PDA

View Full Version : NEW: 15 watt baby head :D



skabouter
24 april 2006, 00:05
yeah, ik heb vandaag misschien wel mn beste aankoop ooit gedaan!

jullie hebt hem vast wel op gitaarmarkt zien staan! het gaat om een 15 watt buizen topje. het is van origine een Laney LC15 combo. maar hij is helemaal omgebouwd/gemod tot hetvolgende topje:)

http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/p60429n1.jpg
http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/p60429n2.jpg

qua mods heeft hij links 3 toggle switches (met ieder 3 standen), en een standby-knop erbij! verder zijn veel onderdelen vervangen voor betere componenten enzo, enfin, het technische verhaal erachter ken ik niet, maar als het goed is doet er nog maar weinig aan de Laney LC15 denken.

het is een 1 kanaals topje, maar erg veelzijdig door de 3 standen toggles! hier de features:
knop 1 stand 1 - Inputfilter Wide (Xtra diep laag)
knop 1 stand 2 - Inputfilter Light (weinig laag)
knop 1 stand 3 - Inputfilter Tight (Meer laag)
knop 2 stand 1 - Gainboost hi
knop 2 stand 2 - Gainboost off
knop 2 stand 3 - Gainboost low
knop 3 stand 1 - Outputfilter cut veel
knop 3 stand 2 - Outputfilter cut uit
knop 3 stand 3 - Outputfilter cut weinig

hiermee krijg je veel verschillende sounds, in combinatie met verschillende gitaren/elementen. en dan nog een bright switch en natuurlijk gain&master en 3 band EQ.

Sounds vind ik verbazend goed!! het lekkere is dat het een 15 watt buizenamp je is (3x ECC83, 2x EL84), waardoor ie op laag volume al heerlijk overstuurd. dit ding brult als een beest, en kan ondanks de 15 watt nog keihard (het bekende buizen-zijn-harder verhaal).

Clean is gewoon clean, gewoon erg goed. bij te hoog volume een lekker randje, erg prettig en mooi!
Crunch gaat erg rauw en beukt goed weg! ideaal voor hardcore! of gewoon rock of punk of wat dan ook. genoeg sounds!
Lead krijg je door de gain helemaal volopen te zetten en de gainboost op hi te zetten! een heeele vette lekkere lead, genoeg gain, maar niet teveel en ook niet fuzzig. lekker voor solo`s, en zware metal, klinkt echt erg zwaar, zeker met de Extra laag functie aan. ik vind hem beter klinken dan de Lead van mn Framus Dragon. veel strakker en ronder!

al met al een prachtig ampje (geen krassen, goeie buizen). erg klein en handzaam, weegt nog geen 10kg denk ik, en afmetingen zijn B38,H18,D20.
heel erg leuk voor thuis!

skabouter is blij :)

Orpheo
24 april 2006, 00:09
tja, ik ben jaloers :D maar dat wist je al ghehe

robert-gitarist
24 april 2006, 00:14
tja, ik ben jaloers :D maar dat wist je al ghehe

Als ik het zo lees,ik ook :stop:
Maare als ik me niet vergis,had ie er toch 2? of niet..anyway veel plezier ermee mazzelaar :D

Orpheo
24 april 2006, 00:22
Als ik het zo lees,ik ook :stop:
Maare als ik me niet vergis,had ie er toch 2? of niet..anyway veel plezier ermee mazzelaar :D

ja?! linkje oid?? dan haal ik m morgen op dude

Outrage
24 april 2006, 09:03
Hoeveel heb je ervoor gegeven? Doet diegene van wie je de versterker gekocht hebt dat wel vaker zo'n versterkertjes ombouwen?

jorrit
24 april 2006, 20:05
haha boeie of ie het vaker gedaan heeft.. als ie goed klinkt!!!

vette aankoop gozer, ben erg benieuwd

Daniël_san
24 april 2006, 21:20
haha boeie of ie het vaker gedaan heeft.. als ie goed klinkt!!!
Als ie het vaker doet kan hij misschien er ook 1 kopen.

nielsduursma
24 april 2006, 21:35
als ik zo al die knopmogelijkheden zie, is dit wel zo'n beetje de "veelzeidigste" versterker. al moet je natuurlijk wel van het karakter houden.

MarkS
24 april 2006, 22:15
Ik heb 'em inderdaad heel ff op Marktplaats gezien ja, was in no-time verkocht.
It's a cute little bastard!
Lijkt me geweldig om 'em op een 4x12 te zetten!

Negative K3 fan
24 april 2006, 22:55
jo arjen echt een lijp ding, zou je er denk je ook mee op kunnen treden en zou je voor de aardigheid misschien een (of meer) pic van de ingewanden kunnen maken??

skabouter
24 april 2006, 23:32
beste lieve mensen, foto`s en mp3`s volgen misschien morgen! ik ga ze in elk geval maken!

die bouwer werkt onder de naam "ElixerAmps", misschien bekent bij sommigen. ik vind het dat ie in deze amp in elk geval goed werkt heeft gestopt!

hij heeft ook nog een 7watt all tube head te koop, die momenteel even bewaard wordt voor Orpheo..........als die hem vanavond besluit niet te nemen, verschijnt hij morgen op gitaarmarkt, dus ik zou zeggen, zet uzelf schrap:D

het is wel een compleet ander iets dan wat ik heb hoor, maar het is niet duur, en 7watt ampje erbij is altijd leuk. en ik ga ervanuit dat ie goed klinkt, komt van dezelfde bouwer!

ohwja, mark, over dat 4x12 verhaal, dat zou ik idd ook graag willen! MAARRRRRR de versterker heeft een output van 8 ohm, en de verkoper zei dat hij nogal krapjes berekent is, en dat je beter niet kan gaan spelen met andere ohmages. scheen ie zelf es geprobeert te hebben, maar blies ie de trafo`s op, en nieuwe zijn moeilijk te krijgen voor deze amp ofzo.

maar hoe zit het verhaal nou? je kan je amp op een kast met ander ohmage zetten, maar wat was de regel ook alweeer? altijd meer dan de top, of altijd minder dan de top? nocki vertelde me gister heel overtuigt dat het altijd meer moest zijn, maar toeni k dit vertelde aan verkoper vertelde ie dat het altijd gelijk/minder moest zijn. hoe zit dit nu?

en zijn er door regels wetten van kracht, waarmee ik de amp niet opblaas op een bepaald soort kast?

mijn 2x12 is namelijk netjes 8ohm, dus die gebruik k braaf, maar ernaast staat een brute 4x12, maar die mag ik niet gebruiken omdat ie 4 of 16ohm is. ook wel als 2x8ohm gebruiken, maar dan stereo en de amp is mono dus kom ik niet verder mee dan 2x12.

wie weet het?

Orpheo
24 april 2006, 23:39
ik heb besloten die 7 watter niet te doen. die kerel is gemaild, dus tzt staat ie op gitaarmarkt oid!

MarkS
24 april 2006, 23:59
Zolang de impedantie van de speakers hoger is dan die van de amp zit je goed. In theorie zal ie dan minder vermogen kunnen afgeven. Hoe lager de impedantie van de speaker, hoe harder een amp moet werken om laststabiel te blijven. En dat is een aanslag op de voeding en eindbuizen. Overigens is de opgegeven impedantie een nominale waarde, maar in de praktijk is deze frequentie-afhankelijk. Bij lage frequenties kan de impedantie "dippen" onder bijv. de 4 Ohm. Alleen met een zware overbemeten voeding is deze last te ondervangen. In het ideale geval van zeer stabiele versterkers verdubbelt het vermogen bij een halvering van de impedantie.
Dus een 16 Ohm kast op een 8 Ohm bak moet eigenlijk geen probleem zijn!

Negative K3 fan
25 april 2006, 00:00
maar hoe zit het verhaal nou? je kan je amp op een kast met ander ohmage zetten, maar wat was de regel ook alweeer? altijd meer dan de top, of altijd minder dan de top? nocki vertelde me gister heel overtuigt dat het altijd meer moest zijn, maar toeni k dit vertelde aan verkoper vertelde ie dat het altijd gelijk/minder moest zijn. hoe zit dit nu?
de speaker moet gelijk of lager zijn dan de amp, als het lager is belast je de buizen, als de speakerload hoger is dan belast je de trafo


ook wel als 2x8ohm gebruiken, maar dan stereo en de amp is mono dus kom ik niet verder mee dan 2x12.

wie weet het?

als je hem stereo aansluit met 1 van de 2 8 ohm ingangen (weet niet hoe dat schakelbaar is) dan gebruikt de cab maar 2 speakers, maar gebruik je dus wel de 4x12, dat kun je sowieso proberen en heeft verder weinig te maken met het al dan niet stereo zijn van de versterker.

Negative K3 fan
25 april 2006, 00:01
Zolang de impedantie van de speakers hoger is dan die van de amp zit je goed. Hoe lager de impedantie van de speaker, hoe harder een amp moet werken om laststabiel te blijven. Dus een 16 Ohm kast moet eigenlijk geen probleem zijn!

hou je mond!!!!11 niet alweer!

MarkS
25 april 2006, 00:06
hou je mond!!!!11 niet alweer!
???
heb ik (als newbie) iets gemist ?

skabouter
25 april 2006, 00:07
de speaker moet gelijk of lager zijn dan de amp, als het lager is belast je de buizen, als de speakerload hoger is dan belast je de trafo

maar dit is precies andersom dan met wat MarkS zegt! zelfde verhaal als nocki/verkoper.........HOE ZIT HET NOU DAN?


als je hem stereo aansluit met 1 van de 2 8 ohm ingangen (weet niet hoe dat schakelbaar is) dan gebruikt de cab maar 2 speakers, maar gebruik je dus wel de 4x12, dat kun je sowieso proberen en heeft verder weinig te maken met het al dan niet stereo zijn van de versterker.

ow, kan je een amp met 2 uitgangen (alle marshalls zo`n beetje) via 2 speakersnoeren aansluit op een stereo cab met de impedanties goed afgesteld niet gewoon spelen? dat bedoelde ik in dit geval met stereo. verder niets met je geluidsbeeld te maken.

birt
25 april 2006, 00:09
hou je mond!!!!11 niet alweer!
ik ken het gevoel lennart. op offstage is hier ook een lang topic over gegaan. ik wou dudielijkheid scheppen voor nieuwelingen en dan komen een aantal mensen het tegendeel beweren :p

Negative K3 fan
25 april 2006, 00:09
???
heb ik (als newbie) iets gemist ?

jouw verhaal geldt voor transistor versterkers en je hebt idd een behoorlijk groot topic van een aantal maanden geleden gemist waarvan velen hoopten dat het voor altijd een eind zou maken aan het impedantie mismatch gebeuren :)

maargoed, no hard feelings verder misschien wat mn eerdere post een beetje cru richting jou

Negative K3 fan
25 april 2006, 00:10
ow, kan je een amp met 2 uitgangen (alle marshalls zo`n beetje) via 2 speakersnoeren aansluit op een stereo cab met de impedanties goed afgesteld niet gewoon spelen? dat bedoelde ik in dit geval met stereo. verder niets met je geluidsbeeld te maken.

kan wel, maar ik zie het nut er niet 1-2-3 van in, hangt ook van de schakelingen etc. af.

MarkS
25 april 2006, 00:13
No hard feelings. Mijn ervaring hieromtrent is idd afkomstig vanuit de transistorhoek (stereo/PA/HT). Kennelijk (maak ik dus uit jouw reactie op) is de wisselwerking tussen voeding en eindtrap in het geval van een buizenversterker geheel anders. Weer wat geleerd.
Uit nieuwgierigheid/leergierigheid mag je me wel even verwijzen naar die vermadelijde thread die kennelijk veel oud zeer naar boven haalt ;-)

Negative K3 fan
25 april 2006, 00:16
No hard feelings. Mijn ervaring hieromtrent is idd afkomstig vanuit de transistorhoek (stereo/PA/HT). Kennelijk (maak ik dus uit jouw reactie op) is de wisselwerking tussen voeding en eindtrap in het geval van een buizenversterker geheel anders. Weer wat geleerd.
Uit nieuwgierigheid/leergierigheid mag je me wel even verwijzen naar die vermadelijde thread die kennelijk veel oud zeer boven haalt ;-)

ik kan de thread zo even voor je opzoeken, maar bij buizen is het zo dat wanneer de belasting te laag is, de buizen zichzelf 'limiten', natuurlijk tot op een zekere hoogte, maar in ieder geval stukken beter dan transistoren. Als de belasting te hoog is kunnen de buizen hun vermogen 'niet kwijt' en hopen zich hoge spanningen op rond de primaire kant van de OT, de kwaliteit van de OT bepaalt dan wanneer deze de geest zal geven.

een kapotte OT is iig een vervelendere grap dan een setje eindbuizen die op zijn.

dit is tenminste wat ik uit het topic heb begrepen, pin me er niet helemaal op vast.

de link
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=57102&highlight=impedantie

let vooral op de posts van Al, Peevee en nicoverduin, zij zijn in dat topic een beetje de 'autoriteiten'

MarkS
25 april 2006, 00:23
ik kan de thread zo even voor je opzoeken, maar bij buizen is het zo dat wanneer de belasting te laag is, de buizen zichzelf 'limiten', natuurlijk tot op een zekere hoogte, maar in ieder geval stukken beter dan transistoren. Als de belasting te hoog is kunnen de buizen hun vermogen 'niet kwijt' en hopen zich hoge spanningen op rond de primaire kant van de OT, de kwaliteit van de OT bepaalt dan wanneer deze de geest zal geven.

een kapotte OT is iig een vervelendere grap dan een setje eindbuizen die op zijn.

dit is tenminste wat ik uit het topic heb begrepen, pin me er niet helemaal op vast.

Kan ik technisch gezien me iets bij voorstellen. Een soort van zeer negatieve terugkoppeling als het ware? Ik weet wel dat wanneer een transistorversterker heel ernstig gaat clippen door een zware dip van de impedantie, deze uiteindelij een soort van gelijkspanning gaat afgeven die je speakers om zeep helpt.

MarkS
25 april 2006, 00:25
de link
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=57102&highlight=impedantie

let vooral op de posts van Al, Peevee en nicoverduin, zij zijn in dat topic een beetje de 'autoriteiten'

aah... mooi leesvoer voor morgenochtend!

Negative K3 fan
25 april 2006, 00:25
daar weet ik dan niet zoveel vanaf, maar ik denk niet dat het daar veel mee te maken heeft, lees het topic maar eens door, peevee en al weten het stukken beter te verwoorden

MarkS
25 april 2006, 00:36
daar weet ik dan niet zoveel vanaf, maar ik denk niet dat het daar veel mee te maken heeft, lees het topic maar eens door, peevee en al weten het stukken beter te verwoorden

Toch ff een paar pagina's gelezen. Het lijkt er op dat er toch enige analogie is tussen beiden. Het verschil is volgens mij dat bij een buizenbak er voor de trafo al een flinke spanning met hoog voltage aanwezig is (door de buizen?) die de windingen van een OT om zeep kunnen helpen. Bij een transistorversterker heb je die hoge voltages niet. Daar verplaatst het probleem zich naar het doorfikken van de spreekspoelen van de speakers.

Afijn...genoeg offtopic. Terug naar dat kleine brute monstertopje!

Negative K3 fan
25 april 2006, 00:40
Toch ff een paar pagina's gelezen. Het lijkt er op dat er toch enige analogie is tussen beiden. Het verschil is volgens mij dat bij een buizenbak er voor de trafo al een flinke spanning met hoog voltage aanwezig is die de windingen van een OT om zeep kunnen helpen. Bij een transistorversterker heb je die hoge voltages niet. Daar verplaatst het probleem zich naar het doorfikken van de spreekspoelen van de speakers.

bij buizen kun je met een kleine spannings variatie een grote variatie in stroom genereren, de spanningsval over een weerstand waar die stroom door loopt zorgt voor een spanningsversterking, als die weerstand dus te hoog is (in het geval van een mismatch) wordt de spanningsval over de primaire kant van de uitgangstransformator groter, bij een mismatch van 8>16 theorethisch 2 keer... even ter verduidelijking, op een eindtrap anode staat afhankelijk van de buis rond de 400 volt :)

tel uit je winst

skabouter
25 april 2006, 13:08
zo hier alvast nog wat foto`s :D binnenkant komt later, ga k betere cam voor gebruiken. opnames volgen!

http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/15watt2x12.jpg

http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/stackje3.jpg

http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/Stackje2.jpg

Unicron
25 april 2006, 15:19
mooi ding is dat hoor, was net te laat met mailen....

skabouter
25 april 2006, 15:33
grijp je kans, en ga voor de 8 watter;)

Mitch
25 april 2006, 18:58
Hèhè, hij staat er op hoor. Grappig kastje, beetje aparte buizen. Als je 't zo ziet zeg je: doe mij maar een NaHo in plaats van een Nano :D

birt
25 april 2006, 21:11
super die lampjes :p

skabouter
25 april 2006, 23:31
zijn er al warmlopers voor die Naho? ik zou hem gekocht hebben als mijn 15wattertje nooit te koop was geweest.........................

SimonS
10 augustus 2006, 17:44
hey Skabouter, heb je pix van de binnen kant (printplaat/chassis zeg maar) van je gepimpte LC15 ? Bevalt hij nog steeds?

skabouter
16 augustus 2006, 18:56
hoi simon! ik had je al gepmt, foto`s volgen...........ik ben er idd nog steeds wel tevreden mee, al gebruik ik hem niet vaak. ben met hele andere dingen bezig, en heb nog 2 andere tops, en deze raakt een beetje in een hoekje.....

ik zit te twijfelen of ik hem voor een goed bod weg zal doen. uiteraard alleen voor een goed bod, zodat ik er echt wat aan heb om hem weg te doen, want al gebruik ik hem weinig, het is een goeie amp, en fijn om te hebbben.......

misschien zet ik hem eens op marktplaats, kijken wat mensen zouden bieden........