PDA

View Full Version : RG 1550 Prestige beschadigt onwijs snel.



ibbie
21 april 2006, 22:36
Ik zit met een probleem, mijn Ibanez Rg 1550 Prestige beschadigt onwijs snel, een klein tikje tegen iets hards aan en er vliegt een stuk lak af. Komt dit vaker voor bij Rg's? Of zou er iets mis zijn met het lakwerk ofzo? Het is erg irritant, mijn Ibanez GSA waar ik hiervoor altijd op gespeeld heb (jaar of 4), is vrijwel onbeschadigd en deze heeft nu al veel beschadigingen :S
Gewoon terug gaan naar de winkel lijkt me?

Stitch
21 april 2006, 22:59
ik heb hetzelfde (RG550), tis gewoon dunne lak en zacht hout. Deukjes enzo zie je onwijs snel. De mijne is ook een keer op de grond gevallen en had toen gelijk een stuk lak eraf.

Anders Destium
21 april 2006, 23:07
Basswood is een zacht hout, de lak die Ibanez gebruikt is daarentegen ontzettend hard. Dat zorgt ervoor dat je (te) makkelijk beschadigingen krijgt, maar zolang je een beetje zuinig bent op je gitaar kan er weinig fout gaan ;)

AART
21 april 2006, 23:20
hmm, mijn mahonie RGT is niet kapot te krijgen, maar mijn basswood rg470 hoef je maar vast te pakken en er zit een kras of deuk op.

Trocar
21 april 2006, 23:27
Same here, mahonie S serie: ik sla eerder de verf van een deurpost dan van de gitaar. Weet ik uit ervaring...

Michael AE
22 april 2006, 08:58
Mijn Ibanezzen beschadigen ook snel. Mijn JPMP3 ziet er uit als een gatenkaas. Gelukkig beschouw ik ze als werkpaarden, anders was ik nu zuur geweest.

Fvddungen
22 april 2006, 09:13
Ik heb zelf al een jaar of 3 een RG1620 en die is nog helemaal ok.

jeroenb
22 april 2006, 09:21
ach , gitaren zijn er om gebruikt te worden? lijkt mij
deukje of krasje ik heb er geen problemen mee,

Ritch
22 april 2006, 12:04
Deuken en krassen adds to the mojo!8-)

nielsduursma
22 april 2006, 12:09
ik heb een ibanez artist uit 81, die heeft gelukkig bijna heel z'n leven in een koffer gezeten en heeft dan ook alleen maar wat lichte krasjes op de achterkant. verder zou het mij alleen maar pijn doen als er grote beschadigingen op komen vanwege de emotionele waarde.

AART
22 april 2006, 12:20
Ik heb zelf al een jaar of 3 een RG1620 en die is nog helemaal ok.


1620 is mahonie, de mahonie RG's beschadigen veel minder snel dan de basswood varianten.

Michael AE
22 april 2006, 12:35
Nou, mijn RG2027xvv is ook van mahonie, en die heeft net zoveel deuken als mijn JPMp3. Ik denk dat het eerder met de matige lak te maken heeft, eerlijk gezegd.

Nrrrk
22 april 2006, 18:49
Die RG van jou (topic starter) is van basswood if i'm not mistaken. Basswood is nou eenmaal erg zacht, deukt gemakkelijk. Is niet veel aan te doen. Heb ik bij mijn gitaartjes ook, maar ik doe er gewoon heel voorzichtig mee. Alhoewel ze beide toch wel krassen hebben. Je kan dat toch niet tegenhouden. vooral als je er mee optreedt.

Mahonie en alder zijn beide weer heel erg harde houtsoorten, die deuken bijna niet.

Fvddungen
22 april 2006, 20:23
1620 is mahonie, de mahonie RG's beschadigen veel minder snel dan de basswood varianten.
Was dat maar waar. Het is toch echt basswood, hoor.

Noid
22 april 2006, 21:26
Gewoon terug gaan naar de winkel lijkt me?

En wat dan zeggen: de lak springt er zomaar af???

urezna
24 april 2006, 11:24
Mijn RG2027xvv (mahonie) heeft inderdaad ook al aardig wat deukjes, terwijl ik er erg zuinig op ben. Denk dat daar troch niet de beste lak op zit, want ik denk dat mn RG560 uit 1987 er qua lakschade nog beter uitziet... (!)
Het gaat dan wel om heeeele kleine deukjes die je niet eens direct ziet, maar toch....

Nickname
24 april 2006, 14:39
Ik heb een RG1570 en heb daar eigenlijk nog geen beschadigingen op.. maar daarentegen ben ik ook erg zuinig om mn apparaat :)

vester86
24 april 2006, 15:56
same here


maar bij mij zit alles een beetje... euh... ingesealed

Braindead
26 april 2006, 21:36
Populierenhout poplar is ook zo fijn. (not)
Je hoeft er maar tegenaan te blazen en hij is weer een deuk rijker.
Maar ja, het gaat toch vooral om de klankeigenschappen lijkt me.

Misschien zouden ze er een laagje overheen kunnen coaten in de fabriek zodat het niet zo snel deukt of zo.....

bat
26 april 2006, 21:44
Populierenhout poplar is ook zo fijn. (not)
Je hoeft er maar tegenaan te blazen en hij is weer een deuk rijker.
Maar ja, het gaat toch vooral om de klankeigenschappen lijkt me.

Misschien zouden ze er een laagje overheen kunnen coaten in de fabriek zodat het niet zo snel deukt of zo.....
Tsja, twee manieren: of een redelijk dikke harde laklaag, maar dat wil je niet echt vanwege de klankeigenschappen.

Of een dunne flexibele laklaag, die weliswaar meedeukt, maar er dan in ieder geval niet afspringt.

Als ik het zo lees heeft Ibanez net de verkeerde combi genomen: een (te) dunne harde laklaag. Da's nooit goed, niet op een gitaar, niet op een fiets, niet op een auto...

Nitefly7
28 april 2006, 13:36
...deukjes = relic = karakter (.... ?)

ik baal dat m'n 'strat' best dik gelakt is, na 12 jaar ofzo zitten er wel krassen en deukjes in, maar geen lakschade... (2 Ibanez destijds ook geen last van, mahonie S-nogwat (zonder Floyd) en een JS-100)



Mijn RG2027xvv (mahonie) heeft inderdaad ook al aardig wat deukjes, terwijl ik er erg zuinig op ben. Denk dat daar troch niet de beste lak op zit, want ik denk dat mn RG560 uit 1987 er qua lakschade nog beter uitziet... (!)
Het gaat dan wel om heeeele kleine deukjes die je niet eens direct ziet, maar toch....\

[QUOTE=Michael AE] Nou, mijn RG2027xvv is ook van mahonie, en die heeft net zoveel deuken als mijn JPMp3. Ik denk dat het eerder met de matige lak te maken heeft, eerlijk gezegd./QUOTE]

wat een toeval, 2 mensen met dezelfde (toch wel zeldzaam'achtige) gitaar!
ik heb nog steeds een haat/haat/liefde relatie met Floyd-gitaren, anders had ik zo'n 2027x ook al willen kunnen hebben .... Toch jammer dat ze niet meer zoiets in de catalogus hebben (of desnoods een SA-7, zonder locking trem, maar mét piezo's...)