PDA

View Full Version : Xm2000?



Geronimo
21 april 2006, 13:30
Hallo mensen,

Ik vroeg me iets af. Ik heb een Behringer XM2000 (zang)microfoon. Deze gebruik ik voor mijn gitaarcab voor wat thuisopnamen via mijn soundblasterkaart. Aangezien de kwaliteit van de opnamen best matig is denk ik erover om een SM57 oid aan te schaffen. Nu vraag ik mij af: zit er veel verschil tussen deze microfoons en is het de honderd euro waard of maakt het weinig uit en kan ik beter een goeie voorversterker halen of iets dergelijks?
Ik bedoel is die XM2000 een rukding of valt het wel mee?

Alvast bedankt!

bert k
21 april 2006, 14:42
Die xm20000 is wel een rukding, maar kijk ff naar de alternatieven. Sennheiser MD 421 is erg mooi voor gitaar, misschien een condensatormic, keuze genoeg.

Geronimo
22 april 2006, 15:36
Hmm, dank Bert, ik ga het eens checken.

Geronimo
23 april 2006, 19:12
Maar er is dus niemand die ervaring heeft met een XM2000 en een SM57 en me kan vertellen of het veel uitmaakt?

bert k
23 april 2006, 19:40
Had ik er wel bij kunnen zeggen, ik heb wel met SM57 gewerkt, en ik vind hem helemaal niet beroerd klinken, maar een MD 421 kan net ff lekkerder. Hij is ook een heel stuk duurder. Waar niemend ooit aan denkt is om een SM 58 te gebruiken. Die zit qua klank niet ver van de 57, en is als zangmic heel fijn natuurlijk. En hij is betaalbaar.

Scali
23 april 2006, 20:49
En er zijn ook genoeg alternatieven voor de SM57/SM58, die vaak veel minder kosten.
Shure heeft zelf de PG57/PG58, die de helft kosten, maar zeker niet half zo goed zijn.
Ik gebruik zelf een Philips MD650, kostte me maar 39e, en die doet het ook erg goed, vind ik (luister bv naar Cry For You op m'n soundclick, da's de MD650 voor m'n Marshall VS230).
Fame (huismerk van Musicstore Koeln) maakt ook klonen van de SM57/SM58, die erg goed schijnen te zijn.
En verder is mij ook de ElectroVoice Co4 aangeraden, die op papier erg indrukwekkend is, maar ik kon em destijds niet vinden in de winkel, en toen liep ik dus tegen die Philips aan, en wou ik het voor die 39e wel eens gokken.

Bij condensatormicrofoons moet je dus uitkijken, omdat die vaak minder goed bestand zijn tegen de geluidsdruk. Als je de microfoon er dicht op zet, en je trekt je versterker flink open, dan kan het zijn dat ze beschadigd raken. De SM57 is vooral heel geliefd bij gitaristen omdat je hem gewoon vlakbij een Marshall stack op 11 kunt houden, en het blijft heel, en geeft nog een vet geluid ook (met veel compressie, maar dat is nou juist de charme van die SM57-sound).

harrie-beton
23 april 2006, 22:40
Niet alle condensatoren zijn zo kwetsbaar voor geluidsdruk. Mijn Rode's kunnen 137 db aan.

120 doet al pijn.
Bij 147 db is het menselijke oor onherstelbaar beschadigd.

Scali
23 april 2006, 22:47
Niet alle condensatoren zijn zo kwetsbaar voor geluidsdruk. Mijn Rode's kunnen 137 db aan.

120 doet al pijn.
Bij 147 db is het menselijke oor onherstelbaar beschadigd.

Mede daarom staat de gitarist in de studio meestal niet in dezelfde ruimte als waar de Marshall-stack op 11 staat :)
Randy Rhoads nam de albums met Ozzy Osbourne op in een oude loods, of wat het ook was. Zo konden ze de versterkers buiten zetten, en de grote schuifdeur open, zodat er toch wat van het geluid de studio binnenkwam. Hij stond zelf in de control-room met z'n gitaar.
Maar dan heb je ook wat... de ultieme Marshall-tone... 100w Plexi die vol op z'n donder krijgt.

Ic3gl0vE
26 april 2006, 12:00
En er zijn ook genoeg alternatieven voor de SM57/SM58, die vaak veel minder kosten.
Shure heeft zelf de PG57/PG58, die de helft kosten, maar zeker niet half zo goed zijn.
Ik gebruik zelf een Philips MD650, kostte me maar 39e, en die doet het ook erg goed, vind ik (luister bv naar Cry For You op m'n soundclick, da's de MD650 voor m'n Marshall VS230).



Klinkt helemaal niet slecht!
Een paar jaar geleden had ik een band en daar gebruikten we *geloof ik* een SM48 voor de zang, dat is wat nu die PG58 is. Het klonk niet heel slecht maar het verschil met een SM58 merk je wel hoor