PDA

View Full Version : akoestisch vs elektrisch



stratestic
22 april 2006, 20:40
Ik speel nu zelf sinds een half jaar gitaar en ben begonnen op een elektrische. Nu weet ik dat het op zich geen verschil maakt of je elektrisch of akoestisch begint, maar nu vraag ik mij af of je als je als je akoestisch speelt je je sneller ontwikkeld qua gehoor, gevoel enz?

Kan zelf nergens een antwoord hierop vinden dus misschien dat jullie mij kunnen helpen met deze vraag op te lossen.

arjanb01
22 april 2006, 20:45
Ik speel nu zelf sinds een half jaar gitaar en ben begonnen op een elektrische. Nu weet ik dat het op zich geen verschil maakt of je elektrisch of akoestisch begint, maar nu vraag ik mij af of je als je als je akoestisch speelt je je sneller ontwikkeld qua gehoor, gevoel enz?

Kan zelf nergens een antwoord hierop vinden dus misschien dat jullie mij kunnen helpen met deze vraag op te lossen.

Ik heb zelf eerst negen jaar akoestisch, klassieke gitaarles gehad en ben daarna op elektrische gitaar begonnen. Na 2 elektrische gitaarlessen gehad te hebben, werd ik al gevraagd in de muziekschoolband.
En ik kan je zeggen dat je qua techniek en gehoor een dikke voorsprong hebt op iemand die begint met elektrisch.
Dus ik hoop dat ik je vraag hierbij goed genoeg beantwoord heb !
Veel succes met lessen !

Reel Big Fish
22 april 2006, 21:00
Onzin, gevoel voor muziek heb je, of heb je niet. :rockon:

1959SLP
22 april 2006, 21:58
Onzin, gevoel voor muziek heb je, of heb je niet. :rockon:

Dat ligt er maar net aan hoeveel gevoel je voor muziek hebt. Ik heb genoeg jongens over de vloer gehad die electrisch een leuk stukkie weg spelen maar als ik ze daarna een klassieke of westerngitaar in de handen duw dan komt er niks of nauwelijks wat uit. Interesse is hier natuurlijk ook een bepalende factor. Tsja, en dan heb je nog de categorie die het nooit zullen leren (de a-ritmischen).

stratestic
22 april 2006, 22:02
Dat ligt er maar net aan hoeveel gevoel je voor muziek hebt. Ik heb genoeg jongens over de vloer gehad die electrisch een leuk stukkie weg spelen maar als ik ze daarna een klassieke of westerngitaar in de handen duw dan komt er niks of nauwelijks wat uit. Interesse is hier natuurlijk ook een bepalende factor. Tsja, en dan heb je nog de categorie die het nooit zullen leren (de a-ritmischen).

Zouden zij dan beter gaan spelen (elektrisch) als ze akoestisch zouden oefenen. Kortom wordt je door beide te beheersen een betere gitarist?

1959SLP
22 april 2006, 22:15
Zouden zij dan beter gaan spelen (elektrisch) als ze akoestisch zouden oefenen. Kortom wordt je door beide te beheersen een betere gitarist?

Naar mijn mening wel ja. Als beginner is het op een akoestische een stuk zwaarder oefenen dan op een electrische. Ik denk dan met name aan de vingerzetting. Hier heb je naderhand op een electrische gitaar al heel gauw veel profijt van (zie 1e post van Arjan). Door beide te beheersen wordt je niet alleen een betere gitarist maar ook veel all-rounder. Voor mij is het geen enkel probleem om al mijn akoestische nummers te electrificeren en andersom (ik ben dus ook akoestisch begonnen, 6 jaar).

arjanb01
22 april 2006, 22:58
Naar mijn mening wel ja. Als beginner is het op een akoestische een stuk zwaarder oefenen dan op een electrische. Ik denk dan met name aan de vingerzetting. Hier heb je naderhand op een electrische gitaar al heel gauw veel profijt van (zie 1e post van Arjan). Door beide te beheersen wordt je niet alleen een betere gitarist maar ook veel all-rounder. Voor mij is het geen enkel probleem om al mijn akoestische nummers te electrificeren en andersom (ik ben dus ook akoestisch begonnen, 6 jaar).

+1 mensen, leer eerst akoestisch spelen voordat je de rockster gaat uithangen :hippie: Ik heb dr inderdaad heeeeel veeeel profijt van gehad om eerst jaren klassieke gitaar te spelen voordat ik in bandjes begon.
elektrische gitaarspelen wordt te vaak als hip gezien, heb veel van die gastjes gezien die HIP elke grote prijs van Nederland wonnen en vervolgens niks meer deden met de muziek.

hoofd
22 april 2006, 23:07
mensen, leer eerst akoestisch spelen voordat je de rockster gaat uithangen

onzinadvies, sorry :). Waarom zou je eerst jaren gaan zwoegen op een akoestische gitaar als je electrisch wilt spelen? Als je een goede leraar hebt wordt je techniek, gevoel en gehoor er echt niet minder van. En als je dan later besluit dat je serieuzer met muziek bezig wilt zijn, kan je je altijd nog laten bijscholen in de klassieke gitaar.

Het (grote) voordeel van electrisch is dat je erg snel in een bandje kan spelen, en daar leer je nog het meest van, namelijk samenspel met andere muzikanten. En dat zie ik een beginner op een akoestische nog niet zo snel doen.

En voor Stratestic, het ligt er maar net aan of je aanleg voor muziek hebt. Ik ken zowel gitaristen die begon met electrisch en binnen no-time een goed gehoor en gevoel hadden ontwikkeld, en gitaristen die na jaren klassieke les gevolgd te hebben nog steeds geen majeur van een mineur akkoord konden onderscheiden.

arjanb01
22 april 2006, 23:08
onzinadvies, sorry :). Waarom zou je eerst jaren gaan zwoegen op een akoestische gitaar als je electrisch wilt spelen? Als je een goede leraar hebt wordt je techniek, gevoel en gehoor er echt niet minder van. En als je dan later besluit dat je serieuzer met muziek bezig wilt zijn, kan je je altijd nog laten bijscholen in de klassieke gitaar.

Het (grote) voordeel van electrisch is dat je erg snel in een bandje kan spelen, en daar leer je nog het meest van, namelijk samenspel met andere muzikanten. En dat zie ik een beginner op een akoestische nog niet zo snel doen.

En voor Stratestic, het ligt er maar net aan of je aanleg voor muziek hebt. Ik ken zowel gitaristen die begon met electrisch en binnen no-time een goed gehoor en gevoel hadden ontwikkeld, en gitaristen die na jaren klassieke les gevolgd te hebben nog steeds geen majeur van een mineur akkoord konden onderscheiden.

Gedeeltelijk mee eens, maar ik heb tijdens mn akoestische periodes ook in ensembles gespeeld met wel 12 man, nou dan leer je echt wel samenspelen en luisteren en vooral luisteren naar mekaar !

theo!
29 april 2006, 19:31
Gedeeltelijk mee eens, maar ik heb tijdens mn akoestische periodes ook in ensembles gespeeld met wel 12 man, nou dan leer je echt wel samenspelen en luisteren en vooral luisteren naar mekaar !


en met electrisch zou dat niet werken?

Roy K.
29 april 2006, 20:12
Dat zegt of suggereert ie niet.


onzinadvies, sorry :). Waarom zou je eerst jaren gaan zwoegen op een akoestische gitaar als je electrisch wilt spelen? Als je een goede leraar hebt wordt je techniek, gevoel en gehoor er echt niet minder van. En als je dan later besluit dat je serieuzer met muziek bezig wilt zijn, kan je je altijd nog laten bijscholen in de klassieke gitaar.

Want met een electrische gitaar kan je niet zo serieus met muziek bezig zijn?

Scali
29 april 2006, 20:18
Ik ben eigenlijk op elektrisch begonnen, hoewel ik de eerste tijd op een klassieke gitaar oefende.
Na een paar jaar heb ik alsnog akoestische gitaren gekocht, zowel een western als een klassieke.
Ik vond vooral de western niet moeilijk om te spelen. De klassieke was wel even wennen vanwege de wat hogere actie en bredere, dikkere hals... maar daar was het weer makkelijker om met de vingers te tokkelen.
Maar ik heb me wel op alle gitaren een aparte techniek aangeleerd. Op elektrisch speel ik heel 'efficient', ik laat zo veel mogelijk de gitaar en versterker het werk doen, en sla subtiel aan, en druk heel subtiel de snaren in, net genoeg om een zo puur en zuiver mogelijk geluid te krijgen.
Op klassiek moet ik zelf meer het werk doen, anders komt er wat weinig geluid uit. Heb je dus meer een 'spierballentechniek' voor nodig. Ook gebruik ik daar een 'horizontaal' vibrato, waar ik op elektrisch een 'verticaal' vibrato gebruik.
Op western speel ik een kruising van de twee, wel wat meer werken, maar verder is het toch meer als een elektrische gitaar.
Dat 'werken' komt m'n spel op elektrisch nu ook wel weer ten goede, want als ik met weinig overdrive speel, kan ik ook wat harder werken op de gitaar voor het dynamische effect. Ook is het een goede krachttraining om op akoestische gitaar te spelen (vooral de klassieke). Als ik daarna weer een elektrische gitaar oppak, lijkt het ineens veel soepeler en makkelijker te spelen.
Verder speel ik ook op elektrisch nu vaak met m'n vingers om akkoorden te tokkelen.

Maar ik vind dus wel dat je echt beide stijlen van gitaarspelen goed moet oefenen. Een elektrische gitarist die voor het eerst op een akoestische speelt, zal moeite hebben om er een goed geluid uit te krijgen. Het is toch even wennen hoe de gitaar reageert, en met hoeveel kracht je het best de snaren kunt indrukken en aanslaan. Meestal wat meer dan dat je gewend bent op elektrisch.
Andersom zal een klassiek gitarist ook op een elektrische gitaar niet meteen uit de voeten kunnen. Hij zal gauw met te veel kracht spelen, en daardoor de gitaar niet zuiver laten klinken...
Op het vibrato zal ook geoefend moeten worden, omdat er nou eenmaal een verschil in spanning zit tussen nylon snaren en stalen snaren, waardoor een andere techniek dus beter werkt. Bends zullen voor de meeste klassieke gitaristen al helemaal onbekend terrein zijn, net als een dempingtechniek tegen ongewenste bijgeluiden en feedback bij veel gain.

outside
29 april 2006, 20:31
Ik ben begonnen met elektrisch, op kamp kreeg ik na een jaar enkel elektrisch spelen een akoestische in mijn handen, daar dan maar wat op gespeeld en dat ging perfect :-) Ik vind het niet zo'n gigantisch verschil als soms gezegd wordt en 1 goede raad: als je voor elektrisch wil gaan, ga dan gewoon voor elektrisch, het is helemaal niet nodig eerst akoestisch te leren als je (zoals ik) het niet hebt voor die rustige akoestische liedjes.

LaurentB
2 mei 2006, 15:54
Er is vooral wat de linkerhand betreft een grote overlap in techniek tussen electrisch en akoestisch, dus die voorsprong heb je al.
Akoestisch speelt zwaarder, dus dat wordt iets makkelijker op electrisch.
De rechterhand is op electrisch echter nogal anders omdat de snaren een veel lagere spanning hebben, en daardoor alles veel feller reageert op wat je doet. Het is in wezen moeilijker om mooi te spelen op een electrische gitaar dan een akoestische (tenzij je permanent met maximale vervorming speelt, tenminste. In die stijl maakt het wat minder uit wat je met je rechterhand doet).
Een akoestische gitaar klinkt als het ware al mooi van zichzelf, en bij een electrische moet je daar veel meer zelf voor zorgen door je toonvorming, vind ik.