PDA

View Full Version : bassist in metal



B-bass
23 april 2006, 19:06
hoe vinden jullie nou dat een bassist moet bassen in een death/trash/black/whatever metal band?

Primitive
23 april 2006, 19:22
met zen snaren,.......







nee ligt aan de soort metal als je keiharde metal hebt is akoorden rammen al genoeg maar als je bij voorbeeld doom metal hebt waar toch wat meer melodie inzit dan meer melodie enz maarja iedereen ze eigen keus toch?

DarknessAwaits
24 april 2006, 00:02
hoe vinden jullie nou dat een bassist moet bassen in een death/trash/black/whatever metal band?

goed. En anders zo goed mogelijk.

buuck
24 april 2006, 16:52
Ik speel ook in een metalband, ik gebruik gewoon alle vingers. Waarom zou je een beetje akkoordjes raggen? In metal moet je wel de ritmesectie goed blijven steunen, zo krijg je meer strakheid en druk in het spel. Het ligt er eigenlijk ook maar net aan wat voor een soort metal je wilt maken. Er zit een groot verschil tussen dream theater en nokturnal mortum.

gorgasm
24 april 2006, 22:13
bassist moet zeer dikwijls de lijnen vd gitaar meespelen, af en toe n pop en slap(tijdens afkloppingen) tijdens het spel zijn zeker leuke "verassingen".

liefst zonder plectrum spelen, op een amp die duidelijk en luid genoeg gaat.(ampeg, aguilar) Dan moet hij uiteraard zo afesteld staan

een bassist die maar wat akkoordjes staat te spelen of maar 2 vingertjes gebruikt die moet van mn part zn boeltje niet opengooien.

The Fourth Horsemen
24 april 2006, 22:56
op talkbass.com is er een thread met ne hoop goeie ideeën om baslijnen te schrijven. Kga ze nie allemaal overschrijven. :rockon:
Metal is cool. Plectrum mag ook verdomme :speed:

buuck
25 april 2006, 08:35
tuurlijk mag dat, ik vind het alleen zo jammer dat sommige bassisten die plectrum maar niet kunnen laten vallen.

MazeMouse
25 april 2006, 09:27
Tip:
CLEAN!

Als er al 2 gitaren de distortion aan het mishandelen zijn verzuip je als distortende bassist gewoon (en hoort niemand nog wat je doet) plus loop je het risico dat alles wegvalt in een grote ruis en de muziek kut wordt :)

Unicron
26 april 2006, 13:17
Je ziet zo vaak van die 'goede' metalbassisten die met alle vingers tokkelen en de meest rare fratsen uithalen. Maar wie hoort het in de zaal?

Speel dan gewoon een steady baslijn (liefst met overdrive en veel powerchords) zodat je nog wat toevoegt aan de muziek in plaats van alleen maar ondefinieerbaar laag te produceren.

MazeMouse
26 april 2006, 14:02
Je ziet zo vaak van die 'goede' metalbassisten die met alle vingers tokkelen en de meest rare fratsen uithalen. Maar wie hoort het in de zaal?

Speel dan gewoon een steady baslijn (liefst met overdrive en veel powerchords) zodat je nog wat toevoegt aan de muziek in plaats van alleen maar ondefinieerbaar laag te produceren.
Dat zijn meestal ook die bassisten die in de distortion-oorlog meedoen en daardoor sowieso al vrijwel ondefinieerbaar zijn :)
(maar podium is het toch vooral het showelement ;))

Unicron
26 april 2006, 16:11
meestal spelen bassisten die met de vingers spelen clean, de attack van overdrive hoor je veel beter met plectrum...

hendrix_appendix
26 april 2006, 19:25
Nog belangrijker is het om je bas laag te hangen. Je bas moet ook zwart zijn en twee of meer uitsteeksels hebben en het moet een BC Rich zijn. Verder maakt het weinig uit hoe of wat je speelt.

Wabbie
26 april 2006, 20:04
Nog belangrijker is het om je bas laag te hangen. Je bas moet ook zwart zijn en twee of meer uitsteeksels hebben en het moet een BC Rich zijn. Verder maakt het weinig uit hoe of wat je speelt.

jackson mag ook.

en verder, CLEAN CLEAN CLEAN. De distortion oorlog win je idd niet van de gitaristen. Verder speelde ik altijd ondersteunde partijen en soms zelfs de leadpartijen. Groot voordeel is ook als je je gitaristen kun overtuigen niet zo extreem laag te stemmen, dan wordt het minder snel een brei.


mzzl

Wabbie

die 3 jaar lang op een zwarte laaghangende Jackson kelly bas metal heeft gespeeld ;)

MazeMouse
27 april 2006, 08:39
jackson mag ook.

en verder, CLEAN CLEAN CLEAN. De distortion oorlog win je idd niet van de gitaristen. Verder speelde ik altijd ondersteunde partijen en soms zelfs de leadpartijen. Groot voordeel is ook als je je gitaristen kun overtuigen niet zo extreem laag te stemmen, dan wordt het minder snel een brei.


mzzl

Wabbie

die 3 jaar lang op een zwarte laaghangende Jackson kelly bas metal heeft gespeeld ;)
De echte uitdaging komt wanneer je je gitaristen moet overtuigen hun EQ zo in te stellen dat ze HUN MIDS GEBRUIKEN (ipv helemaal te scoopen) en niet teveel bas erin te draaien....

The Fourth Horsemen
27 april 2006, 11:24
ge kunt ook zelf in dat mid gat duiken met je bas... dat is wat Jason Newsted deed oiv Bob Rock. Ook wat ik probeer te doen, want ze luisteren nie :mad:

Ons huidig concept is: rythm guitarist veel mid + treble
lead guitarist bass + treble
ik de bassist bass + lage mid + mid
De gitaristen hebben altijd zo gestaan en na herhaaldelijk vragen om dat eens een beetje beter te bekijken heb ik maar m'n eq aangepast. Ze vonden dat ze zelf supergoed samenklonken en ze interesseerden zich precies niet echt voor de bas. Ik voelde me Jason:(. Maar toen dacht ik: treble geven ze genoeg, maar er geeft er maar ene bass en maar ene mids, dus probeerde ik het zo. Dit hebben we één repetitie gedaan en zonder dat ik harder stond hoorde ik mezelf beter. :rockon: Ik zou het totaalpakket wel eens willen horen.

Wabbie
27 april 2006, 12:27
tja ach, sommige gitaristen snappen gewoon niet hoe ze met hun EQ overweg moeten. Toen ik bij mijn vorige metalband daarover begon, keken ze me raar aan. Toen ik zei dat een beter afstelling van EQ's ons podium geluid velemale zou verberteren zeiden ze dat je toch altijd wel moest vrezen voor je podiumgeluid. Naja, gelukkig hadden ze nog geen lompe buizenbakken dus kon ik ze redelijk makkelijk wegdrukken in het laag met mijn eigen basversterker, maar snappen deden ze het niet.

Gitaro
28 april 2006, 15:19
Nog belangrijker is het om je bas laag te hangen. Je bas moet ook zwart zijn en twee of meer uitsteeksels hebben en het moet een BC Rich zijn. Verder maakt het weinig uit hoe of wat je speelt.

Wat een onzin weer. Hahaha. Ben je soms gefrustreerd omdat je zelf niet snel genoeg bent om metal te spelen?

Unicron
28 april 2006, 18:19
Dat hameren op clean zie ik het nut niet van in, wij hebben in onze band één gitarist en dan is het voor het geluid erg goed dat de bas ook overdrive heeft, anders is het geluid snel leeg en kaal, helemaal wanneer er solo's gespeeld worden.

En met een beetje afstellen kun je ook met distortion een ronkend en helder geluid krijgen, je moet alleen niet (zoals het gros van metalbassisten met hun hartkes doet) de eq in een V zetten, dan raak je alle definitie kwijt...

gorgasm
29 april 2006, 12:17
Dat hameren op clean zie ik het nut niet van in
als gitarist 3-5-7 neemt en de bassist wil die lijn meevolgen KAN het handig/nodig zijn ja.


En met een beetje afstellen kun je ook met distortion een ronkend en helder geluid krijgen, je moet alleen niet (zoals het gros van metalbassisten met hun hartkes doet) de eq in een V zetten, dan raak je alle definitie kwijt...
true!

Unicron
1 mei 2006, 12:20
3-5-7? verklaar u nader..

gorgasm
2 mei 2006, 17:12
---------
---------
-7-5-3---
---------
---------
t

beter?

The Fourth Horsemen
2 mei 2006, 22:51
EQ in V?
wilt da gewoon 'mids scoopen' zeggen?

Unicron
3 mei 2006, 15:58
---------
---------
-7-5-3---
---------
---------
beter?

Ja, maar ik zie niet in wat dit met clean vs overdrive te maken heeft...

gorgasm
4 mei 2006, 17:05
nix, want zo vatte ik je post niet op ook :-)

rxsxtx
13 mei 2006, 14:41
k speel zelf in een soort van screamo/hardcore/metal band en speel de rag nrs altijd met mn boss bass overdrive 3 (je weet wel dat gele brul kastje) maar mn bas blijft toch zeer goed hoor baar in de disto oorlog xD

musicmaestro
13 mei 2006, 22:17
je zou ook geen metal kunnen spelen :-)

maar ff serieus

bij ons in de buurt speelt een serieuze metalband
POLUTED INHERITANCE of zoiets

die bassist is feitelijk een gitarist en speelt dus eigenlijk als een gitarist op een bas.

Is erg goed, moet je absoluut een keer zien of horen.

Overigens die gast heet Steven en die band komt uit (de buurt van) Terneuzen. Oh ja, die drummer is ook erg goed (FRISO)

MazeMouse
13 mei 2006, 23:37
je zou ook geen metal kunnen spelen :-)

maar ff serieus

bij ons in de buurt speelt een serieuze metalband
POLUTED INHERITANCE of zoiets

die bassist is feitelijk een gitarist en speelt dus eigenlijk als een gitarist op een bas.

Is erg goed, moet je absoluut een keer zien of horen.

Overigens die gast heet Steven en die band komt uit (de buurt van) Terneuzen. Oh ja, die drummer is ook erg goed (FRISO)

Ah, het type "afgekeurde gitarist"... dat is niet goed, dat is precies waardoor een hoop mensen denken dat basgitaar een makkelijk instrument is...

musicmaestro
14 mei 2006, 16:10
Ah, het type "afgekeurde gitarist"... dat is niet goed, dat is precies waardoor een hoop mensen denken dat basgitaar een makkelijk instrument is...

ben ik niet met je eens, die gozer kan ook ongelooflijk goed gitaar spelen.

die speelt zo goed, victor wooten zou er nog jaloers op kunnen zijn :-)

olaf reijnders
14 mei 2006, 16:20
Of het nu knap is of niet, dit is precies waaron ik metal niet leuk vind om te spelen. Op zo'n manier valt het basspel niet op. Mijns inziens zou het mooier zijn wanneer de bas iets anders doet maar toch zodanig dat het niet ten koste gaat van het strakheid van de muziek.

B-bass
15 mei 2006, 16:24
idd dat soort bassisten trek ik niet om naar te luisteren. bassisten die gitaarlijnen meespelen zijn ( k zal maar geen kut roepen ) niet relaxed de muziek word leeg want de drum word niet ondersteund en bovendien zo bas je niet.

The Fourth Horsemen
16 mei 2006, 02:51
Blablabla

iedereen mag doen wat ie wilt!

Wabbie
16 mei 2006, 11:37
och ieder z'n ding toch. En soms kan het best vet zijn om de gitaarlijn mee te spelen. Ik zocht meestal wel de gitaarlijntjes uit de gitaristen uit op mijn bas. Was altijd een leuke oefening vingervlugheid. Maargoed in metal bassen heb ik een beetje gehad op de een of andere manier. Misschien in een bandje die wat subtielere metal maakt ipv die "stem je gitaar zo laag mogelijk en brul onverstaanbaar"-metal.

Davidian
16 mei 2006, 11:44
Ok wat dacht je van een bassist die de drum over neemt?

http://www.youtube.com/watch?v=dhpHYTZbTSs&search=gorguts

buuck
16 mei 2006, 12:06
wat lelijk zeg

Wabbie
16 mei 2006, 12:19
bah!!!!!!!!!

Unicron
16 mei 2006, 12:31
Of het nu knap is of niet, dit is precies waaron ik metal niet leuk vind om te spelen. Op zo'n manier valt het basspel niet op. Mijns inziens zou het mooier zijn wanneer de bas iets anders doet maar toch zodanig dat het niet ten koste gaat van het strakheid van de muziek.

Daarom moet je al bassist in metal juist een simpel doch lomp fundament leggen, liefst met power akkoorden. Al dat 6 snarige gepriegel hoor je toch niet terug, dan kan je beter jazz/fusion gaan spelen.

buuck
16 mei 2006, 16:59
luister eens naar de bas van Dream Theater, af en toe ondefinieerbaar, maar dat is te danken aan de effecten. Verder, Quo Vadis, progressive melodic death, die baspartij is niet alleen powerakkoorden rammen, maar juist een hele mooi baslijn, die wat anders doet dan de gitaren terwijl hij toch het ritme ondersteunt en dat is hoe het hoort te zijn vind ik. Luister eens naar de baspartijen in Opeth. Grindcore is dan een ander verhaal.(maak zo'n lomp mogelijk geluid met wat binnen handbereik is, naar mijn mening)

olaf reijnders
17 mei 2006, 01:30
Luister eens naar de baspartijen in Opeth.

Opeth is een goede voorbeeld hoe het wel moet.

Unicron
17 mei 2006, 12:36
het hangt inderdaad erg van de beoogde stijl af, die nuance ontbrak nog hehehe....

RvB
17 mei 2006, 13:20
Robert Trujillo :rockon:

interessander
17 mei 2006, 17:06
Een metalbassist moet net zoals de meeste metalgitaristen gewoon op een buizenversterker spelen!

wateenbende
17 mei 2006, 17:13
Ik vind gewoon dat een bassist naar F moet droppen

kars
2 juni 2006, 00:10
gelukkig staat er hier naast een hoop onzin en grappige dingen ook veel zinnigs ;). vooral de opmerkingen over goed eq'en spreken me aan, is erg belangrijk zowel voor op podium maar zeker ook voor op cd/studio. om een goed totaalgeluid te krijgen móet je daar aandacht aan besteden, vooral in de metal. zoals hier al veel genoemd, de gitaristen luisten alleen naar het gitaargeluid en elkaar (hmm, hij staat harder, ik moet ook wat harder en vice versa). egoprobs etc.

tis dus wel handig een idee te hebben over het geluid dat jullie zoeken. wij speelden/ik maak veel meshuggah achtige muziek. meestal is dat bas met veel mid en distortion (een soort 3de gitaar). wat mij betreft een kutgeluid voor de bas. ik hou meer van een buizenrandje aan de bas maar vooral ook de low-end toevoegen en de high-end. dus: gitaar mid, bas sublaag (niet modderig) en treble, 5khz+. en zeker met de vingers, vooral ook slappen in dat soort groovy muziek.

nou ja, zoiets :D . wat ik hier zo zag staan. robert trujillo :cooler: . iemand had het over de sound van john myung. ik vind zijn sound ongelofelijk bagger, zonde voor zon goede maar ook beetje nietszeggende bassist. wat dat betreft klopt zn geluid wel.

grts!

buuck
8 juni 2006, 08:40
daarom heb ik zo'n hekel aan baseffecten.

Unicron
8 juni 2006, 11:59
Chris Squire!!! Ronken met die bende...

onze_jef
26 juni 2006, 12:43
Nog een tip: probeer niet alle 16de noten mee te spelen met de gitaren. Ga voor een langzamere groove, zo komen je lage noten beter uit en klink je dieper en speel met een goede drummer samen, bas en drum klinken best als 1 krachtig geheel. Onthoud dat de bassist samen met de drummer dynamiek in de muziek brengen.

Een van de belangrijkste dingen die ik als bassist heb geleerd is noten durven weglaten.