PDA

View Full Version : Pop met klassieke gitaar



Inspired
23 april 2006, 21:31
Ik ben nog een gitaar beginner. Ik heb een nylon-snarige gitaar waar ik nu op leer spelen. Nu lees ik hier en daar dat voor pop muziek je eigenlijk met een snaal-snarige gitaar moet spelen. Is snaal-snarig nu echt beter voor pop muziek of is dat een van die fabeltjes? Ik weet wel dat ze een nylon-snarige gitaar ook wel een klassieke gitaar noemen, maar dat wil toch niets zeggen? Of toch?

RvB
23 april 2006, 21:36
het ligt er puur aan of dat nummer met een nylon-snarige of een staal-snarige gitaar wordt gespeeld. er zijn zat popnummers die met nylon-snaren worden gespeeld.

harrie-beton
23 april 2006, 22:16
ik ben het wel met inspired eens, bijna alle pop is op staalsnarigen. Die lenen zich beter voor slagjes. Klassiek is vooral een tokkelinstrument.
Leuke pop op klassiek is natuurlijk Private investigations, Another day in paradise en Fragile enzo maar de meerderheid is staalsnarig.
Bovendien zijn dat tokkels!

Bijna alle wat meer ervarener gitaristen hebben ook beide soorten gitaar.

Flipkoos
23 april 2006, 22:28
Check Gosé Gonzales, Katie Melua en Luka Bloom...heel mooie popmuziek op klassieke gitaar.

evilpompie
24 april 2006, 08:23
Gewoon doen wat je het fijnst vindt. Veel fingerpickers spelen op staalsnarig (tommy Emmanuel bijvoorbeeld) echter Chet Atkins en Jerry Reed speelden nylon. Ik speel liever op een nylon met mijn vingers en akkoorden op een staalsnarige gitaar.

Flipkoos
24 april 2006, 10:20
Gewoon doen wat je het fijnst vindt. Veel fingerpickers spelen op staalsnarig (tommy Emmanuel bijvoorbeeld) echter Chet Atkins en Jerry Reed speelden nylon. Ik speel liever op een nylon met mijn vingers en akkoorden op een staalsnarige gitaar.

Speel jij akkoorden zonder vingers? :B Geintjuh...

gertdm
24 april 2006, 12:34
Elke song / compositie heeft zijn eigen sound nodig. Ene nummer leent zich beter voor nylon dan steel. En andersom.

Dridon
24 april 2006, 20:56
Misschien gewoon eens kijken of je ergens op een staal snarige kan spelen, en dan zelf ervaren wat je ervan vind. Ik heb sinds kort allebei, en het is wel heel erg fijn, tokkels en derg speel ik op de nylon, en de rest op staal.

Alberto
25 april 2006, 10:57
Ik vind dat pop even goed te spelen is op een nylon-snarige gitaar!
De snaren buigen wat harder omwille van de mindere trekspanning maar dat belet me niet om mooie popakkoorden uit het instrument te halen...
Speel gewoon een liedje wat je mooi vind op je nylonsnarige gitaar en pas het indien nodig wat aan tot het naar jou mening goed klinkt.

Grrtz...

dejohan
25 april 2006, 14:34
http://www.loobiecore.com/legendary.html

op staal gespeeld zou dit nummer veel minder klinken denk ik.

Dridon
25 april 2006, 17:36
Hoe spelen high tension nylon snaren eigenlijk, hetzelfde een beetje als staal, of nog lastiger? En kunnen deze op nylon gitaar?

Rockchick
26 april 2006, 21:14
High tension nylon snaren zijn uiteraard voor een nylonsnarige gitaar...
Ik vind ze prima spelen en goed klinken!

Flipkoos
26 april 2006, 23:01
http://www.loobiecore.com/legendary.html

op staal gespeeld zou dit nummer veel minder klinken denk ik.

Leuke eenvoudige muziek. Deed me een beetje denken aan een kruising tussen Songs Ohia en Bright Eyes.

dejohan
27 april 2006, 10:22
Leuke eenvoudige muziek. Deed me een beetje denken aan een kruising tussen Songs Ohia en Bright Eyes.

Is Lou Barlow, ken je waarschijnlijk wel (als je Song Ohia en Bright Eyes kent), De man achter Sebadoh en the Folk Implosion, en bassist van Dinosaur Jr. Ongeloofelijk sympathieke kerel trouwens.

Flipkoos
27 april 2006, 12:09
Is Lou Barlow, ken je waarschijnlijk wel (als je Song Ohia en Bright Eyes kent), De man achter Sebadoh en the Folk Implosion, en bassist van Dinosaur Jr. Ongeloofelijk sympathieke kerel trouwens.

Hmm, die kende ik niet, maar goed...is wel mooi!