PDA

View Full Version : Amp doorgeblazen. Enig idee wat het is?



Kasper
22 april 2006, 21:08
Vorige week amp van trap laten vallen, laten vermaken en het bleek enkel een koelvin te zijn die losgekomen was. Nu merkte ik wel dat de ventilatie niet meer onmiddellijk ging en ik acht nogtans dat die direct aanslaat nadat je hem opstart. Nuja de man die hem vermaakte zei dat dat waarschijnlijk niet zo is en dat die ventilatie pas aanslaat na lang te spelen.

De input was zo geregeld dat het waarschuwingslampje maar af en toe aanging, wat normaal geen probleem is. Wel merkte ik dat de input lager moest staan dan de vorige keer zodat het lampje niet aangaat.

Nu heb ik mijn eerste repetitie met die amp en zet ik de amp voor een kwart openen midden in het eerste liedje zie ik een fel licht door de EQ en valt alles uit. Pluimpje rook vanachter derbij. Ik ga hem uiteraard binnensteken om terug te laten vermaken, maar ik zou in tussentijd al willen weten wat jullie denken dat het zou kunnen zijn?
Als het de preamp is of iets anders vitaal dan ga ik niet echt blij zijn. In het beste geval is het een zekering die gesprongen is, maar komt daar dan rook uit en geeft dat dan licht?

Het is een Trace Elliot 7210H bassamp.
Ik hoop echt dat ik er geen grote kosten aan zal hebben.

nicoverduin
23 april 2006, 00:29
Dat is duidelijk geen zekering. Kan van alles zijn. Zal wel niet goedkoop worden.

Kasper
23 april 2006, 02:35
Dat is duidelijk geen zekering. Kan van alles zijn. Zal wel niet goedkoop worden.

Godver, da's wel erg kut nieuws.
Heb hem nog maar een week of 2 en nu al dood.
En ik ga pas dinsdag weten wat er mis mee is. Was van plan om vrijdag voor het eerst er mee op te treden :(

Hopelijk vallen kosten niet boven de 50-100 euro uit.

chloortablet
23 april 2006, 08:18
Ik heb mijn versterker ook wel eens laten repareren. Potmeter vervangen, een soldering gemaakt, en 1 niewe buis: kosten 225 euro. /cry
Ik hoop het niet voor je, maar ik vrees dat je blij mag zijn als het 100 euro kost.

nicoverduin
23 april 2006, 09:21
da's wel een hele dure monteur geweest.

Dude
23 april 2006, 10:50
mjah als jij een felle flits en een pluimpje rook zag schieten dan gok ik dat die goed naar de klote is.

flits in electronica = niet goed

Kasper
23 april 2006, 12:26
Fuck fuck fuck.

Ik had hem nogtans gezegd dat ik dacht dat die ventilatie direct na het opstarten aansloeg, maar hij zei dat dat niet zo was, dat het pas na een hele tijd spelen was. Hij zal dus verkeerd geweest zijn zodat er iets overhit is geraakt en doorgebrand.

soup
23 april 2006, 14:19
moet niet perse overhit zijn toch, misschien gewoon kortsluiting da's snel gebeurt

AART
23 april 2006, 14:35
Fuck fuck fuck.

Ik had hem nogtans gezegd dat ik dacht dat die ventilatie direct na het opstarten aansloeg, maar hij zei dat dat niet zo was, dat het pas na een hele tijd spelen was. Hij zal dus verkeerd geweest zijn zodat er iets overhit is geraakt en doorgebrand.


als die kerel zei dat ie nu ok moest zijn moet ie hem op zijn kosten maken.

lijkt me wel zo netjes.

MjS
23 april 2006, 15:15
Maar voordat 'ie van de trap viel deed hij het nog toch? Dan valt te betwijfelen of je de kosten kunt verhalen...

Kasper
23 april 2006, 17:24
Maar voordat 'ie van de trap viel deed hij het nog toch? Dan valt te betwijfelen of je de kosten kunt verhalen...

Nee je begrijpt het verkeerd denk ik.
Hij is van de trap gevallen, koelvin kapot, dan heb ik hem laten vermaken, koelvin terug gestoken en alles eens gecheckt en daarna is hij op eerste repetitie doorgeblazen. Hij was dus zogezegd in orde, maar bewijs maar eens dat het door zijn fout komt dat hij is doorgeblazen.

Geronimo
23 april 2006, 19:10
Die kerel heeft hem dan inderdaad niet goed gerepareerd. Ik zou 'm terugbrengen en van de man verwachten dat ie hem nu wel goed repareerd. Is wel stom van hem, want waarschijnlijk is het een transistoramp als het begrijp en als daar rook uit komt is ie goed gaar nu. In ieder geval een stuk gaarder dan eerst. Balen.

Kasper
23 april 2006, 19:56
Het is inderdaad een transistoramp. Ik weet ook niet hoe het zit met die componenten van zo'n versterker, maar als die merkgebonden zijn zit ik ook mooi met een probleem aangezien Trace Elliot niet meer bestaat. Je kunt al erg weinig vinden over deze amp.

nicoverduin
23 april 2006, 20:41
De meeste leveranciers gebruiken gewone onderdelen. Met DSP effecten wordt het wat lastiger.

Kasper
28 april 2006, 20:34
Net telefoon gehad van de reparateur. Het zijn de eindtrappen die naar de kloten zijn. Hij zei dat er 4 zijn waarvan er 2 zeker vervangen moet worden. 1 was bijna helemaal gesmolten zei hij.

Wordt een kost van zeker 100 euro toch.

nicoverduin
28 april 2006, 21:13
Denk het wel

Kasper
11 mei 2006, 10:23
Kut, net nog eens telefoon gehad. Normaal gezien ging hij eind vorige week vermaakt zijn, maar ik vermoedde dus dat er iets niet in orde was met bestelling van de eindtrappen of tijdgebrek of iets dergelijks.
Blijkt nu dat de eindtrappen die hij besteld had niet passen in mijn amp, iets ivm de pootjes ervan. Hij dus rond zitten bellen voor nieuwere eindtrappen die ervoor zullen zorgen dat de prijs bijna verdubbeld :nervous: Zal dus tegen de 200€ kosten om die eindtrappen te vervangen. Da's bijna de helft van wat ik ervoor betaald heb.

Kut!

Geronimo
11 mei 2006, 13:09
Maar moet jij dat betalen dan? Die kerel heeft zeker niet toegegeven dat hij de fout over het hoofd heeft gezien en dat het dus zijn probleem is. Ben je mooi klaar mee. Sorry hoor maar wat een prutser. Ik repareer ook wel eens wat van mensen en ik heb in het verleden ook wel eens stomme fouten gemaakt maar die heb ik wel zelf rechtgezet en betaald. Wel zo eerlijk.

hassent
11 mei 2006, 14:30
Vraag eens wat het typenummer is van de eindtransistoren. Dan kun je (of ik) zo zien wat ze werkelijk kosten. Misschien worden er in een Trace Elliot wel IC's gebruikt voor de eindversterking maar dat weet ik niet zeker.

Anyway, als je de types weet kan ik je waarschijnlijk zo een indicatie van de kostprijs geven.

Ik vind het wel raar dat door een val van de trap je einddtrap kapot is gegaan voor een transistor bak. Het enige wat ik me voor kan stellen is dat de eindtransistoren op het koelblok gemonteerd zitten en er door de val iets verbogen is wat kortsluiting heeft gemaakt, daar lijkt het op in je verhaal. Of je print zelf raakt beschadigd, maar dat resulteert meestal niet in kortsluiting. Dit soort componenten is redelijk bestand tegen 'misbruik'. Bij buizen is het een ander verhaal, maar een transistor moet je van een flat af kunnen gooien, dan doet ie 't nog.

Kasper
12 mei 2006, 17:17
Vraag eens wat het typenummer is van de eindtransistoren. Dan kun je (of ik) zo zien wat ze werkelijk kosten. Misschien worden er in een Trace Elliot wel IC's gebruikt voor de eindversterking maar dat weet ik niet zeker.

Anyway, als je de types weet kan ik je waarschijnlijk zo een indicatie van de kostprijs geven.

Ik vind het wel raar dat door een val van de trap je einddtrap kapot is gegaan voor een transistor bak. Het enige wat ik me voor kan stellen is dat de eindtransistoren op het koelblok gemonteerd zitten en er door de val iets verbogen is wat kortsluiting heeft gemaakt, daar lijkt het op in je verhaal. Of je print zelf raakt beschadigd, maar dat resulteert meestal niet in kortsluiting. Dit soort componenten is redelijk bestand tegen 'misbruik'. Bij buizen is het een ander verhaal, maar een transistor moet je van een flat af kunnen gooien, dan doet ie 't nog.

Welja, in feite is het niet onmiddellijk gebeurd. Ik heb er nog een tijd op gespeeld op laag volume, wat perfect ging. Het was maar vanaf ik de volume verhoogde dat het gedaan was. Ik denk dat het iets te maken had met de koeling, maar ik ben er niet in thuis. Is het niet mogelijk dat door de warmte er iets kapot is gegaan?

Zowiezo heeft hij ook (ik stond erbij) alles getest en het ding werkte en klonk goed. Meer kun je ook niet echt doen denk ik. Hij heeft zelfs nog eens de belangrijkste dingen nagemeten.

Hij zei dat hij iets dergelijks nog nooit heeft meegemaakt en eigenlijk niet kan zeggen waardoor de eindtrappen kapot gegaan zijn. Als je dan de eindtrappen gewoon vervangt lost dat natuurlijk niet het probleem op als iets anders de kortsluiting veroorzaakte, dus hij zal zowiezo wel een uitleg moeten hebben, of denk ik dat verkeerd?

Misschien dat ik hem eens bel om het typenummer te vragen.

@Geronimo:
Ik moet inderdaad voor de kosten opdraaien. In feite heeft hij mij erg bereidwillig geholpen door mij bij hem thuis uit te nodigen zodat ik niet naar de winkel (keymusic) moest om hem daar af te zetten, zodat hij hem daarna ook eerst terug naar huis moest meenemen (waar hij reparaties uitvoert). Dat was toen omdat ik hem dringend nodig had voor een optreden.
Echt een reden om te denken dat hij niet vermaakt was had hij in feite niet. Ik kon ook niet bewijzen dat die ventilatie nog altijd kapot was, want ik wist ook niet zeker of die ventilatie onmiddellijk moet aanslaan of niet.
Ookal heeft hij iets over het hoofd gezien, ik denk niet dat veel mensen zouden bereid zijn om voor de kosten op te draaien. In feite is hij (hoogstwaarschijnlijk) kapot doordat ik hem heb laten vallen, niet omdat hij hem kapot heeft gemaakt.

BartL
12 mei 2006, 17:55
Als je een reparatie moet gaan betalen voor 50% van de aanschafsprijs, zou ik eerder naar iets anders gaan zoeken denk ik...

Kasper
12 mei 2006, 18:45
Als je een reparatie moet gaan betalen voor 50% van de aanschafsprijs, zou ik eerder naar iets anders gaan zoeken denk ik...

Wat lost dat op? Dan spaar je toch geen geld uit?
Ik heb deze samen met een Ampeg Basscab gekocht voor 650 en die Ampeg bassbox kost nieuw al 500 euro. Dat was al een goeie deal.

Als ik iets anders ga zoeken van zelfde kwaliteit en deze doorverkoop terwijl ie nog kapot is, dan spaar ik toch niets uit?