PDA

View Full Version : Elementen vervangen op een ES335 dot



Hendriks
23 april 2006, 18:35
IK wil op mijn dot de elemeten vervangen maar zie hier tegen op , omdat de electronica slecht te bereiken is , ik heb ook geen idee of de bedrading van de elemeten naar de switch gaan of naar de pots. Is er iemand die hier ervaring mee heeft of tips , laat mij het weten.
groeten Henk

nielsduursma
23 april 2006, 18:36
waarom is dat van belang?? je kan gewoon de oude draden aan de nieuwe vastsolderen en klaar is kees, niks moeilijks aan...

vulvasonic
23 april 2006, 18:38
Ja. 1 tip: Ga naar een gitaarbouwer en laat het doen. Kost je een paar tientjes meer, maar het scheelt je een hoop geouwehoer en je weet zeker dat het goed gedaan wordt.
En als je 'm lief aankijkt wil hij de gitaar misschien ook nog meteen goed afstellen.

Ga niet zelf prutsen.

Orpheo
23 april 2006, 18:41
bij veel gitaren kan ik t gewoon zelf doen, maar bij es-en verdom ik t. je komt er gewoon NIET bij. ik laat t dus ook een bouwer doen.

Snuiter
23 april 2006, 18:47
Ga naar een gitaarbouwer en laat het doen.

Ga niet zelf prutsen.

Te kort, :mad:.

Hendriks
23 april 2006, 18:49
Dus gewoon elementen losschroven , draden doorknippen , draden van nieuwe elementen vastsolderen en weer vastzetten , is het echt zo simpel.

Robbert
23 april 2006, 18:52
Dus gewoon elementen losschroven , draden doorknippen , draden van nieuwe elementen vastsolderen en weer vastzetten , is het echt zo simpel.

Het is inderdaad zo simpel. Je hebt een aantal tips gekregen, succes :D

nielsduursma
23 april 2006, 18:53
Dus gewoon elementen losschroven , draden doorknippen , draden van nieuwe elementen vastsolderen en weer vastzetten , is het echt zo simpel.

het is inderdaad zo simpel als je al een beetje soldeerervaring hebt, zo niet. dan zou ik het wel laten doen inderdaad.

Hendriks
23 april 2006, 18:54
Dank allemaal

ACSlater
23 april 2006, 19:00
Een maatje van me heeft zn Epi Sheraton laten verpick-uppen :) door Heins in Sneek. Die was ook niet zo enthousiast over de werkruimte in zo'n gitaar dus wees gewaarschuwd. Hij heeft er trouwens Seymour Duncan Alnico II pro's in laten zetten die goed klinken.

Hendriks
23 april 2006, 22:18
Ik overweeg om er Duesenberg elementen in te zetten een humbucker bij de brug en een P90 bij de hals net als op de Duesenberg Starplayer , die vond ik erg goed klinken .

tmcm
23 april 2006, 22:48
IK wil op mijn dot de elemeten vervangen maar zie hier tegen op , omdat de electronica slecht te bereiken is , ik heb ook geen idee of de bedrading van de elemeten naar de switch gaan of naar de pots. Is er iemand die hier ervaring mee heeft of tips , laat mij het weten.
groeten Henk

ja, een heidens karwei. De right way is om draadjes te bevestigen aan de potmeters en 3 standen switch, ze er uit te halen via de f-holes en ze er weer in te hengelen met die draadjes maar tenzij priegelwerk je hobby is zou ik voor de tweede variant kiezen; afknippen en weer aanknopen zoals hier al wordt gezegd. Ipv solderen kan je ook een contact steentje gebruiken, kan je nog eens experimenteren met pickups..

oaf
27 december 2006, 18:04
ik zou graag mn pots, vooral mn tone-pot vervangen op mn es335 maar via de f-hole word het best wel lastig..
dus misschien hebben jullie een heel goed idee!??
oaf

DarknessAwaits
27 december 2006, 18:13
Als je het niet erg vindt om een tijdje zoet te zijn met priegelen moet je het gewoon zelf doen. Zo niet, dan kun je het beter uitbesteden.

Een nieuwe potmeter en nieuwe elementen solderen is echt niet zo moeilijk en ook al heb je geen/weinig ervaring met solderen... probeer het een paar keertjes en het gaat als vanzelf.

oaf
27 december 2006, 18:29
Als je het niet erg vindt om een tijdje zoet te zijn met priegelen moet je het gewoon zelf doen. Zo niet, dan kun je het beter uitbesteden.

Een nieuwe potmeter en nieuwe elementen solderen is echt niet zo moeilijk en ook al heb je geen/weinig ervaring met solderen... probeer het een paar keertjes en het gaat als vanzelf.

het liefst doe ik alles zelf :cooler:
solderen is idd niet echt moeilijk... maar ik zit er meer me dat ik er niet echt bij kan.. dus misschien dat iemand die dit al een keer geen daan heeft.. tips heeft:)

toch bedankt woor!!!
oaf

wietse
27 december 2006, 20:15
zoals al gezegd draden doorknippen en de andere er aan solderen effe isolatietape er omheen en klaar, kroonsteentje kan ook maar dat wil wel eens gaan rammelen in de gitaar, en dat wil je niet.
ga je het echt officieel doen dat is een enorm priegelwerk, en als je niet geduldig van aard bent kan je dit tot waanzin drijven.

Lucluc
27 december 2006, 20:58
Valt eigenlijk best mee met het gepriegel. Je kan een potmeter door een F sleutelgat halen en dan solderen. Er zijn inderdaad makkelijker gitaren om aan te werken, maar het lukt heus wel.

omni
27 december 2006, 22:47
Laatst een nieuwe pickup in mijn ES 135 gezet. Nou moet ik zeggen het viel best mee. Natuurlijk het gaat niet zo snel als bij een gewone gitaar. Zeg een lp ofzo, maar toch. Gewoon een kwestie van alle knoppen en de input losmaken. Alles via de element gaten naar buiten halen, solderen en langzaam terug laten zakken. Het enige lastige was de input weer op zijn plaats krijgen. Met een pincet de input via de f gaten tegenhouden, het borgringetje om een jack, in prikken en vastschroeven. Natuurlijk kan een gitaarbouwer dit beter en sneller but where's the fun in that ;-)
PS als je een ES (lucille) hebt zonder f-gaten dan lijkt het me wel een stuk lastiger. Oja ga aub geen draden doorknippen daar krijg je spijt van!