PDA

View Full Version : Pick up suggesties



casper innosence
22 april 2006, 21:15
beste mensen,

Al meerdere keren langs gekomen. Maar ik twijfel een beetje over mn sound. Ik speel op een ESP Viper 2004 standaard. Met een SD duncan custom (SH5) in de brug over een Mesa Boogie Triple Rectifier met een Marshall 1960AVintage.

Het probleem. Ik vind mijn sound en dan vooral de hogere snaren wat aan de schelle kant. Dit terwijl de EQ van de mesa niet overdreven veel hoog dr in heeft zitten. (presence 4, bass 6,5/7, mid 4/5, treb 5,5/6 gain 4 op het rode kanaal van de 3kanaals recto) Iemand misschien tips voor een betere afstelling van de EQ.

Of misschien dat ik toch andere elementen zou kunnen overwegen? Evt denk ik er toch over om weer over tegaan op een EMG 81/85 in de brug.

De stijl die ik speel: Melodieuze punkrock met een fikse hardcore inslag denk aan Champion, Good Riddance, (oude) Rise Against

Alvast bedankt voor de replies..

casper innosence
23 april 2006, 15:47
Wat is nu eigenlijk het grote verschil tussen de EMG 81 en de EMG 85. Ik lees dat de 85 2 Alnico magneten heeft en dat hij perfect is in combinatie met een 81 op de brug (zack wylde set). Maar ik heb ook nog al es gehoord dat men de 81 op de brug toch aan de "schelle" kant vindt. Wat vindt men hier?

Zit zoals hierboven gezegt een beetje over elementen vervangen na te denken.


Alvast bedankt

gerrekat
23 april 2006, 17:15
Blijf toch weg van die actieve elementen man ;) die zorgen alleen maar voor meer compressie en fizz in je tone. Gain heb je zat in die rectifier dus daar hoef je je niet druk om te maken.

Als je wat vetter minder schel geluid wil moet je voor jouw stijl de DiMarzio X2N eens checken, zeker geen PU voor het cleane werk maar voor het heftige riffwerk (en daar bestaat hardcore en punk voornamelijk uit) een waanzinnig PU.

Andere aanraders zijn de DiMarzio Super 2 en de Duncan SH-6 Distortion, maar aangezien de SH-5 je niet zo bevalt zou ik eerder eens een DiMarzio uitproberen.

Nitefly7
26 april 2006, 12:36
...Seymour Duncan JB, ook al is het een love/hate ding, het doet wat 't moet doen...en nog goed ook...IMHO..

Duncan Distortion kan idd ook, Dimebucker, Screamin Demon (mss iets cleaner, maar wel rocky ?)

Dimarzio's: Super Distortion, Dual Sound, X2N (behoorlijk inyourface), Breed, Evolution (ook erg fel/schel..)

heb zelf een Custom5 en vind 'm ook te schel, gaat vervangen worden door:
- Duncan '59 (mss te 'smooth' voor jou)
- Duncan JB
- Suhr DSH+/SSH+..

Orpheo
26 april 2006, 12:53
ik ga met gerrekat mee: dimarzio is the way to go. x2n is top, of de superdistortion (die hoogst waarschijnlijk) en in de hals zou ik de air norton stoppen voor veelzijdigheid en lekker warme smoothe solo's.

BartL
26 april 2006, 12:58
...is het niet mogelijk om wat aan je tone potmeters van je gitaar te draaien icm het opnieuw afstellen van je amp? Kan je zomaar 150 euro besparen :)

bert k
26 april 2006, 14:24
Te schel? Beetje treble eruit, of beetje presence eruit. Daar is die toontegeling voor.

Nitefly7
26 april 2006, 15:12
Te schel? Beetje treble eruit, of beetje presence eruit. Daar is die toontegeling voor.

ik weet niet of je de OP, of mij bedoeld, maar voor mij is de 'balans' te schel: SD Jazz in de nek is erg fijn en ik kan de Custom temperen met de tone-pot..
maar om m'n versterker bij te regelen omdat ik even m'n brugelement wil gebruiken, dat vind ik niet écht handig (ik compenseer ook al 'n beetje met m'n Fulldrive, maar het 'probleem' blijft wel...)

de Jazz en CustomCustom zijn veelzijdig in 1 instrument, maar voor mij persoonlijk is een Jazz/JB of Jazz/'59 combinatie fijner..

bert k
26 april 2006, 15:43
Ik snap het, daar heb je wel een punt. Ja, dan zou een andere pickup wel werken.

Luke-wannabe
26 april 2006, 15:48
Het verschil tussen de Emg 81 en 85 is dat de 81 toch nog iets meer hi gain is, en hij is scheller.. Ik vind tog de 85 beter klinken.
Denk dan eens aan 85/85 of 85/60 (of als je van slplit houd een 89, is het zelfde als 85 alleen dan met split functie).