PDA

View Full Version : Digitale vs. analoge mengtafel, het verschil?



Lutz
23 april 2006, 23:39
Hoi,

Ik wil mezelf een nieuwe mengtafel aanschaffen voor wat recording werk in men electro-project.

Ik ben altijd al tevreden geweest van het merk Behringer, i know er zijn betere maar goed.

Ik zag op hun site de nieuwe Xenyx serie en vond deze wel leuke mixertjes maar zag ook hun digitale mixer.


Nu was mijn vraag aan de mede forummers, wat is nu een betere keuze? Een analoge Xenyx mengtafel of een digitale versie (ben ff het product nummer vergeten).

En ook de vraag wat het verschil nu eigelijk is tussen deze 2 mixers, ik hoor jullie antwoord graag.


Greetings,


Lutz

Han S
24 april 2006, 00:28
Het cruciale onderdeel van een digitale mengtafel is het AD filter of convertor. Dit is dus een electronisch circuit welke het analoge signaal omzet naar een digitaal signaal. Het vertaalt een wisselspanning naar enen en nullen zeg maar.

En echt goede convertor is niet goedkoop, dus in een goedkope digitale mengtafel zul je die niet aantreffen. Ik heb vorig jaar opnamen gemaakt voor een bekende metal band en die namen de drums op met de grote analoge DDA-AMR mengtafel, naar een twee inch Otari MX80 tapemachine.

Daarna werden die opnamen overgezet naar Logic Audio via hun eigen 32 kanaals digitale Behringer mengpaneel. En er was hoegenaamd niets meer van dat geluid over, het geweldige drumgeluid was niet veel beter meer dan MP3 kwaliteit. Dit is de slechtst klinkende digitale mengtafel die ik heb mogen horen en ik heb onlangs vernomen dat ze hem hebben vervangen door een Yamaha.

Als je goedkoop gaat, kies dan voor een redelijke analoge tafel, of een betere digitale mengtafel want de mogelijkheden van analoge mengtafels zijn beperkt, vergeleken met digitale, maar de geluidskwaliteit is dan vaak weer beter.

taylor
24 april 2006, 11:28
het is denk ik ook maar wat je er mee doet of waar het uitendelijk voor is.

in een (prof)project studio is een goeie digitale mengtafel wel een must have vanwege de verschillende projecten en muziek dus met die total recal per nummer enzo dat kan wel op een analoge maar is wel veel werk.

goedkope digitale spullen zijn vaak niet de beste kwaliteit vanwege de goedkopere AD converters,maar voor een thuis demo moet wel goed genoeg zijn.het is toch meer de kennis van opnemen/productie dan het in apparatuur zit.

bert k
24 april 2006, 12:02
in een (prof)project studio is een goeie digitale mengtafel wel een must have vanwege de verschillende projecten en muziek dus met die total recal per nummer enzo dat kan wel op een analoge maar is wel veel werk.
.
Dit is op grote analoge tafels ook heel goed mogelijk. Jij hebt het over de automatisering, en die wordt idd met een computer geregeld. Maar het geluidspad blijft dan helemaal analoog. Min of meer standaard in de grote studio's.

taylor
24 april 2006, 12:24
dat weet ik,maar je gaat hem toch geen ssl ofzo aanpraten? ik heb het over een "vergelijkbare" mengtafels dus bv een o2r een en 8buss mackie analoog ofzo.

alhoewel voor die 8buss mackie bestond er wel een automatiserings systeem dacht ik ,wel eens gezien in een studio in doetichem jaren terug.
maarja je begrijpt het wel.

en in project studio staan geen grote tafels, vaak zie je nu pro tools systemen.

bert k
24 april 2006, 12:54
Ja, ok, dat is wel waar. Maar in projektstudio's zie je ook steeds vaker helemaal geen digitale mengtafel, maar een computer based systeem zoals Protools, waar het feitelijke mixwerk door de computer gedaan wordt dmv een of andere controller. Dat is denk ik net wat flexibeler dan een digitale mengtafel, waar je uiteindelijk een alles-in-één oplossing hebt.

harrie-beton
24 april 2006, 14:24
Ik "mix" ook digitaal, dat bevalt erg goed hoewel ik alleen maar amateur projecten doe. Ik vind het heerlijk werken, alle effecten en mix instellingen met de computer.

bert k
24 april 2006, 14:44
Hoe doe jij het, met de muis of heb je een controller?

harrie-beton
24 april 2006, 16:08
Muis...


Wij hebben een baby en die heeft mij uit de grootste kamer geschopt, mijn home studio is nu baby kamer. Het kleine kamertje is nu mijn home studio. Puur vanwege ruimtegebruik eigenlijk maar het bevalt prima.
Ik heb trouwens 3 computers boven en die bedien ik met 1 toetsenbord en 1 muis en 1 scherm. Dat scheelt ook enorm in ruimte.

Han S
24 april 2006, 19:23
Ik mag met deze tafel mixen waarbij de mutes en faders op 64 kanalen zijn geautomatiseerd met Optifile Tetra.


http://www.markdannrecording.com/studio%20pics%202004/nyc-console-2005-2.gif

Ic3gl0vE
25 april 2006, 09:29
je zou inderdaad ook voor een 8 of 10 i/o geluidskaart kunnen gaan (of meerdere hiervan) en dan bijvoorbeeld met behringer bcf/bcr2000 alles aansturen.
mocht je hiervoor gaan, de controllers die ik noemde zijn in duitsland een stuk goedkoper dan bij bijvoorbeeld feedback

harrie-beton
25 april 2006, 09:57
Ik neem inderdaad op met ADAT of een duurdere IO kaart van 8 sporen. (terratec phase 88 PCI kaart) als ik de sporen op de schijf heb staan dan mix ik digitaal, dat is even wennen maar bevalt erg goed nu.
De A-D converters die ik heb lijken me redelijk, ik zou niet snel voor een digitale tafel kiezen zoals die van Behringer.
Trouwens voor veel forummers hier lijkt me mixen op de PC verreweg het makkelijkst en goedkoopst. Met name de luxe om ieder spoor te voorzien van effecten is een mogelijkheid die ik nooit had. Toen ik nog analoog mixte had ik 6 compressors en 1 dure galm. Dat was een hoop gepriegel met snoertjes..

taylor
25 april 2006, 10:53
mixen op de pc dat vind ik maar niks,ik gebruik cubase al vanaf begin jaren 90 en nu nog steeds voor editen, maar mixen doe ik er niet op.

wat jammer is aan software en pc gebeuren is dat er zoveel in zit wat je niet gebruikt die plug-ins bv is allemaal wel leuk maar(zitten wel wat goeie tussen)en dat je om de 2 jaar een upgrade hebt, nieuwe windows versies of mac-os draait je dure geluidskaart niet meer op enz

met stand alone recorder heb je daar geen last van

bert k
25 april 2006, 12:00
mixen op de pc dat vind ik maar niks,ik gebruik cubase al vanaf begin jaren 90 en nu nog steeds voor editen, maar mixen doe ik er niet op.

Waarom eigenlijk niet? Wat voor problemen heb je dan?

taylor
25 april 2006, 12:29
ik mis gewoon dat gevoel wat je hebt met een echte tafel.

ik ben ook meer van het spelen en opnemen zonder te veel gedoe er omheen als ik soms zie wat anderen allemaal doen in een pc om een nummer tot stand te brengen qua effecten, fades weet ik veel wat allemaal

sommige kunnen echt lost raken in een programma zoals protools,cubase.

Han S
25 april 2006, 13:05
Ik kan me dat wel voorstellen, heel veel mensen willen graag terug naar de mengtafel en velen doen dat ook. Digidesign heeft daar handig op ingespeeld met de Icon.

Er staat een interview met Attie Bouw en The Gathering in de Interface en daarin zegt Attie: met Protools kan alles, maar voor je het weet heb je niks meer.

En dat is maar al te waar. Bovendien vind ik dat met al die bewerkingen binnen progs als Cubase het geluid gewoon steeds meer degenereert, dat is duidelijk te horen.

Gewoon goed opnemen en minimale edits en bewerkingen, klaar.

Ic3gl0vE
25 april 2006, 21:53
mixen op de pc dat vind ik maar niks,ik gebruik cubase al vanaf begin jaren 90 en nu nog steeds voor editen, maar mixen doe ik er niet op.

wat jammer is aan software en pc gebeuren is dat er zoveel in zit wat je niet gebruikt die plug-ins bv is allemaal wel leuk maar(zitten wel wat goeie tussen)en dat je om de 2 jaar een upgrade hebt, nieuwe windows versies of mac-os draait je dure geluidskaart niet meer op enz

met stand alone recorder heb je daar geen last van


elke 2 jaar komt er ook wel een nieuw model uit van je standalone recorder, en dan kost een upgrade vaak nog veel meer. Nou gaat bij software het verloop een stuk sneller, maar dan is er ook een grotere tweedehands markt tegen lagere prijzen :) Je hebt niet altijd de nieuwste software nodig... cubase SX1 (of zelfs VST5.0) zijn nog steeds wel prima evenals oudere plugin pakketen enz enz.

taylor
26 april 2006, 11:10
dat is waar maar met een pc/mac wil je toch de nieuwe dingen kunnen of meer kracht(voor editing) enzo je zit als het ware vast aan die set-up als je 1 ding verandert moet je vaak alles mee veranderen dus nieuwe pc/mac,sytsteem sofware,geluidskaart,midi interface enz

als bv nu een win98 set-up hebt een je wil een nieuwe pc dat kun je wel vergeten de meeste nieuwe moederborden ondersteunen alleen win 2000 en xp
dan zul je alles moeten veranderen.

het is mij veel te veranderlijk ,een pc is goed in editing maar als wil spelen en opnemen gaat er echt niks boven een standalone daar hoef je ieder geval al geen systeembeheerder voor te zijn :)

bert k
26 april 2006, 11:32
Nou, dat is ook niet echt gek. Windows 98 is een besturingssysteem van 8 jaar oud. Waarom zou je daar in godsnaam nog mee willen werken. Ik zou ook geen standalone van acht jaar oud willen.

taylor
26 april 2006, 11:45
win98 is een van betere muziek systemen zeker voor midi(qua timing) er zijn er genoeg die er nog mee werken.

ik heb het over pro set-ups dus niet dat je een geluidkaartje van 100 euro hebt en daar nog wat omheen,dan is stap idd gauw gezet naar een nieuw systeem.

ik zou wel een goeie recorder willen hebben van 50 jaar terug :)

Ic3gl0vE
26 april 2006, 11:46
Atari 1040 is nog steeds vrij populair met cubase 2.0 ofzo erop :)

Maar ik had eerst win98SE en dat zou ik nooit, maar dan ook NOOIT meer willen gebruiken. instabiele scheißdreck is het!

taylor
26 april 2006, 11:56
echt?nooit geen problemen mee gehad..

El Capitain
26 april 2006, 22:23
ik vind het maar een schijtsysteem....niets dan problemen.

BeKaaW
26 april 2006, 22:50
Mij voorkeur gaat uit naar analoog en ik heb eigenlijk spijt van mijn keuze van een ADAT in combinatie met een analoge mengtafel en analoge randapparatuur . Deze set up is al weer jaren oud, maar een 1/2" Studer met Dolby was waarschijnlijk een betere combinatie geweest.

Nu zou ik toch digitaal gaan als het niet te professioneel wordt, want ik denk dat je dat een boel geld scheelt. Op dit moment is er op budget gebied veel meer aanbod en gaan de mogelijkheden voor de zelfde prijs veel verder dan op analoog gebied.

Scali
27 april 2006, 00:42
Atari 1040 is nog steeds vrij populair met cubase 2.0 ofzo erop :)

Ja, ik heb er hier nog eentje staan :)
Ik werd destijds gek van Windows, vooral de gammele timing en de instabiliteit, dus had ik voor weinig een Atari ST met Cubase gekocht, tweedehands. Stabiel als een huis, maar wel wat primitief :)

taylor
27 april 2006, 10:15
daar ben ik idd ook mee begonnen het had wel wat het was wel stabiel.ook kon je er verder weinig mee dan cubase of muziek maken.

harrie-beton
27 april 2006, 14:32
MODERATOR EDIT


beetje ontopic blijven. We hebben het over digitale en analoge mengtafels.