PDA

View Full Version : Finger Picken - Onderaf of bovenaf ?



L.
21 april 2006, 22:41
Hey mensen,

Heb een vraagje, is het erg belangrijk om een snaar van onder (bijv. met wijsvinger) of van boven (bijv. met duim) aan te slaan ? Zelf houd ik er tot nu toe weinig rekening mee als ik een nummer moet picken, ik kijk gewoon wat mijn vingers het beste uitkomt en dat doe ik...

Graag hoor ik wat de juiste manier is,

Bij voorbaat dank,

L.

1959SLP
22 april 2006, 09:03
hmm, ik denk niet dat je kan spreken van een "juiste" manier. Dynamiek en spel zijn de bepalende factoren. Doorgaans wordt geleerd om ritme van bovenaf (duim) te spelen.
Snelle loopjes zijn echter vaak beter haalbaar als je van onderaf (wijsvinger) begint, een techniek op zich. Tijdens improvisaties betrap ik mezelf er vaker op dat ik precies het tegenovergestelde doe dan wat ik eigenlijk in gedachte had maar zolang als het maar goed klinkt :) . In hoeverre je dus van de "juiste" manier kan spreken....
Op een gegeven moment ben ik deze techniek ook met plectrum gaan toepassen. Ik heb er veel voordeel van.

Maxxas
22 april 2006, 11:08
Inderdaad, een juiste manier is er niet echt.
Normaal worden de e-a-d snaren met duim bespeeld en g-b-e met andere vingers. 1 en ander is ook afhankelijk van wat je speelt en wat de gemakkelijkste setting is. Laat je echter niet teveel beperken door de "juiste" manier. Doe gewoon wat voor jou het beste gaat/ klinkt.