PDA

View Full Version : Verschil tussen een Jazz & Precision bass (fender/squier)



klaashendrix
21 april 2006, 14:04
Beste bassisten,

Ik wil binnenkort een bas gitaar kopen.
(mijn budget is € 800,- basgitaar + versterker) :satisfie:
Ik zou graag willen weten wat het verschil is tussen een p-bas (precision) en een een jazz-bas?

Zouden jullie mij dat duidelijk kunnen uitleggen?
-Is het qua sound anders?
-De manier van spelen?
-k hou er zelf van om pop/rock te spelen
Past de jazz of p-bas beter bij die style of niet?

Ik hoop dat jullie me wat wijzer kunnen maken, zodat ik een keuze kan maken!

Alvast bedankt :)

sickpunk
21 april 2006, 14:50
ik heb zelf 2 jazz bassen... ik vind ze veelzijdiger en wat lekkerder spelen...
een P-bass (vind ik) klinkt wat aggressiever en een jazz wat voller/smoother...
probeer het gewoon uit, je hoort vrij snel wat je zelf zoekt hoor.

polysix
7 mei 2006, 17:54
verschil zit hem in de pick ups. Mijn advies is spaar nog eventjes door, zo kun je een echte fender kopen en er ook nog een dikke versterker bij nemen, als je echt serieus wilt gaan bassen, tenminste.

Loop de muziekwinkel in en probeer een paar exemplaren uit verschillende prijsklasses, als je er de tijd voor hebt is het ook interessant om het verschil tussen de kopieen van andere merken en de real deal te bekijken.

olaf reijnders
7 mei 2006, 18:18
De Jazz Bass is, zoals eerder gezegd, veelzijdigr. Dit doordat er 2 elementen op zijn gemonteerd. De sound varieert van slapgeluid ot vette rock geluid. Overigens schijnt Vintage gode JB kopieen te bouwen. Zelf zou ik voor een prijsklasse hoger gaan. De KSD bijvoorbeeld is een aanrader.

musicmaestro
8 mei 2006, 09:32
er bestaat op zowel de j-bass als de p-bass een extra mogelijkheid:

Dit is om de elementen te combineren of juist niet, Fender heeft dat bij enkele exemplaren ingebouwd, de zgn. S1-switch. Vraag me niet naar de details, maar ik heb het zelf op mijn j-bass en ben daar erg tevreden over.

Overigens heb ik de knoppen wel laten vervangen, die goedkope plastic (druk)knoppen heb ik laten vervangen door mooie chromen knoppen (en ja, die moet je dus uittrekken).

olaf reijnders
8 mei 2006, 10:21
Volgens mij is de s1 switch niets meer of minder dan een mogelijkheid de elementen parallel en serieeel ten opzichte van elkaar te schakelen. Krijg je inderdaad meer verschillende geluiden mee.

musicmaestro
8 mei 2006, 21:44
ja dat bedoel ik

B_2_the_a
9 mei 2006, 13:02
ook een groot verschil:

precision bass neck is een halve centimeter breder(zo ongeveer), dus als je kleine hebt is dit een afrader

hardus
16 mei 2006, 21:10
Koop op marktplaats een Mexicaanse Fender Jazz Bass voor een habbekrats.
Betere deal kun je niet maken denk ik. Of een Japanse Squier uit de 80's. Nog beter.