PDA

View Full Version : Floyd op een strat voor dummies & posers



G.G.
23 april 2006, 13:41
Floyd op een strat voor dummies & posers



Er zijn nogal wat onderwerpen met vragen over hoe je een stratimatitie/stuk brandhout moet pimpen.

Aangezien ik toch met iets soortgelijks bezig bent, dacht ik: ik maak er maar een beschrijving van.

Waarom zou je een floyd op een strat zetten?

Zijn diverse redenen voor, kies er maar eentje uit:

Fijnstemmers
Staat stoer
Werkt beter,
Gewoon omdat het kan,
Omdat je klussen zo leuk vind,
Omdat je brug toch al gaar was.

Nadeel: radius is meestal 12 inch op een floyd, dus actie afstellen is nooit echt ideaal (ik ga de hoogte van de zadeltjes binnenkort nog wel aanpassen)

Benodigdheden:

Een strat imitatie gitaartje met tremelo:

http://img124.imageshack.us/img124/1001/image000916tu.jpg

Kijk onder de slagplaat of er nog lekker veel hout zit tussen de element fresing en de plek van het tremelo blok (het moet tenslotte wel stevig zijn:

http://img227.imageshack.us/img227/7571/image001015fr.jpg

Verder heb je een floyd rose tremelo nodig. Neem er eentje die lekker plat is aan de onderkant zodat je niet hoeft te frezen in de top van je gitaar (alleen voor duikvlucht gebruik op deze manier). Op mijn manier rust de floyd op het hout. Op het moment dat een snaar breekt gebeurt er dus helemaal niets.

De positie van de zadeltjes is iets hoger bij een floyd, maar dat maakt niet uit, later kantelen we de hals een beetje om dit op te lossen.

Intoneer in ieder geval de hoge en lage E-snaar zodat je de uiterste standen van de zadeltjes juist hebt.

Zet het hoge E zadeltje op de floyd maximaal naar voren en de lage E maximaal naar achteren.

Haal de spanning van de snaren en tremelo veren af, en draai de 6 schroefjes van de tremelo uit het hout.

Vervolgens plak je schilderstape of in mijn geval etiquetestikkers op de body en slagplaat.
Sorry voor de wazige foto:

http://img66.imageshack.us/img66/1190/image001101ln.jpg

G.G.
23 april 2006, 13:42
Leg de oude tremelo terug op zijn positie en teken een lijn van de positie van het zadeltje van de hoge E en de lage E (maak er een lange lijn van, want een floyd is breder dan een normale stratbrug.

Plaats de floyd in het gat en kijk waar je nog iets moet weg vijlen. In mijn geval was het alleen een heel klein stukje van 2 mm bij de arm.

Ter controle gebruik je het streepje dat je met de oude brug hebt getekend en twee stukken stevig garen om te kijken of de twee E-snaren nog netjes langs de hals lopen. Voer de controle met het garen bij iedere stap opnieuw uit.

Klosje ijzergaren:

http://img124.imageshack.us/img124/3333/image001092um.jpg


Nu heb je genoeg weg gevijld en past de floyd in het gat en zitten de zadeltjes op de juiste plek (je had ze al op max gezet, dus je hebt nog stelruimte naar het midden toe.

Teken nu de floyd op de slagplaat af (op het tape) en dremel het eerst grof weg. Netjes bijwerken met een vijl.

Plaats de slagplaat terug en zet de floyd netjes tegen de slagplaat aan. Opnieuw meten met het garen. Als alles klopt meet je de dikte van de bouten op het scharnierpunt met een schuifmaat.

De dikte deel je door 2. Plaats de floyd en prik op 1/2e van de dikte van de bout een klein gaatje. Vanuit dit gaatje ga je steeds boren met een dikker boortje totdat je de juiste dikte hebt voor de studs. (boortje markeren met een tapje zodat je niet te diep boort.

Vervolgens ram je de studs in het hout. Plaats een latje op de studs, zodat je met een hamer de body niet beschadigd.

Misschien moet je met een dremel twee boogjes uit de slagplaat halen voor de busjes van de studs, doe dat dan nog even.

Nu zal de actie van de snaren te hoog zijn. Dit los je op de een wigje in de neckpocket te plaatsen. Ik het bet met een strip alufolie gedaan. Deze heb ik als een trappetje gevouwen op deze manier: (is gewoon ff proberen tot je de juiste hoek hebt)

-----------
--------------------
--------------------------------
-----------------------------------------
-----------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------

Het eindresultaat:

http://img161.imageshack.us/img161/3873/image001120cl.jpg

Darkchild
24 april 2006, 00:56
Haha hijs vet;)

Ik wist niet dat je zoveel dingen moest doen alleen maar om een Floyd op een Strat te plaatse.

Maar hij ziet er netjes uit, hehe;)

G.G.
24 april 2006, 06:24
Haha hijs vet;)

Ik wist niet dat je zoveel dingen moest doen alleen maar om een Floyd op een Strat te plaatse.

Maar hij ziet er netjes uit, hehe;)

Dat valt wel mee hoor, maar je moet gewoon niets vergeten, vandaar dat ik het ff stap voor stap beschreven heb,

heb er gisteren ook ff eentoplock op gezet. Zal daar van de week ook ff een stap voor stap beschrijving van maken.

Darkchild
24 april 2006, 20:00
Cool, want ik heb geen idee wat dat is:P

G.G.
24 april 2006, 20:35
Toplock? das een kan met imbusklemmetjes zodat je snaren niet zo snel ontstemmen.

kassie
27 april 2006, 11:29
hijs supervet. bedankt voor de uitleg want ik denk er zelf ook over om een floyd rose op een gitaar te zetten. deze gitaar heeft nu eigenlijk een vaste brug als een les paul. zouden er dan complecaties optreden? dat je met 2 extra gaten zit ja. maar die kan ik opvullen en ik spuit hem gewoon dekkend over. en komen de foto's van de locking nut er nog aan? ben erg benieuwd

G.G.
27 april 2006, 12:35
hijs supervet. bedankt voor de uitleg want ik denk er zelf ook over om een floyd rose op een gitaar te zetten. deze gitaar heeft nu eigenlijk een vaste brug als een les paul. zouden er dan complecaties optreden? dat je met 2 extra gaten zit ja. maar die kan ik opvullen en ik spuit hem gewoon dekkend over. en komen de foto's van de locking nut er nog aan? ben erg benieuwd

Gewoon plugjes in de extra gaten, glad maken en lakken. Kijk alleen ff of er genoeg ruimte is tussen floyd en brugelement, want bij een Les Paul opstelling wordt er aan de brug zelf niet getrokken door de snaren maar juist aan het deel erachter. Ik weet dus niet hoeveel hout er zit voor de stevigheid van de studs.

Wat betreft de toplock, daar staat hier ergens bovenaan een onderwerp met bijna dezelfde titel. Dat is de beschrijving voor een toplock.