PDA

View Full Version : De barre tocht



Dirk W
22 april 2006, 17:24
Ik werkte vandaag zoals iedere zaterdag in een trappenfabriek die 40minuten fietsen van mijn huis is gestationeerd. De dag begon als iedere andere, op een gegeven moment moest ik de rest stukken opruimen. Hierin liggen allemaal stukken waarbijvoorbeeld een tree uit is gehaald maar later nog wel een tree uit kan. Alle stukken moesten rechter staan zodat ze minder ruimte innamen. Ordenen dus. De "kleine" stukken mochten weg.
"kleine" staat tussen aanhalingstekens omdat klein tussen de 60 en 90 cm is. Ik vond al erg snel 4 stukken bloedmooi essen van 80 cm lang. Dat was een tree geweest. Ik dus blij en ze even appart gezet. Misschien mocht ik ze houden. Even later nog 2 stukken gevonden.
Uiteindelijk dus mn baas gevraagd of ik ze mee mocht nemen. Hij keek even alsof hij nee ging zeggen maar het mocht gelukkig wel. Na werktijd kon ik ze nog even over de vlakbank gooien. De zijkanten waren licht afgerond (net als de zijkanten van een gitaar met een rond freesbitje). Deze moesten misschien aan elkaar gelijmd dus ik heb ze vlakgevlakt.

Ik dus kijken hoe ik het thuis ging krijgen. Eerst dacht ik ik fiets het in 2 keer naar huis. Toen dacht ik ik laat het hier liggen en volgende week met de auto meenemen. Maar volgende week heb ik vrij vanwege koninginnedag. Dus ik dacht ik fiets het wel in 2 keer. Maarja, alsje eenmaal planken aan het stapelen bent op je fiets denk je steeds van, daar kan er nog wel eentje bij. Dus telkens weer een plankje extra erop. Uiteindelijk had ik er 4 opgekregen en toen moest ik stoppen anders zou mn broodtrommel niet meer onder mn snelbinders passen.
Er lagen dus nog 2 planken essen en nog een balkje merantie dat ik misschien een keer voor een neck wil gebruiken. Ik vond het zo zonde om ze daar te laten liggen. Ik wou immers thuis kijken welke planken goed bij elkaar pastten. Dus ik dacht: "die draag ik wel". ik rij eerst wel een klein stukje en dan zie ik wel hoe het gaat.

Een klein stukje gefietst. En dat ging wel. Ik zat nu op het industrie terrein en dat is een heerlijk geasfalteerde weg.
De volgende stap was een dropje met drempels en hobbelige weg.
Wat een hel! Heel langzaam fietsen, vervolgens werden de planken onder mn arm steeds zwaarder. Het ging nog wel. Maar ik wist dat de tocht gewoon nog steeds zwaarder zou worden.
Ik kwam nu op een redelijk goed geasfalteerde boerenlandweg met een fietspad. Dit fietste erg makkelijk maar ik kwam een stuk verder in nog een dorpje. In dit dorpje huisvestten zich asociale automobilisten die het nodig vonden om voortdurend op het laatste moment mij voorbij te scheuren en mij zo geen andere keuse te laten dan te stoppen. Dat stoppen maakte alles alleen maar erger.
Toch doorgezet, door nog een boerendorpje en nog een. pff wat een tocht.
Toen ik EINDELIJK thuis was had ik er een uur voor gedaan (ik deed mn best toch een beetje vaart te maken zodat ik die planken onder mn arm vandaag kon halen). Maarja wat moet ik nou met 6 planken essen. Ik denk dat ik de mooiste 2 hou om nog een keer een telecaster van te maken. Een strat ben ik niet zon fan van. De strats die ik misschien nog zou willen bouwen zijn van linde of elzen.
Ik heb hier dus nog 2 setjes liggen die een geinteresseerde collega bouwer voor niets op mag komen halen.
Ik ga er geen geld voor vragen omdat ik ze ook voor niets gekregen heb en het een beetje flauw vind om er dan geld aan te gaan verdienen.
Ik heb wat foto's van het essen gemaakt om een beetje een idee te geven. Het ziet er erg goed uit vind ik zelf:
Ik heb geprobeerd de stukken zoveel mogelijk te "matchen".
Het eerste setje:
http://img19.imageshack.us/img19/2883/21lk1.jpg
Deze matchen niet zo heel goed, maar heeft best een mooie nerf vind ik.
Het tweede setje:
http://img19.imageshack.us/img19/4232/35ix.jpg
Deze matchen best goed, hebben niet zon interessante nerf en hebben ook allebij een knoest (kwam ik thuis pas achter) hier valt wel om heen te werken (zie latere foto)
Het laatste setje:
http://img207.imageshack.us/img207/1768/41cz.jpg
Dit setje hou ik! Ik vond deze het mooiste. Hij matchte mooi en had een erg mooie nerf.

Dirk W
22 april 2006, 17:24
http://img207.imageshack.us/img207/2613/17nc1.jpg
Dit is het tweede setje. Je ziet dat er makkelijk een strat uit kan komen. Hier werk ik ook om de knoesten heen.
Je kunt misschien wel 2 gitaren uit een setje halen. Dan kun je de nerf volgens mij niet in het midden laten lopen. Je zou dan misschien de gitaar moeten verven (dus niet een transparante finish).

Ik verkoop de setjes voor een plektrum, een taart of iets anders in die richting. Ik woon in hensbroek, dit ligt in de buurt van alkmaar.

Javaca
22 april 2006, 18:05
Mooi verhaal :D
Doe mij zo'n baantje...

Wat voor taart wil je? :p
Of wil je het tweede setje misschien ruilen voor een rosewood of coromandel (Ebbensoort) toetsje?

Boosh
22 april 2006, 18:50
Joh hey,...........kun je naar mij ook fietsen met genoeg Essen voor een Telecaster ? ;) Hoeft niet gematched,... mijne wordt dan in kleur gelakt.



Edit: Ohja,.... taart ben ik geen Fan van,.. kan ik je geen biertje kopen ergens in Hensbroek,...moet vast wel een leuke kroeg zijn.

Dirk W
22 april 2006, 19:32
Ow, wat ik nog vergeten ben te zeggen (en ook op te meten).
De stukken hout zijn ergens tussen de 3,8 en 3,9 cm dik. Als je er een top op doet is het geen probleem voor de rest. En anders ook niet echt denk ik. Misschien wat aan de lichte kant.
Fenders waren geloof ik 4,6 cm.

Dirk W
22 april 2006, 19:42
Joh hey,...........kun je naar mij ook fietsen met genoeg Essen voor een Telecaster ? ;) Hoeft niet gematched,... mijne wordt dan in kleur gelakt.



Edit: Ohja,.... taart ben ik geen Fan van,.. kan ik je geen biertje kopen ergens in Hensbroek,...moet vast wel een leuke kroeg zijn.

fietsen??! ik heb nu sowieso best wel spierpijn gekregen om het hier te krijgen. :S
Ik stuur setje 1 ergens deze week naar javaca. Setje 2 is er nog. Als er echt veel vraag is kijk ik nog wel eens rond op de fabriek. Maar ik ga niet weer met 6 stukken rond fietsen. ;)

Boosh
23 april 2006, 00:54
fietsen??! ik heb nu sowieso best wel spierpijn gekregen om het hier te krijgen. :S
Ik stuur setje 1 ergens deze week naar javaca. Setje 2 is er nog. Als er echt veel vraag is kijk ik nog wel eens rond op de fabriek. Maar ik ga niet weer met 6 stukken rond fietsen. ;)

Joh een mooi stuk essen kom ik wel halen hoor,..koop ik meteen dat biertje voor je. Ik woon in Haarlem maar ben bekend in de Noord,..heb in Beverwijk,Heemskerk en Heerhugowaard gewoond.

En daarbij komt dat ik graag een Tele uit essen wil maken.

G.G.
23 april 2006, 10:07
Als het niet wordt met de mensen hierboven wil ik ook wel ff vanuit Rotterdam op en neer rijden voor een stukkie essen waar een stratbody uit te halen valt hoor :)

Dirk W
23 april 2006, 10:47
hey boosh. Je mag hem op komen halen. Ik ben eigenlijk iedere door de weekse dag wel om 3 uur thuis (soms eerder) behalve op dinsdag. Zeg maar wanneer het je goed uitkomt.

@GG: ja is goed hoor, maar het ziet er naar uit dat ik ze kwijt ben.

Javaca
23 april 2006, 12:26
Het tweede setje zou je toch naar mij sturen? :???:

nielsduursma
23 april 2006, 12:54
Het tweede setje zou je toch naar mij sturen? :???:

hij zegt: setje 1 zal ik deze week naar javaca sturen.

Dirk W
23 april 2006, 13:04
ehh, ja maar ik heb 3 setjes. Ik hou er één. één voor jou en één voor boosh.
ik hou setje 3. Als ik het goed begrepen heb wou javaca setje 1 en dan is setje 2 over voor boosh.
Klopt toch?

JoostBaksteen
23 april 2006, 13:15
Haha, jij hebt wel een mooi baantje zo te zien! Ik ken het gevoel van teveel meenemen op de fiets... wat en hell zeg. En dan nog een uur ook pfff :D Bikkel.

Jammer dat het allemaal al weg is, anders zou ik je ook wel van een setje af willen helpen :D

Boosh
23 april 2006, 15:10
Zeer zeer vriendelijk!! Alleen 1 probleem,... mn auto begaf het vanochtend en zo te zien is ie niet snel gemaakt. Kan dus niet binnenkort langskomen. Misschien dat je deze ronde beter iemand anders blij kan maken. Ik ben toch nog met mn Les Paul baksel bezig dus voorlopig nog geen tele voor mij.

Je hebt zat gegadigden zo te zien. Evengoed bedankt!!!!

Dirk W
23 april 2006, 15:13
Ok, dan lijkt het me het makkelijkste als de laatste naar joost gaat.
Je woont toch al in alkmaar toch? dat is heel dichtbij en scheelt weer een hoop gedoe.
Wil je hem nog?

JoostBaksteen
23 april 2006, 16:31
Zeker! Heel graag zelfs.

Dirk W
23 april 2006, 16:34
Ok wanneer kan je hem ophalen? het is handig als je een auto hebt, maar naar alkmaar fietsen is te doen met 2 blokken onder je snelbinders.

JoostBaksteen
23 april 2006, 16:39
Ik ben je op dit moment een mailtje aan het schrijven, hij's bijna klaar :D.

Het wordt inderdaad fietsen, eens kijken hoe ik dat trek, met die planken onder mijn arm :seriousf: :seriousf:

JoostBaksteen
24 april 2006, 20:23
Zojuist ben ik bij Dirk geweest om de planken op te halen. 2 mooie planken waarvoor nogmaals hartelijk dank.

Ook heb ik de iceman mogen aanschouwen, dat was erg leuk om te zien. Echte gitaarbouw WIP (work in progress).

Jullie zullen wel zien wat ik van deze planken ga fabriceren, er zal uiteraard een foto reportage komen. Wat het wordt weet ik nog niet zeker, maar het zal waarschijnlijk iets strat of tele achtigs worden. Dat is in ieder geval de meest logische keuze met een stuk essen.