PDA

View Full Version : Marshall JCM2000 TSL60



llahsraM
23 april 2006, 00:43
Weet iemand wat goeie power- en preamp buizen zijn voor een marshall JCM2000 TSL60? En kan ik die buizen zelf vervangen of moet ik dan nog wat gaan doen aan de bias (zou me god niet weten waar die zit eigenlijk en wat het nou precies is). Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

zjanke
23 april 2006, 09:01
Weet iemand wat goeie power- en preamp buizen zijn voor een marshall JCM2000 TSL60? En kan ik die buizen zelf vervangen of moet ik dan nog wat gaan doen aan de bias (zou me god niet weten waar die zit eigenlijk en wat het nou precies is). Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

Als je niet weet wat biassen is moet je er zeker niet zelf aan beginnen. Ik heb de mijne laten vervangen door JJ's en ik ben er tevreden over. Zoals alles in gitaarland zijn er voor- en tegenstanders voor alles, dus wellicht dat je ook nog andere merken aanbevolen krijgt :satisfie:

Agent_Smith
23 april 2006, 09:44
Yep, ik heb ook een TSL60. Meteen JJ's erin gezet, want die kon ik al en bevallen me zeer goed.
Biassen is bij deze amp echt een eitje. Hij hoeft niet opengemaakt. Achteraan zit een klein klepje, daar kun je met een multimeter en een klein schroevendraaiertje de bias snel afstellen.
Volgens mij staat het in de manual (kun je zo downloaden bij Marshall of DrTube) prezies hoe en wat.

AART
23 april 2006, 10:43
bij een vriend laatst wat geprobeerd, en op het lead kanaal vond ik mesa(sovtek, tung sol?) buisjes heel goed klinken.

voor de crunch waren die minder, ik vond jj's het beste als het gaat om lekker volle warme crunch, voor het clean waren ze ook wel ok.
12at7 op de eerste positie is ook leuk als je niet alle gain van die versterker gebruikt.

zjanke
23 april 2006, 11:01
12at7 op de eerste positie is ook leuk als je niet alle gain van die versterker gebruikt.

Ik heb mijn gain altijd rond 9 uur staan, zowel op mijn lead als mijn crunch kanaal. Ik vroeg me deze week af of ik dus een nauwkeuriger regelbare gain zou hebben als ik 12AT7 of 12AU7 zou gebruiken omdat het maximale bereik van deze buizen lager ligt en ik het totale bereik dan dus over een groter gebied kan uitsmeren...

Dude
23 april 2006, 11:15
ik vind trouwens (effe offtopic hoor) dat die wolverine speakers echt naar POEP klinken

wat een rauwe ragspeakers zonder ENIG karakter zijn dat zeg

ik heb hem nu steeds over een marshall 1922 met de bekende g75t speakers van celestion en dat klinkt al stukken beter en vloeiender dan het gekraak uit die wolverine

zjanke
23 april 2006, 11:31
ik heb de mijne zojuist verkocht via ebay :sssh:


Ik heb nu een classic lead 80 en een V30 en dat is de grootste upgrade in mijn geluid geweest :rockon:

Agent_Smith
23 april 2006, 11:49
Ik speel mn TSL60 head door een 70s 4x12" Greenback cab.
Ook niet verkeerd, al zeg ik het zelf.

llahsraM
23 april 2006, 12:22
Yep, ik heb ook een TSL60. Meteen JJ's erin gezet, want die kon ik al en bevallen me zeer goed.
Biassen is bij deze amp echt een eitje. Hij hoeft niet opengemaakt. Achteraan zit een klein klepje, daar kun je met een multimeter en een klein schroevendraaiertje de bias snel afstellen.
Volgens mij staat het in de manual (kun je zo downloaden bij Marshall of DrTube) prezies hoe en wat.

Dus je kan met die JJ's wel lekker scheuren? Voor een lekker heftig rockgeluid?

ACSlater
23 april 2006, 17:25
Welke buisjes zijn aan te raden voor een wat warmere clean? Vooral zonder reverb, wat bij mijn 2555 prima kan, klinkt de amp nogal vlak. De scheur is overigens prima. Ik gebruik een TSL60 als oefenamp en een 2555 voor gigs.

Scali
23 april 2006, 17:38
Even voor de duidelijkheid, biasen is alleen van toepassing op eindbuizen.
Preamp-buizen hoeven niet afgesteld te worden, mag je zo omprikken, kan weinig mee foutgaan. Eindbuizen zou ik laten doen door iemand die er verstand van heeft. Goed afgeregelde eindbuizen gaan langer mee en klinken beter.
Mijn Marshall heeft Chinese 12AX7A in de pre-amp (en een Chinese 7025 in het clean-kanaal, maar ik weet niet of het bij een TSL ook gescheiden is) en JJ E34L (geen typfout) in de eindversterker.

Agent_Smith
23 april 2006, 20:53
Dus je kan met die JJ's wel lekker scheuren? Voor een lekker heftig rockgeluid?

Ja klopt. Ik speel ook voornamelijk rock. En met de JJs kreeg ik echt een vol en vet rock geluid. Scheelt per persoon natuurlijk. Ik plug gewoon m'n LP in en rocken!
Oja, en als het kan de master (volume) boven de 7. Dan komt-ie echt tot leven.

zjanke
23 april 2006, 21:30
master op 10 (en een beetje :rockon: ) en dan een hotplate erachter

llahsraM
25 april 2006, 19:12
Heeft iemand enig idee hoe dat buizen vervangen en de bias instellen in elkaar steekt. Kan ik gewoon alle buizen eerst vervangen en dan de bias instellen? Ik heb de bias gevonden bij de JCM 2000 TSL60 ik heb ook een multimeter. Maar hoe moet ik alles instellen? en kan ik de buizen er gewoon uittrekken met me handen of moet ik het met een doek doen ofzo. Iemand enige tips?

Dude
25 april 2006, 19:18
Zal ik je een tip geven als je het nog nooit gedaan hebt ??

niet doen...

Scali
25 april 2006, 19:21
Je moet eerst de buizen vervangen, want het biasen is juist het 'fijnregelen' voor de specifieke buis die je erin doet (iedere buis wijkt wat af, zelfs bij hetzelfde merk, type etc). Maar dan moet je wel weten wat je aan het doen bent.
Buizen kun je gewoon recht uit de 'fitting' trekken, en de nieuwe er recht in drukken (wel er op letten dat je de pinnetjes goed hebt, hij past maar op 1 manier). Meestal zitten er kapjes overheen, die je indrukt, dan een klein slagje draait, en dan kun je ze eraf halen.
Eindbuizen hebben vaak een 'hoedje' met wat veertjes, wijst zich vanzelf.
Kan op zich gewoon met je handen.

Baker
26 april 2006, 13:49
ik zou met name eindbuizen liever door een professional laten doen.
Je werk met hoge voltages, en het is niet ongevaarlijk

Hempo
26 april 2006, 14:11
In mijn ex-tsl 60 heb ik een nieuw paar Groove tubes C series ingedrukt zonder biasafregeling af wat dan ook. Zeg niet dat jij het zo moet doen, maar ik hoorde weinig verschil, behalve dat het geheel iets cleaner werd.
Laat het voor de zekerheid wel biassen.

Edit: stond hier nog ingelogd onder andere naam.
Dit was Mr.bluesbreaker. Uitloggen Daniel!!#$&#%& :)

Toom
27 april 2006, 16:00
Ik heb in mijn TSL100 een tijd geleden de preamp buizen vervangen voor JJ ECC83S en dat heeft de versterker meer dan goed gedaan. Het nogal schrille hoog van Marshall met de standaard buizen klonk meteen een stuk warmer en voller.

Dude
27 april 2006, 16:33
Heb hem net effe open geschroeft,

ik heb een splinternieuwe (zelf de doos open gemaakt) gekocht een maand of 4 geleden en daar zitten dus standaard JJ tubes in ?? Erg vaag.....

Agent_Smith
27 april 2006, 19:22
Heb hem net effe open geschroeft,

ik heb een splinternieuwe (zelf de doos open gemaakt) gekocht een maand of 4 geleden en daar zitten dus standaard JJ tubes in ?? Erg vaag.....

Ja, heel vaag idd. Nooit eerder gehoord dat Marshall JJs monteert.

Mr.Bluesbreaker
28 april 2006, 10:44
Stuk beter dan Sovteks IMO:D
Vaak hebben ze gewoon buizen gerelabeld net als bij Fender:

"samen met Groove Tubes ontwikkeld voor super geluid balbablabla"
Als je goed kijkt staat er gewoon Sovtek onder.

llahsraM
28 april 2006, 18:42
In mijn ex-tsl 60 heb ik een nieuw paar Groove tubes C series ingedrukt zonder biasafregeling af wat dan ook. Zeg niet dat jij het zo moet doen, maar ik hoorde weinig verschil, behalve dat het geheel iets cleaner werd.
Laat het voor de zekerheid wel biassen.

Edit: stond hier nog ingelogd onder andere naam.
Dit was Mr.bluesbreaker. Uitloggen Daniel!!#$&#%& :)

Ik heb jou Ex-Tsl toen gerolen tegen mijn ex-fender twin. :) en daar zaten Groove tubes C series in. maar er is er nu 1 stuk dus vervang alle buizen met jj's voor en eindbuizen