PDA

View Full Version : Speaker voor Fender Deluxe Reverb



ziggie
21 april 2006, 02:26
Ik wil wat experimenteren met een andere speaker voor mijn Deluxe Reverb (1965). Nu heb ik de originele Oxford speaker en een Weber C12N. De laatste bevalt me een stuk beter dan de Oxford. De klank is vooral een stuk warmer.

Nu zou ik een nog wat warmer, vetter en bluesier geluid willen en ik twijfel tussen een Celestion G12H of een Celestion Vintage 30. Helaas krijg ik geen leverancier zo ver dat ik ze beiden kan uitproberen in mijn eigen amp. Ik heb ze wel in andere (verschillende) cabinets gehoord, maar dat geeft geen goed beeld.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met deze 2 speakers.

jacky
21 april 2006, 09:07
Heb in een deluxe reverb beide gehad maar vind de G12H30 toch mooier voor fendertjes.
Is natuurlijk wel een persoonlijke kwestie.

Als je dan toch wil vergelijken tussen twee celestions kan je beter een G12H30 met een greenback vergelijken

Succes

SteavisSmokin
21 april 2006, 09:28
...of een celestion blue.

jacky
21 april 2006, 09:47
Celestion blue is te krap (15W) bij huiskamer gebruik mischien ok
Maar bij veelvuldig jammen in een kroeg snel ten einde.
En dat wordt dan een dure avond

Mr.Jay
21 april 2006, 10:28
Heb in een deluxe reverb beide gehad maar vind de G12H30 toch mooier voor fendertjes.
Is natuurlijk wel een persoonlijke kwestie.
Als je dan toch wil vergelijken tussen twee celestions kan je beter een G12H30 met een greenback vergelijken
Succes

Een H is al tikkie krap als je hard speelt. Koop geen Anniv.H30, da's crap, wellciht is ene Heritage stuk beter. Maar de G12h30 is inderdaad een heel mooie speaker voor 1x12.
Of :misschien de nieuwe Celestion BuLLDOG 50W, de goldversie. Niet goedkoop.

JaY

Mr.Jay
21 april 2006, 10:29
...of een celestion blue.

Speel je zó kapot joh > kost 300+ !

JaY

ziggie
21 april 2006, 15:01
Enig idee hoe de nieuwe (chinese) G12H speakers zijn in vergelijk met de oude Engelse? Ik hoor er heel verschillende verhalen over. De een zegt dat ze net zo goed zijn, de ander beweert dat de chinese minder van kwaliteit zijn.

jacky
21 april 2006, 15:14
Ok met gevaar voor eigen leven

Ik vind ze prima ook de prijs kwal verhouding is prima.

Kanttekening is wel dat de oudjes mooier zijn

Mr.Jay
21 april 2006, 17:29
Enig idee hoe de nieuwe (chinese) G12H speakers zijn in vergelijk met de oude Engelse? Ik hoor er heel verschillende verhalen over. De een zegt dat ze net zo goed zijn, de ander beweert dat de chinese minder van kwaliteit zijn.

zoals ik hierboven al zeg > CRAP ! onmuzikaal, zéker als ze gaan opbreken en dát doen ze beslist in een DR.

JaY

Mr.Jay
21 april 2006, 17:30
Ok met gevaar voor eigen leven
Ik vind ze prima ook de prijs kwal verhouding is prima.
Kanttekening is wel dat de oudjes mooier zijn

PANGGGGGGGGGGGGG !!!!

JaY

ziggie
21 april 2006, 18:52
Iemand een echte (oude) G12H in de aanbieding? Liefst pre-Rola

matto
21 april 2006, 20:43
Probeer in ieder geval de alnico red fang van Eminence die is echt goed en veel betaalbaarder dan een celestion blue.
Een red fang is 30 watt RMS , ik heb hem in mijn tweed 5e3 clone gezet en ik blijf me verbazen over het geluid van die speaker.

jacky
21 april 2006, 22:46
PANGGGGGGGGGGGGG !!!!

JaY


Ik wist het ;-)

Tristan
21 april 2006, 23:35
Hmmm, je wilt een warm geluid...
De Vintage 30 en de G12H30 zijn naar mijn oren beiden redelijk felle speakers met veel hoog... Dus wat betreft Celestion zou ik dan misschien eerder voor een Greenback gaan...
Alnico speakers zijn qua wattage meestal weer een beetje aan de ondermaatse kant, maar mijn ultieme advies zou zijn de Weber P12B, dat is de Blue Alnico speaker van Weber en die hebben ze volgens mij in een 30 watt en een 50 watt uitvoering... Ik heb die gehoord in een op de Fender Deluxe gebaseerde replica (FNS/Marble) en het klonk waanzinnig, super mooi rond, warm en dynamisch. Warmer en iets dieper dan een Celestion Alnico Blue volgens mij... Een van de mooiste speakers die ik ooit gehoord heb...
Kost denk ik zo tussen de 200 en 250 euro...
Kendrick schijnt ook hele vette speakers te maken...
Tone Tubby's schijnen kut te zijn (zegt Erik Van De Haar die er een paar had geimporteerd), veel te dof en levenloos, maar dat zijn die Webers niet kan ik je vertellen...

Tristan
21 april 2006, 23:44
Enig idee hoe de nieuwe (chinese) G12H speakers zijn in vergelijk met de oude Engelse? Ik hoor er heel verschillende verhalen over. De een zegt dat ze net zo goed zijn, de ander beweert dat de chinese minder van kwaliteit zijn.

Die zitten toch in die Chinese Vox amps (de goedkopere versie). Nee, die vind ik niet goed klinken, breken heel lelijk op en klinken krasserig en schel...
Die neodymium dingen vind ik ook kut trouwens...
Ik ben zowieso geen fan van de G12H30, die is geschikter om te combineren met b.v. een Greenback of zoiets naar mijn idee, als enige speaker vind ik die G12H30 erg schel en een beetje rafelig opbreken, niet genoeg lekker midden, maar wel lekkere spreiding, lekker laag en veel dynamisch hoog...
Die gewone G12H30 van Celestion (reguliere model) is volgens mij wel okee toch? Je hebt ook wel nog zo'n vintage reissue versie ervan geloof ik, maar daar hoor ik nooit iemand over, dus als mensen het over een G12H30 hebben, dan hebben ze het volgens mij gewoon over het reguliere model, maar die speakers die in de Chinese Voxen zitten vind ik echt ruk en dat zijn volgens mij dus goedkope (Chinese) uitvoeringen van de Celestion G12H30...

Mr.Jay
22 april 2006, 09:49
Hmmm, je wilt een warm geluid...
De Vintage 30 en de G12H30 zijn naar mijn oren beiden redelijk felle speakers met veel hoog... Dus wat betreft Celestion zou ik dan misschien eerder voor een Greenback gaan...
Alnico speakers zijn qua wattage meestal weer een beetje aan de ondermaatse kant, maar mijn ultieme advies zou zijn de Weber P12B, dat is de Blue Alnico speaker van Weber en die hebben ze volgens mij in een 30 watt en een 50 watt uitvoering... Ik heb die gehoord in een op de Fender Deluxe gebaseerde replica (FNS/Marble) en het klonk waanzinnig, super mooi rond, warm en dynamisch. Warmer en iets dieper dan een Celestion Alnico Blue volgens mij...

heb ze alle 3 in een Tweed DLX uitgeprobeerd. De Weberblue is wel de meest felle in het hoog, de Bulldog is warmer met vette onderkant en aangenamer mid dan de Weber. Het mooist, aangenaamst,muzikaalst en mellow blijft echter de ouwe H30, niks fel met veel hoog, hoe kom je daarbij. Zeker een nieuwe gehoord?
Echter alle 3 zullen ze van onbruikbaar tot krap zijn voor een Del.Rev.
Mij lijkt de bulldogGold een goeie oplossing of die RedFang, maar die ken ik niet, hoor er echter goeie dingen over.

JaY

matto
22 april 2006, 09:59
qua prijs (120 Euro bij thomann en hier in NL iets van 160) zou ik de red Fang maar eens proberen.

Mr.Jay
22 april 2006, 10:19
Die zitten toch in die Chinese Vox amps (de goedkopere versie). Nee, die vind ik niet goed klinken, breken heel lelijk op en klinken krasserig en schel...
Die neodymium dingen vind ik ook kut trouwens...
Ik ben zowieso geen fan van de G12H30, die is geschikter om te combineren met b.v. een Greenback of zoiets naar mijn idee, als enige speaker vind ik die G12H30 erg schel en een beetje rafelig opbreken, niet genoeg lekker midden, maar wel lekkere spreiding, lekker laag en veel dynamisch hoog...
Die gewone G12H30 van Celestion (reguliere model) is volgens mij wel okee toch? Je hebt ook wel nog zo'n vintage reissue versie ervan geloof ik, maar daar hoor ik nooit iemand over, dus als mensen het over een G12H30 hebben, dan hebben ze het volgens mij gewoon over het reguliere model, maar die speakers die in de Chinese Voxen zitten vind ik echt ruk en dat zijn volgens mij dus goedkope (Chinese) uitvoeringen van de Celestion G12H30...

Een enkele G12H30 klinkt te gek in een TweedDLX b.v. ! Is helemaal niet schel en prachtig MID..............een ouwe dan.
"regulier" model ??? Er zijn er 2 zover ik weet : Anniv.G12H30 is die chinese crap, je omschrijft de sound ervan helemaal juist. Kan wél zijn dat die in begin nog in UK gemaakt werd en wat later in China, ik ken mensen die beweren dat de eersten nog best oké klonken, maar dat weet ik niet. Ik heb er zelf gehad van 3 j. geleden ongeveer en die klonken voor geen meter.
Dan is er nog maar 1 andere: de nieuwere Heritage G12H30, die schijnt exact als de ouwe gemaakt te zijn en is 55Hz, doch zal zékers nieuw en nog agressief klinken. Misschien wordt ie mooier na 10 j. maar wie wacht daar op?

JaY

Tristan
22 april 2006, 16:07
Ik had het over nieuwe speakers, oude speakers heb ik helemaal geen ervaring mee...
Over welke Deluxe gaat het hier trouwens, toch wel over de oude of reissue (22 watt) en niet over de nieuwe (40 watt)?
Voor een 22 watt amp moet een 25/30 watt speaker toch genoeg zijn, want in bijv. die Marshall 1974x (18 watt) zit ook gewoon een Greenback speaker (20-25 watt)...
@Jay: ik kan er geen wijs uit wat je nou eigenlijk over die Weber Blue Alnico wil zeggen...

Tristan
22 april 2006, 16:40
Trouwens nog even gekeken op de Celestion site en je hebt gelijk wat betreft die G12H30, die hebben ze in de Heritage uitvoering en ook in de Classic uitvoering, maar daar staat inderdaad iets achterop met Anniversary enzo, die vind jij dus kut klinken?
Nu weet ik zelf ook niet welke G12H ik dan gehoord heb (Heritage of Classic/Anniversary), maar ze zaten in die Marshall 2x12 Handwired kast...
Die vond vergeleken met de normale Greenbacks erg schel en rafelig klinken...

Het wordt nog gekker, want de Classic serie (die volgens jou dus in China gemaakt worden) bevatten ook de Classic Lead, de Greenback en de Vintage 30... Zijn die speakers dan ook allemaal kut volgens jou, want dat is volgens mij niet het geval... Ik heb de gewone Classic serie Greenback gehoord en die vond ik goed klinken... Misschien dat die Heritage nog veel beter is, dat weet ik niet... Volgens mij gebruiken de meeste speaker cab makers ook de Greenback of de Vintage 30 speakers uit de Classic serie... Bogner volgens mij ook en die cabs klinken geweldig, dus dan weet ik het niet meer hoor...

Mr.Jay
22 april 2006, 16:43
Ik had het over nieuwe speakers, oude speakers heb ik helemaal geen ervaring mee...

dacht ik wel


Over welke Deluxe gaat het hier trouwens, toch wel over de oude of reissue (22 watt) en niet over de nieuwe (40 watt)?

DeluxeReverb was toch de issue hier.


Voor een 22 watt amp moet een 25/30 watt speaker toch genoeg zijn, want in bijv. die Marshall 1974x (18 watt) zit ook gewoon een Greenback speaker (20-25 watt)... @Jay: ik kan er geen wijs uit wat je nou eigenlijk over die Weber Blue Alnico wil zeggen...

22W Del.Rev., geeft CLEAN 22W, standje 3 ongeveer op je potmeter. Dus tel maar uit als je harder speelt. Die gaat makkelijk over de 30 W heen hoor.
Weber : ( sorry, was wat weg uit vorige post, bijgewerkt ) Ik vind die Weber hard in het hoog, brute speaker, maar da's mijn mening.
Ik zou in een DLXREV de Weber P12N zelf prefereren boven de P12B(blue dog) , vind em meer USA qua toon, alleen tamelijk donker bovenin, maar daar kun je de amp wat op bjitunen. De blue is britser maar dan weer net wat onnatuurlijker dan de Celestionversie, maar goed die is te zwak voro in jouw amp. De goudenversie ken ik nog niet.

JaY

Mr.Jay
22 april 2006, 17:10
Trouwens nog even gekeken op de Celestion site en je hebt gelijk wat betreft die G12H30, die hebben ze in de Heritage uitvoering en ook in de Classic uitvoering, maar daar staat inderdaad iets achterop met Anniversary enzo, die vind jij dus kut klinken?

Enorm ja. Maar misschien had ik wel maandagmorgenspeakers?


Het wordt nog gekker, want de Classic serie (die volgens jou dus in China gemaakt worden)

Dát heb ik niet gezegd. Ik heb het alleen over de H30 gelezen ergens, de rest uit die serie hoeft niet persé. Waarom brengt Celestion 2x een g12h30 opnieuw uit? Omdat de 1e de plank mis heeft geslagen?



bevatten ook de Classic Lead, de Greenback en de Vintage 30... Zijn die speakers dan ook allemaal kut volgens jou, want dat is volgens mij niet het geval

Heb ik niet beweerd. Ik ken de rest helemaal niet dus ga ik ook niks over zeggen. Ja een v30 heb ik wel es gehad, niet mijn ding, al helemaal niet in een DLXRV, daar zat ie in. Maar velen zijn er lovend over. De ClassicLead80 ken ik wel als oudje, prima speaker met veel body.


... Ik heb de gewone Classic serie Greenback gehoord en die vond ik goed klinken... Misschien dat die Heritage nog veel beter is, dat weet ik niet... Volgens mij gebruiken de meeste speaker cab makers ook de Greenback of de Vintage 30 speakers uit de Classic serie... Bogner volgens mij ook en die cabs klinken geweldig, dus dan weet ik het niet meer hoor...

Kan ie in jouw openback, mini, ondiep kassie DLXREV nog best waardeloos klinken. Ander verhaal dan een 2x12 of 4x12 cab

JaY

Negative K3 fan
22 april 2006, 18:19
sinds een tijdje (paar maanden geloof ik?) heeft celestion de productie van haar speakers naar china verplaatst en een nieuwe serie (heritrage) in het leven geroepen die in engeland voor hele hoge prijzen worden gemaakt. Ik denk dat dit al enige verwarring opheldert

ziggie
22 april 2006, 20:46
Een paar dingen zijn me al duidelijk geworden: Toen ik kortgeleden bij een dealer een G12H in een los cabinet aansloot op mijn Deluxe Reverb, vond ik hem echt waardeloos klinken (schel, blikkerig en helemaal niet warm).

Terwijl "iedereen" zei dat zo'n G12H het helemaal moest zijn. Ik dacht dat het wellicht aan het cabinet zelf lag, maar waarschijnlijk hadden mijn oren toch gewoon gelijk en was het de Chinese crap waarover Jay spreekt.

Toch maar verder op zoek naar een oude G12H. En dan te bedenken dat ik in de jaren 70 een 4x12 cabinet had met G12H's. Destijds verkocht en de opbrengst waarschijnlijk geinvesteert in een auto. Foute investering, auto's zijn na verloop van tijd geen ruk meer waard, maar die G12H's had ik nu nog graag gehad.....

Die Eminence Red Fang ben ik toch ook wel benieuwd naar. Meer ervaringen hiermee van anderen?

Zoals ik al schreef heb ik een Weber C12N (50 watt). Doet het lekker, maar het mag nog wat warmer. Zou een Weber Alnico versie het beter doen?

Tristan
22 april 2006, 21:13
Nog eens op de site van Celestion gekeken en wat blijkt: De G12H is er vanaf vroeger al in twee versies namelijk de high resonance (85hz) oorspronkelijk voor gitaar en de low resonance (55hz) oorspronkelijk voor basgitaar.
De anniversary ofwel Classic G12H is de high resonance versie en de Heritage G12H is de low resonance versie (ook veel voor gitaar gebruikt), dus misschien ligt dat verschil wel hieraan...
Ik vond in ieder geval de gewone (nieuwe) high resonance G12H helemaal ruk klinken en dat komt dus overeen met wat zowel Mr. Jay als Ziggie zeggen...
Die Greenback heb ik in verschillende configuraties gehoord en die vind ik dus goed klinken...
Vintage 30 hou ik niet zo van, die zijn meer bedoeld om die higain channel switching bakken nog een beetje directe punch mee te geven...
Het verschil tussen die Weber C12N die jij hebt en de P12B die ik gehoord heb durf ik niets over te zeggen, maar ik vond de P12B in ieder geval erg mooi klinken in die FNS/Marble Deluxe achtige amp... Ik heb die P12B niet direct tegen een Celestion Alnico Blue getest, dus het kan best waar zijn dat die Alnico Blue nog beter klinkt dan die Weber, maar toen ik ze testte in een van die nieuwe Chinese Vox AC30's was ik er niet echt van onder de indruk...
Als ik het allemaal zo eens lees, dan wordt het wel een lastig verhaal...
Ik denk dat deze nieuwe speakers misschien wel de moeite waard zijn voor je om te proberen: Celestion Gold Alnico, Celestion Greenback (Classic), Celestion G12H low resonance, Eminence Red Fang, Weber P12B en Weber P12N

jacky
22 april 2006, 21:25
G12H is een greenback en die is er in twee versies


G12H30 werd steeds genoemd als vervanger in deluxe


Oeps was iets te kort door de bocht


Greenback G12H of G12M Herritage of oude greenbacks
Greenback G12M en dan is er een G12H en dat is de door mij genoemde kanshebber als vervanger voor de deluxe wel verwarrend want ik dacht dat ze als G12H30 werden gelabeld......zal wel vroeger geweest zijn

chocorookie
22 april 2006, 21:52
FF inspringen,

ik ben vrij pos. over de Webers, vooral de 12A125A (alnico).

Maar..........ik moet ze wel verouderen anders klinken ze nog veel te schel en is ie over 4 jr. een beetje goed bruikbaar.

Jay weet denk ik wel wat ik met verouderen bedoel, (Gerald Weber) Acceton en een 6,3 fillament.

Daarna.............., tja, ik vindt ze dan wel yum, ook in het laag.

Maar ik denk dat het ook een kwestie van smaak is,Misschien eens gedacht aan een tone tubby speaker. Ik heb er 1-je live gehoord.....heeeeeeeeeel lekker!!!! Vooral in een Fender..


OK, dat was m'n inspring....,

Gr. Choc

jacky
22 april 2006, 22:01
Alleen de prijs van die tone tubbys he .......pfoeeeeee

chocorookie
22 april 2006, 22:07
Da's waar.
:)

Ik mag er alleen maar naar kijken, niet kopen:)

Gr choc

Tristan
22 april 2006, 22:08
Zoals ik eerder al zei had Erik Van De Haar er een paar geimporteerd en hij vond ze helemaal ruk zei hij, veel te dof en levensloos. Hij ging ze ook zeker niet meer bestellen geloof ik... dus jammer maar helaas...
@Jacky: Jouw verhaal begrijp ik niet helemaal...
Er zijn volgens mij twee verschillende soorten Greenbacks: de G12M Heritage van 20 watt (zeker te weinig voor de Deluxe) en de G12M Classic van 25 watt en er zijn twee soorten G12H: de G12H Classic (anniversary) high resonance en de G12H Heritage low resonance en die zijn beide 30 watt. Ik heb het dan wel over de nieuwe speakers...

jacky
22 april 2006, 22:22
Er zijn volgens mij twee verschillende soorten Greenbacks: de G12M Heritage van 20 watt (zeker te weinig voor de Deluxe) en de G12M Classic van 25 watt en er zijn twee soorten G12H: de G12H Classic (anniversary) high resonance en de G12H Heritage low resonance en die zijn beide 30 watt. Ik heb het dan wel over de nieuwe speakers...


Die G12H heritage is dus ook een greenback
En ook een G12H zonder greenback en die vond ik zelf erg prettig in een deluxe (Aniverserie)

Mr.Jay
22 april 2006, 22:45
En ook een G12H zonder greenback en die vond ik zelf erg prettig in een deluxe (Aniverserie)

Definieer "Deluxe" .....welk type? De hier bedoelde DLXREV.?

JaY

jacky
23 april 2006, 00:11
Definieer "Deluxe" .....welk type? De hier bedoelde DLXREV.?

JaY

Deluxe reverb mid seventies silverface omgebouwd naar bf specs

Tristan
23 april 2006, 01:28
Er zijn volgens mij twee verschillende soorten Greenbacks: de G12M Heritage van 20 watt (zeker te weinig voor de Deluxe) en de G12M Classic van 25 watt en er zijn twee soorten G12H: de G12H Classic (anniversary) high resonance en de G12H Heritage low resonance en die zijn beide 30 watt. Ik heb het dan wel over de nieuwe speakers...


Die G12H heritage is dus ook een greenback
En ook een G12H zonder greenback en die vond ik zelf erg prettig in een deluxe (Aniverserie)

Volgens Celestion dus niet, volgens Celestion is de G12H Heritage een remake van de low resonance uitvoering van de G12H, of bedoel je dat het labeltje achterop groen is, dat klopt inderdaad, maar de term Greenback is vooral voor de G12M hoor en in die hoedanigheid gebruikte ik hem ook, zoals volgens mij de meesten, dat begrijpt iedereen toch wel?
Het gaat om het type speaker en de G12M is volgens mij een ander type speaker dan de G12H...

Mr.Jay
23 april 2006, 09:29
Volgens Celestion dus niet, volgens Celestion is de G12H Heritage een remake van de low resonance uitvoering van de G12H, of bedoel je dat het labeltje achterop groen is, dat klopt inderdaad, maar de term Greenback is vooral voor de G12M hoor en in die hoedanigheid gebruikte ik hem ook, zoals volgens mij de meesten, dat begrijpt iedereen toch wel?
Het gaat om het type speaker en de G12M is volgens mij een ander type speaker dan de G12H...

Greenback is voor al een M? effe lachen sorry.
"greenback" duidt gewoon op de groene plastic kap, dus niet de stikker! as simple as that. Geldt dus voor een M als ook voor een H.
Er waren ook White backs, Blackbacks, Greybacks nog simpeler dus en allemaal familie. Dat die "anniv." géén kap heeft gekregen zal wel kostenplaatje geweest zijn, of juist die jubileumstikker weet ik 't.
In welke "hoedanigheid" gebruik jij in godsnaam een "greenback GM" ??????
Is daar een handleiding bij dan?
Een M is geen ander type speaker dan een H. Ze klinken natuurlijk beiden anders door hun specs, maar niet omdat het andere speakers zouden zijn, het is wel degelijk familie van elkaar.

JaY

RF
23 april 2006, 11:39
Greenback is voor al een M? effe lachen sorry.
"greenback" duidt gewoon op de groene plastic kap, dus niet de stikker! as simple as that. Geldt dus voor een M als ook voor een H.
Er waren ook White backs, Blackbacks, Greybacks nog simpeler dus en allemaal familie. Dat die "anniv." géén kap heeft gekregen zal wel kostenplaatje geweest zijn, of juist die jubileumstikker weet ik 't.
In welke "hoedanigheid" gebruik jij in godsnaam een "greenback GM" ??????
Is daar een handleiding bij dan?
Een M is geen ander type speaker dan een H. Ze klinken natuurlijk beiden anders door hun specs, maar niet omdat het andere speakers zouden zijn, het is wel degelijk familie van elkaar.

JaY

mm volg alles op de voet aangezien ik alleen de v30 en de classic lead ken.. Wanneer je spreekt over een oude g12H30 kan je dus over green, black of whiteback praten? (Corrigeer me als ik het mis heb)
Welke speaker vind jij dan te gek voor een deluxe en let je ook nog op productiejaar en fabrikant?

grrobert

Tristan
23 april 2006, 12:43
Hee Dudes, kom op zeg...
Ik heb het over de nieuwe speakers en als iemand het dan over een Greenback heeft, dan heeft hij het over de (nieuwe) G12M (bij Celestion op de site staat er ook duidelijk G12M "Greenback") en die speaker klinkt heel anders dan de (nieuwe) G12H...
De nieuwe G12H vind ik ruk klinken en de nieuwe G12M vind ik okee klinken, dan heb ik het over de classic serie... Dat lijkt mij zo duidelijk als wat...

Negative K3 fan
23 april 2006, 14:28
haha wat een discussie :D

Tristan
23 april 2006, 14:31
Ja, ik snap er ook geen reet van dat we daar zo'n hele discussie over moeten voeren... :D

RF
23 april 2006, 14:34
oeps, wilde eigenlijk niet meedoen aan een discussie, ben gewoon heel benieuwd naar informatie en mening van Jay over oude G12H-30 speakers.. misschien wel wat inbreuk op de topic. :sssh:

grrobert

Mr.Jay
23 april 2006, 18:12
Hee Dudes, kom op zeg...
Ik heb het over de nieuwe speakers en als iemand het dan over een Greenback heeft, dan heeft hij het over de (nieuwe) G12M (bij Celestion op de site staat er ook duidelijk G12M "Greenback") en die speaker klinkt heel anders dan de (nieuwe) G12H...
De nieuwe G12H vind ik ruk klinken en de nieuwe G12M vind ik okee klinken, dan heb ik het over de classic serie... Dat lijkt mij zo duidelijk als wat...

pfff, errug vermoeiend dit. Waarom stop je gewoon niet zélf es wat geld in speakers-kopen en ontdek je zélf wat je nou wel of niet mooi vind. o nee, wacht effe, hoeft helemaal niet, want je vind een greenback mooi, makkie toch. Zó, einde discussie. Ik heb sowieso een schurft aan ALLE nw.speakers, dus ik ben snel klaar.

JaY

Tristan
23 april 2006, 19:42
@Mr. Jay: Ik begrijp de hele discussie niet eens...
We waren het zelfs eens over die nieuwe G12H anniversary, die vonden we allebei ruk...
We gaan toch geen discussie houden over een naampje dat aan een bepaalde speaker gegeven wordt, het gaat er om wat de ervaringen ermee zijn en dat het duidelijk is over welk type en model we dan spreken...
Als ik het over een nieuwe Greenback heb, dan heb ik het over een nieuwe G12M, duidelijk zat lijkt mij, zo staat het ook bij Celestion op de site...

mijn mening over de nieuwe speakers:
G12M (Classic serie): goede speaker
G12M (Heritage serie): misschien mooier dan de G12M Classic, ik zou hem gewoon even proberen...
Vintage 30 (Classic serie): moderne speaker, ongeschikt voor de Deluxe
Lead 80 (Classic serie): waarschijnlijk ook niet geschikt voor de Deluxe
G12H high resonance (Classic serie): helemaal ruk
G12H low resonance (Heritage serie): alles is beter dan die G12H anniversary, ik zou hem gewoon even proberen...
G12-65 (Heritage serie): ken ik niet, misschien nog een optie voor de Deluxe?
G12T-75 (Classic serie): saai klinkende speaker
G12 Century Vintage (Classic serie): helemaal ruk
G12 Century (Classic serie): ken ik niet, maar waarschijnlijk nog erger (scheller, sisseriger) dan de G12 Century Vintage
Weber P12B Alnico Blue: mooie speaker

Dit is wat ik ervan weet en hoe ik erover denk, voor de rest moeten jullie het zelf maar uitzoeken...

Laters...
Tristan

Mr.Jay
23 april 2006, 20:12
Dit is wat ik ervan weet en hoe ik erover denk, voor de rest moeten jullie het zelf maar uitzoeken

Dit ben ik nou helemaal met je eens :...en verder zoekt iedereen het zelf maar uit.
Vooral speakers zijn toch heel persoonlijk.
En Ziggie, het lijkt mij logisch dat je 'n verkoper niet zo gek krijgt om speakers in jouw amp te zetten om effe uit te proberen. Kopen moet je ze !

JaY

jacky
23 april 2006, 21:09
Yep om er daarna achter te komen dat het niet het gene is wat je zoekt


Life is hard life is bitter

Mr.Jay
23 april 2006, 22:27
Yep om er daarna achter te komen dat het niet het gene is wat je zoekt Life is hard life is bitter

Heet "leergeld", niks mis mee. Zal wel on-Hollands zijn dus.

JaY

jacky
23 april 2006, 23:17
Ja je hebt gelijk leergeld

Maar een beetje hulp zoals dit forum is toch wel lekker

Kan je je zoektocht beperken tot een paar speakers

Wel ben je dan afhankelijk van de smaak van de mensen die de input geven maar het is altijd beter dan niets

En laten we eerlijk zijn testen met trafos en speakers is gewoon een dure hobby

ziggie
24 april 2006, 01:04
Als ik een auto wil kopen kan ik proefrijden. Als ik een gitaar of amp wil kopen kan ik hem uitproberen. En waarom een speaker dan niet?

Gelukkig zijn er nog wel serviceverlenende dealers, zoals Kees Dee die zo vriendelijk was een Koch Classictone te laten komen met 6L6 eindbuizen ipv EL34's. Gewoon om uit te proberen. Als het niet OK zou zijn, hoefde ik hem niet te kopen. En het was niet OK voor mij. Het zou toch te gek zijn als je eerst een amp moet kopen om daar achter te komen.

Kijk dan geef ik Kees en zijn personeel allemaal een goede fles wijn en bedank hem voor de goede service. Twee weken geleden koop ik daar dan wel weer een gitaar van 2000 euro. Gewoon omdat ze mij daar netjes helpen.

Maar die twee Celestion dealers waar ik was, weten gewoon niet wat service is. Ik zal hun namen maar niet noemen, maar ik weet zeker dat de meesten het met mij eens zullen zijn als ze weten om wie het gaat.

Daarbij wilde ik die speakers er ook nog zelf inzetten om ze uit te testen, dus het kostte ze geen enkele moeite.

jacky
24 april 2006, 09:05
probleem is dat ze de spullen vaak niet op voorraad hebben en het dus voor jou moeten kopen.
Daarna blijven ze als ze er twee kopen met een zitten die je niet wilt.

Als het nou allemaal hallelua was in de muziek bizzzz maar het is vaak geen vetpot met lage marges

Succes met je speakers

ps wat je ook kan doen proberen de speakers tweede hands te scoren en dan evt de afgekeurde meer door te schuiven

Lucluc
24 april 2006, 13:58
Als jij die speakers hebt getest, kunnen ze niet meer als nieuw worden verkocht.

Maar, een goede dealer zou een setje van elk type speaker op voorraad moeten hebben om te kunnen testen. Helemaal mee eens!

Mr.Jay
24 april 2006, 15:12
Als jij die speakers hebt getest, kunnen ze niet meer als nieuw worden verkocht.


en 1 schroef fout aandraaien en de speaker is naar de kloten.

JaY

ziggie
24 april 2006, 15:32
en 1 schroef fout aandraaien en de speaker is naar de kloten.

JaY

Hoezo? Wat kan er dan fout gaan?

Als ik een speaker monteer doe ik dat net als een autowiel. Dus moeren (of bouten) tegenover elkaar vastzetten. Dan de serie die 90 graden verder opzit, etc. Eerst alles op lage spanning vastdraaien. Daarna nog twee "rondjes" maken en ze steeds strakker vastzetten. Lijkt me OK, of zie ik iets over het hoofd?

Mr.Jay
24 april 2006, 15:54
Hoezo? Wat kan er dan fout gaan?

Als ik een speaker monteer doe ik dat net als een autowiel. Dus moeren (of bouten) tegenover elkaar vastzetten. Dan de serie die 90 graden verder opzit, etc. Eerst alles op lage spanning vastdraaien. Daarna nog twee "rondjes" maken en ze steeds strakker vastzetten. Lijkt me OK, of zie ik iets over het hoofd?

zó moet het ja, en vooral niet té vast.
Maar dat weet niet iedereen en niet iedere "winkelier" vertrouwt erop dat een klant dat wél goed doet natuurlijk. Een speaker is een zeer fragiel onderdeel van een amp, ik kan me zijn standpunt goed voorstellen.

JaY

PeeVee
24 april 2006, 17:45
Hoezo? Wat kan er dan fout gaan?
De "basket" daar zit best wat rek in en kun je, wanneer je de schroeven verkeerd en moervast aandraait best wat buigen / ontwrichten. Het risico is dat je 'm een beetje scheef trekt, de spoel aan de conus kan dan beetje gaan aanlopen / schrapen langs het wandje waar ie in moet bewegen etc. etc. Ook oppassen met een (b.v. vintage) baffle die niet mooi vlak is (werking van het hout door de jaren, vocht, warmte etc. etc.), dan heb je daar nog wat meer last van.

ziggie
25 april 2006, 10:35
Ik zou in een DLXREV de Weber P12N zelf prefereren boven de P12B(blue dog) , vind em meer USA qua toon, alleen tamelijk donker bovenin, maar daar kun je de amp wat op bjitunen. De blue is britser maar dan weer net wat onnatuurlijker dan de Celestionversie, maar goed die is te zwak voro in jouw amp. De goudenversie ken ik nog niet.

JaY

Ik ben wel erg benieuwd naar zo'n Weber P12N. Ik heb al een C12N, die me vrij goed bevalt. De P12N is een alnico als ik het goed begrijp. Hoe klinkt die dan anders dan een C12N?


Ik ben overigens al op zoek naar een goede gebruikte G12H (oude Engelse dus) . Maar wellicht is zo'n P12N ook wel wat.



Ik heb hier ook nog een Pyle speaker liggen uit een Silverface Deluxe Reverb. Helaas zit er een scheur in de bol van de speaker (hoe wordt zo'n bol eigenlijk genoemd?). Ik begrijp dat het mogelijk moet zijn om zo'n speaker te laten repareren. Weet iemand een goed (en betaalbaar) adres?

jacky
25 april 2006, 12:19
Heb je een PM gestuurd aangaande de Pyle speaker

Al
26 april 2006, 00:00
Koop geen Anniv.H30, da's crap JaY

Ik ken van die speakers die prima zijn. Ik heb er laatst weer een gehoord in een DR waarvan ik weet dat hij uit 2000 is. Ik heb ze in die tijd zelf ook gebruikt. Later omstreeks 2002 heb ik gemerkt dat ze achteruit gingen. Ik heb weer een amp waar ze uit die tijd zaten terug gezien en had er moeite mee. Celestion wilde een tijd lang niet erkennen dat er produktie was omgelegd naar China. Later is dat duidelijk geworden. Ik ben er van overtuigd dat dat er mee te maken heeft gehad. De V30 is naar mijn gevoel iets verbeterd. Minder agressief.

Al

Al
26 april 2006, 00:06
sinds een tijdje (paar maanden geloof ik?) heeft celestion de productie van haar speakers naar china verplaatst en een nieuwe serie (heritrage) in het leven geroepen die in engeland voor hele hoge prijzen worden gemaakt. Ik denk dat dit al enige verwarring opheldert

Daar waren in 2002 al geruchten over, ze hebben dat ontkend maar later toegegeven, Ze hielden wel vol dat de Blue nog in Engeland gemaakt werd. Dit natuurlijk om mogelijk verlies in vertrouwen w.b. die speaker de kop in te drukken. Daarna kwamen ze met de Heritage. Over marketing gesproken...

Al

Al
26 april 2006, 00:20
ik ben vrij pos. over de Webers, vooral de 12A125A (alnico).

Maar..........ik moet ze wel verouderen anders klinken ze nog veel te schel en is ie over 4 jr. een beetje goed bruikbaar.

Als je een weber schel vindt dan zou je denk ik een willekeurige Eminence of met name een Jensen RI MEGA schel moeten vinden. Weber voiced zijn speakers vrij donker vin dik vergeleken met de huidige andere speakers, ook zelfs vergeleken met een aantal vintage speakers. De kwaliteit van Weber is dat hij wat warmte in de sound weet te pakken.


Maar ik denk dat het ook een kwestie van smaak is,Misschien eens gedacht aan een tone tubby speaker. Ik heb er 1-je live gehoord.....heeeeeeeeeel lekker!!!! Vooral in een Fender..

Tuby is een apart verhaal, kan een amp dood maken. Ik weet niet naar welke fender amp je refereert maar ik de bruine zou gezien het agressievere hoog daar het meest voor in aanmerking komen.

Al

Al
26 april 2006, 00:22
Heet "leergeld", niks mis mee. Zal wel on-Hollands zijn dus.

JaY

Hahaaaaaaa, dan ben ik geen hollander.

Al

Al
26 april 2006, 00:31
Ik ben wel erg benieuwd naar zo'n Weber P12N. Ik heb al een C12N, die me vrij goed bevalt. De P12N is een alnico als ik het goed begrijp. Hoe klinkt die dan anders dan een C12N?


Ik ben overigens al op zoek naar een goede gebruikte G12H (oude Engelse dus) . Maar wellicht is zo'n P12N ook wel wat.



De Weber P12N is vergeleken met de C12N wat ´wolliger´, minder strak in het laag, komt iets donkerder over.

Voor mijn gevoel is een Weber N iets te donker voor een gezonde goed getunede DR. Een H ketst meer in het hoog, frisser en ook onderkant. De juiste oude H heeft het goede hoog waar je mee kan snijden en dat dan toch op een aangename manier. DAT is m.i. een kwaliteit.

Al

ziggie
26 april 2006, 03:12
Zojuist 2 vintage G12H's gescoord op ebay. Ben benieuwd hoe ze het doen in mijn DLR. Ik hou jullie op de hoogte.

Kan nog iemand wat zeggen over het klankverschil tussen de Alnico Weber P12N tov de keramische C12N?

RF
26 april 2006, 08:34
Zojuist 2 vintage G12H's gescoord op ebay. Ben benieuwd hoe ze het doen in mijn DLR. Ik hou jullie op de hoogte.

Kan nog iemand wat zeggen over het klankverschil tussen de Alnico Weber P12N tov de keramische C12N?

Ik denk dat ik weet welke dat waren... ik zat er zelf ook al naar te kijken, mooi setje. laat me aub even weten wat je ervan vind, ik speel ook al een tijdje met de gedachten deze eens te testen..

grrobert

Al
26 april 2006, 12:17
Kan nog iemand wat zeggen over het klankverschil tussen de Alnico Weber P12N tov de keramische C12N?

Had er in vorig bericht iets over gezegd. Stond er niet duidelijk door verschrijving, heb het aangepast.

Al

ziggie
26 april 2006, 23:26
OK Al, bedankt. Het is me nu wel duidelijk. Die Alnico Weber is het waarschijnlijk niet voor mij. Eerst maar eens mijn nieuwe oude G12H's afwachten. Hoop ze met een week in huis te hebben.

Nog even een andere vraag. In mijn Silverface Deluxe Reverb zitten (nog) maar 4 bouten voor de speaker. Wel zitten ze precies kruislings. Maakt het wat uit als ik een speaker maar op 4 punten vastzet? Of is het beduidend beter om de ontbrekende 4 bouten weer aan te brengen.

Dat laatste zal overigens niet meevallen zonder het speakerdoek te verwijderen. Twee van de vier zal nog wel lukken, maar twee plaatsen zijn zo goed als onbereikbaar.

Mr.Jay
27 april 2006, 12:55
OK Al, bedankt. Het is me nu wel duidelijk. Die Alnico Weber is het waarschijnlijk niet voor mij. Eerst maar eens mijn nieuwe oude G12H's afwachten. Hoop ze met een week in huis te hebben.
Nog even een andere vraag. In mijn Silverface Deluxe Reverb zitten (nog) maar 4 bouten voor de speaker. Wel zitten ze precies kruislings. Maakt het wat uit als ik een speaker maar op 4 punten vastzet? Of is het beduidend beter om de ontbrekende 4 bouten weer aan te brengen.
Dat laatste zal overigens niet meevallen zonder het speakerdoek te verwijderen. Twee van de vier zal nog wel lukken, maar twee plaatsen zijn zo goed als onbereikbaar.

greenbacks(ahum..) hebben maar 4 gaten in het frame dus komt prima uit.
JaY

ziggie
27 april 2006, 17:55
Dat is lekker makkelijk dan.

ruurd
27 april 2006, 18:37
Als ik een auto wil kopen kan ik proefrijden. Als ik een gitaar of amp wil kopen kan ik hem uitproberen. En waarom een speaker dan niet?

Gelukkig zijn er nog wel serviceverlenende dealers, zoals Kees Dee die zo vriendelijk was een Koch Classictone te laten komen met 6L6 eindbuizen ipv EL34's. Gewoon om uit te proberen. Als het niet OK zou zijn, hoefde ik hem niet te kopen. En het was niet OK voor mij. Het zou toch te gek zijn als je eerst een amp moet kopen om daar achter te komen.

Kijk dan geef ik Kees en zijn personeel allemaal een goede fles wijn en bedank hem voor de goede service. Twee weken geleden koop ik daar dan wel weer een gitaar van 2000 euro. Gewoon omdat ze mij daar netjes helpen.

Maar die twee Celestion dealers waar ik was, weten gewoon niet wat service is. Ik zal hun namen maar niet noemen, maar ik weet zeker dat de meesten het met mij eens zullen zijn als ze weten om wie het gaat.

Daarbij wilde ik die speakers er ook nog zelf inzetten om ze uit te testen, dus het kostte ze geen enkele moeite.


ik kan het beamen het was een goede en lekkere fles wijn