PDA

View Full Version : Rocktron Dummy



Aidan
22 april 2006, 08:33
Hallo,
Kan iemand mij vooruit helpen met het volgend probleem.

Heb een Digitech RP1 floorboard die ik als midi controller gebruik met een Rocktron Piranha voorversterker, dit werkt heel keurig.
Laatst heb ik er dan maar een tweedehands Rocktron Intellifex bijgekocht.
Nu komt het natuurlijk, hoe kan ik deze midi bedienen samen mat de piranha.
Heb er de manuals op nagekeken maar..... begrijp er niet teveel van.

HEEEEEEELP

Thanks guys
Aidan

FrankS
23 april 2006, 17:23
Makkelijkst is een kabeltje van de midi-thru van de Piranha naar de midi-in van de Intellifex. Dan krijgen ze beide hetzelfde midisignaal.

rp1-midi-out > piranha-midi-in > piranha-midi-thru > intellifex-midi-in

paulusdeBKB
24 april 2006, 13:20
Yep. En dan moet zorgen dat ze allebei op hetzelfde MIDI-kanaal werken, en vervolgens kan je via MIDI mapping de presets van de Intellifex aanpassen aan de presets van de Piranha. In de handleiding staat beschreven hoe je de MIDI-kanalen kunt instellen op allebei de apparaten.

Voordeel van MIDI-mapping is dat je niet voor elke pre-amp sound een bijpassende FX-preset hoeft te maken (of andersom). Stel dat je werkt met vier pre-amp sounds en 3 effect sounds(plus een bypass voor de effecten). Je hebt de sounds als volgt geprogrammeerd:

Piranha:
1. Clean
2. Hard Clean
3. Crunch
4. Lead

Intellifex:
17. Alleen een beetje delay
18. Chorus en reverb
19. Chorus, veel delay en reverb
20. Niets (bypass)

(de preset nummers zijn uiteraard fictief)

En stel je voor dat je wilt beschikken over de volgende 10 geluiden (de cijfers 1t/m10 zijn preset nummers op de Piranha:

1. droog clean (1+20)
2. droog hard clean (2+20)
3. droog crunch (3+20)
4. droog lead (4+20)
5. clean met delay (1+17)
6. hard clean met delay (2+17)
7. crunch met delay (3+17)
8. lead met delay (4+17)
9. hard clean met chorus, delay en reverb (2+19)
10. crunch met chorus en reverb (3+18)

Als je MIDI mapping NIET gebruikt dan moet je voor alle geluidencombi's presets maken op allebei de apparaten. Als je MIDI mapping wel gebruikt dan hoef je de presets op één van de twee apparaten maar 1 keer te maken, en dan kun je via MIDI mapping verwijzen naar de juiste corresponderende preset op het andere apparaat.

Wat je moet doen is:
- kopieer preset 1 op de Piranha naar preset 5
- kopieer preset 2 op de Piranha naar preset 6 en 9
- kopieer preset 3 op de Piranha naar preset 7 en 10
- kopieer preset 4 op de Piranha naar preset 8

Je hebt nu de voorversterker ingesteld voor alle tien geluiden.

Op de Intellifex schakel je de MIDI Mapping functie in (staat in de handleiding). Je ziet dan ongeveer dit:

XXX map to XXX
Selecteer het eerste nummer, zet die op 1 en selecteer dan het tweede nummer en zet die op 20. Dan opslaan.

Vervolgens stel je de volgende combinaties in (niet vergeten op te slaan!!)
2 map to 20 (store)
3 map to 20 (store)
4 map to 20 (store)
5 map to 17 (store)
6 map to 17 (store)
7 map to 17 (store)
8 map to 17(store)
9 map to 19 (store)
10 map to 18 (store)

Et voila, je hebt nu tien geluiden tot je beschikking. Je kunt er zelf nog veel meer maken natuurlijk. Jammer genoeg heeft alleen de Intellifex MIDI Mapping. Het was handiger geweest als de Piranha het ook had gehad, want dan had je op de Intellifex alle presets een eigen, zinvolle naam kunnen geven.

Succes ermee!

FrankS
25 april 2006, 09:25
Coole uitleg :D

Maar, mapping, werkt dat niet alleen als je de midi-out pakt? 'k Dacht dat de thru echt alleen een doorgeefluikje was voor't signaal. (ik kan het mis hebben hoor)

paulusdeBKB
28 april 2006, 15:24
De MIDI Mapping vindt plaats in en voor het apparaat zelf. Dus als ik preset 1 map naar 16 dan gebeurt er dit (ik ben nu ff de Intellifex):

- Hee! Kijk nou, er komt een program change binnen! O, het is program change 1... daar was iets mee, ff kijken...
- o ja, ik weet het alweer. Als ik een Program change 1 binnen krijg dan moet ik preset 16 inschakelen ipv 1. Dat heb ik zo afgesproken met PaulusdeBKB.
- MMM, moet ik verder nog iets met de program change? Nee? Ok, door naar MIDI Tru/out dan maar.

En volgens mij geeft MIDI Thru de originele MIDI data door, dus niet de gemapte. Anders wordt het een zooitje natuurlijk.