/Elektrisch%201+2.bmpde 2 weerstanden rechts van de LM317 moet je vervangen voor eentje van 100 (ipv 240) en 620 (ipv 720)Hij heeft AC nodig en geen DC

vdgraaf
24 april 2006, 14:19
de 2 weerstanden rechts van de LM317 moet je vervangen voor eentje van 100 (ipv 240) en 620 (ipv 720)

Deze had ik ook gevonden inderdaad, alleen hij levert DC. In elk geval bedankt!

@Nico, als je die diodebrug weglaat, krijg je dan AC (met onstoring)? Of loopt het hele zooitje dan in de soep?

nicoverduin
24 april 2006, 14:31
Als je brom hebt, dan zit dat in het apparaat zelf. Niet in deze voeding. Tenzij je echt een baggere netspanning hebt (evt. te zien met een scope). Als je de trafo wilt ontstoren, dan moet je een netfilter voor zetten. Dus bijv. een eurojack gebruiken met netfilter om zo evt. rommel enigzins tegen te houden. Overigens ik heb dit nog nooit hoeven doen. Daarnaast ga je van 230V naar 9 Volt. Dus een verkleining van ruim faktor 25. Rommel op het net wordt dus ook met een faktor 25 verkleind. Daar ge je echt geen last van hebben.

Als je dus nog brom hoort met een 9V AC voeding, dan moet de oorzaak in het apparaat zelf gezocht worden. En dat zit dan verder dan de ingang.

vester86
24 april 2006, 16:11
oh verrek,even verkeerd gelezen.
nouja, succes ermee dan :)

Negative K3 fan
24 april 2006, 17:13
als je eventueel wat storing uit de netspanning wilt halen, zou je een (oude) computervoeding kunnen slopen en daar zon voedingsstekker uit kunnen slopen, daar zit vaak een soort van filter ingebouwd, ik weet alleen niet wat voor filter dat mag voorstellen.

RUIS
24 april 2006, 18:21
Een 9Volt voeding zelf bouwen lijkt me alleen zinnig als je het graag duur maakt voor jezelf. Kant en klaar voedingen zijn overal te koop en kosten weinig.

vester86
24 april 2006, 20:42
omdat het leuk is :)

bert k
25 april 2006, 09:59
. Kant en klaar voedingen zijn overal te koop en kosten weinig.
Niet in AC.

nicoverduin
25 april 2006, 10:05
in 300mA en 1A zonder meer verkrijgbaar in NL.

m-men
13 september 2009, 14:19
Hallo,
Zijn er mensen die mij ook kunnen helpen?
Ik wil voor een rocktron een rackvoeding bouwen.
Ik heb nodig 2x 9VAC.

Heeft iemand een schema of iets waarmee ik aan de slag kan?

bvd

Maarten

aad
13 september 2009, 14:42
Deze had ik ook gevonden inderdaad, alleen hij levert DC. In elk geval bedankt!

@Nico, als je die diodebrug weglaat, krijg je dan AC (met onstoring)? Of loopt het hele zooitje dan in de soep?

Als je de diodebrug weglaat moet je ook de afvlakelco('s) weglaten, anders filteren die al je spanning weg en gaan ze koken en ontploffen.

Dus kortom als je 9V AC wilt moet je rechtstreeks vanaf de trafo gaan en zonder diodebrug/elco's enz.

Dit wellicht allemaal ten overvloede maar toch :)

aad
13 september 2009, 15:06
Hallo,
Zijn er mensen die mij ook kunnen helpen?
Ik wil voor een rocktron een rackvoeding bouwen.
Ik heb nodig 2x 9VAC.

Heeft iemand een schema of iets waarmee ik aan de slag kan?

bvd

Maarten

Bij deze:
http://members.chello.nl/aad.sieraad/2x9vac.jpg

eventueel de beide middenaftakkingen aan elkaar zetten.

interessander
13 september 2009, 15:37
Ik heb er laatst een met 2x 9Vac gebouwd voor mijn rocktron apparatuur, werkt perfect:

http://img.photobucket.com/albums/v259/interessander/9VAC-002.jpg

Ik heb een ringkerntrafo van Amplimo met twee separate 9V taps gekocht en deze voeden respectievelijk een replifex en de phantom power plug van de replifex naar mijn midi mate via de MIDI kabel.

Inmiddels in een iets grotere kabeldoos behuizing zodat alles netjes is weggewerkt, er komt enkel een kabel naar de powerconditioner uit en 2x 9v pluggen.
De transformator is erg klein en is prima in te bouwen in een rack. Ik had zelf geen rackspace over maar nog wel wat ruimte achter in het rack, vandaar deze oplossing.

Linkje naar de trafo. (http://www.amplimo.nl/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage-rin.tpl&product_id=11&category_id=3&option=com_virtuemart&Itemid=134&lang=nl)

matto
13 september 2009, 15:41
Beetje lange link, maar Conrad heeft zat mogelijkheden ook wel gewone 9 V ac stekkernetvoedingen.


http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flNlc3Npb249UDkwX05MX0IyQzpDX0FHQVRFMDE6MDAwMC4wM TNjLjlkNzU4ZmI1Jn5odHRwX2NvbnRlbnRfY2hhcnNldD1pc28 tODg1OS0xJn5TdGF0ZT0zODI0NjEyMjIw====?~template=PC AT_AREA_S_BROWSE&mfhelp=&p_selected_area=%24ROOT&p_selected_area_fh=&perform_special_action=&glb_user_js=Y&shop=NL2&vgl_artikel_in_index=&product_show_id=&p_page_to_display=DirektSearch&~cookies=1&zhmmh_lfo=&zhmmh_area_kz=&s_haupt_kategorie=&p_searchstring=transformator&p_searchstring_artnr=&p_searchstring_manufac_artnr=&p_search_category=alle&fh_directcall=&r3_matn=&insert_kz=&gvlon=&area_s_url=&brand=&amount=&new_item_quantity=&area_url=&direkt_aufriss_area=&p_countdown=&p_80=&p_80_category=&p_80_article=&p_next_template_after_login=&mindestbestellwert=&login=&password=&bpemail=&bpid=&url=&show_wk=&use_search=3&p_back_template=&template=&kat_save=&updatestr=&vgl_artikel_in_vgl=&titel=&darsteller=&regisseur=&anbieter=&genre=&fsk=&jahr=&jahr2=&dvd_error=X&dvd_empty_error=X&dvd_year_error=&call_dvd=&kna_news=&p_status_scenario=&documentselector=&aktiv=&gewinnspiel=&p_load_area=$ROOT&p_artikelbilder_mode=&p_sortopt=&page=&p_catalog_max_results=20

aad
13 september 2009, 15:55
Beetje lange link, maar Conrad heeft zat mogelijkheden ook wel gewone 9 V ac stekkernetvoedingen.


http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flNlc3Npb249UDkwX05MX0IyQzpDX0FHQVRFMDE6MDAwMC4wM TNjLjlkNzU4ZmI1Jn5odHRwX2NvbnRlbnRfY2hhcnNldD1pc28 tODg1OS0xJn5TdGF0ZT0zODI0NjEyMjIw====?~template=PC AT_AREA_S_BROWSE&mfhelp=&p_selected_area=%24ROOT&p_selected_area_fh=&perform_special_action=&glb_user_js=Y&shop=NL2&vgl_artikel_in_index=&product_show_id=&p_page_to_display=DirektSearch&~cookies=1&zhmmh_lfo=&zhmmh_area_kz=&s_haupt_kategorie=&p_searchstring=transformator&p_searchstring_artnr=&p_searchstring_manufac_artnr=&p_search_category=alle&fh_directcall=&r3_matn=&insert_kz=&gvlon=&area_s_url=&brand=&amount=&new_item_quantity=&area_url=&direkt_aufriss_area=&p_countdown=&p_80=&p_80_category=&p_80_article=&p_next_template_after_login=&mindestbestellwert=&login=&password=&bpemail=&bpid=&url=&show_wk=&use_search=3&p_back_template=&template=&kat_save=&updatestr=&vgl_artikel_in_vgl=&titel=&darsteller=&regisseur=&anbieter=&genre=&fsk=&jahr=&jahr2=&dvd_error=X&dvd_empty_error=X&dvd_year_error=&call_dvd=&kna_news=&p_status_scenario=&documentselector=&aktiv=&gewinnspiel=&p_load_area=$ROOT&p_artikelbilder_mode=&p_sortopt=&page=&p_catalog_max_results=20

Zo lang en toch niet werken :D
Er staat ergens een "directe link" op de pagina van conrad.

Johannes
13 september 2009, 16:05
Zoals eerder gezegd: koop een 230v-9v ringkerntrafo met voldoende vermogen, kastje erom, snoertje eraan, klaar. Als je denkt, "dat kan nooooit zo eenvoudig zijn" schroef eens een originele Rocktron voeding open :D (daar zit zelf een crappy, storende bloktrafo in)

aad
13 september 2009, 16:43
Zoals eerder gezegd: koop een 230v-9v ringkerntrafo met voldoende vermogen, kastje erom, snoertje eraan, klaar. Als je denkt, "dat kan nooooit zo eenvoudig zijn" schroef eens een originele Rocktron voeding open :D (daar zit zelf een crappy, storende bloktrafo in)

Inderdaad ringkern is het mooist.

fredjuh
13 september 2009, 22:10
En daar zitten we dan met onze buizenversterkers waar absoluut geen ringkern in mag want dat klinkt minder:( (zeggen ze)