PDA

View Full Version : De dood van Hendrix



Pagina's : [1] 2

Rick trodat
21 april 2006, 00:39
Ik heb 't al es in een ander topic vermeld maarre..

Er zijn veel theoriën over hoe Jimi Hendrix aan zijn einde is gekomen. Zo zag ik er laatst één op een docu waarin beweerd werd dat hij vermoord is, doordat hij connecties had met de black panthers.

Zijn er hier leden die iets over de laatste dagen weet van Hendrix? Mogelijke theoriën. Het blijft natuurlijk een mysterieuze dood.

Harry
21 april 2006, 08:40
zou zijn buitensporige gebruik van geestverruimende middelen er mogelijk iets mee te maken hebben gehad?

hoofd
21 april 2006, 09:13
idd, mysterieuze dood my arse. Hendrix was gewoon een junk, en dat kan nou eenmaal niet altijd goed gaan. Maar ja, zodra iemand bekend, beroemd en zelfs voor God wordt verklaard kan 'ie natuurlijk niet normaal dood gaan...nee, er moet een complottheorie achter zitten, het liefst meerdere.

Overigens, Hendrix was NIKS toen 'ie stierf, had geen cent op zak. De roem kwam pas na zijn dood.

Scali
21 april 2006, 09:34
Ik heb het verhaal gehoord dat hij gewoon tijdens een of andere trip in z'n eigen kots gestikt is. Lijkt me heel plausibel, gezien zijn levensstijl.
Zo staat het ook op wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Jimi_hendrix
Wijn en slaappillen.

Harry
21 april 2006, 09:36
dat verhaal is zo algemeen bekend dat ik er niet eens over wilde beginnen.

BartL
21 april 2006, 10:42
Ik word echt strontziek over al die theori:en over de dood van bekende overledenen...pfff :roll:

nielsduursma
21 april 2006, 10:45
kijk de dvd "hendrix the las 24 hours" en je weet bijna zeker dat het een "gewone" junk was die gestorven is aan die troep.

Anders Destium
21 april 2006, 13:33
Is ie dood :o

Rick trodat
21 april 2006, 14:22
Is ie dood
:seriousf:

Rick trodat
21 april 2006, 14:26
Kijk ik ga Hendrix niet verdedigen ofzo, zeker niet, is het nu een beetje te laat voor :D
Maar aan de reacties te zien zijn de meeste dus eigenlijk van mening dat het een junk was met een talent voor gitaarspelen?

nopster
21 april 2006, 15:05
Iemand die buitensporing veel drugs neemt is een junk. Het is niet omdat het Hendrix is dat je dat niet mag zeggen.
Ik zie hem als een gitarist die drugs nam. :satisfie:

Roy K.
21 april 2006, 15:35
Kijk ik ga Hendrix niet verdedigen ofzo, zeker niet, is het nu een beetje te laat voor :D
Maar aan de reacties te zien zijn de meeste dus eigenlijk van mening dat het een junk was met een talent voor gitaarspelen?

Ach, hij verkeert in goed gezelschap. Muzikale (jazz)grootheden als Charlie Parker en Miles waren zwaar aan de hero. Schijn je niet minder om te hoeven spelen. Toch apart, je verwacht dat wanneer je heroaddict bent dat je nergens meer toe in staat bent, maar dat is dus zeker niet het geval.

nopster
21 april 2006, 17:13
Idd. Paul Kossoff, zelfde verhaal... altijd top blijven spelen. Maar wat als ze niets hadden genomen, waren ze dan nog beter geweest? :???:

Scali
21 april 2006, 17:39
Ja ach, ik vind Hendrix eigenlijk vooral ongecontroleerde herrie maken, en Kossof vind ik een lelijk, amuzikaal, spastisch vibrato hebben. En zoals al eerder in een thread ter sprake kwam, vind ik Joe Frusciante ook nogal gammel spelen.
Als dat door de drugs komt, zou ik dus zeggen dat ze beter zouden zijn zonder de dope.
Ik hoor liever verfijnde gitaristen als een Joe Satriani. Van Hendrix vind ik vooral een nummer als All Along The Watchtower mooi, daar speelt hij meer in de richting van Satriani, met netjes gecontroleerde melodie etc.
Maar gelukkig heeft niet iedereen dezelfde smaak, en vinden sommigen juist dat wilde en rauwe het mooie eraan.

Roy K.
21 april 2006, 17:56
Wat Parker, Davis en Coltrane deden was geen ongecontroleerde herrie maken, dat zijn "masters of Jazz".

Charlie Parker heeft ook een nummer geschreven en naar zijn dealer genoemd, toen hij deze eindelijk gevonden had toen hij was verhuisd naar een nieuwe stad. Het kan dus ook inspiratie geven!! :D

Scali
21 april 2006, 18:17
Wat Parker, Davis en Coltrane deden was geen ongecontroleerde herrie maken, dat zijn "masters of Jazz".

Inderdaad, dat is ook van een heel ander kaliber dan bluesrockende junkies die vooral kicken op een Marshall die voluit staat. Misschien dat de saxofoon/trompet zich er beter voor leent, omdat ie niet zo 'herriegevoelig' is.
En misschien lag het vooral aan de personen zelf.

nopster
21 april 2006, 18:28
Kossof vind ik een lelijk, amuzikaal, spastisch vibrato hebben.

Laat het nu net vooral die vibrato zijn die me zo aanspreekt bij Kossoff. :)

Negative K3 fan
21 april 2006, 18:30
als goede gitarist moet je haast wel aan de drugs zijn :)

... nu nog leren gitaarspelen

drap
21 april 2006, 20:27
Ja ach, ik vind Hendrix eigenlijk vooral ongecontroleerde herrie maken, en Kossof vind ik een lelijk, amuzikaal, spastisch vibrato hebben. En zoals al eerder in een thread ter sprake kwam, vind ik Joe Frusciante ook nogal gammel spelen.
Als dat door de drugs komt, zou ik dus zeggen dat ze beter zouden zijn zonder de dope.
Ik hoor liever verfijnde gitaristen als een Joe Satriani. Van Hendrix vind ik vooral een nummer als All Along The Watchtower mooi, daar speelt hij meer in de richting van Satriani, met netjes gecontroleerde melodie etc.
Maar gelukkig heeft niet iedereen dezelfde smaak, en vinden sommigen juist dat wilde en rauwe het mooie eraan.

Je bent het toch met me eens dat als er geen Hendrix was geweest er ook geen Satriani was geweest? Sterker nog, Satriani's grootste voorbeeld is Hendrix. Zonder Hendrix waren er heel wat van je favoriete gitaristen niet geweest. Hendrix was dan wel niet DE beste, maar zeker wel de meest invloedrijke. Dat ie trouwens niet zo imo gelikt klinkt als gitaristen zoals Satriani maakt 't 'm er zeker niet slechter op. Ik vind het best dat je Hendrix niet mooi vindt, maar om het nou ongecontroleerde herrie te noemen gaat wel erg ver. Dat klinkt mijn in de oren als zoiets als "wat ik niet mooi vind, is per definitie slecht". Moet je ook zelf weten, is jouw mening, alleen vind ik 'm wat ongenuanceerd. Overigens, over de smaakkwestie, ik vind juist de te perfecte sound van gitaristen zoals Satriani of bijv. Lukather haast irritant, omdat je niet echt de gitarist hoort maar een veel te bijgeschaafde studioproduktie. Spelen kunnen ze hoor, dat staat buiten kijf

Scali
21 april 2006, 20:47
Je bent het toch met me eens dat als er geen Hendrix was geweest er ook geen Satriani was geweest?

Dat kun je nooit met zekerheid zeggen. Als Hendrix er niet was, was er misschien een ander opgestaan.


Sterker nog, Satriani's grootste voorbeeld is Hendrix.

Satriani doet toch een hoop dingen die absoluut niets met Hendrix te maken hebben. Ik zou zelf zeggen dat bv Eddie van Halen een veel grotere invloed op Satriani heeft gehad dan Hendrix.
Sterker nog, ik zou zeggen dat van Halen op bijna al mijn gitaarhelden een grote invloed heeft gehad.


Ik vind het best dat je Hendrix niet mooi vindt, maar om het nou ongecontroleerde herrie te noemen gaat wel erg ver.

Daarmee bedoel ik vooral dat geklooi er omheen, er doorheen en in plaats van de muziek. Slide spelen met een microfoonstandaard, gitaar in een speakerkast rammen, gitaar op de grond meppen, in de fik steken, oeverloos aanklooien met een wah en feedback, etc.
Dat hoeft van mij echt niet, en gelukkig is er ook bijna niemand die dat soort onzin nog uithaalt.
Geef mij maar de mooie gecontroleerde feedback van Satriani, waarmee hij noten sustaint, of boventonen pakt, en dat alles met een mooi zingend geluid, in dienst van de muziek.

Trocar
21 april 2006, 20:56
Ik ben het met Scali eens dat wanneer Hendrix het niet gedaan had, iemand anders het wel gedaan had. Of meerdere personen apart.
Máár: hij heeft het wel gedaan, dus krijgt hij daar de credits voor, als persoon.
Dat wil, mijns inziens, echter niet zeggen dat zonder Hendrix himself we nu bepaalde gitaristen niet hadden gehad. Dan was 'Janssen' de inspiratiebron geweest. Elke tijd heeft z'n helden en de ontwikkeling van de apparatuur vroeg er uiteindelijk sowieso wel om, denk ik.

Verders: drugs are bad, m'kay. Het lijkt mij logischer dat dat zijn doodsoorzaak was dan een complot oid.

drap
21 april 2006, 21:34
Maar als Janssen DE gitarist was die de deur opendeed voor de rest, dan had dus alles anders geklonken dan zoals we het nu kennen.

@Scali: Dat van Satriani zijn z'n eigen woorden. Tenminste, dat heb ik in meerdere interviews gelezen. Het klopt dat ook Van Halen een enorme invloed heeft gehad op vele gitaristen. Maar ook hier eigenlijk weer, geen Hendrix was ook geen Van Halen zoals we hem kennen. Daar ben ik absoluut van overtuigt.

on topic: Op een dvd die ik heb wordt beweert dat Hendrix inderdaad gestikt is in z'n eigen kots door drugsgebruik. Ook hoor je op die dvd mensen vanuit z'n directe omgeving van toen beweren dat Hendrix alles behalve een buitensporige junk was. Hij experimenteerde met drugs, maar was niet verslaafd. Hij scheen zelfs zeer wantrouwig te zijn wat betreft z'n "waar" en had zo z'n voorproevers. Als hij echt een junk was geweest, dan denk ik niet dat hij zo wantrouwig was omdat de drang tot gebruiken dan toch wat groter zou zijn lijkt me

JoostBaksteen
21 april 2006, 21:38
als goede gitarist moet je haast wel aan de drugs zijn :)

... nu nog leren gitaarspelen

:seriousf: :seriousf: fo' sho' nigga

Scali
21 april 2006, 21:44
@Scali: Dat van Satriani zijn z'n eigen woorden. Tenminste, dat heb ik in meerdere interviews gelezen.

Ja, Hendrix was de reden om gitaar te gaan spelen (volgens mij was Van Halen nog niet eens bekend toen Satriani gitaar begon te spelen, dus kon hij onmogelijk de reden zijn om gitaar te gaan spelen).
Maar dat wil niet zeggen dat hij alles wil doen dat Hendrix deed, of dat er veel van Hendrix in zijn spel zit. Ik hoor veel meer invloeden van Van Halen in zijn spel dan van Hendrix.


Het klopt dat ook Van Halen een enorme invloed heeft gehad op vele gitaristen. Maar ook hier eigenlijk weer, geen Hendrix was ook geen Van Halen zoals we hem kennen. Daar ben ik absoluut van overtuigt.

Ik juist absoluut niet. Ik zie Van Halen als DE gitarist die de rock min of meer los heeft gemaakt van de bluesroots, en meer de klassieke kant op ging (hij heeft zelf ook les gehad in het klassieke pianospel, dat hoor je terug in zijn gitaarspel. Hij beweert ook zelden of nooit naar gitaristen te luisteren, dus daar ook niet beinvloed door te worden).
Voor mij is Van Halen duidelijk een keerpunt in de geschiedenis van de rock/metal. Voor Van Halen was bijna alles pentatonisch/blues en powerchords, en na Van Halen werd er veel meer diatonisch gespeeld, ook mineur/majeur akkoorden, en meer klassiek aandoende mineurprogressies ipv blues-achtige schema's en riffs.
Natuurlijk heeft Van Halen ook de speeltechniek veranderd, en gingen gitaristen veel sneller en zuiverder spelen.
Na Van Halen kwam nog Randy Rhoads, en uiteindelijk Yngwie Malmsteen, en toen was de transformatie van blues naar klassiek compleet, en was de shred geboren. Gitaarspelen zou nooit meer hetzelfde zijn.

Dit gaat dan dus vooral over de rock/metal-kant, want andere stijlen zijn ofwel niet of nauwelijks beinvloed, of waren toch al niet erg bluesgericht, en hadden al hun eigen kenmerkende en hoogstaande manier van gitaarspelen, zoals bv in de jazz.

Wat dat betreft vind ik Van Halen dus veel invloedrijker dan Hendrix, omdat Hendrix nog steeds voornamelijk pentatonisch/blues speelde, al deed hij dat dan met nieuwerwetse effecten. Van Halen was vooral vernieuwend in muzikaal/technisch opzicht, niet alleen qua apparatuur/sound.

Trocar
21 april 2006, 21:46
Maar als Janssen DE gitarist was die de deur opendeed voor de rest, dan had dus alles anders geklonken dan zoals we het nu kennen.


Dat denk ik dus niet. Da's slechts mijn mening hoor, geen welles-nietus.
Maar het komt vaker voor dat verschillende mensen aan dezelfde dingen denken. Misschien was er wel een zolder-gitarist ook zo bezig, maar niemand kent die persoon nu. Stel dat Kurt Cobain er niet was geweest: dan was Eddie Vedder nu een cult-symbool of Alice in Chains; niet persé letterlijk, maar iets in die geest.
Maarja, zoiets valt moeilijk te zeggen, ik denk het alleen ;)

terrasbeest
21 april 2006, 21:54
Volgens Satriani zelf was de dood van Hendrix DE aanleidng voor hem om te gaan spelen ( 'The Satch Tapes'-video).
Muzikaal is er een pre-Hendrix periode, en post-Hendrix periode, en al heeft iedereen zijn invloeden, Hendrix is ' van nul' begonnen, voor Hendrix was er ongeveer niks ( Luister naat de gitaren op de eerste Beatles , Stones en Co platen ). Wat er op die 3 LP's van Hendrix staat is niet allemaal perfect-niemand heeft dat ooit gekund, maar ik vind die LP's nog steeds bij het beste wat de 'pop' muziek heeft voortgebracht. Ik denk trouwens dat het voor enige verassingen zou kunnen zorgen bij heel wat gitaristen, mochten ze zich de moeite getroosten zich aan die nummers te wagen(-of die van Robbie Krieger bvb...)
De associatie met 'lawaai' en de excessen op het podium doen niet terzake, dat was gewoon 'show' zoals dat van hem werd verwacht. Ik heb AKOESTISCHE opnames gehoord van Hendrix, en die kerel kon dat gewoon ook.Componeren kon hij ook als de beste. ' Little Wing' van SRV is toch een Hendrix nummer? Prachtig toch.
Hendrix is gecrepeerd toen ie pas vooraan in de twintig was, ik denk niet dat er nog gitaristen zijn die op een zo jonge leeftijd zo een 'erfenis' hebben kunen nalaten.
Wat het druggebruik betreft, is dit iets dat in die tijd automatisch werd geassocieerd met 'pop' en ' het langharig werkschuw tuig ' van toen.
Druggebruik heeft altijd bestaan, maar er werd niet over gesproken, en bestaat nog steeds.
Door drugs is er heel veel talent verloren gegaan.
Iemand had het over Van Halen. Laatst nog iemand naar z'n gezondheid geinformeerd? Wel ja , hij ook dus...
Clapton is ook door de oog van de naald gekropen.
Van Clapton gesproken, iemand de Jeff Beck van NU al vergeleken met die van 30 jaar terug? En de Clapton van nu met die van toen.
Wat had Hendrix nog in petto ?...
BTW ik vind dat er momenteel heel veel kaf onder het koren zit bij de 'huidige' (btw zo 'huidig' zijn die ook niet meer qua leeftijd) generatie gitaristen, Satriani en Vai incluis.
Hun technische kwaliteiten stel ik niet in vraag.

Trocar
21 april 2006, 22:02
Tsja, ieder zo z'n eigen ding he? ;)

terrasbeest
21 april 2006, 22:05
Tsja, ieder zo z'n eigen ding he? ;)

en volgend jaar denken we er weer wat anders over.

Scali
21 april 2006, 22:06
Muzikaal is er een pre-Hendrix periode, en post-Hendrix periode, en al heeft iedereen zijn invloeden, Hendrix is ' van nul' begonnen, voor Hendrix was er ongeveer niks ( Luister naat de gitaren op de eerste Beatles , Stones en Co platen ).

Maar dat zijn geen echte bluesspelers.
Luister naar de oude bluesgasten als Muddy Waters, BB King, Robert Johnson, Buddy Guy, Albert King, Blind Lemon Jefferson en weet ik wie allemaal...
Denk er een wah en een vette fuzz of distortion bij, en Hendrix is ineens niet meer zo uniek.
Daar heeft Hendrix z'n licks vandaan.
Natuurlijk heeft ie ook best goede nummers gemaakt, maar zo heel enorm belangrijk en vernieuwend vind ik hem niet, op muzikaal vlak dan. Z'n gebruik van effecten en z'n live-shows waren natuurlijk wel vernieuwend, maar zoals ik al zei, daar geef ik niet zo veel om.

drap
21 april 2006, 22:20
Leuk wetenswaardigheidje: 1 van Van Halens grote invloeden is "slow hand" Clapton. Die staat nou niet bekent om z'n snelle shred spel en is bijna een pure bluesgitarist :seriousf: Ik hoop nou niet dat ik mensen in heb doen laten storten, gezien het shredgebeuren nogal zwaar ligt getuige de discussies hier op het forum

drap
21 april 2006, 22:24
Luister naar de oude bluesgasten als Muddy Waters, BB King, Robert Johnson, Buddy Guy, Albert King, Blind Lemon Jefferson en weet ik wie allemaal...
Denk er een wah en een vette fuzz of distortion bij, en Hendrix is ineens niet meer zo uniek.
Daar heeft Hendrix z'n licks vandaan.

Ik denk dat je Electric Ladyland es moet gaan horen, want deze bewering klopt werkelijk van geen kant. Ik zelf probeer altijd zo veel mogelijk stijlen te beluisteren om er iets over te kunnen zeggen. Of ik het nou mooi vind of niet

Trocar
21 april 2006, 22:25
Leuk wetenswaardigheidje: 1 van Van Halens grote invloeden is "slow hand" Clapton. Die staat nou niet bekent om z'n snelle shred spel en is bijna een pure bluesgitarist :seriousf: Ik hoop nou niet dat ik mensen in heb doen laten storten, gezien het shredgebeuren nogal zwaar ligt getuige de discussies hier op het forum

Nee... dan Hendrix. Lijkt er op dat dat ook wel zwaar ligt bij sommigen hoor.
Trouwens, zou het niet kunnen dat van Halen besloten heeft nooit zo langzaam te spelen als Clapton? Da's ook invloed ;)

Scali
21 april 2006, 22:31
Leuk wetenswaardigheidje: 1 van Van Halens grote invloeden is "slow hand" Clapton. Die staat nou niet bekent om z'n snelle shred spel en is bijna een pure bluesgitarist :seriousf: Ik hoop nou niet dat ik mensen in heb doen laten storten, gezien het shredgebeuren nogal zwaar ligt getuige de discussies hier op het forum

Dat wist ik uiteraard al lang. De invloed van Clapton zit hem vooral in het smaakvol spelen van rustige passages en pakkende licks/riffs, met goede frasering en mooie, zuivere bends en vibrato.

Scali
21 april 2006, 22:33
Ik denk dat je Electric Ladyland es moet gaan horen, want deze bewering klopt werkelijk van geen kant. Ik zelf probeer altijd zo veel mogelijk stijlen te beluisteren om er iets over te kunnen zeggen. Of ik het nou mooi vind of niet

Natuurlijk heb ik Electric Ladyland geluisterd, ik ken m'n klassiekers wel. Maar misschien wil je inhoudelijk ingaan op waar je het niet mee eens bent, want ik blijf bij m'n mening dat het gewoon nog erg blues-achtig spel is, opgeleukt met wat nieuwerwetse effectjes.

drap
21 april 2006, 22:41
Nee... dan Hendrix. Lijkt er op dat dat ook wel zwaar ligt bij sommigen hoor.
Trouwens, zou het niet kunnen dat van Halen besloten heeft nooit zo langzaam te spelen als Clapton? Da's ook invloed ;)

Oh ja ik weet 't, maar ik trek er niet zo zwaar aan hoor, ik vind alleen de discussie wel leuk ;) Ghehehe, ik heb zelfs es een interview gelezen met Van Halen dat ie ouwe Cream platen vertraagt afdraaide om het spel van Clapton beter te volgen. Geen misverstanden over Van Halen trouwens hoor, ik vind 't een geweldig gitarist, ik ben er alleen geen fan van. Hoewel ik z'n muziek ook niet haat. Sterker nog, ik heb zelfs een dvd Van Halen, puur om z'n spel niet alleen te horen, maar ook vooral om het te zien. Gewoon interesse

drap
21 april 2006, 22:49
Natuurlijk heb ik Electric Ladyland geluisterd, ik ken m'n klassiekers wel. Maar misschien wil je inhoudelijk ingaan op waar je het niet mee eens bent, want ik blijf bij m'n mening dat het gewoon nog erg blues-achtig spel is, opgeleukt met wat nieuwerwetse effectjes.

Dat mag, die mening, maar ik vind 't wat al te kort door de bocht. Hoor z'n akkoordenwerk en je weet dat 't verder gaat als bijv. cliche shuffeltjes in de blues. Z'n solo's op Electric Ladyland gaan ook vaak verder als bluesschema's, hoewel er natuurlijk ook veel blueswerk op staat. Dat zal ik nooit ontkennen. Dat is de muziek waar Hendrix door beinvloed is, zonder meer. Maar het gaat veel verder dan de bluescliches, al is het alleen maar om z'n akkoordengebruik. Dat vind ik van SRV ook trouwens, ook zo'n favoriet van je :D Verder vind ik het moeilijk om hier inhoudelijk over te discussieren, omdat dit soort onderwerpen op den duur altijd uitkomt op voorkeur en dat is niet inhoudelijk

drap
21 april 2006, 22:53
Dat wist ik uiteraard al lang. De invloed van Clapton zit hem vooral in het smaakvol spelen van rustige passages en pakkende licks/riffs, met goede frasering en mooie, zuivere bends en vibrato.

Dit is trouwens ook niet helemaal zo. In dat interview waar ik het uit heb, zegt Van Halen juist het zeg maar ontspoorde spel in Cream geweldig te vinden. Niet zo zeer om de bends en vibrato's dus

nopster
21 april 2006, 22:54
Maar dat zijn geen echte bluesspelers.
Luister naar de oude bluesgasten als Muddy Waters, BB King, Robert Johnson, Buddy Guy, Albert King, Blind Lemon Jefferson en weet ik wie allemaal...
Denk er een wah en een vette fuzz of distortion bij, en Hendrix is ineens niet meer zo uniek.
Daar heeft Hendrix z'n licks vandaan.
Natuurlijk heeft ie ook best goede nummers gemaakt, maar zo heel enorm belangrijk en vernieuwend vind ik hem niet, op muzikaal vlak dan. Z'n gebruik van effecten en z'n live-shows waren natuurlijk wel vernieuwend, maar zoals ik al zei, daar geef ik niet zo veel om.

Hendrix ging dikwijls gaan kijken naar Buddy Guy, hij heeft er zelfs eens een eigen concert voor onderbroken...
Buddy Guy was 1 vd eerste die zijn versterkers liet oversturen, maar de platenmaatschappij zag die "herrie" niet zitten. Even later deed Hendrix hetzelfde en de rest ken je wel.
Leuk om te zien Scali dat een niet bluesfan toch de klassiekers kent!

Scali
21 april 2006, 22:57
Dat mag, die mening, maar ik vind 't wat al te kort door de bocht. Hoor z'n akkoordenwerk en je weet dat 't verder gaat als bijv. cliche shuffeltjes in de blues. Z'n solo's op Electric Ladyland gaan ook vaak verder als bluesschema's, hoewel er natuurlijk ook veel blueswerk op staat. Dat zal ik nooit ontkennen. Dat is de muziek waar Hendrix door beinvloed is, zonder meer. Maar het gaat veel verder dan de bluescliches, al is het alleen maar om z'n akkoordengebruik. Dat vind ik van SRV ook trouwens, ook zo'n favoriet van je :D Verder vind ik het moeilijk om hier inhoudelijk over te discussieren, omdat dit soort onderwerpen op den duur altijd uitkomt op voorkeur en dat is niet inhoudelijk

Mijn mening is dat z'n solo's altijd sterk op de blues leunen. Z'n akkoorden zijn inderdaad niet heel bluesy, maar echt vernieuwend kan ik dat niet noemen, want als je luistert naar jazzgitaristen van voor Hendrix z'n tijd, dan hoor je ook dergelijk akkoordenwerk, of nog veel complexer. Dus ik zou zeggen dat hij gewoon blues-elementen met jazz-elementen combineert. En ook daarin is hij natuurlijk niet de eerste.

Maar als ik naar bv Eruption luister, dan hoor ik absoluut niets terug van de blues. Dat staat echt compleet los ervan. Ik hoor wel dingen die naar klassiek neigen. Heel Van Halen z'n muziek staat eigenlijk los van de blues. En sinds Van Halen staat ook een hoop hardrock/metal los van de blues. In de jaren 80 wilde eigenlijk ieder rockbandje als Van Halen klinken, en bleef er nog maar weinig over van de invloeden van Hendrix en Led Zep. Black Sabbath is mijns insziens nog de meest invloedrijke rock/metalband van het eerste uur. Hun karakteristieke donkere gitaarriffs zijn duidelijk inspiratie geweest voor 'moderne' metalaars als Metallica en wat er na hen kwam.

drap
21 april 2006, 23:11
Mijn mening is dat z'n solo's altijd sterk op de blues leunen. Z'n akkoorden zijn inderdaad niet heel bluesy, maar echt vernieuwend kan ik dat niet noemen, want als je luistert naar jazzgitaristen van voor Hendrix z'n tijd, dan hoor je ook dergelijk akkoordenwerk, of nog veel complexer. Dus ik zou zeggen dat hij gewoon blues-elementen met jazz-elementen combineert. En ook daarin is hij natuurlijk niet de eerste.

Maar als ik naar bv Eruption luister, dan hoor ik absoluut niets terug van de blues. Dat staat echt compleet los ervan. Ik hoor wel dingen die naar klassiek neigen. Heel Van Halen z'n muziek staat eigenlijk los van de blues. En sinds Van Halen staat ook een hoop hardrock/metal los van de blues. In de jaren 80 wilde eigenlijk ieder rockbandje als Van Halen klinken, en bleef er nog maar weinig over van de invloeden van Hendrix en Led Zep. Black Sabbath is mijns insziens nog de meest invloedrijke rock/metalband van het eerste uur. Hun karakteristieke donkere gitaarriffs zijn duidelijk inspiratie geweest voor 'moderne' metalaars als Metallica en wat er na hen kwam.

Al deze punten ontken ik niet. Inderdaad staan er op vooral Electric Ladyland enorm veel jazz invloeden. Maar hiermee geef je eigenlijk al aan dat Hendrix veel verder ging als blues. Zoals hij z'n invloeden mixte was denk ik juist wel origineel destijds. Ik hoor continu blues invloeden bij welke rockgitarist dan ook. Bends, vibrato's,frasering, het borduurt allemaal voort op de blues. Dus ja, ook Van Halen. Dat laatste ben ik ook wel met je eens, alleen is het meer omdat ik denk dat Zeppelin meer de hardrockbands heeft beinvloed en Sabbath meer het metalgenre. Hendrix heeft eigenlijk in het algehele rock-genre z'n invloeden wel achtergelaten denk ik zo.

Ik weet dat er nogal wat mensen over zijn gevallen, maar je hoeft van mij niet perse "mijn mening" er bij te zetten hoor, je spreekt toch immers uit je eigen naam :)

Scali
21 april 2006, 23:27
Al deze punten ontken ik niet. Inderdaad staan er op vooral Electric Ladyland enorm veel jazz invloeden. Maar hiermee geef je eigenlijk al aan dat Hendrix veel verder ging als blues.

Ik bedoel dan ook voornamelijk zijn soleerstijl, die ik blues-georienteerd vind. Qua akkoordenwerk waren ook de Stones en vooral de Beatles toch ook al een behoorlijk eind van de blues verwijderd, dus lijkt het me niet heel relevant om het daar nog over te hebben ten tijde van Hendrix, want dat was al lang niet nieuw meer.


Zoals hij z'n invloeden mixte was denk ik juist wel origineel destijds. Ik hoor continu blues invloeden bij welke rockgitarist dan ook. Bends, vibrato's,frasering, het borduurt allemaal voort op de blues. Dus ja, ook Van Halen.

Ik vind bends en vibrato nou niet echt specifiek iets in de blues. Dat soort dingen vind je ook al terug in folkmuziek en klassieke muziek, die dus al lang bestonden voordat de blues uitgevonden was.
Frasering... dat is nou juist m'n punt... de frasering van Van Halen is juist absoluut niet bluesy, en daar breekt hij dus een lange traditie in de rock/metal. Zijn nootkeuze, timing, etc... het heeft weinig met blues te maken, eerder elementen uit de jazz of klassiek.

terrasbeest
21 april 2006, 23:50
Maar dat zijn geen echte bluesspelers.
Luister naar de oude bluesgasten als Muddy Waters, BB King, Robert Johnson, Buddy Guy, Albert King, Blind Lemon Jefferson en weet ik wie allemaal...
Denk er een wah en een vette fuzz of distortion bij, en Hendrix is ineens niet meer zo uniek.
Daar heeft Hendrix z'n licks vandaan.
Natuurlijk heeft ie ook best goede nummers gemaakt, maar zo heel enorm belangrijk en vernieuwend vind ik hem niet, op muzikaal vlak dan. Z'n gebruik van effecten en z'n live-shows waren natuurlijk wel vernieuwend, maar zoals ik al zei, daar geef ik niet zo veel om.

Ik begrijp een paar dingen niet in jouw post.Je geeft me de indruk dat je Hendrix wil catalogeren als bluesman-en ik verwijs er ook naar dat hij ook invloeden had, waaronder blues.Trouwens de Stones in die dagen dachten van zichzelf dat ze bluesmen waren en hebben steeds aangegeven dat de blues voor hen het begin is geweest.De Stones een bluesgroep?
Ik steek Hendrix niet in het blues hokje, ik heb het over zijn invloed op de gitaristen die samen met hem zijn opgekomen en deze die zijn gevolgd.
Zeggen dat het niet uitmaakt, zoals het in sommige posts, dat er wel een 'andere' zou zijn geweest die dezelfde invloed zou hebben gehad, houdt geen steek.Hij was er nu eenmaal, en hij heeft dat 'ding' op gang gebracht.
Volledig akkoord dat er een evolutie zou zijn geweest, maar de geschiedenis heeft tot nu niet uitgewezen dat er een 'andere Hendrix ' is geweest.Allen zijn ze ' bij hem langsgeweest'.Of dacht je dat het distortion pedaaltje van 'satisfaction' de doorbraak heeft teweeggebracht?

Er zijn HEEL VEEL muzikanten die van zichzelf hebben gedacht dat ze geschiedenis zouden schrijven, maar waar nu nergens geen invloeden meer van te noteren valt.
Bovendien vind ik dat de ' echte bluesmen' onrecht wordt aangedaan, door hun muziek te koppelen aan ' rock-blues' à la Clapton en Hendrix.
Dan zou je dit ook moeten doen met de Jazz, vooral de Bebop.
Was Charlie Christian een bluesgirarist of een Jazzgitarist? Was ook I-IV-V, hoor.
Neemt niet weg dat hij de grootste Jazzgitaristen ooit-Wes Montgomery, Joe Pass, Tal Farlow-heeft geinspireerd.
Blues is blues, man.Als ik Blues wil luisteren leg ik liever BB King op dan Clapton.
Om terug te komen op Hendrix, laat ons een lijst van de belangrijkste 10 of 20 platen afspreken uit de periode 1965-1975 ( voor-tijdens en na Hendrix), het zal vrij snel duidelijk worden.

Deze discutie is een complete verassing voor mij : als ik met Amerikanen spreek is de discutie snel afgelopen : Montgomery en Hendrix ;. Dat is de basis, de rest zijn ' varianten'.

terrasbeest
21 april 2006, 23:52
Ik bedoel dan ook voornamelijk zijn soleerstijl, die ik blues-georienteerd vind. Qua akkoordenwerk waren ook de Stones en vooral de Beatles toch ook al een behoorlijk eind van de blues verwijderd, dus lijkt het me niet heel relevant om het daar nog over te hebben ten tijde van Hendrix, want dat was al lang niet nieuw meer.



Ik vind bends en vibrato nou niet echt specifiek iets in de blues. Dat soort dingen vind je ook al terug in folkmuziek en klassieke muziek, die dus al lang bestonden voordat de blues uitgevonden was.
Frasering... dat is nou juist m'n punt... de frasering van Van Halen is juist absoluut niet bluesy, en daar breekt hij dus een lange traditie in de rock/metal. Zijn nootkeuze, timing, etc... het heeft weinig met blues te maken, eerder elementen uit de jazz of klassiek.

Van Halen , klassiek en jazz?

terrasbeest
21 april 2006, 23:55
Ik denk dat je Electric Ladyland es moet gaan horen, want deze bewering klopt werkelijk van geen kant. Ik zelf probeer altijd zo veel mogelijk stijlen te beluisteren om er iets over te kunnen zeggen. Of ik het nou mooi vind of niet


Ben benieuwd naar die Jazz invloeden op Electric Ladyland....

Scali
22 april 2006, 00:19
Ik begrijp een paar dingen niet in jouw post.Je geeft me de indruk dat je Hendrix wil catalogeren als bluesman-en ik verwijs er ook naar dat hij ook invloeden had, waaronder blues.Trouwens de Stones in die dagen dachten van zichzelf dat ze bluesmen waren en hebben steeds aangegeven dat de blues voor hen het begin is geweest.De Stones een bluesgroep?

De Stones zijn niet zwart en niet Amerikaans. Ze staan dermate ver van de blues af, dat ik ze niet als een invloed op de blues zie. Ze zijn zelf wel beinvloed door de blues, en hebben dit op hun eigen Britse manier ingevuld.
Maar om te zeggen dat Keith Richards een grote blueslegende is, nee, lijkt me niet.


Bovendien vind ik dat de ' echte bluesmen' onrecht wordt aangedaan, door hun muziek te koppelen aan ' rock-blues' à la Clapton en Hendrix.

Waarom? Het is toch duidelijk dat Clapton en Hendrix veel van hun spel hebben 'geleend' van die 'echte bluesmen'? Jij hoort volgens mij liever dat ze het zelf verzonnen hebben, maar dat is dus niet zo. Hun muziek was alleen wat ruiger en harder dan de gewone blues.


Deze discutie is een complete verassing voor mij : als ik met Amerikanen spreek is de discutie snel afgelopen : Montgomery en Hendrix ;. Dat is de basis, de rest zijn ' varianten'.

Geeft wel weer aan hoe de gemiddelde Amerikaan denkt.
Hoe kun je van de 'basis' spreken bij een gitarist die ergens rond 1967-1970 muziek gemaakt heeft, terwijl al die jaren daarvoor ook al dergelijke muziek gemaakt werd? Hij is eerder een variant van z'n voorgangers dan andersom, natuurlijk.
Verder is de invloed van Hendrix al veel verder weggeebd dan die van bv Black Sabbath of Van Halen, dus vind ik het allemaal nogal overdreven. Leuk hoor, een legende in stand houden, maar het is aan mij niet besteed.
Ik zelf heb 0,0 van Hendrix in m'n spel, dus van basis is er niet te spreken.

Scali
22 april 2006, 00:21
Van Halen , klassiek en jazz?

Ja, gebruik van arpeggio's (en de karakteristieke manier van afwisselen van intervallen, en de opbouw van de progressies), pedal notes en dergelijke patroontjes, en een vrije gesyncopeerde timing, lijken me toch echt elementen uit klassiek en jazz, en niet uit de blues. Ook de nootkeuze is diatonisch en niet 'bluesy', maar eerder klassiek.

Trocar
22 april 2006, 00:26
Zeggen dat het niet uitmaakt, zoals het in sommige posts, dat er wel een 'andere' zou zijn geweest die dezelfde invloed zou hebben gehad, houdt geen steek.Hij was er nu eenmaal, en hij heeft dat 'ding' op gang gebracht.
Volledig akkoord dat er een evolutie zou zijn geweest, maar de geschiedenis heeft tot nu niet uitgewezen dat er een 'andere Hendrix ' is geweest.


Ik heb zoiets gezegd. Ik wil daarmee niet zeggen dat zijn muziek geen invloed heeft gehad en nog heeft. En inderdaad, híj was degene die het deed. Maar ik denk dat ik alles een beetje probeerde te relativeren. Soms voel ik een 'verheerlijking' van de persoon (en de rest zijn maar 'varianten' ;) ) Nogmaals, ik zal de invloed van zijn muziek niet ontkennen.



Deze discutie is een complete verassing voor mij : als ik met Amerikanen spreek is de discutie snel afgelopen : Montgomery en Hendrix ;. Dat is de basis, de rest zijn ' varianten'.

Je kunt zover terug in de tijd terug redeneren wat betreft invloeden dat je niet meer over een basis spreken kunt, vind ik. Er zijn hier al weer invloeden van Hendrix genoemd en die zijn op hun beurt ook weer beinvloed.

[EDIT: Hmm. Dit heeft niets meer met 'De dood van Hendrix' te maken.... excuses hiervoor.

terrasbeest
22 april 2006, 01:41
Ja, gebruik van arpeggio's (en de karakteristieke manier van afwisselen van intervallen, en de opbouw van de progressies), pedal notes en dergelijke patroontjes, en een vrije gesyncopeerde timing, lijken me toch echt elementen uit klassiek en jazz, en niet uit de blues. Ook de nootkeuze is diatonisch en niet 'bluesy', maar eerder klassiek.

Zal ik dan maar weer eens goed moeten naar luisteren, met de nadruk op goed luisteren.Ik heb Van Halen idd vrij vlug geklaseerd als niet 'mijn ding' en niet meer naar geluisterd, en dat zal waarschijnlijk wel zo blijven, maar als je gelijk hebt dan heb je gelijk.
Nou vind ik Fusion bvb ook al niet veel met Jazz te maken hebben-toch niet de Jazz waar ik het eerder over had, dus als jij een verband gaat leggen tussen VH en Jazz- probeer dan maar eens een definitie van Jazz te geven. Ik kan me niet herinneren dat-toch wel typisch in Jazz-enige rock gitarist akkoord substituties gebruikt of akkoord melodien speelt(Nou ja...ik luister naar muziek, ik lees/analyseer de partituren niet).
En arpeggios, dat is nu eenmaal het geheime wapen van de shredders, die moet je niet weglaten voor mij, maar dat hoeft voor mij toch niet de basis van je nummers te zijn. Is Van Halen ook zo'n arpeggio man?

( Ik had VH ook niet in verband gebracht met Blues trouwens).


PS Je bent wel goed bij de les , Scali,

Scali
22 april 2006, 02:00
Ik zeg niet dat EVH jazz en klassiek speelt, ik zeg dat hij elementen uit die muziek gebruikt in zijn eigen spel.
Hij speelt wel degelijk 'akkoord-melodie', want een deel van zijn Eruption bestaat uit het tappen van afwisselende akkoorden, die als het ware de melodie vormen. Maar dat heeft vooral een klassiek tintje, op de manier waarop hij het toepast (heel 'patroonsgewijs'). Dat is dus eigenlijk het begin geweest van het neo-klassieke shredden, en het gebruik van arpeggios etc. Zoals ik al zei, Randy Rhoads en Yngwie Malmsteen zijn later nog verder gegaan in die stijl (en Ritchie Blackmore heeft er ook wel wat mee te maken).
De referentie aan jazz sloeg vooral op zijn gebruik van 'laid-back' of 'swing'-timing, die ook een redelijk unieke sound opleverde, destijds.
De combinatie van alle genoemde dingen resulteerde gewoon in een stijl die voor die tijd revolutionair was, en eigenlijk niets meer met blues te maken had.
Het was melodieuzer, vloeiender, swingender... Deze muziek spreekt me wel aan, blues absoluut niet. Er is een groot verschil.

terrasbeest
22 april 2006, 02:22
Scali,
( ik hoop dat de anderen het niet te vervelend gaan vinden...).
Jij hebt mischien 0,0% Hendrix in je spel, maar stel dat je helden niet zouden beinvloed zijn door JH, dan zou het mischien wel door Chet Atkins zijn, en dan zou je ook zeggen dat je 0,0% Chet Atkins in je spel hebt. Maar dan zou je spel niet klinken zoals het nu doet.
Ik denk dat we de blues beter even achterwege laten, want waar jij hem erbij haalt, stoot ik hem weer af, of omgekeerd. Ik vind JH GEEN bluesman, en ja hij haalt er wel eens de pentatonische scale bij als hij een bluesje speelt (wie niet?). En neen, zijn spel is NIET steeds op die pentatonische scale gebaseerd..... ook niet als hij een I-IV-V speelt, want dat doet Bill Hailey
(spelling ?) ook.

terrasbeest
22 april 2006, 02:24
en nu ga IK slapen!

Les Paul
22 april 2006, 03:54
Scali,

Ik vind het grappig dat je van Halen wel vernieuwend noemt, omdat hij veel invloeden uit de klassieke muziek gebruikt. Iemand die een deel van zijn invloeden uit de blues haalt is volgens jou niet vernieuwend.
Klassieke muziek is veel ouder. Eddie van Halen heeft heel goed gekeken en geluisterd naar de virtuose violisten uit de 19e eeuw en een aantal technieken daarvan naar gitaar gecopieerd. Eigenlijk is dat minder vernieuwend dan iemand als Hendrix, die zijn invloeden uit veel modernere muziek haalde.

Begrijp me niet verkeerd. Ik vind Eddie van Halen een geweldig gitarist. Maar vernieuwing is slechts mogelijk als je het oude goed kent. Zowel van Halen als Hendrix hebben een impuls aan de muziek gegeven, die in bijna alle hedendaagse muziek te horen is.

Scali
22 april 2006, 10:52
Ik vind het grappig dat je van Halen wel vernieuwend noemt, omdat hij veel invloeden uit de klassieke muziek gebruikt. Iemand die een deel van zijn invloeden uit de blues haalt is volgens jou niet vernieuwend.

Vernieuwend betekent dat het nog niet eerder gedaan is. Hendrix was zeker niet de eerste bluesrocker, de blues was al jaren de basis voor rockmuziek.
Klassiek was niet eerder de basis voor rockmuziek, daarin was Van Halen dus vernieuwend.
Zoals gezegd, de licks van Hendrix kun je herleiden naar de grote bluesspelers die hem voor gingen. Maar de licks van Van Halen kun je niet herleiden naar een eerdere gitarist. Hij heeft naar pianisten, violisten en dergelijke gekeken, en was verder ook zeer creatief in het vinden van nieuwe manieren om gitaar te spelen.

erwin_ve
22 april 2006, 11:07
Maar de licks van Van Halen kun je niet herleiden naar een eerdere gitarist. Hij heeft naar pianisten, violisten en dergelijke gekeken, en was verder ook zeer creatief in het vinden van nieuwe manieren om gitaar te spelen.
In verschillende interviews heeft Van Halen, Allan Holdsworth als inspirator genoemd, Holdsworth deed dit soort dingen al ruim voordat Ed beroemd werd.

Scali
22 april 2006, 11:10
In verschillende interviews heeft Van Halen, Allan Holdsworth als inspirator genoemd, Holdsworth deed dit soort dingen al ruim voordat Ed beroemd werd.

Ja, dat weet ik. Maar hij deed dit op een hele andere manier, met hele andere muziek. Daarom is het nog steeds vernieuwend.

taylor
22 april 2006, 11:21
dat klopt niet helemaal,van halen stond al in voorprogramma van de UK toen van halen niet bekend was (alleen in LA en omstreken)holdworth zei toen dat evh al zijn stijl had, dus ook met die lange legato lijnen.

je moet eigenlijk is luisteren na bootlegs van die tijd dat ze al die clubs afgingen de brownsound was er al+zijn stijl ook.

volgens mij was zijn invloed voornamelijk :cream,(early)zztop,jeff beck,hendrix,page
maar deed juist zijn eigen ding.

Les Paul
22 april 2006, 11:25
Ja, dat weet ik. Maar hij deed dit op een hele andere manier, met hele andere muziek. Daarom is het nog steeds vernieuwend.

Meten met 2 maten is erg makkelijk. Hendrix gebruikte bluesinvloeden ook op een hele andere manier dan ervoor. Daarnaast gebruikte hij veel invloeden uit de jazz en ook uit klassiek. Hij was ook de eerste die mineur/majeur ladders door elkaar heen gebruikte, waar anderen alleen mineur pentatonisch zouden soleren.

Het 2 hand tapping, waar Eddie van Halen zo bekend om geworden is, gebruikte Ace Frehley van Kiss 10 jaar eerder al.

Of je van Hendrix houdt of niet, is een kwestie van smaak. Maar zijn invloed op alle latere pop- en rockmuziek is enorm geweest. Vrijwel elke goede gitarist noemt Hendrix als belangrijke inspiratiebron. In zijn tijd was hij absoluut de meest vernieuwende gitarist.

taylor
22 april 2006, 11:32
evh alleen zien als de bekend maker van tapping dat is zo kortzichtig,evh is allround ,goeie sound,solo's,techniek maar misschien wel het best qua compositie en slagwerk en als band in zijn geheel.

alleen dat tapping had hem echt niet wereldberoemd gemaakt want dan waren die gasten die hem voor waren bekender geweest...

Scali
22 april 2006, 11:36
Het 2 hand tapping, waar Eddie van Halen zo bekend om geworden is, gebruikte Ace Frehley van Kiss 10 jaar eerder al.

Ja, dat weet ik ook wel. Maar toch klinkt Eddie van Halen absoluut niet als Ace Frehley of andere tappers die hem voorgingen. Hij tapt klassieke progressies en dergelijke.
Verder heeft Van Halen dus nog VEEL meer dingen toegevoegd dan alleen het tappen. Ook het gebruik van tremolo (hij was een van de eersten met een Floyd Rose), getapte flageoletten en allerlei andere trucjes waren vernieuwend (en dan vooral in het muzikaal gebruiken ervan in een solo of riff, echt onderdeel van de muziek, en niet slechts een trucje meer).
Ik vind Beat It z'n beste solo, wat dat betreft. Dat is zo'n unieke solo qua gitaarspel, het is zo vloeiend en zo veel trucjes... er zit bijna geen 'conventioneel' gitaarspel in. En toch is het een bijzonder muzikale solo, vol energie.
Je kunt niemand noemen die Van Halen voorging, en op min of meer dezelfde wijze gitaarspeelde. Je kunt hooguit hier en daar een beginnetje van een bepaalde techniek terugvinden, maar dat is nog primitief, en wordt absoluut niet gebruikt als onderdeel van een gitaarstijl, zoals bij Van Halen. Meer een foefje.

Bij Hendrix hoor je zelfs bij z'n meer 'experimentele' werk, als bv Voodoo Chile of Machine Gun, nog steeds de blueslicks van z'n voorgangers duidelijk terug.

Ik vind inderdaad dat er sprake is van 2 maten, Van Halen is in veel grotere mate vernieuwend en invloedrijk geweest dan Hendrix. Als Hendrix nog leefde, was ie waarschijnlijk helemaal nooit zo legendarisch geworden, en was ie net als bv een Clapton of een Townshend een achterhaalde gitarist geworden. Van Halen is nog steeds niet achterhaald, zijn speelstijl is nog steeds actueel. Er is sinds Van Halen niemand meer geweest die het gitaarspel zo grondig vernieuwde.

terrasbeest
22 april 2006, 11:42
Hey Scali is ook weer wakker.
Ik begin er zo stilaan van overtuigd te raken dat jij net zomin naar Hendrix hebt geluisterd als ik naar Van Halen. Als JH een blues rocker is , speelt VH country want DAAR komen zijn viool en piano invloeden vandaan.Hell, de jazz gebruikt scales van de klassieke muziek.Jij gooit alles wat je niet leuk vind op een hoopje met blues omdat dat ook je ding niet is.
Waarschijnlijk zijn er een paar gitaristen die vinden dat VH een grote invloed op hen heeft gehad, zoals jij.Ik ken er persoonlijk geen enkele.

En schrijf Satriani even een briefje om hem te vragen ' dat over Hendrix' NOOIT meer te zeggen.
Ondertussen gooi ik VH even op een hoopje bij bij Satriani , Vai, Malmsteen en fucking Zakk Wylde, Slash, en als je het goed vind luister ik ondertussen -want weer heel lang geleden -naar Electric Ladyland. Er is gepost dat er jazz opstaat, dus als ik een major7th hoor ipv een dominant 7th laat ik het je zeker weten want dan moet je je theorie herzien.
' Voodoo Child' toch al 1 rock bluesje, en pas het derde nummer... ik begin me ongerust te maken.

Scali
22 april 2006, 11:48
Ik begin er zo stilaan van overtuigd te raken dat jij net zomin naar Hendrix hebt geluisterd als ik naar Van Halen.

Dat is altijd een makkelijke manier om je kop in het zand te steken.
Niets is minder waar, ik heb bijna alles van Hendrix geluisterd, en een deel ervan ook zelf leren spelen. Ik heb ook genoeg inhoudelijke argumenten gegeven, lijkt me.
Ik ben gewoon niet onder de indruk van Hendrix, en het lijkt dat jij daar problemen mee hebt.

taylor
22 april 2006, 11:59
Hey Scali is ook weer wakker.
Waarschijnlijk zijn er een paar gitaristen die vinden dat VH een grote invloed op hen heeft gehad, zoals jij.Ik ken er persoonlijk geen enkele.



ik denk eerder dat je heel weinig gitaristen kunt vinden die geen invloed van evh hebben ,daar kun je gewoon weg niet om heen.

of je het nou mooi vind of niet daar gaat het niet om hij heeft echt wat veranderd net als hendrix toen maar een ander mag vinden dat hendrix dat niet of minder heeft gedaan.dat is het punt anders wordt weer zo'n discussie over wat is goed of niet

Scali
22 april 2006, 12:14
ik denk eerder dat je heel weinig gitaristen kunt vinden die geen invloed van evh hebben ,daar kun je gewoon weg niet om heen.

Precies, sinds Van Halen is het eigenlijk standaard voor een rock/metalgitarist om redelijk snel te kunnen spelen, meer van muziek te weten dan alleen een bluesladdertje, en om ook diverse trucjes als tapping en dergelijke toe te kunnen passen in een muzikale context.
Satriani en Vai zijn daar hele duidelijke voorbeelden van, natuurlijk. Malmsteen ook, zij het in iets mindere mate... hij gaat toch meer voor snelheid, en wat minder voor de 'trucjes'. En wat te denken van Kirk Hammett? Van wie zou ie het idee hebben gehad voor die getapte arpeggios in de solo van One, bijvoorbeeld?
In de jaren 80 zat er in bijna ieder pop/rock/metalbandje wel een soort Van Halen-kloon als gitarist. Sinds de grunge is het wat minder, maar nog steeds zie je bij de 'betere' gitaristen een hoop Van Halen-invloeden terug.

Les Paul
22 april 2006, 12:21
evh alleen zien als de bekend maker van tapping dat is zo kortzichtig,evh is allround ,goeie sound,solo's,techniek maar misschien wel het best qua compositie en slagwerk en als band in zijn geheel.

alleen dat tapping had hem echt niet wereldberoemd gemaakt want dan waren die gasten die hem voor waren bekender geweest...

Als je m'n eerdere posts gelezen had, had je gezien dat ik veel waardering voor Eddie van Halen heb.
Ik geef alleen aan, dat de originaliteit van van Halen net zo relatief is als die van Hendrix.

Les Paul
22 april 2006, 12:24
J
Bij Hendrix hoor je zelfs bij z'n meer 'experimentele' werk, als bv Voodoo Chile of Machine Gun, nog steeds de blueslicks van z'n voorgangers duidelijk terug.


Luister maar eens naar nummers als ice cream man van van Halen en vertel me dan nog eens dat je bij van Halen geen blues invloeden hoort.

Dat is meten met 2 maten. Alles uitleggen zoals het je uitkomt. Ik vind het een onzinnige discussie. Smaak wordt verward met kwaliteit. Je hebt nog een boel te leren, Scali.....

terrasbeest
22 april 2006, 12:35
idd nog een zinloze discutie die reeds elders op dit forum wordt gevoerd, en waar al een paar honderd posts over zijn gedaan.
Het was er mij gewoon om te doen om de zaken in hun context te plaatsen, niet om per se iedereen te overtuigen van de kwaliteiten van JH.
Het gebeurt mij ook steeds minder dan vroeger om naar bepaalde muziek te luisteren, ik heb ze al zoveel gehoord. Ik wil ook wel iets gesofistikeerder horen dan blues of rock. Maar in het algemeen is mijn muzikale belangstelling wel groot, zoalng het over echte muziek gaat. Blijkbaar zijn er mensen die VH kunst vinden, ik noem het' kunstjes'. Iedereen recht op zijn eigen mening, ik denk dat dit hier wel gerspecteerd werd. Ik vind van muziek houden een schitterende zaak, en zoals ik reeds eerder schreef : volgend jaar denken we er anders over....
Ik denk dat als een dichter en een jager door het bos lopen, zij de dingen anders waarnemen. Perceptie dus.
btw ik luister momenteel bijna uitsluitend naar Wes Montgomery en Joe Pass, en- vreemde combinatie : Jeff Beck.En Oscar Peterson, maar dat is dan weer geen gitaar.
Gelukkig hebben nu veel keuze en hoeven we niet veel moeite meer te doen om eens een stukje muziek te horen als honderd jaar geleden :toen hadden de mensen er niet dze tijd, het geld en de techologische middelen voor.

drap
22 april 2006, 12:39
Precies, sinds Van Halen is het eigenlijk standaard voor een rock/metalgitarist om redelijk snel te kunnen spelen, meer van muziek te weten dan alleen een bluesladdertje, en om ook diverse trucjes als tapping en dergelijke toe te kunnen passen in een muzikale context.
Satriani en Vai zijn daar hele duidelijke voorbeelden van, natuurlijk. Malmsteen ook, zij het in iets mindere mate... hij gaat toch meer voor snelheid, en wat minder voor de 'trucjes'. En wat te denken van Kirk Hammett? Van wie zou ie het idee hebben gehad voor die getapte arpeggios in de solo van One, bijvoorbeeld?
In de jaren 80 zat er in bijna ieder pop/rock/metalbandje wel een soort Van Halen-kloon als gitarist. Sinds de grunge is het wat minder, maar nog steeds zie je bij de 'betere' gitaristen een hoop Van Halen-invloeden terug.

Ja maar ik denk dat er iets meer te bieden is als de voorbeelden die jij noemt Scali. Ik weet dat je een afkeer hebt van bijv. John Frusciante en ik kan me van jou uit ook begrijpen waarom overigens, maar een gitarist als hij (het is een voorbeeld he, en 1 waarvan uit ik het makkelijkste kan spreken) weet toch wel ff wat meer als alleen bluesladdertjes. Of neem nou es bands als Pearl Jam of Alice in chains, zeer invloedrijk in de jaren '90, kan je niet ontkennen, die weten toch ook wel ff wat meer als bluesladdertjes. Dit zijn voorbeelden die veel meer door Hendrix dan door Van Halen zijn beinvloed. Overigens, ook deze post van je komt op mij over als "wat ik niet mooi vind, is per definitie slecht en basseert zich alleen maar op de blues", wat ik kul vind. Te veel voorbeelden te noemen dat dat niet zo is. Als trouwens Van Halen zo invloedrijk is geweest, wat we met elkaar eens zijn hoor, dan zijn bands als the Clash of the Ramones dat ook en ik weet haast zeker dat je dat ruk vindt. Beinvloeding gaat of staat toch ook niet met kwaliteit. Dat is jouw eigen voorkeur. Waar niks mis mee is, alleen is dat niet de standaard en kun je van daar uit niet ff de geschiedenis anders uitleggen. Als verreweg de meeste gitaristen Hendrix als de grootste veranderaar zien, dan kan ik niet ontkennen dat de meeste gitaristen dat vinden. En ja, ook Van Halen is enorm van invloed geweest op de huidige rockscene, zeker. Maar Hendrix was nou eenmaal eerder en heeft in veel radicalere vorm de rockmuziek verandert indertijd, simpelweg omdat er zoiets radicaals niet bestond. Er is nog wel een andere gitarist die ik zou kunnen noemen die indirect ontzettend veel heeft verandert en beinvloed. Ene Chuck Berry, de grootste invloed op Hendrix

terrasbeest
22 april 2006, 12:51
Chuck Berry , bijna vergeten.( IK dan nog ).
Ik heb die kerel zien optreden : niet echt een virtuoos-hij kan ook gewoon stomdronken zijn geweest, ik speel zijn eigen nummers gewoon stukken beter, maar hé , ik heb 'het' niet uitgevonden...
Iemand om de invloed van Chuck Berry te contesteren?
Trouwens, nu we het over Chuck Berry hebben, ik vind de teksten van 'Route66' en ' Johnny B. Good' pure jaren 50 poezie, en anderzijds compleet belachelijk : ' My dingeling'.
Maar of die invloed heeft gehad: YOU BET.

taylor
22 april 2006, 12:52
nogmaals het gaat mij er niet om of evh een trukjes gitarist vind of geweldig het zelfde met hendrix,of waar hun het weer vandaan hebben

het punt is dat hendrix en evh de gitaar wereld op zijn kop hebben gezet hun hebben echt iets verandert en (bijna)iedereen heeft daar nog de invloeden van in meer of mindere maten.

maar scali zegt van evh heeft meer invloed gehad dan hendrix vind ik dat zijn goed recht en misschien zelfs wel een kern van waarheid als je in het heden kijkt,in rock gitaar dan.

drap
22 april 2006, 13:01
Chuck Berry , bijna vergeten.( IK dan nog ).
Ik heb die kerel zien optreden : niet echt een virtuoos-hij kan ook gewoon stomdronken zijn geweest, ik speel zijn eigen nummers gewoon stukken beter, maar hé , ik heb 'het' niet uitgevonden...
Iemand om de invloed van Chuck Berry te contesteren?
Trouwens, nu we het over Chuck Berry hebben, ik vind de teksten van 'Route66' en ' Johnny B. Good' pure jaren 50 poezie, en anderzijds compleet belachelijk : ' My dingeling'.
Maar of die invloed heeft gehad: YOU BET.

Een mooi voorbeeld dus dat je geen virtuoos hoeft te zijn om mensen te beinvloeden en dat dus ook geen standaard is die Scali en veel shred-fans vaak hanteren.

oh oohw, ik weet nou al wat ik op m'n dak heb gehaald.... ik ben er vanmiddag niet...

terrasbeest
22 april 2006, 13:05
Een mooi voorbeeld dus dat je geen virtuoos hoeft te zijn om mensen te beinvloeden en dat dus ook geen standaard is die Scali en veel shred-fans vaak hanteren.

oh oohw, ik weet nou al wat ik op m'n dak heb gehaald.... ik ben er vanmiddag niet...

+1 ik voel me al minder eenzaam

Les Paul
22 april 2006, 13:23
maar scali zegt van evh heeft meer invloed gehad dan hendrix vind ik dat zijn goed recht en misschien zelfs wel een kern van waarheid als je in het heden kijkt,in rock gitaar dan.

Misschien zit daar de beperking van de visie van Scali. Er is namelijk veel meer dan alleen rockgitaar en shred! Hendrix heeft veel invloed gehad op de totale ontwikkeling van pop en rock.

terrasbeest
22 april 2006, 13:37
Misschien zit daar de beperking van de visie van Scali. Er is namelijk veel meer dan alleen rockgitaar en shred! Hendrix heeft veel invloed gehad op de totale ontwikkeling van pop en rock.

Scali's beperkingen..
Doet nog zo hard zijn best, maar niet om die beperkingen weg te werken.
Ik denk dat een confrontatie met 75 of 80 jarige blues- of jazzmen hem geen slecht zouden doen. Kwestie van nederigheid te ontwikkelen. Heb hier een DVD tje ' an evening with Tal Farlow ' , intervieuw stijl terwijl ie waarschijnlijk al kanker had, en nog amper een gitaar in zijn handen kan houden. Techniek bijna niks meer ( nou, ja), maar RESPECT voor die kerel hoor, hij laat ze allen poepje ruiken.Was toen 75 ofzo.

Scali
22 april 2006, 16:55
Flauw hoor, om het maar weer op 'mijn beperkingen' te gooien.
Ik stel voor dat je alles op mijn Soundclick eens aandachtig beluistert, en dan je woorden terugneemt.
Ik speel vele stijlen, en wordt door van alles beinvloed, ook buiten de gitaarwereld.
Ik speel juist geen metal of shred, en echt rock is het meeste ook niet.
En ja, er staat ook jazz en blues op. En ook synth-pop.
Ik denk wel dat ik op muzikaal gebied een stuk veelzijdiger en gevarieerder ben dan de meeste gitaristen hier op het forum.

Harry
22 april 2006, 17:27
ik denk dat de schok die Hendrix teweeg heeft gebracht qua vernieuwing stukken groter is van die van Van Halen. En omdat wij er niet bij waren kunnen we dat niet onderbouwen, hoogstens in de gechiedenis terugvinden, en dan blijkt Hendrix toch als winnaar uit de bus te komen.

Scali
22 april 2006, 17:32
ik denk dat de schok die Hendrix teweeg heeft gebracht qua vernieuwing stukken groter is van die van Van Halen.

Waarom heeft tot nu toe nog niemand concreet op kunnen noemen op welke manieren Hendrix het gitaarspel vernieuwd heeft?
Bij Van Halen is het duidelijk, dat heb ik beargumenteerd. En het is ook duidelijk dat die invloeden vandaag de dag nog steeds hoorbaar zijn in veel muziek.
Maar wat heeft Hendrix concreet betekend voor het gitaarspel, en waar horen we dat nu nog terug?
Waar hoor je Hendrix in mijn muziek bijvoorbeeld in terug?
Dat soort argumenten hoor ik liever dan goedkoop op de man te spelen.

terrasbeest
22 april 2006, 18:12
Flauw hoor, om het maar weer op 'mijn beperkingen' te gooien.
Ik stel voor dat je alles op mijn Soundclick eens aandachtig beluistert, en dan je woorden terugneemt.
Ik speel vele stijlen, en wordt door van alles beinvloed, ook buiten de gitaarwereld.
Ik speel juist geen metal of shred, en echt rock is het meeste ook niet.
En ja, er staat ook jazz en blues op. En ook synth-pop.
Ik denk wel dat ik op muzikaal gebied een stuk veelzijdiger en gevarieerder ben dan de meeste gitaristen hier op het forum.

Ik wou niet flauw doen hoor! En ik zei gisteren toch al dat je goed bezig bent en dat had ik ook wel al gehoord in je muziek.

Beperkingen-vind ik- leg je jezelf wel vanzelf op, en dat is ook hoorbaar in je muziek, en niet enkel in die van jou, iedereen moet zijn grenzen vastleggen en dat doe je door een stijl of een genre te kiezen
We bevinden ons momenteel in een stadium waar een evolutie van meer dan 40 jaar is overgegaan. Ik vind het zonde-want blijkbaar ben je er toch intensief mee bezig en betekent het heel wat voor jou- dat je die evolutie gewoon vergeet of niet wil kennen. Die evolutie is als een omgekeerde pyramide, het draagvlak is het topje van die omgekeerde pyramide, en dat topje is ? Jimi Hendrix.
Het is gewoon niet correct om JH te gaan bestempelen als een bluesrock gitarist die gewoon verder heeft gezet wat de 'oude blues' hem al had voorgedaan. En toegegeven JH heeft ook blues gespeeld-dat MOEST toen gewoon-, maar de huidige blues komt van hem, en niet omgekeerd. En ook die blues is in die 40 jaar geevolueerd, net zoals als de rest.
Jammer dat je bij JH enkel maar de blues wil horen, maar ik vind dat hij een paar schitterende nummers heeft geschreven, iets wat van de huidige generatie 'cracks' niet kan worden gezgd, die spelen gitaar, geen muziek.
En dat zijn jouw 'beperkingen', Scali. Ooit begin je wel ' echt' met muziek hoor, ben ik zeker van, dan wordt het meer dan gitaar spelen, en ook veel leuker.

zoals bvb:

http://www.youtube.com/watch?v=CTdBsguiVTs

Zal ook wel niet vanzelf gekomen zijn, op dat gitaartje van 9,99.

drap
22 april 2006, 18:31
Waarom heeft tot nu toe nog niemand concreet op kunnen noemen op welke manieren Hendrix het gitaarspel vernieuwd heeft?
Bij Van Halen is het duidelijk, dat heb ik beargumenteerd. En het is ook duidelijk dat die invloeden vandaag de dag nog steeds hoorbaar zijn in veel muziek.
Maar wat heeft Hendrix concreet betekend voor het gitaarspel, en waar horen we dat nu nog terug?
Waar hoor je Hendrix in mijn muziek bijvoorbeeld in terug?
Dat soort argumenten hoor ik liever dan goedkoop op de man te spelen.

Dat heb ik al gedaan Scali, met voorbeelden zelfs. Voorbeelden die wel ff bekender zijn als Satriani of Vai. Daar komt bij dat ik in Satriani's spel veel meer Hendrix dan Van Halen hoor. Dat vindt ie zelf ook trouwens. Ook heb ik aangegeven dat de eind '70 punkrock enorm van betekenis is geweest voor de rockmuziek. Minstens zo veel als Van Halen. Ik denk dat jij mij niet kan uitleggen wat Van Halen buiten het metal en shred genre nou zo enorm heeft beinvloed heeft. Ik hoor nog dagelijks de invloeden van Hendrix. Men put nog steeds uit gecontroleerde feedback geluiden. Ik hoor ook in het shred genre enorm vaak het gebruik van een wah pedaal om een solo meer te accentueren. Allemaal terug te voeren op Hendrix. Ik heb je btw niet 1 keer op de man gespeeld. Ik ben gewoon de discussie aangegaan, that's all

Scali
22 april 2006, 18:42
Die evolutie is als een omgekeerde pyramide, het draagvlak is het topje van die omgekeerde pyramide, en dat topje is ? Jimi Hendrix.

Wat is dat nou voor onzin?
Hendrix was zeker niet de eerste die een gitaar bespeelde, en dus zeker niet het topje van de omgekeerde pyramide.
Wie de eerste gitarist is, weten we niet. Robert Johnson is zo ongeveer de eerste gitarist die wij kennen, omdat van hem nog opnamen bewaard zijn gebleven. Voor zover we kunnen nagaan, moet hij dus ergens aan het topje van de pyramide zitten, en Hendrix kwam pas vele decennia later aan bod, dus die zit ergens in het midden.


Het is gewoon niet correct om JH te gaan bestempelen als een bluesrock gitarist die gewoon verder heeft gezet wat de 'oude blues' hem al had voorgedaan.

Ik zeg niet dat hij uitsluitend blues heeft gespeeld, maar het is wel duidelijk dat hij nooit helemaal los is gekomen van de blues, iets dat bv een Eddie van Halen wel gelukt is.
Het is ook heel duidelijk dat je de licks van Hendrix terug kunt vinden bij eerdere bluesgitaristen. Daar hoeft niet over gediscussieerd te worden, want dat is gewoon een feit, dat iedereen voor zichzelf kan verifieren.


En dat zijn jouw 'beperkingen', Scali. Ooit begin je wel ' echt' met muziek hoor, ben ik zeker van, dan wordt het meer dan gitaar spelen, en ook veel leuker.

Wat een onzin, ten eerste speel ik al meer dan gitaar, want ik doe ook de drums, synths, piano, arrangementen etc, en mijn gitaarspel heeft ook invloeden van synth-spelers, saxofonisten, violisten etc. En ten tweede is het enorm zwak om het geen 'echte' muziek te noemen. Daar wil ik dan wel eens goede argumenten voor horen. Of moet ik concluderen dat je het gewoon niet kunt hebben dat ik Hendrix niet als het centrum van het gitaar-universum erken, en moet je daarom kinderachtig en onterecht mijn muziek afzeiken? Dan wil ik jouw muziek wel eens horen, het is vast een veilige aanname dat die nog een stuk minder is. Dat is meestal zo met mensen die mijn muziek afzeiken, zo weet ik uit ervaring.

Scali
22 april 2006, 18:54
Dat heb ik al gedaan Scali, met voorbeelden zelfs. Voorbeelden die wel ff bekender zijn als Satriani of Vai.

Ik bedoel dus muzikale elementen, en onderbouwen WAAROM jij vindt dat een gitarist bepaalde invloeden heeft, niet gewoon lukraak wat namen noemen, waar je verder weinig mee kunt.


Ik denk dat jij mij niet kan uitleggen wat Van Halen buiten het metal en shred genre nou zo enorm heeft beinvloed heeft.

Je hoort het overal in terug... In pop, new-wave, fusion, latin, noem maar op.
Bv de gitaarsolo in Dromen Zijn Bedrog, van Marco Borsato, dat heeft toch duidelijk Van Halen-invloeden. De 'losse' timing, het gebruik van diatonische ladders ipv pentatoniek, de gitaartone die 'smooth' is, en redelijk hi-gain, ongeveer als de brown sound, etc.
En dat nummer is toch echt geen metal of shred.


Ik hoor nog dagelijks de invloeden van Hendrix. Men put nog steeds uit gecontroleerde feedback geluiden. Ik hoor ook in het shred genre enorm vaak het gebruik van een wah pedaal om een solo meer te accentueren. Allemaal terug te voeren op Hendrix.

Ik hoor het eigenlijk alleen in 'retro'-muziek. Ja, daar is het nogal logisch. Een Lenny Kravitz bijvoorbeeld... Die leeft sowieso in de jaren 70.
En om een wah nou aan Hendrix toe te schrijven... het is maar een effect. Distortion schrijven we toch ook niet allemaal toe aan Buddy Guy, of wie het dan ook als eerste deed?
Dat zijn zulke algemene effecten, dat je die gewoon los van een artiest moet zien. Ze worden ook op heel verschillende manieren gebruikt. Niet iedereen die een wah en distortion gebruikt, klinkt automatisch meteen als Jimi's Voodoo Chile, of wat dan ook.
Ik heb het over MUZIEK, niet over effecten. Dat Hendrix als een van de eersten de beschikking had over een wah, dat is eigenlijk min of meer toeval.
Maar wat heeft Hendrix nou muzikaal allemaal teweeg gebracht? Dat wil ik weten. En waar horen we dat nu terug, buiten die 'retro'-muziek dan, die natuurlijk als doel heeft om zo te klinken, en daarom nogal flauw is.
Metal/shred klinken totaal niet als de muziek die Van Halen maakte/maakt, maar zijn invloed is er wel heel duidelijk merkbaar.


Ik heb je btw niet 1 keer op de man gespeeld. Ik ben gewoon de discussie aangegaan, that's all

Het ging niet om jou, ik denk dat je ook wel weet om wie het wel gaat.

terrasbeest
22 april 2006, 19:03
Waarom heeft tot nu toe nog niemand concreet op kunnen noemen op welke manieren Hendrix het gitaarspel vernieuwd heeft?
Bij Van Halen is het duidelijk, dat heb ik beargumenteerd. En het is ook duidelijk dat die invloeden vandaag de dag nog steeds hoorbaar zijn in veel muziek.
Maar wat heeft Hendrix concreet betekend voor het gitaarspel, en waar horen we dat nu nog terug?
Waar hoor je Hendrix in mijn muziek bijvoorbeeld in terug?
Dat soort argumenten hoor ik liever dan goedkoop op de man te spelen.

Maar wat heeft Hendrix concreet betekend voor het gitaarspel, en waar horen we dat nu nog terug?

Jimi Hendrix liet de traditionele blues, jazz, rock en soul samensmelten met de Engelse avant-garde rock. Ondanks het feit dat zijn carrière niet meer dan 4 jaar duurde veranderde Hendrix de koers van de populaire muziek en werd een van de succesvolste en invloedrijkste muzikanten van zijn tijd, een instrumentalist die radicaal de expressieve klank van de elektrische gitaar opnieuw definieerde

Zo hoor je even van iemand anders.

En btw Ik zit hier niet om ten koste van alles HJ te verdedigen, maar JIJ zit hier om hem ten koste van alles neer te halen.

Wat betreft mijn eigen talent, vergeleken met het jouwe: ik speel al meer dan 20 jaar geen gitaar meer, dus het weinige talent dat ik nog heb, zal je wel heel makkelijk kunnen evenaren.Maar van muziek heb je nog geen bal gesnapt.

Je stelt me een vraag , ik antwoord.

Wat betreft voorbeelden van mijn eigen kunnen, zal je al begrepen hebben dat 20 of 25 jaar geleden geen PC's bestonden, en zal ik je moeten doorverwijzen naar wat op vynil staat.Als het al kan, ik zou niet weten hoe ik dat hier zou moeten posten.Indien het kan, ik zou er moeten naar op zoek gaan bij vroegere bandleden, want in tegenstelling met jou ben ik zelfs niet zo ijdel geweest om van alles een copij bij te houden, laat staan dat ik het bij elke post op een forum in mijn signature zet.

Scali
22 april 2006, 19:15
Jimi Hendrix liet de traditionele blues, jazz, rock en soul samensmelten met de Engelse avant-garde rock. Ondanks het feit dat zijn carrière niet meer dan 4 jaar duurde veranderde Hendrix de koers van de populaire muziek en werd een van de succesvolste en invloedrijkste muzikanten van zijn tijd, een instrumentalist die radicaal de expressieve klank van de elektrische gitaar opnieuw definieerde

Ja, zoveel was me duidelijk, maar nu omschrijf je wat Hendrix gedaan heeft, en beantwoord je dus niet de vraag die ik stel.


Maar van muziek heb je nog geen bal gesnapt.

Wat snap ik dan niet, volgens jou? Geef eens argumenten? Laat mij het eens inzien?
Het is zo makkelijk om zomaar wat dingen te roepen zonder enige onderbouwing.


Wat betreft voorbeelden van mijn eigen kunnen, zal je al begrepen hebben dat 20 of 25 jaar geleden geen PC's bestonden, en zal ik je moeten doorverwijzen naar wat op vynil staat.Als het al kan, ik zou niet weten hoe ik dat hier zou moeten posten.Indien het kan, ik zou er moeten naar op zoek gaan bij vroegere bandleden, want in tegenstelling met jou ben ik zelfs niet zo ijdel geweest om van alles een copij bij te houden, laat staan dat ik het bij elke post op een forum in mijn signature zet.

Slap excuus hoor.

terrasbeest
22 april 2006, 20:00
Ja, zoveel was me duidelijk, maar nu omschrijf je wat Hendrix gedaan heeft, en beantwoord je dus niet de vraag die ik stel.



Wat snap ik dan niet, volgens jou? Geef eens argumenten? Laat mij het eens inzien?
Het is zo makkelijk om zomaar wat dingen te roepen zonder enige onderbouwing.



Slap excuus hoor.

Wat stel je dan voor? Een Boksmatch?

Scali
22 april 2006, 22:32
Ik stel gerichte vragen, die er eigenlijk op neerkomen om je standpunten met argumenten te onderbouwen. Normale volwassen discussie dus. Beetje jammer dat je dat steeds maar weer weigert te doen, en nutteloze reacties geeft.
Je kunt je standpunten dus niet onderbouwen, dus worden ze automatisch verworpen, en de conclusie is dat ik gelijk heb, discussie gesloten.

drap
22 april 2006, 22:49
@Scali (ik heb geen zin om te quoten :D ) Het is niet zo zeer alleen het speltechnische waarin je het hoort. Nou kan ik je daar toch al geen zinnig antwoord op geven, want ik ben net zo autodidakt als dat Hendrix was. Wat ik vooral bedoel is de benadering van een rocknummer, wat als je de geschiedenis een beetje volgt, absoluut terug te voeren is op Hendrix. Verder heb ik eigenlijk al wat meer voorbeelden gegeven die je ook in het shred genre terug hoort die niet op het conto van Van Halen terug te voeren zijn, maar rechtstreeks op die van Hendrix (hoewel Clapton daar anders over denkt wat betreft het wah pedaal). En sorry, in hedendaagse fusion artiesten hoor ik geen Van Halen in terug, eerder Jeff Beck. In new-wave al helemaal niet, omdat dat voort is gevloeid uit de punkrock. Pop, ja okee, maar net zo goed Hendrix. Latin, tja, ik denk dat dat een stijl opzich is waar nog Van Halen, nog Hendrix invloed op hebben gehad

Scali
22 april 2006, 23:07
@Scali (ik heb geen zin om te quoten :D ) Het is niet zo zeer alleen het speltechnische waarin je het hoort. Nou kan ik je daar toch al geen zinnig antwoord op geven, want ik ben net zo autodidakt als dat Hendrix was. Wat ik vooral bedoel is de benadering van een rocknummer, wat als je de geschiedenis een beetje volgt, absoluut terug te voeren is op Hendrix.

Met dit soort vage uitspraken kan ik niks. Wat is 'de benadering' precies? Maak het eens concreet. Anders blijft het een welles-nietes spelletje.


Verder heb ik eigenlijk al wat meer voorbeelden gegeven die je ook in het shred genre terug hoort die niet op het conto van Van Halen terug te voeren zijn, maar rechtstreeks op die van Hendrix (hoewel Clapton daar anders over denkt wat betreft het wah pedaal).

Maar daarover verschilden we dus van mening, dus daar komen we ook niet verder.


En sorry, in hedendaagse fusion artiesten hoor ik geen Van Halen in terug, eerder Jeff Beck.

Ik heb het woord 'hedendaags' niet gebruikt.


In new-wave al helemaal niet, omdat dat voort is gevloeid uit de punkrock.

New Wave is een nogal breed genre, maar vooral in de 'synthesizer-hoek' van dat genre, werd de gitaar vaak ook voor 'geluidseffecten' gebruikt, waar dus veel trucjes van Van Halen toegepast werden.
Valt Beat It in zekere zin eigenlijk ook niet onder New Wave? Rock of metal is het zeker niet.


Latin, tja, ik denk dat dat een stijl opzich is waar nog Van Halen, nog Hendrix invloed op hebben gehad

Dan moet je eens een live-CD van Laura Pausini opzetten, bijvoorbeeld.
Zij heeft een geweldige gitarist in de band, Gabriele Fersini, en die speelt ook in de stijl van Van Halen en Steve Lukather op haar muziek.
Ook bij Gloria Estefan of Sade heb ik wel eens flinke Van Halen-achtige hi-gain solo's gehoord met veel vuurwerk.

terrasbeest
22 april 2006, 23:33
Ik stel gerichte vragen, die er eigenlijk op neerkomen om je standpunten met argumenten te onderbouwen. Normale volwassen discussie dus. Beetje jammer dat je dat steeds maar weer weigert te doen, en nutteloze reacties geeft.
Je kunt je standpunten dus niet onderbouwen, dus worden ze automatisch verworpen, en de conclusie is dat ik gelijk heb, discussie gesloten.

Indien je pretentie evenredig zou zijn aan je muzikaal talent zou je nog beter zijn dan Edward Lodewijk Van Halen (1955-niet lang meer want ook al een junk).
Hoe lang zit dit kereltje feitelijk al in dat asiel en moet ie er nog lang blijven.
Of is ie korporaal geweest in het Oostenrijkse leger en wou ie kunstschilder worden...

Ondertussen heb ik jouw idool al wat beter bestudeerd, en ik denk echt dat je ziek bent als je denkt dat die kerel concurrentie zou kunnen zijn van de ons spijtig genoeg zo vroeg ontvallen bluesrockende junkie.
Of wil je ons nu echt voor de gek houden en zeggen dat je dit allemaal meent?

Stop je mischien ook een sok in je onderebroek voor je moet optreden.
Wie zijn je bandleden : Beavis and Butthead?

Cool, yeah, yeah.Ahum.

drap
22 april 2006, 23:41
Scali, ik zou werkelijk niet weten hoe ik het concreter moet zeggen. Ik heb het via voorbeelden van wat bands van de laatste jaren geprobeerd, waar je nauwelijks op hebt gereageerd. Ook zeg ik de benadering. Tja, hoe moet je dat anders uitdrukken. Het enige wat ik daaraan kan toevoegen is dat het allemaal wat ongepolijster mag en kan dankzij een artiest al Hendrix. Mede door z'n door jou verfoeilijkte acts. In die zin is hij baanbrekent te noemen. Dat is nou eenmaal niet op het conto van Van Halen te schrijven. Nogmaals, het is ook niet zo dat Van Halen helemaal geen invloed heeft gehad ofzo, verre van, maar Hendrix was gewoon eerder. Komt bij dat Hendrix de rest lichtjaren voor was voor zover ik dat kan beoordelen. Niet zo zeer speltechnisch, hoewel hij een absolute topper was in mijn ogen, maar ook weer qua benadering. En nogmaals, ik durf hardop te beweren dat zonder Hendrix er ook geen Van Halen's, Satriani's, Vai's, Frusciante's, mc Gready's enz. waren. Dan was er waarschijnlijk wel iemand anders geweest die die deur opende voor de rest, maar het was nou eenmaal Hendrix die dat gedaan heeft en daar gaat het toch om. Btw, Beat it new wave? Dat is een grapje toch? Dat gaat onder de welbekende noemer pop

Scali
23 april 2006, 00:40
Scali, ik zou werkelijk niet weten hoe ik het concreter moet zeggen. Ik heb het via voorbeelden van wat bands van de laatste jaren geprobeerd, waar je nauwelijks op hebt gereageerd.

Als je bands als RHCP en Pearl Jam gaat noemen, dan kan ik daar weinig mee. RHCP is nogal apart, en gebruikt allerlei invloeden, waaronder funk, jazz, rap, en vast ook wel een vleugje Hendrix... Maar om nou te zeggen dat Hendrix een groot stempel drukt op RHCP/Frusciante... nee, ik zie het eigenlijk niet.
Pearl Jam... was dat niet van die grunge-herrie? Ik zie ook het verband met Hendrix niet echt.


Het enige wat ik daaraan kan toevoegen is dat het allemaal wat ongepolijster mag en kan dankzij een artiest al Hendrix.

Ja, en met Kurt Cobain heb je er nog zo een. Moeten we daar blij mee zijn? Ik vind van niet. Naar mijn mening heeft Cobain het hele gitaarspel een jaar of 20 teruggeschopt. In de jaren 80 waren pop/rockgitaristen eindelijk een beetje verfijnd aan het raken, en werd de muziek wat diverser... en dan krijg je grunge, en ben je weer terug bij af. We zijn nog steeds niet geheel hersteld van die klap, hoewel je de laatste tijd toch wel weer wat meer doordachte muziek hoort, voornamelijk uit de goth/metalhoek, en daar wordt zowaar af en toe een gitaarsolo gespeeld (dank je wel, Lori Linstruth!).
Maar eigenlijk heb ik sinds Nirvana nog maar weinig naar hedendaagse mainstream/top40 gitaarmuziek geluisterd, omdat er gewoon bitter weinig te luisteren viel. Vooral veel amateuristisch gebeuk met wat powerchords en veel distortion om het gebrek aan talent en kennis te compenseren.


En nogmaals, ik durf hardop te beweren dat zonder Hendrix er ook geen Van Halen's, Satriani's, Vai's, Frusciante's, mc Gready's enz. waren.

Maar met die logica moet je in ieder geval ook concluderen dat, Hendrix even buiten beschouwing gelaten, er zeker geen Satriani's of Vai's geweest waren zonder Van Halen.
Ik vind dus dat Van Halen een veel grotere invloed heeft dan Hendrix. Heel veel gitaristen zijn of waren in zekere zin Van Halen-klonen, en bij Hendrix heb je dat toch veel minder. Ik ken eigenlijk niemand die echt als Hendrix speelt, zonder daarbij ook echt Hendrix z'n muziek te spelen, maar duidelijk z'n eigen muziek, als je begrijpt wat ik bedoel.
Dat terwijl, zoals ik al aangaf, er zelfs gitaristen bij Laura Pausini spelen die a la Van Halen spelen.


Beat it new wave? Dat is een grapje toch? Dat gaat onder de welbekende noemer pop

Maar pop is geen genre, dat is gewoon een verzamelnaam voor alles wat op een bepaald moment populair is, en nog niet specifiek benoemd is. New wave is een vorm van popmuziek die in de jaren 80 populair was. Bands als Duran Duran vallen daar ook onder, met hun avantgardistische synth-pop. En aan het andere uiterste heb je dan weer Culture Club...
Beat It zal daar ook wel ergens tussen passen.

terrasbeest
23 april 2006, 00:52
Valt nu wel op te merken hoe groot de invloed van Hendrix is : we hebben al 9 paginas, of zou dit ook toe te schrijven zijn aan de invloed van Van Halen. Voor één keer ga ik echt twijfelen.

drap
23 april 2006, 02:05
Als je bands als RHCP en Pearl Jam gaat noemen, dan kan ik daar weinig mee. RHCP is nogal apart, en gebruikt allerlei invloeden, waaronder funk, jazz, rap, en vast ook wel een vleugje Hendrix... Maar om nou te zeggen dat Hendrix een groot stempel drukt op RHCP/Frusciante... nee, ik zie het eigenlijk niet.
Pearl Jam... was dat niet van die grunge-herrie? Ik zie ook het verband met Hendrix niet echt.



Ja, en met Kurt Cobain heb je er nog zo een. Moeten we daar blij mee zijn? Ik vind van niet. Naar mijn mening heeft Cobain het hele gitaarspel een jaar of 20 teruggeschopt. In de jaren 80 waren pop/rockgitaristen eindelijk een beetje verfijnd aan het raken, en werd de muziek wat diverser... en dan krijg je grunge, en ben je weer terug bij af. We zijn nog steeds niet geheel hersteld van die klap, hoewel je de laatste tijd toch wel weer wat meer doordachte muziek hoort, voornamelijk uit de goth/metalhoek, en daar wordt zowaar af en toe een gitaarsolo gespeeld (dank je wel, Lori Linstruth!).
Maar eigenlijk heb ik sinds Nirvana nog maar weinig naar hedendaagse mainstream/top40 gitaarmuziek geluisterd, omdat er gewoon bitter weinig te luisteren viel. Vooral veel amateuristisch gebeuk met wat powerchords en veel distortion om het gebrek aan talent en kennis te compenseren.



Maar met die logica moet je in ieder geval ook concluderen dat, Hendrix even buiten beschouwing gelaten, er zeker geen Satriani's of Vai's geweest waren zonder Van Halen.
Ik vind dus dat Van Halen een veel grotere invloed heeft dan Hendrix. Heel veel gitaristen zijn of waren in zekere zin Van Halen-klonen, en bij Hendrix heb je dat toch veel minder. Ik ken eigenlijk niemand die echt als Hendrix speelt, zonder daarbij ook echt Hendrix z'n muziek te spelen, maar duidelijk z'n eigen muziek, als je begrijpt wat ik bedoel.
Dat terwijl, zoals ik al aangaf, er zelfs gitaristen bij Laura Pausini spelen die a la Van Halen spelen.



Maar pop is geen genre, dat is gewoon een verzamelnaam voor alles wat op een bepaald moment populair is, en nog niet specifiek benoemd is. New wave is een vorm van popmuziek die in de jaren 80 populair was. Bands als Duran Duran vallen daar ook onder, met hun avantgardistische synth-pop. En aan het andere uiterste heb je dan weer Culture Club...
Beat It zal daar ook wel ergens tussen passen.

Toch maar es Blood Sugar Sex Magic van de Peppers luisteren Scali. Of beter nog, je hebt neem ik aan Under the bridge wel es gehoord, staat onder andere ook op bssm. Als dat nou geen duidelijk voorbeeld is van een nummer met zware Hendrix invloeden. Ook op By the way is het duidelijk te horen trouwens. Toch 1 van DE gitaaralbums van de laatste jaren, of je er nou van houdt of niet. Ik denk dat je ook es serieus naar het grunge genre moet gaan luisteren, want Nirvana was nou niet bepaald een afspiegeling van dat genre als ik bands als Pearl Jam of Alice in chains hoor. Vooral de sologitaristen in deze bands zijn meer als begenadigde gitaristen en ook bij deze gasten is een duidelijke Hendrix invloed te horen. Nog 1 van de meest bekende leadgitaristen van het moment; Slash. Duidelijke Hendrix invloed. Zakk Wylde geeft openlijk toe dat Hendrix z'n grootste invloed is. Even als Satriani, wat ik al eerder benoemde. Eric Johnson, nog 1 die het openlijk toegeeft. Stevie Ray Vaughan. Man, als ik er zo bij na denk kan ik wel doorgaan met voorbeelden eigenlijk. Gitaristen die in begeleidingsbands spelen als die van Laura Pausini is nou niet bepaald een grote groep om eerlijk te zijn. Met andere woorden, als dat nou de invloed van Van Halen vertegenwoordigt, dan is die niet groot. Ik weet ook wel zeker dat er legio andere artiesten te noemen zijn, omdat ik niet ontken dat Van Halen een grote invloed heeft gehad op vele gitaristen. Ik vind nou eenmaal, en de meeste gitaristen met mij denk ik, dat Hendrix een deur heeft geopent waar zelfs Van Halen van heeft geprofiteerd. Ik vind trouwens bands als Duran Duran of Culture Club nou niet echt new wave om eerlijk te zijn. Verder verschillen wij fundamenteel van mening op al deze vlakken. Wat niet erg is, alleen komen we toch niet nader tot elkaar qua mening denk ik. Jouw mening over wie nou de meest invloedrijke is geweest van de 2, of die van mij, er valt beide wat over te zeggen. Dat is iets waar we beide niet onderuit kunnen

terrasbeest
23 april 2006, 11:10
Deze discutie is uit de hand gelopen en dat gebeurt als iemand ten allen prijze gelijk wil halen.Ik denk dat het verkeerd is om dit zuiver muzikaal te analyseren, bovendien valt het objectief niet te bewijzen, JH en EVH hebben er ook nooit een wedstrijd van gemaakt wie nou de beste was of wie nu de grootste invloed zou hebben.
Als je dit niet uit zijn maatschappelijke context rukt, die van de jaren zestig - de discutie ging toch over de invloed van JH , ja-dan moet dit gezien worden als onderdeel van al wat er in die periode is gebeurd. Het is niet de opzet van dit forum om hier ' de geschiedenis' van welke periode dan ook uit de doeken te doen. Het is wel belangrijk op te merken dat de jaren zestig de periode is geweest welke wordt gekenmerkt door de 'ontvoogding van de massa'-dat werd toen ongeveer zo genoemd- en wat zeker helemaal op gang is gekomen is de ontvoogding van de jeugd, de ontwikkeling van de media en de telecommunicatie, de emancipatie van de vrouw, het opkomen voor rechten en hun vrijheden in het algemeen.
Voor wie dit geilustreerd wil zien, als je er niet zelf bij was, vraag het aan diegenen die er wel bij waren. Verwacht je er maar aan dat er door heel wat getuigen met afgrijzen op die peiode zal worden gereageerd, al ondervinden ze er nu ook het profijt van, en dat verdienen ze ook vermits zij het zijn die er toen moesten voor werken : die mensen zijn nu 75 of 80, stel je voor.
De wisselwerking tussen maatschappelijke veranderingen en 'pop-music'was enorm. De opkomst van de Beatles is als een schok ervaren-ongelooflijk als je het nu terug hoort- hun albums Revolver en Sgt Pepper waren een revolutie.
Dan is er Jimi Hendrix geweest, en het sneeuwbal effect dat hij gehad heeft met zijn muziek heeft geleid naar groepen als Cream, Led Zeppelin,en wat er nog allemaal op gevolgd is mag iemand voor mijn part alfabetisch of muzikaal voor zichzelf klasseren volgens de analyse die hem/haar het best uitkomt.
Het kan me ook niet schelen of men daarbij JH indeeld in een lijstje ' slecht' en Clapton in een rijtje 'goed'. Het zal voor velen nu ook wel ongelooflijk klinken als men Revolver of Sgt Pepper als revolutionair bestempelde.

Ik ben een leeftijdsgenoot van EVH, dus die periode hebben wij dus wel meegemaakt, voor alle duidelijkheid.
Zet mij samen met EVH voor een platencollectie van de periode 1960-1980 en ik ben er zeker van dat wer ongeveer dezelfde muziek zullen uithalen, binnen de 5 minuten vinden we het ' far out' out of net niet en lachen we ons een breuk over de enorme hoeveelheden onozelheden die er toen aan het vynil werden toevertrouwd. Ik kan je garanderen dat we lol zullen hebben, zelfs al weet hij dat ik zijn muziek klote vind , en dat kan ik, dank zij Scali, sinds gisteren nu officieel wel zeggen, want hij heeft me gedwongen om ernaar te luisteren.
Over toonladers en theorie wordt gegarandeerd niet gesproken, en ook niet over Hendrix, maar wel over Jimi, Eric, John, Paul George en Ringo, de eerste auto en de eerste TV thuis en de eerste landing op de maan of de oorlog in Vietnam.

Evenmin over de toenmailge gitaargrootheden waar ik nu naar luister, Joe Pass, Wes Montgomery, want die hebben ondanks hun kwaliteiten op muzikaal en gitaartechnisch vlak GEEN ENKELE rol meer gespeeld in de muziek van de jaren zestig en zeventig, de meesten konden zelfs niet overleven van hun muziek en zijn daaardoor in hun muzikale ontwikkeling belemmerd, wat ik nu uiteraard een zeer spijtige zaak vind.

Wat in de jaren zestig is begonnen werd zeer snel gerecupereerd door de commercie, en nu is muziek zo als alles een gewoon commercieel product ,
EVH was een marketingconcept.
Zijn de muzikanten nu beter dan in de jaren zestig : uiteraard. Clapton en Beck zijn nu ook beter dan toen.
En Hendrix , die is gewoon dood, mischien was dat wel helemaal niks meer geworden , of net wel.
Hij heeft wel het vuur aan de lont gestoken.Niet Frank Sinatra, en niet Doris Day.....

drap
23 april 2006, 11:29
Maar eh... Hendrix is dus dood gegaan door het stikken in z'n eigen kots :D

Scali
23 april 2006, 11:33
Toch maar es Blood Sugar Sex Magic van de Peppers luisteren Scali. Of beter nog, je hebt neem ik aan Under the bridge wel es gehoord, staat onder andere ook op bssm. Als dat nou geen duidelijk voorbeeld is van een nummer met zware Hendrix invloeden.

Tuurlijk ken ik dat nummer, zelf ook gespeeld, maar ik zie de Hendrix-invloeden niet echt. Wat zijn volgens jou die Hendrix-invloeden? Ik hoor er meer funk in, en funk was nog niet echt uitgevonden in de tijd van Hendrix.


Ik denk dat je ook es serieus naar het grunge genre moet gaan luisteren, want Nirvana was nou niet bepaald een afspiegeling van dat genre als ik bands als Pearl Jam of Alice in chains hoor. Vooral de sologitaristen in deze bands zijn meer als begenadigde gitaristen en ook bij deze gasten is een duidelijke Hendrix invloed te horen.

Pearl Jam vind ik gewoon herrie. En ik zie daar ook de Hendrix-invloeden niet echt, of het moet zijn dat de solo's vaak niet zuiver zijn, en nog steeds een pentatonische basis hebben. Maar dan zou ik dat eerder bij de blues in het algemeen zoeken, en niet specifiek bij Hendrix, want zoals ik al eerder zei, hij heeft die pentatonische licks ook van de oude blueslegenden.


Nog 1 van de meest bekende leadgitaristen van het moment; Slash. Duidelijke Hendrix invloed.

Ja, daar zit wel wat in, al is Slash natuurlijk ook een soort retro-gitarist. Maar echt veel Hendrix-invloed vind ik er niet in terug, omdat Slash toch een geheel eigen stijl heeft.


Zakk Wilde geeft openlijk toe dat Hendrix z'n grootste invloed is.

Als er iemand is die absoluut niet als Hendrix klinkt, is het Zakk Wylde wel :P
Je moet luisteren, en niet afgaan op wat gitaristen roepen. Wat zij waarschijnlijk bedoelen is dat Hendrix de reden was om gitaar te gaan spelen of wat dan ook (en vaak is dat ook vanuit respect, en niet zozeer realistisch). Dat is dan een inspiratie. Een invloed is heel wat anders, dat betekent dat ze dingen van Hendrix overnemen in hun eigen spel. En dat doet Zakk Wylde toch eigenlijk totaal niet.


Even als Satriani, wat ik al eerder benoemde.

Zelfde verhaal als bij Zakk Wylde. De meeste muziek van Satriani heeft absoluut niks met Hendrix te maken, op geen enkele manier. Hendrix mocht willen dat ie een nummer als Flying In A Blue Dream kon schrijven en spelen.


Eric Johnson, nog 1 die het openlijk toegeeft.

Wederom iemand die normaal gesproken eigenlijk totaal niet als Hendrix klinkt, maar een eigen stijl heeft. Maar inderdaad, hij kan leuke Hendrix-covers spelen op z'n tijd. Aan de andere kant, welke gitarist kan dat nou niet?


Stevie Ray Vaughan.

Vind ik ook niet. Toch een compleet andere stijl dan Hendrix. Zijn stijl lijkt meer op bv Albert King... Maar ja, hij speelde ook wel eens een Hendrix-covertje.


Gitaristen die in begeleidingsbands spelen als die van Laura Pausini is nou niet bepaald een grote groep om eerlijk te zijn. Met andere woorden, als dat nou de invloed van Van Halen vertegenwoordigt, dan is die niet groot.

Het was maar een voorbeeld. Zie je niet het verschil? Die muziek heeft absoluut niets te maken met de muziek van Van Halen, en toch zijn gitaristen zelfs in dat genre sterk door Van Halen beinvloed. Bij Hendrix, als je al duidelijke invloeden kunt horen (want die zijn VEEL minder duidelijk in jouw voorbeelden dan de Van Halen-invloeden), dan zijn het meestal gitaristen die ongeveer in hetzelfde bluesrock-achtige genre spelen als Hendrix, en in hetzelfde genre is het natuurlijk al veel vanzelfsprekender dat de speelstijl van gitaristen een beetje op elkaar lijkt.


Ik vind nou eenmaal, en de meeste gitaristen met mij denk ik, dat Hendrix een deur heeft geopent waar zelfs Van Halen van heeft geprofiteerd.

Ja, maar ik vind die deur muzikaal gezien nou niet zo heel boeiend, en het is nogal een open deur, die vroeg of laat wel door iemand ingetrapt zou worden. Je had ook nog bv Pete Townshend, Eric Clapton, Jeff Beck en Jimmy Page in die tijd, en die hebben toch ook allemaal een behoorlijke bijdrage geleverd aan de rockmuziek en het gitaarspel in die tijd. Hendrix staat niet compleet op zichzelf.
Dat vind ik bij Van Halen dus een groot verschil. Die deed dingen die op gitaar en/of in rock/metal gewoon nog nooit gedaan werden. Het verschil met z'n tijdgenoten was veel groter.
Die veranderde de muziek en de gitaartechniek aan de basis. Hendrix stak het gewoon in een iets ander jasje.

terrasbeest
23 april 2006, 12:04
Maar eh... Hendrix is dus dood gegaan door het stikken in z'n eigen kots :D

Ik denk dat dit een aangelegenheid is die we moeten onderwerpen aan de expertise van Scali, ik ben er zeker van dat hij de aangewezen persoon is om dit te commentarieren. Mischien heeft ie wel zelfmoord gepleegd toen ie EVH er zag aankomen...();

Mijn opinie is dat er niet echt veel elegante manieren zijn om aan je einde te komen, maar op een na hartstilstand na lijkt me dit nog niet de kwaadste, zeker niet voor een zwarte Amerikaan in 1970.

Scali?

Bram+
23 april 2006, 12:29
Volgens mij is de vraag van Scali heel simpel: wat deden de gitaristen vóór 'het Tijdperk Hendrix' nog niet wat ze erna wél deden? Welke nieuwe elementen en technieken heeft hij toegevoegd aan het gitaarlexicon? Nu moet ik ook zeggen dat er weinig concrete antwoorden op die vraag zijn gegeven in deze thread.

Scali
23 april 2006, 12:55
Volgens mij is de vraag van Scali heel simpel: wat deden de gitaristen vóór 'het Tijdperk Hendrix' nog niet wat ze erna wél deden? Welke nieuwe elementen en technieken heeft hij toegevoegd aan het gitaarlexicon? Nu moet ik ook zeggen dat er weinig concrete antwoorden op die vraag zijn gegeven in deze thread.

Ja, daar komt het eigenlijk op neer. Als hij zo invloedrijk is, moet je die invloeden dus kunnen terugvinden.
Bij Van Halen lijkt het me wel duidelijk.

Bij Hendrix... tsja, dit zou ik zien als iemand met duidelijke Hendrix-invloeden: http://www.youtube.com/watch?v=MgIby0aSfkk&search=prince
(en waarom was Prince Roger Nelson nog niet genoemd?)

Maar dit is dus een uitzondering, zowel in het ouvre van Prince zelf (een nummer als Kiss is toch een compleet andere gitaarstijl... en Purple Rain is weer anders), als in het algemeen... ik ken naast Prince eigenlijk geen gitarist die zo dicht in de buurt komt van Hendrix (dit nummer doet me wel aan Crosstown Traffic denken), zowel qua gitaarspel als qua hele stage-act etc.
En ook hier hoor je toch ook af en toe wel Van Halen-achtige dingetjes terug.

terrasbeest
23 april 2006, 13:02
Prince is zwart, heeft een snorretje en speel op een Strat, duidelijk Hendrix.
De rest is zuiver EVH.

Harry
23 april 2006, 13:22
Waarom heeft tot nu toe nog niemand concreet op kunnen noemen op welke manieren Hendrix het gitaarspel vernieuwd heeft?
Bij Van Halen is het duidelijk, dat heb ik beargumenteerd. En het is ook duidelijk dat die invloeden vandaag de dag nog steeds hoorbaar zijn in veel muziek.
Maar wat heeft Hendrix concreet betekend voor het gitaarspel, en waar horen we dat nu nog terug?
Waar hoor je Hendrix in mijn muziek bijvoorbeeld in terug?
Dat soort argumenten hoor ik liever dan goedkoop op de man te spelen.

als Hendrix er niet was geweest had Van Halen zijn stijl niet kunnen ontwikkelen, en ik denk dat Eddie je datzelfde antwoord zal geven als je het hem vraagt.
Ik ben helemaal geen Hendrix-fan, maar dat krediet geef ik hem graag.

Bram+
23 april 2006, 13:25
als Hendrix er niet was geweest had Van Halen zijn stijl niet kunnen ontwikkelen, en ik denk dat Eddie je datzelfde antwoord zal geven als je het hem vraagt.
Ik ben helemaal geen Hendrix-fan, maar dat krediet geef ik hem graag.
Mijn excuses, maar dit is ook weinig concreet. Meer gelul in de ruimte als je het mij vraagt.

taylor
23 april 2006, 14:46
met invloed bedoel ik ook alles ook dat iemand gaat gitaar spelen niet alleen qua muziek.

evh heeft wat dat betreft niet alleen invloed gehad op rockers er zijn genoeg jazzers en andere stijlen die hem als invloed hebben of waarderen als speler net als hendrix.


dat is gewoon een feit daar kun je niet omheen ..hier hou ik het maar bij want veder kun je er niks over zeggen.

Harry
23 april 2006, 17:52
Mijn excuses, maar dit is ook weinig concreet. Meer gelul in de ruimte als je het mij vraagt.


je excuses worden niet geaccepteerd, waarom is dit gelul in de ruimte? Sla de boeken er maar op na, ik ben er niet bij geweest, net als de rest hier. Feit is dat toen Hendrix doorbrak muziek nooit meer hetzelfde is geweest, en met alle respect voor Van Halen, zijn spel leek meer op wat al bestond.

terrasbeest
23 april 2006, 18:11
http://www.digitaldreamdoor.com/

Het plebs heeft ook gestemd!!

Scali
23 april 2006, 19:16
Feit is dat toen Hendrix doorbrak muziek nooit meer hetzelfde is geweest

Dat is dus niet concreet. Kun je concreet aangeven in welke aspecten die muziek dan veranderd is? Dat moet kunnen, als het een feit is, zoals jij beweert.
Bij Van Halen is het wel duidelijk aan bod geweest... vooral tapping lijkt me duidelijk. Zag je zelden of nooit voor Van Halen, en in de jaren 80 zat er in bijna ieder rock/metalnummer ineens een hi-gain solo met veel legato en tapping, en wilde zelfs Michael Jackson een solo van Van Halen in zijn muziek. En zo breidde zijn invloed zich uit in andere stijlen.


en met alle respect voor Van Halen, zijn spel leek meer op wat al bestond.

Kun je dan wat nummers noemen van voor Van Halen, die lijken op dingen die hij doet in bv Eruption of Ain't Talking 'Bout Love?
Bij Hendrix hebben we het al uitgebreid gehad over de bluesgitaristen en de licks die op die van Hendrix lijken.

terrasbeest
23 april 2006, 19:35
En Harry,
Heb je nou al wat minder praatjes? Opletten met die Scali hoor, die leert daarvoor : gitaar spelen bedoel ik ( schofferen kon ie al ) .

Harry
24 april 2006, 08:44
minder praatjes zal ik door dit soort argumenten niet krijgen, het punt is alleen dat ik geen zin heb in oeverloze discussies. Het is een zwaktebod, maar ik heb wel wat beters te doen.

Hector_Tsolodimos
24 april 2006, 14:53
Ik heb 't al es in een ander topic vermeld maarre..

Er zijn veel theoriën over hoe Jimi Hendrix aan zijn einde is gekomen. Zo zag ik er laatst één op een docu waarin beweerd werd dat hij vermoord is, doordat hij connecties had met de black panthers.

Zijn er hier leden die iets over de laatste dagen weet van Hendrix? Mogelijke theoriën. Het blijft natuurlijk een mysterieuze dood.

Ik denk dat ik weet welke dvd je bedoeld, heb em namelijk ook:
the 24 last hours ofzo iets..
Het zou kunnen, je weet het natuurlijk niet nooit zeker hoe en wat..
maar het bij beroemde mensen gaan er wel vaker geruchten rond
kijk maar naar Kurt Cobain en SRV..

terrasbeest
24 april 2006, 16:18
Ik denk dat ik weet welke dvd je bedoeld, heb em namelijk ook:
the 24 last hours ofzo iets..
Het zou kunnen, je weet het natuurlijk niet nooit zeker hoe en wat..
maar het bij beroemde mensen gaan er wel vaker geruchten rond
kijk maar naar Kurt Cobain en SRV..

Ben een beetje cynisch geworden door dit item , dus alle gekheid op een stokje,sorry...
JH blijft voor mysteries zorgen: na de mythe van zijn invloed op de gitaarmuziek nu ook de mythe over zijn dood...

Ahum...

Misschien is zijn mythe wel hetgeen het meest bijdraagt dat hij niet vergeten wordt.
Black Panthers, goed mogelijk. Woodstock ook, in elk geval was dat al genoeg om als communist te worden bestempeld, en zwart bovendien. Met het patriotisme van de Amerikanen moet je echt wel rekening houden, nog steeds. En met het druggebruik bij zwarte Amerikanen : dan gelooft iedereen het zonder problemen.

R.I.P. : het moge hem ooit gegund worden.

Hector_Tsolodimos
24 april 2006, 16:20
RIP, we zullen je nooit vergeten, Jimi!

terrasbeest
24 april 2006, 16:23
RIP, we zullen je nooit vergeten, Jimi!

Vriendelijk bedankt ,mijnheer, het was me -EINDELIJK- een genoegen.

Bram+
24 april 2006, 17:43
je excuses worden niet geaccepteerd, waarom is dit gelul in de ruimte? Sla de boeken er maar op na, ik ben er niet bij geweest, net als de rest hier. Feit is dat toen Hendrix doorbrak muziek nooit meer hetzelfde is geweest, en met alle respect voor Van Halen, zijn spel leek meer op wat al bestond.
OK, dan niet, maar misschien moet je dan toch eens het woord 'concreet' opzoeken en kijken of je dat kan toepassen op je berichtje.

terrasbeest
24 april 2006, 17:50
OK, dan niet, maar misschien moet je dan toch eens het woord 'concreet' opzoeken en kijken of je dat kan toepassen op je berichtje.

Als je er het woordenboek er wil bij halen kan ik wel wat woorden verzinnen die JIJ mag opzoeken, kiddo .

Bram+
24 april 2006, 17:57
Als je er het woordenboek er wil bij halen kan ik wel wat woorden verzinnen die JIJ mag opzoeken, kiddo .
OK ouwe lul. Ik probeer de discussie gewoon zo schoon mogelijk te houden. Als iemand iets voor de derde keer vraagt zonder antwoord te krijgen, behalve pastoraal gelul, dan wil ik daar wel eens wat van zeggen ja.

terrasbeest
24 april 2006, 17:58
Als je er het woordenboek er wil bij halen kan ik wel wat woorden verzinnen die JIJ mag opzoeken, kiddo .

Sorry Harry, wou je je pleziertje echt wel zelf gunnen hoor, maar je weet hoe het gaat, je ziet dat op je schermpje staan, en dan kan je er niet afblijven...
Het zijn nu eenmaal van die lievertjes.....

Bram+
24 april 2006, 18:05
Lullen over de discussie, misschien wel net zo interessant als de discussie zelf natuurlijk.

terrasbeest
24 april 2006, 18:08
OK ouwe lul. Ik probeer de discussie gewoon zo schoon mogelijk te houden. Als iemand iets voor de derde keer vraagt zonder antwoord te krijgen, behalve pastoraal gelul, dan wil ik daar wel eens wat van zeggen ja.

Ik ben echt onder de indruk. Maar op retorische vragen wordt niet geantwoord.En onbeleefd ben ik ook nog niet geweest, maar als je een portie wil zal ik daaraan graag voldoen, heb je tenminste iets om te leren. Alhoewel, waarschijnlijk ben je te dom en volg ik het voorbeeld van Harry en verdoe ik er mijn tijd niet aan.
BTW Jimi Hendrix is de meest invloedrijke gitarist aller tijden, en zoek maar op in je woordenboekje wat je wil.

Bram+
24 april 2006, 18:15
Ik ben echt onder de indruk. Maar op retorische vragen wordt niet geantwoord.En onbeleefd ben ik ook nog niet geweest, maar als je een portie wil zal ik daaraan graag voldoen, heb je tenminste iets om te leren. Alhoewel, waarschijnlijk ben je te dom en volg ik het voorbeeld van Harry en verdoe ik er mijn tijd niet aan.
BTW Jimi Hendrix is de meest invloedrijke gitarist aller tijden, en zoek maar op in je woordenboekje wat je wil.
Prima, ik kan me ook niet herinneren dat ik onbeleefd tegen je ben geweest. Als jij 'Kiddo' zegt, reageer ik met ouwe lul, maar ik hoop dat je daar boven kan staan, beetje actie-reactie. Ja, ik ben waarschijnlijk 3x zo jong als jij, ja, jij hebt 5x zoveel meegemaakt, maar ik hoop dat we via de internetmuur gewoon als gelijken kunnen discussiëren, praten, ouwehoeren.
Vervolgens kom je met deze beledigende post, en dan heb ik het nog niet over je belerende toontje. Dan vraag ik me af of je dat tegen me zou aanslaan als ik naast je op de barkruk zat.

terrasbeest
24 april 2006, 18:41
Prima, ik kan me ook niet herinneren dat ik onbeleefd tegen je ben geweest. Als jij 'Kiddo' zegt, reageer ik met ouwe lul, maar ik hoop dat je daar boven kan staan, beetje actie-reactie. Ja, ik ben waarschijnlijk 3x zo jong als jij, ja, jij hebt 5x zoveel meegemaakt, maar ik hoop dat we via de internetmuur gewoon als gelijken kunnen discussiëren, praten, ouwehoeren.
Vervolgens kom je met deze beledigende post, en dan heb ik het nog niet over je belerende toontje. Dan vraag ik me af of je dat tegen me zou aanslaan als ik naast je op de barkruk zat.

Als JIJ en je vriend Scali-sorry het heeft meer met Scali dan met jou te maken-ik zei dus JIJ het belerend toontje wil laten vallen wil ik over alles discutieren.
Ik heb echter GEEN ZIN om wie dan ook zijn muziek te gaan disecteren, want daar gaat het in de muziek IMO niet om. Al wat IK over het onderwerp te zeggen heb staat in de Topic, als je daaraan wat wil toevoegen zonder andere posters te quoten enkel of alleen om jezelf interessant te maken, mij best
Sorry, ik bemoei me ook niet in topics over gitaristen die IK waardeloos vind en ik zit ook niet te vragen dat men ' helden' wetenschappelijk verantwoord gaat verdedigen.Daar gaat een ander topic al 4 jaar over.
Voor ons ouwe lullen heeft muziek met GUTS te maken.
Om te neuken hoef je de Kamasutra ook niet naast je bed te leggen.
Klaar.

Bram+
24 april 2006, 18:53
Ik heb (gelukkig) de handicap dat ik EvH en Jimi Hendrix allebei kan waarderen, maar daarentegen vind ik het niet mis om eens een keer afstand te nemen van iets dat je leuk/goed vind en er kritisch naar te kijken. Dat heeft inderdaad weinig met gevoel en liefhebberij te maken. Dat geeft uiteraard ook de 'leukere' en nuttige discussies, en daar ging het mij een beetje om. Het is makkelijker dingen te bekijken van een afstandje.

terrasbeest
24 april 2006, 19:03
Ik heb (gelukkig) de handicap dat ik EvH en Jimi Hendrix allebei kan waarderen, maar daarentegen vind ik het niet mis om eens een keer afstand te nemen van iets dat je leuk/goed vind en er kritisch naar te kijken. Dat heeft inderdaad weinig met gevoel en liefhebberij te maken. Dat geeft uiteraard ook de 'leukere' en nuttige discussies, en daar ging het mij een beetje om. Het is makkelijker dingen te bekijken van een afstandje.

Jij je lol, kiddo. Ik dacht dat je me ouwe lul had genoemd omdat je spijt had van je geslachtsoperatie, penis-envy, weet je wel....zoals de meisjes.
Kun je mischien een topic over opstarten, mij zul je daar zeker niet ontmoeten ( nee niet over penis-envy, lulletje....dat ding van jullie)

Bram+
24 april 2006, 19:11
Jij je lol, kiddo. Ik dacht dat je me ouwe lul had genoemd omdat je spijt had van je geslachtsoperatie, penis-envy, weet je wel....zoals de meisjes.
Kun je mischien een topic over opstarten, mij zul je daar zeker niet ontmoeten ( nee niet over penis-envy, lulletje....dat ding van jullie)
Lachen man. Haha nee ik heb geen piemel meer, daarom zei ik het inderdaad :stop:

Wat is de laatste keer dat je een goede beurt hebt gehad terrasbeest? Ook gisteravond?

Trocar
24 april 2006, 19:26
Jij je lol, kiddo. Ik dacht dat je me ouwe lul had genoemd omdat je spijt had van je geslachtsoperatie, penis-envy, weet je wel....zoals de meisjes.
Kun je mischien een topic over opstarten, mij zul je daar zeker niet ontmoeten ( nee niet over penis-envy, lulletje....dat ding van jullie)

Jij bent toch echt één van de kinderachtigen hier op het forum, ben ik bang.

terrasbeest
24 april 2006, 19:36
Jij bent toch echt één van de kinderachtigsten hier op het forum, ben ik bang.

mag ik ook hopen, dacht je dat het verstand met de jaren kwam?
Toch bedankt.

Trocar
24 april 2006, 19:41
mag ik ook hopen, dacht je dat het verstand met de jaren kwam?

Vreemd, want zoals jij soms reageert op de 'jonge lui' hier, zou je zeggen dat je daar zelf wel van overtuigd bent. Dat de ouderen de waarheid in pacht hebben en dat de jonge lui 'het nog wel leren (in te zien)', bedoel ik.

terrasbeest
24 april 2006, 20:08
Vreemd, want zoals jij soms reageert op de 'jonge lui' hier, zou je zeggen dat je daar zelf wel van overtuigd bent. Dat de ouderen de waarheid in pacht hebben en dat de jonge lui 'het nog wel leren (in te zien)', bedoel ik.

Ik heb nooit naar iemand z'n leeftijd geinformeerd, Bram+ is er spontaan mee naar voren gekomen en ik heb mij dan netjes geconformeerd naar wat van iemand van mijn 'ouderdom' mag verwachten. En neen ik heb de waarheid niet in pacht, toch vreemd dat de rollen nu worden omgedraaid. Wie is er begonnen met 'vragen' stellen? En waarom, ik had toch niet de indruk dat die 'vragen' werden gesteld om van mijn onmetelijke ervaring te kunnen leren, maar om bepaalde antwoorden op te dringen.
Puttende uit mijn onmetelijke levenservaring weet ik dat de discutie dan al afgelopen is. Zoek gerust de post op waar ik vraag of Scali korporaal in het Oostenrijkser leger is geweest, voor de nietswetende jonkies onder jullie, dat is Hitler ook geweest ( heb ik zelf maar van horen zeggen, zou oud ben ik nue ook niet).

peter_heijnen
24 april 2006, 20:12
Maar eh... Hendrix is dus dood gegaan door het stikken in z'n eigen kots

Hendrix is dood gegaan omdat de ambulance jongens geen incisie in zijn luchtpijp hebben gemaakt nadat ze hem hadden opgepikt, en hem daarna verkeerd hebben vervoerd. Aangekomen in het ziekenhuis wilde de dienstdoende dokter Hendrix niet meteen helpen omdat deze vond dat ie een -blank- oud vrouwtje eerder moest helpen. Het was een wonder dat Hendrix op dit moment nog leefde, maar kort hierna was het over.

Hendrix was een van de grote vernieuwers in zijn tijd. Hij maakte fantastische muziek door zijn grote muzikaliteit en experimenteerdrift, tevens aangestuurd door zijn druggebruik. Veel van de mooiste popmuziek uit de zestiger en zeventiger jaren is met drugs gemaakt trouwens. Hendrix is nog steeds een grote inspiratie voor velen.

Tegenwoordig is het allemaal heel knap wat Satriani en co allemaal doen, maar het blijft allemaal een beetje gepiel met laddertjes en arpeggios, veel muziek zit er niet in.
De beste rock is al lang geleden gemaakt...... met en zonder drugs.

Miles Davis, ja de grote dus, had grote plannen met Hendrix en dat was echt niet vanwege Hendrix' inwisselbare blueslickjes met "een ander geluid".
Maar van die samenwerking is dus nooit iets terecht gekomen.

terrasbeest
24 april 2006, 20:18
Bedankt Peter,
Voel me al veel minder eenzaam. Hopelijk ben je ook een ouwe knar.

terrasbeest
24 april 2006, 20:24
Lachen man. Haha nee ik heb geen piemel meer, daarom zei ik het inderdaad :stop:

Wat is de laatste keer dat je een goede beurt hebt gehad terrasbeest? Ook gisteravond?

OOK gisterenavond. Bedoel je dat jij met dat gelul van jou ook al meiden kunt binnendoen.

MusicManMaestro
24 april 2006, 20:32
Tegenwoordig is het allemaal heel knap wat Satriani en co allemaal doen, maar het blijft allemaal een beetje gepiel met laddertjes en arpeggios, veel muziek zit er niet in.
De beste rock is al lang geleden gemaakt...... met en zonder drugs.



Waarom altijd " Satriani en co " afzeiken in dit soort replies?
En er zo denigrerend over praten dat er geen muziek in zit :stop:
Als je er nooit serieus naar geluisterd hebt moet je er ook niet over oordelen.
Ik erger mij behoorlijk aan deze afzeikmetaliteit :mad:

terrasbeest
24 april 2006, 20:47
Waarom altijd " Satriani en co " afzeiken in dit soort replies?
En er zo denigrerend over praten dat er geen muziek in zit :stop:
Als je er nooit serieus naar geluisterd hebt moet je er ook niet over oordelen.
Ik erger mij behoorlijk aan deze afzeikmetaliteit :mad:

METALiteit, dit komt nooit goed....
Dit gaat Peter alleen moeten klaren.

peter_heijnen
24 april 2006, 21:07
Waarom altijd " Satriani en co " afzeiken in dit soort replies?
En er zo denigrerend over praten dat er geen muziek in zit :stop:
Als je er nooit serieus naar geluisterd hebt moet je er ook niet over oordelen.
Ik erger mij behoorlijk aan deze afzeikmetaliteit :mad:


Volgens mij heb ik toch gezegd dat het heel knap is wat ze doen. Alleen zeg ik er ook bij dat het een hoop gepiel is.

Ik heb 2 cd's van Satriani omdat ik vond dat ik ze moest kopen, maar kan er eigenlijk nauwelijks naar luisteren. Ik heb alles van Vai t/m Passion&Warfare maar ook daar kan ik tegenwoordig niet meer zo goed naar luisteren.
Toen die muziek werd gemaakt, leek deze nieuw en fris door de nieuwe speeltechnieken zoals tapping, whammy enz, maar nu blijkt inmiddels dat de muziek niet vernieuwend was. Wel tonaal en ritmisch ietsjes uitgebreid, maar verder niets nieuws onder de zon. Niet origineel dus, maar vooral zonder veel zeggingskracht. Die muziek klinkt in mijn oren erg gedateerd.
Hendrix klinkt nog lang niet gedateerd net zomin als van Halen trouwens.
Hoe dat zo komt? Zij waren origineel.

Ik heb Satriani ook life in de "Heineken" gezien en vond "het" wel aardig maar ook niet meer dan dat. Het deed me niets. Het is allemaal berekenend en steriel. Een van de laatste "rock" dingen die me life wel iets deden waren KingsX en Mesjugga.

Jorikjet
24 april 2006, 21:10
het is juist cool als een band los gaat op het podium, dus met gitaren zwiepen etc, hendrix deed dit bijvoorbeeld ook, en die gelikte gitaristen als vai doen alles te perfect om dit te kunnen doen.

- dit zegt niks over de muziek etc -

Bram+
24 april 2006, 21:27
OOK gisterenavond. Bedoel je dat jij met dat gelul van jou ook al meiden kunt binnendoen.
Je zou eens moeten weten, echt.

terrasbeest
24 april 2006, 21:33
Je zou eens moeten weten, echt.

Had al gemerkt aan je JH posts dat jij helemaal geen gitaar speelt.
Je bent hier gewoon dat lullen van jou aan het oefenen, niet ??
Deze ouwe maak je echt niks meer wijs....

Bram+
24 april 2006, 21:38
Had al gemerkt aan je JH posts dat jij helemaal geen gitaar speelt.
Je bent hier gewoon dat lullen van jou aan het oefenen, niet ??
Deze ouwe maak je echt niks meer wijs....
Eerst heb ik geen piemel, en nu speel ik ook al geen gitaar! Echt hoe kom je erop, al die leuke stoute boevengeintjes.

terrasbeest
24 april 2006, 21:40
Eerst heb ik geen piemel, en nu speel ik ook al geen gitaar! Echt hoe kom je erop, al die leuke stoute boevengeintjes.

Heb ik van Scali geleerd.
Of dacht je echt dat die meent wat ie zegt?

Bram+
24 april 2006, 21:45
Heb ik van Scali geleerd.
Of dacht je echt dat die meent wat ie zegt?
Zo lang zit ik niet op dit forum, maar toch kan ik nu wel zeggen dat ik scali langer ken dan vandaag. Echt kennen doe je iemand natuurlijk nooit, zeker niet als je uitgaat van een berichtje of zes.

terrasbeest
24 april 2006, 21:58
Zo lang zit ik niet op dit forum, maar toch kan ik nu wel zeggen dat ik scali langer ken dan vandaag. Echt kennen doe je iemand natuurlijk nooit, zeker niet als je uitgaat van een berichtje of zes.

En meent ie het of houd ie ons voor de gek ?
Ik werd op momenten heen en weer geslingerd tussen beide mogelijkheden.
Ik doe namelijk ook graag gek, en slaag erin twee keien te doen vechten, maar bij hem weet ik het niet.
Ga hem es 'doorlichten', zijn posts lezen.

Bram+
24 april 2006, 22:05
Succes! ...............

MusicManMaestro
24 april 2006, 22:47
@ Peter Heijnen

Ik vind het prima dat je niet van het soort gitaristen houd zoals Satriani en Vai , smaken verschillen nu éénmaal.

Maar ik vind dat een gitarist orgineel is wanneer hij in staat is zijn eigen muziek te maken , zelf riffs kan verzinnen en melodielijnen. En daar zijn Satriani en Vai erg goed in , en dat ze een goede techniek in huis hebben maakt het dat ze weinig beperkingen hebben in het uitvoeren van die nummers en dus staat hun techniek in de dienst van de muziek.

Maar elke keer dat gezeur dat gitaristen zoals Satriani alleen maar technisch goed kunnen spelen en verder geen "muziek" maken en alleen maar een beetje lopen te patsen met hun fabelachtige techniek.

Daar doe je deze gitaristen behoorlijk te kort mee aangezien zij vele melodieuse nummers hebben geschreven. En dus krijgen ze door dit soort replies een slechte naam en dat is volkomen onterecht en daar stoor ik mij dus behoorlijk aan.

Trocar
24 april 2006, 23:06
Ik heb nooit naar iemand z'n leeftijd geinformeerd, Bram+ is er spontaan mee naar voren gekomen en ik heb mij dan netjes geconformeerd naar wat van iemand van mijn 'ouderdom' mag verwachten. En neen ik heb de waarheid niet in pacht, toch vreemd dat de rollen nu worden omgedraaid. Wie is er begonnen met 'vragen' stellen? En waarom, ik had toch niet de indruk dat die 'vragen' werden gesteld om van mijn onmetelijke ervaring te kunnen leren, maar om bepaalde antwoorden op te dringen.
Puttende uit mijn onmetelijke levenservaring weet ik dat de discutie dan al afgelopen is. Zoek gerust de post op waar ik vraag of Scali korporaal in het Oostenrijkser leger is geweest, voor de nietswetende jonkies onder jullie, dat is Hitler ook geweest ( heb ik zelf maar van horen zeggen, zou oud ben ik nue ook niet).

Ah, ik had wel het idee dat je je leeftijd soms als argument gebruikte om een beetje uit de hoogte te doen. Of in ieder geval, neerbuigend naar de 'jonkies' hier. "Jullie leren het nog wel". Maar dat zal wel niet dan.
Hitler was trouwens korporaal bij het Duitse leger, niet het Oostenrijkse.
En anderen op spelfouten pakken is flauw, lees eerst je eigen posts eens door.

EDIT: Verder niets persoonlijks, het was echt gewoon het gevoel dat ik bij sommige posts had; niets meer dan dat.

Trocar
24 april 2006, 23:08
Volgens mij heb ik toch gezegd dat het heel knap is wat ze doen. Alleen zeg ik er ook bij dat het een hoop gepiel is.

Ik heb 2 cd's van Satriani omdat ik vond dat ik ze moest kopen, maar kan er eigenlijk nauwelijks naar luisteren. Ik heb alles van Vai t/m Passion&Warfare maar ook daar kan ik tegenwoordig niet meer zo goed naar luisteren.
Toen die muziek werd gemaakt, leek deze nieuw en fris door de nieuwe speeltechnieken zoals tapping, whammy enz, maar nu blijkt inmiddels dat de muziek niet vernieuwend was. Wel tonaal en ritmisch ietsjes uitgebreid, maar verder niets nieuws onder de zon. Niet origineel dus, maar vooral zonder veel zeggingskracht. Die muziek klinkt in mijn oren erg gedateerd.
Hendrix klinkt nog lang niet gedateerd net zomin als van Halen trouwens.
Hoe dat zo komt? Zij waren origineel.

Ik heb Satriani ook life in de "Heineken" gezien en vond "het" wel aardig maar ook niet meer dan dat. Het deed me niets. Het is allemaal berekenend en steriel. Een van de laatste "rock" dingen die me life wel iets deden waren KingsX en Mesjugga.

Het blijkt maar weer dat dit simpelweg een mening is, gezien de grote aantal posts die over en weer gaan in dit soort topics. ;)
[Ik heb namelijk de omgekeerde mening, ware het niet dat ik Hendrix best kan waarderen hoor. Maar verder, omgekeerd]

terrasbeest
24 april 2006, 23:32
http://video.google.com/videoplay?docid=8789058193112427621&q=steve+vai&pl=true

Dit is het enige van Steve Vai dat ik ooit heb kunnen apprecieren.Dit is voor mij muziek.
Van de anderen kan ik niks posten omdat dit bestanden zijn op mijn harde schijf, maar ook omdat ik er niks tussen vind dat ik wat ik als voorbeeld kan gebruiken.

Dit vind ik dan weer een schitterend staaltje Jeff Beck, ook al is het maar een bluesje.

http://video.google.com/videoplay?docid=4052603014327207210&q=jeff+beck&pl=true

of :
http://grouper.com/GlobalMedia/MediaDetails.aspx?id=692218

Dit is enkel ter illustratie van wat mogelijk is enkel instrumentaal en zonder te moeten vervallen in eindeloze snelle solo's =shredden. Vai vind ik minder dan Beck, ik vind het enkel spijtig dat niet meer het soort nummers brengt als dat wat ik hierboven gepost heb. Waarschijnlijk zijn er mensen die andere Vai nummers beter of even goed vinden , nou ik niet dus.
Shawn Lane kan ook gecatalogeerd worden als shredder voor een gedeelte van zijn repertoire, maar die heeft wel een paar nummers die ik goed vind, ik ga ze wel niet gaan posten. Ik heb een poging van hem gezien om JH te spelen, vond ik niet geslaagd.

Ik geef dit even mee om aan te tonen dat het afwijzen van shredden, in dit geval met Vai en Lane als voorbeeld, niet gebaseerd is op hun capaciteiten als gitarist, wel op hun repertoirekeuze.

Ik denk dat ik lang genoeg op met Topic bezig geweest ben, ik post dit dus niet als poging er nog een discutie bij te creeren.
Ik hoop dat ik hiermee getoond heb wat IK goede muziek vind en melodieus is.

terrasbeest
24 april 2006, 23:41
Ah, ik had wel het idee dat je je leeftijd soms als argument gebruikte om een beetje uit de hoogte te doen. Of in ieder geval, neerbuigend naar de 'jonkies' hier. "Jullie leren het nog wel". Maar dat zal wel niet dan.
Hitler was trouwens korporaal bij het Duitse leger, niet het Oostenrijkse.
En anderen op spelfouten pakken is flauw, lees eerst je eigen posts eens door.

EDIT: Verder niets persoonlijks, het was echt gewoon het gevoel dat ik bij sommige posts had; niets meer dan dat.

Hitler was idd van Oostenrijkse afkomst maar Korporaal in het Duitse leger.
Ik pak niemand op spelfouten , wel op TIKfouten, maar zuiver functioneel dan wel. Verder, ik denk niet dat je uit de hoogte doet als je iemand een koekje van eigen deeg geeft

Trocar
24 april 2006, 23:55
[...hele post...]
Ik hoop dat ik hiermee getoond heb wat IK goede muziek vind en melodieus is.

Ik denk dat niemand hier iets tegen in kan brengen, ik zal dat niet doen iig.

Voor mij persoonlijk is er een groot verschil wanneer iemand zegt 'dit is wat ik goede muziek vind / dit kan mij niet bekoren' óf wanneer iemand zegt 'dat ís geen muziek'. Uit dat laatste komen ook de meest groteske discussies voort (en dan heb ik het nog niet eens over het 'emotie-argument') zo lijkt het. Dat eerste is puur smaak, dat tweede (voor mijn gevoel) een beetje beledigend. Leuk dat je dat Jeff Beck filmpje post, trouwens, kende ik nog niet.

Over die tik-fout: ik heb hem nu door, sorry, beetje traag van me.

"En nu is het klaar!"

peter_heijnen
25 april 2006, 00:45
Maar elke keer dat gezeur dat gitaristen zoals Satriani alleen maar technisch goed kunnen spelen en verder geen "muziek" maken en alleen maar een beetje lopen te patsen met hun fabelachtige techniek.

Daar doe je deze gitaristen behoorlijk te kort mee aangezien zij vele melodieuse nummers hebben geschreven. En dus krijgen ze door dit soort replies een slechte naam en dat is volkomen onterecht en daar stoor ik mij dus behoorlijk aan.

Ik heb Vai life gezien met David Lee Roth, met Whitesnake en met Passion en Warfare. En op het conservatorium, 15 jaar geleden heb ik hem staan verdedigen tegen mijn jazz-medestudenten. Maar tegenwoordig vind ik Vai echt saai.
Het is zeer zeker niet slecht, nee het is zelfs erg knap. Maar het is wel veel gepiel, en te veel zonder al te veel diepgang.

Laatst zag ik Vai met het Metropole Orkest op tv. Vrienden van mij zitten in het orkest en een van hen bood me vrijkaarten aan voor dat concert in Groningen. Ik heb die kaarten niet aangenomen. Ook heb ik beide delen van het tv programma niet helemaal uitgezeten. Vai heeft niet de naam van een Hendrix en misschien heeft dat zo zijn redenen....

Btw: BZN heeft ook veel melodieuze nummers geschreven, maar om nou te zeggen dat ik dat daarom goed vind.

terrasbeest
25 april 2006, 07:40
Ik denk dat niemand hier iets tegen in kan brengen, ik zal dat niet doen iig.

Voor mij persoonlijk is er een groot verschil wanneer iemand zegt 'dit is wat ik goede muziek vind / dit kan mij niet bekoren' óf wanneer iemand zegt 'dat ís geen muziek'. Uit dat laatste komen ook de meest groteske discussies voort (en dan heb ik het nog niet eens over het 'emotie-argument') zo lijkt het. Dat eerste is puur smaak, dat tweede (voor mijn gevoel) een beetje beledigend. Leuk dat je dat Jeff Beck filmpje post, trouwens, kende ik nog niet.

Over die tik-fout: ik heb hem nu door, sorry, beetje traag van me.

"En nu is het klaar!"

Vat Trocar dit simpel in een paar zinnetjes samen. Heb ik NIKS aan toe te voegen en als nu iemand het in z'n hoofd haalt om te gaan anlyseren waarom je door een bepaalde muziek 'geraakt wordt' denk ik dat die op zoek moet naar een forum over psychologie, al heb ik mijn twijfels of ze in die wetenschap al zover zijn dat er wat zinnings over kunnen zeggen.
Meteen is het mij nu mogelijk om te zeggen dat voor mij noch zuivere virtuositeit noch de achterliggende muzikale theorie een reden is om iets goed te vinden.Ik denk dat dit ook zowat de boodschap samenvat welke de anti-shredders willen doorgeven.

Uiteraard niet met de bedoeling om de emoties in die zin weer te doen oplaaien.......

MusicManMaestro
25 april 2006, 19:46
@ Peter_ Heijnen


Tja, ik blijf het vreemd vinden dat je de van muziek Satriani bestempeld als een " beetje gepiel en het spelen van laddertjes enz" , dan heb je naar mijn bescheiden mening nooit echt naar hem geluisterd

Maar goed ik hou er over op want ik wil je ook niet steeds lastig vallen met mijn gezeur over hoe goed ik de muziek van Satriani vind ;)
( Ik ga hem trouwens voor het eerst live zien op 5 junli :cheerup: )

peter_heijnen
25 april 2006, 20:56
Hey M&M&M,

het is echt niet vervelend bedoeld hoor.

Ik heb de opkomst van Vai en satriani meegemaakt en was na het horen van Disturbing The Peace van Alcatraz meteen helemaal weg van Vai. Satriani heeft mij nooit echt kunnen bekoren. Gewoon een kwestie van smaak.

Ook ik heb vroeger erg veel gestudeerd op techniek en erg lang gedacht dat dat het allerbelangrijkste was. Ik had oa op mijn eindexamen voor het conservatorium graag de Attitude Song van Vai gespeeld maar kon geen enkele bassist en drummer bereid vinden dat in te studeren.

Daarna rond mijn 30e heb ik Hendrix pas ontdekt, want daarvoor hoorde ik er de muziek ook niet echt in. Inmiddels weet ik beter.
Ik vind nu dus juist Hendrix bijzonder muzikaal en Vai en Satriani veel minder, helaas. Zij spelen veel noten die in mijn oren allemaal heel netjes gerangschikt en erg knap gespeeld zijn, maar mij helaas niet -meer- weten te raken en er voor mij ook niet toe doen. Dat is dus wat ik bedoel als ik -inderdaad ongenuanceerd- "gepiel" en "laddertjes" roep. Maar voor mij zit daar nu eenmaal een grote kern van waarheid in.

Heel veel plezier op 5 jun/li.

terrasbeest
25 april 2006, 22:08
@ peter heynen.

Melodieus was een slecht gekozen woord, ook Heintje is melodieus ( vrij zeker van dat ik daarmee niemand hier beledig).
' Muzikaal' is beter woord, zoals jij het hebt uitgedrukt.

peter_heijnen
26 april 2006, 00:42
Ik vraag me opeens af hoeveel mensen hier Heintje uberhaupt kennen. Is toch ook alweer een tijdje geleden.

The wall of dolls
26 april 2006, 09:23
Grappig, dat overal de discussies toch het zelfde zijn.

Zonder mijn voorkeur uit te spreken valt t me toch op dat t voor mensen moeilijk te accepteren valt dat elke stijl zn handleiding heeft en dat kwaliteit in blues nou eenmaal van heel andere dingen afhangt dan kwaliteit in klassiek of semi-klassiek of andere uitwassen die leiden tot virtuoos gedrag, en andersom.

Blijkbaar is er dus toch een soort scheidslijn die mensen opdeelt in gevoelsmensen en "gepolijste" mensen die hoe dan ook nooit een overeenkomst in smaak kunnen krijgen maar dit ook niet van elkaar accepteren.

Nog even een smakelijke quote als toetje, om over te struikelen,:



The guitar tones he gets on "Who Knows" and "Power to Love" are powerful and intense, but nowhere is his absolute control more evident than on "Machine Gun," where Hendrix conjures bombs, guns, and other sounds of war from his guitar, all within the context of a coherent musical statement. The solo on "Machine Gun" totally rewrote the book on what a man could do with an electric guitar and is arguably the most groundbreaking and devastating guitar solo ever.


Ik denk, deze phrase lezende, trouwens, dat Hendrix toch wat meer was dan een blues-imitator die weinig niuews inbracht, zoals Scali hier beweert (als ik dat naar aanleiding van deze zin verkeerd geinterpreteerd blijk te hebben hoor ik het).

The wall of dolls
26 april 2006, 09:56
Om me nog even in het gemekker te mengen :D

Ik vind jongens als Eddie van Halen, de moderne Jeff Beck en wat ik laatst vond, Carl Verheyen wel uiterst acceptabele gulden middenwegen.

Iemand die mij aan nog wat meer muziek van Carl Verheyen kan helpen behalve de op deze website aanwezige muziek ?

taylor
26 april 2006, 10:40
early jeff beck vond ik beter als wat die nu doet al staan er meestal wel 2 of 3 goeie nummers op zijn cd's.

is mij te veel beats en samples nu.

Jaha
26 april 2006, 12:12
"Ik kon dit werk doen, omdat ik op de schouders van reuzen stond": Newton.

Maar Newton is dé reus, net als Hendrix hoe goed die andere gitaristen ook zijn.
En de Einstein onder de gitaristen is er nog niet gekomen. Dus helaas voor somige Hendrix blijft daar staan, op die plek van Newton.

Scali
26 april 2006, 12:23
Blijkbaar is er dus toch een soort scheidslijn die mensen opdeelt in gevoelsmensen en "gepolijste" mensen die hoe dan ook nooit een overeenkomst in smaak kunnen krijgen maar dit ook niet van elkaar accepteren.

Spreek vooral voor jezelf. Blijkbaar kun jij geen gevoel herkennen in "gepolijste" muziek, gezien de tweedeling die je opgeeft.
Ik vind juist muziek mooi als het EN "gepolijst" is, EN een gevoel overbrengt.


Ik denk, deze phrase lezende, trouwens, dat Hendrix toch wat meer was dan een blues-imitator die weinig niuews inbracht, zoals Scali hier beweert (als ik dat naar aanleiding van deze zin verkeerd geinterpreteerd blijk te hebben hoor ik het).

Zoals ik al eerder zei, ging het me om het muzikale aspect, en niet om de trucjes met de gitaar. Deze quote gaat ook alleen maar weer in op wat Hendrix allemaal met een gitaar doet (kapotslaan, in de fik steken etc), maar gaat niet in op het muzikale aspect.
Dat Hendrix een van de eersten was die een gitaar kapotsloeg of in de fik stak op het podium, ja leuk... Maar dat heeft wat mij betreft niks met muziek te maken. Als ik een gitaar aan een gorilla geeft, is de kans ook groot dat ie hem kapotslaat. Als dat soort dingen nou het grootste erfgoed van Hendrix zijn, dan kan ik niet anders concluderen dat Hendrix mateloos overschat wordt.

Jaha
26 april 2006, 12:44
Zoals ik al eerder zei, ging het me om het muzikale aspect, en niet om de trucjes met de gitaar. Deze quote gaat ook alleen maar weer in op wat Hendrix allemaal met een gitaar doet (kapotslaan, in de fik steken etc), maar gaat niet in op het muzikale aspect.
Dat Hendrix een van de eersten was die een gitaar kapotsloeg of in de fik stak op het podium, ja leuk... Maar dat heeft wat mij betreft niks met muziek te maken. Als ik een gitaar aan een gorilla geeft, is de kans ook groot dat ie hem kapotslaat. Als dat soort dingen nou het grootste erfgoed van Hendrix zijn, dan kan ik niet anders concluderen dat Hendrix mateloos overschat wordt.
Dat kapot slaan deden de Who ook, voor zijn tijd zelfs! Maar ja na Hendrix dood is dat natuurlijk het meest bijgebleven en gecultiveerd. Hij was de eerste die goed gebruik maakte van afwisseling in de verschillende elementen (distortion Wha enz enz). Zijn preformance heeft ervoor gezorgd dat hij zo bekend werd, maar het gaat natuurlijk om zijn muziek.

Scali
26 april 2006, 12:50
Zijn preformance heeft ervoor gezorgd dat hij zo bekend werd, maar het gaat natuurlijk om zijn muziek.

Waarom hebben we dan in 16 pagina's discussie eigenlijk inhoudelijk niets over die muziek gehoord?

The wall of dolls
26 april 2006, 13:03
Zoals ik al eerder zei, ging het me om het muzikale aspect, en niet om de trucjes met de gitaar. Deze quote gaat ook alleen maar weer in op wat Hendrix allemaal met een gitaar doet (kapotslaan, in de fik steken etc), maar gaat niet in op het muzikale aspect.
Dat Hendrix een van de eersten was die een gitaar kapotsloeg of in de fik stak op het podium, ja leuk... Maar dat heeft wat mij betreft niks met muziek te maken. Als ik een gitaar aan een gorilla geeft, is de kans ook groot dat ie hem kapotslaat. Als dat soort dingen nou het grootste erfgoed van Hendrix zijn, dan kan ik niet anders concluderen dat Hendrix mateloos overschat wordt.

Hap hap hap

Oh ja, als dat alles is wat jij van Hendrix weet denk ik niet dat jij enigzins je mond open mag trekken over t onderwerp :). Zo extreem sloperig was die jongen niet hoor. En als dat je reden is om iemand een overschatte gitarist te noemen kan ik niet anders dan concluderen dan dat je redenaties ergens kromgetrokken zijn. Physieke agressie --> overschatte gitarist... ik volg je niet

Scali
26 april 2006, 13:14
Hap hap hap

Oh ja, als dat alles is wat jij van Hendrix weet denk ik niet dat jij enigzins je mond open mag trekken over t onderwerp :). Zo extreem sloperig was die jongen niet hoor. En als dat je reden is om iemand een overschatte gitarist te noemen kan ik niet anders dan concluderen dan dat je redenaties ergens kromgetrokken zijn. Physieke agressie --> overschatte gitarist... ik volg je niet

Je volgt me inderdaad niet. Ik doel erop dat het steeds gaat over het gebruik van effecten en trucjes met de gitaar, en niet over de muziek zelf.
Als er niets over die muziek valt te vertellen, dan blijven dus alleen de effecten en trucjes over, en ja, dan vind ik Hendrix wel behoorlijk overschat.
Dus nogmaals: wat heeft Hendrix in muzikaal opzicht allemaal betekend? Dus niet de stage-act, en niet het feit dat hij toevallig een van de eersten was die de beschikking had over een wah-pedaal en dergelijke... Maar hoe heeft hij de muziek zelf veranderd?

Aangezien er na 16 pagina's nog steeds geen antwoord is, en de vraag steeds ontweken wordt, ligt het voor mij voor de hand om te concluderen dat ik inderdaad gelijk heb dat er inhoudelijk over de muziek van Hendrix niet zo heel veel te vertellen valt.

The wall of dolls
26 april 2006, 13:38
En bij andere gitaristen gaat het er weer om wat voor unieke akkoorden ze nu weer hebben gevonden, mooi of niet.
Bij anderen weer hoe lang een gitaarsolo uitgesponnen kan worden, weer bij anderen hoe veel noten ze kunnen uitspuwen. Tja

Het gebruik van effecten kan een mooie decoratie betekenen of een statement maken. Het punt is hem alleen dat die dingen die hendrix deed veelal uit zn vingers kwamen. Dus voor die geluiden die in mijn quote genoemd worden had hij geen extra effectenbakken nodig. Dat was vooral in die tijd vrij uniek. Bovendien had hij over de dingen die hij wel gebruikte uitstekende beheersing om er gevoelsmatige grenzen mee op te zoeken zonder te overdrijven. Hij gebruikte het dus en misbruikte het niet.En ik heb zelden een rockgitarist gezien die zn noten zo kon plaatsen als hij deed.

Even mijn mening in een notendop

edit: De uiterst complexe meerderelaags melodie- contramelodielijnen zijn ook niet iets wat iedereen op een presenteerblaadje aangeboden krijgt, maar wat wle zn muziek verbetert.

peter_heijnen
26 april 2006, 16:35
Hendrix deed, naast het introduceren van vele nooit eerder vertoonde technieken, iets wat nog steeds tot veler verbeelding spreekt. Dit betreft gevoel en emotie, en in dat opzicht valt er zeer weinig te benoemen. Je voelt dat als luisteraar aan of niet. Je kunt ook niet bewijzen dat van Gogh fantastische schilderijen heeft geschilderd. Die schilderijen zijn niet voor niets tijdloos.

De jongens van nu spelen riedeltjes van deze tijd die makkelijk te ontleden en te benoemen zijn. En wat hebben ze toegevoegd? Helemaal niets, want in de westerse tonale muziek is er niets nieuws meer toegevoegd sinds Ravel en Debussy. En dan hebben we het dus over ongeveer 100 jaar geleden.

Wat de jongens van nu wel doen, is de oude speeltechnieken, die Hendrix bij elkaar bracht, verfijnen. Technieken zoals: spelen met vervorming; sustain; whammy bar; feedback; afwisseling van pentatoniek/diatoniek en een enkel spoortje atonaliteit; dempen; harmonics; spelen op "soundfx"; percussief spelen; legato spelen; en ga zo nog maar even door. Knap die verfijning, maar die hoort thuis in het rijtje techniek ipv muzikaliteit.
In "zeven achtste frygisch spelen over de eerste trap in mineur" is geen teken van kwaliteit, noch is het een proeve van muzikaliteit. Het betekent louter dat je op dat moment die middelen gebruikt. En afgezien daarvan klinkt het nog eens oerlelijk. Maar misschien is dat nou net wat je wil.

Meer dan 100 jaar geleden hadden we Paganini die inmiddels in snelheid is ingehaald, net zoals de snelheidsmaniakken van nu over 100 jaar ook weer ingehaald zullen zijn. Eerst nog nieuw en later alweer gedateerd.
Hendrix gaf opeens op geheel originele wijze muzikaal uiting aan zijn gevoelens, emoties en levenskracht en gebruikte daar de gitaar voor. Deze emoties en gevoelens spreken veel mensen direct aan, want ze zijn universeel en tijdloos.

nopster
26 april 2006, 16:52
@Scali


Deze quote gaat ook alleen maar weer in op wat Hendrix allemaal met een gitaar doet (kapotslaan, in de fik steken etc), maar gaat niet in op het muzikale aspect.
Dat Hendrix een van de eersten was die een gitaar kapotsloeg of in de fik stak op het podium, ja leuk... Maar dat heeft wat mij betreft niks met muziek te maken.

Hier nog eens de quote waarop je reageert:

The guitar tones he gets on "Who Knows" and "Power to Love" are powerful and intense, but nowhere is his absolute control more evident than on "Machine Gun," where Hendrix conjures bombs, guns, and other sounds of war from his guitar, all within the context of a coherent musical statement. The solo on "Machine Gun" totally rewrote the book on what a man could do with an electric guitar and is arguably the most groundbreaking and devastating guitar solo ever.

Dit gaat toch duidelijk over het gitaarspel dacht ik? :o Ik vind dat stukje over zijn gitaar kapot slaan/verbranden niet terug, het spijt me. (of moet ik tussen de regels vd regels leren lezen ofzo?)
Je reactie slaat echt nergens op. Tot nogtoe heb je je altijd goed uit de slag getrokken binnen dit topic en heb je altijd alles onderbouwd, maar nu sla je de bal toch serieus mis. We zijn normaal toch beter gewoon van jou. :satisfie:

Scali
26 april 2006, 16:54
Dit betreft gevoel en emotie, en in dat opzicht valt er zeer weinig te benoemen.

Dan zijn we het er dus over eens dat er niet veel concreets te noemen is, dus blijft het bij dit soort vage termen... en dat gevoel en emotie zeer persoonlijk zijn, dus dat je op die manier moeilijk een invloed kan hebben op het spel van anderen. Je kunt alleen uitgaan van je eigen gevoel en emotie, niet van dat van een ander.
Verder is het spelen met gevoel en emotie op zich natuurlijk niets nieuws, dat werd al lang voor Hendrix gedaan, dus kun je ook niet stellen dat door Hendrix ineens gitaristen met gevoel en emotie zijn gaan spelen.

Scali
26 april 2006, 16:57
Dit gaat toch duidelijk over het gitaarspel dacht ik?

Het gaat niet om het spel of muziek op zich, maar vooral om die geluidseffecten. Gitaar kapotslaan is daar een uiterste overdrijving van... maar hij loopt in een nummer als Machine gun toch vooral veel te sjorren en rammen op de gitaar, en maar weinig echt gitaar te spelen.
Dat vind ik dus het grote verschil met Van Halen... bij Hendrix heb je wel allerlei leuke trucjes, maar het is niet meer dan dat. Bij Van Halen wordt alles samengepakt in een vloeiend en melodieus geheel, en Van Halen is continu muziek aan het maken en niet alleen 'geluidseffecten'.

The wall of dolls
26 april 2006, 17:00
Pfff, leuke trucjes. Man je weet écht niet waar je over praat he

Scali
26 april 2006, 17:06
Pfff, leuke trucjes. Man je weet écht niet waar je over praat he

Leg eens uit hoe het volgens jou dan zit?

Letsgo21
26 april 2006, 17:07
Pfff, leuke trucjes. Man je weet écht niet waar je over praat he

De "originaliteit" en het uiten van gevoelens door middel van vernieuwende gitaartechnieken komt van Hendrix, daar bestaat geen twijfel over.
Je kan het mss niet mooi vinden, maar je moet toch toegeven dat die man de hele muziekwereld op zen kop gezet heeft...

The wall of dolls
26 april 2006, 17:09
Leg eens uit hoe het volgens jou dan zit?

Grapje? ik heb net toch een beknopt stukje mening gegeven? Of moet ik aan mn geheugen gaan twijfelen?

The wall of dolls
26 april 2006, 17:09
De "originaliteit" en het uiten van gevoelens door middel van vernieuwende gitaartechnieken komt van Hendrix, daar bestaat geen twijfel over.
Je kan het mss niet mooi vinden, maar je moet toch toegeven dat die man de hele muziekwereld op zen kop gezet heeft...

Heuh? Dat zeg je tegen mij?

edit: trouwens. Dat komt heus niet allemaal van Hendrix. Clapton, Beck en Townshend gingen hem voor, misschien minder waanzinnig, maar toch

Scali
26 april 2006, 17:14
Je kan het mss niet mooi vinden, maar je moet toch toegeven dat die man de hele muziekwereld op zen kop gezet heeft...

Ja, daar bestaat ook geen twijfel over. Maar het ging mij er vooral om wat je vandaag de dag nog terugziet en hoort van Hendrix.
Volgens mij is dat dus een stuk minder dan van Van Halen, dus ben ik geneigd te zeggen dat Hendrix intussen nogal gedateerd is, misschien zelfs achterhaald, terwijl Van Halen nog behoorlijk actueel is.

The wall of dolls
26 april 2006, 17:21
Misschien zit dat van Hendrix dieper dan je kijkt. Dingen die meer geintegreerd zijn. Bovendien, ik begrijp dat van Halen een invloed is van veel van jouw favorieten. Ja vind je t gek dat JIJ dan alleen Van Halen terugvindt.

en als je het dan nog niet wilt geloven kun je ook altijd nog veronderstellen dat Hendrix zo moeilijk is dat niemand zich er meer aan waagt. Bovendien... het generatieverschil... er zijn weinig nieuwe gitaristen meer die Hendrix hebben meegemaakt.

Scali
26 april 2006, 17:22
Grapje? ik heb net toch een beknopt stukje mening gegeven? Of moet ik aan mn geheugen gaan twijfelen?

Jouw mening ja. Nu zeg je dat ik niet weet waar ik over praat, als ik mijn mening geef.
Dus ik vraag waar je precies op doelt... wat heb ik fout, en hoe zit het dan wel?
En dan hebben we het dus niet over het gedeelte dat onder de mening valt, want een andere mening is niet fout.
Als ik verder iets gezegd heb dat niet klopt, dan hoor ik dat graag.

Scali
26 april 2006, 17:26
Misschien zit dat van Hendrix dieper dan je kijkt. Dingen die meer geintegreerd zijn. Bovendien, ik begrijp dat van Halen een invloed is van veel van jouw favorieten. Ja vind je t gek dat JIJ dan alleen Van Halen terugvindt.

Ja, daarom vraag ik ook anderen om voorbeelden te noemen, en vooral aan te geven waar die invloed hem dan in zit, net zoals ik bij Van Halen heb aangegeven.


en als je het dan nog niet wilt geloven kun je ook altijd nog veronderstellen dat Hendrix zo moeilijk is dat niemand zich er meer aan waagt. Bovendien... het generatieverschil... er zijn weinig nieuwe gitaristen meer die Hendrix hebben meegemaakt.

Maar dan geef je mij dus eigenlijk gelijk, dat de invloed van Hendrix langzaam maar zeker verloren gaat.
Van Halen heeft trouwens ook al in geen decennia meer een hit gescoord, dus ik denk dat voor hem net zo hard op gaat dat de nieuwe gitaristen hem niet echt hebben meegemaakt.
Het verschil is dan natuurlijk dat de invloeden van Van Halen diep doorgedrongen zijn tot hedendaagse gitaristen... bij bv Metallica, Nightwish, Stream of Passion (jaja, paar weken geleden waren ze nog superclip, met een solo met sterke Van Halen-invloeden zoals tapping en tremologebruik)... en weet ik wat allemaal. Dus is de invloed van Van Halen nog steeds duidelijk merkbaar.

nopster
26 april 2006, 17:27
Muzikaal is het natuurlijk niet. Maar blijkbaar heeft die herrie dan toch wat teweeg gebracht volgens sommigen. :)

Over het gitaarspel ben ik het volledig eens. Je hebt gitaristen wiens gitaarspel bijna letterlijk overgenomen werd en je hebt dan ook gitaristen die de medemens enkel aanzetten om zelf gitaar te gaan spelen.
Dan is EVH vh 1ste type en JH vh 2de. Je mag er natuurlijk vanuit gaan dat het 1ste type zowiezo ook de medemens aanzette tot gitaarspelen...

Zelf hoor ik het liefst blues en bluesrock. Daar komt heel veel in terug en eigenlijk zijn er maar een handvol namen die je moet noemen om van bijna alle (blues)gitaristen hun invloed te weten.

Zo is het uiteindelijk in elke muziekrichting. Maar een handvol musici zijn baanbrekend.

The wall of dolls
26 april 2006, 17:37
Ja, daarom vraag ik ook anderen om voorbeelden te noemen, en vooral aan te geven waar die invloed hem dan in zit, net zoals ik bij Van Halen heb aangegeven.



Maar dan geef je mij dus eigenlijk gelijk, dat de invloed van Hendrix langzaam maar zeker verloren gaat.
Van Halen heeft trouwens ook al in geen decennia meer een hit gescoord, dus ik denk dat voor hem net zo hard op gaat dat de nieuwe gitaristen hem niet echt hebben meegemaakt.
Het verschil is dan natuurlijk dat de invloeden van Van Halen diep doorgedrongen zijn tot hedendaagse gitaristen... bij bv Metallica, Nightwish, Stream of Passion (jaja, paar weken geleden waren ze nog superclip, met een solo met sterke Van Halen-invloeden zoals tapping en tremologebruik)... en weet ik wat allemaal. Dus is de invloed van Van Halen nog steeds duidelijk merkbaar.

Ja en dat is dus precies wat jij wilt horen. Je luistert muziek met Van Halen invloeden, vind je t gek dat je meer Van Halen hoort dan Hendrix.

trouwens..
Eddie heeft de tapping techniek geleend van Steve Hackett.
T tremologebruik van hem lijkt 100% op Hendrix.

Wat is het punt aan het verloren gaan van invloed in godesnaam? Alsof dat afdoet aan 's mans kwaliteit

The wall of dolls
26 april 2006, 17:39
Jouw mening ja. Nu zeg je dat ik niet weet waar ik over praat, als ik mijn mening geef.
Dus ik vraag waar je precies op doelt... wat heb ik fout, en hoe zit het dan wel?
En dan hebben we het dus niet over het gedeelte dat onder de mening valt, want een andere mening is niet fout.
Als ik verder iets gezegd heb dat niet klopt, dan hoor ik dat graag.


bij Hendrix heb je wel allerlei leuke trucjes, maar het is niet meer dan dat. Bij Van Halen wordt alles samengepakt in een vloeiend en melodieus geheel, en Van Halen is continu muziek aan het maken en niet alleen 'geluidseffecten'.

Nou echt hoor. Als je deze zin terugleest is "Van Halen" 100% vervangbaar door "Hendrix".

Scali
26 april 2006, 17:46
Ja en dat is dus precies wat jij wilt horen. Je luistert muziek met Van Halen invloeden, vind je t gek dat je meer Van Halen hoort dan Hendrix.

Zoals ik al zei, als je zelf meer muziek luistert met Hendrix-invloeden, noem die dan, maar het blijft akelig stil.


Wat is het punt aan het verloren gaan van invloed in godesnaam? Alsof dat afdoet aan 's mans kwaliteit

Dat zeg ik helemaal niet. Wat het punt is, mag iedereen voor zichzelf bepalen, ik constateer het slechts.

Scali
26 april 2006, 17:48
Nou echt hoor. Als je deze zin terugleest is "Van Halen" 100% vervangbaar door "Hendrix".

Dat is jouw mening. Die deel ik niet, want ik vind dat er een groot verschil is in de manier waarop Hendrix en Van Halen hun 'trucjes' toepassen.
Nou kan ik ook wel flauw gaan doen van "Je hebt niet goed naar Van Halen geluisterd" of "Je weet niet waar je over praat", maar dat schiet natuurlijk niet op.
Ik heb mijn mening, en ik heb duidelijk aangegeven waarom. Klaar.

bat
26 april 2006, 18:25
Poeh, ik vermaak me weer kostelijk.

Jongens: 'discusseren' met Scali betekent dat je het óf met hem eens bent óf er niks van begrijpt. Zo simpel is het nu eenmaal.

Luister zelf liever naar Van Halen dan naar Hendrix, hoewel die laatste van grotere invloed is geweest op het imago van de electrische gitaar dan welke andere gitarist dan ook.

En Hendrix is gewoon doodgegaan aan teveel drugs.

Scali
26 april 2006, 18:53
Jongens: 'discusseren' met Scali betekent dat je het óf met hem eens bent óf er niks van begrijpt. Zo simpel is het nu eenmaal.

Dat verwijt komt vooral van de andere kant hoor, ik heb nooit beweerd dat iemand er niks van begrijpt, maar je ziet wel dat anderen mij dat verwijt al verschillende keren hebben gemaakt, zonder enige onderbouwing. Nogal zwak.
Discussieren is inderdaad iets dat niet veel mensen hier kunnen.

The wall of dolls
26 april 2006, 18:56
Dat is jouw mening. Die deel ik niet, want ik vind dat er een groot verschil is in de manier waarop Hendrix en Van Halen hun 'trucjes' toepassen.
Nou kan ik ook wel flauw gaan doen van "Je hebt niet goed naar Van Halen geluisterd" of "Je weet niet waar je over praat", maar dat schiet natuurlijk niet op.
Ik heb mijn mening, en ik heb duidelijk aangegeven waarom. Klaar.

Kan je doen, maar helaas doet Van Halen voor mij niet veel onder voor Hendrix qua favoriet zijn enzo.

Nog even wat recente namen horen?

John Frusciante
Omar Rodriguez-Lopez
Joe Bonamassa
Matt Bellamy
De latere Jeff Beck
Mike McGready
Julian Sas
Walter Trout
Billy Corgan (d'r komt een nieuwe Pumpkins :D)
Lenny Kravitz

De G3 doen nog regelmatig machteloze pogingen ook maar 1 noot zo na te spelen.

The wall of dolls
26 april 2006, 18:59
Dat verwijt komt vooral van de andere kant hoor, ik heb nooit beweerd dat iemand er niks van begrijpt, maar je ziet wel dat anderen mij dat verwijt al verschillende keren hebben gemaakt, zonder enige onderbouwing. Nogal zwak.
Discussieren is inderdaad iets dat niet veel mensen hier kunnen.

Huuhhuuhh ik begon al aan mezelf te twijfelen, maar op andere onderwerpen wordt er ook zo gereageerd :D

Scali
26 april 2006, 19:12
Nog even wat recente namen horen?

John Frusciante
Omar Rodriguez-Lopez
Joe Bonamassa
Matt Bellamy
De latere Jeff Beck
Mike McGready
Julian Sas
Walter Trout
Billy Corgan (d'r komt een nieuwe Pumpkins :D)
Lenny Kravitz

En motiveer het eens? Je dreunt nu een paar namen op, maar geeft absoluut het verband met Hendrix niet aan.
Een aantal namen ken ik niet... andere namen wil ik niet als 'recent' noemen... Walter Trout en Jeff Beck draaien al heel wat jaren mee. En Jeff Beck doe je nogal tekort als je hem niet vooral ziet als iemand die z'n eigen ding op gitaar doet.
Verder... ja... Frusciante en Bellamy... Noem je ook wel een paar onzuivere gitaristen op ook. Zeker omdat ze vaak onder invloed spelen? Nou als dat de invloed van Hendrix is, vind ik het geen goede invloed.


De G3 doen nog regelmatig machteloze pogingen ook maar 1 noot zo na te spelen.

Helemaal niet. Bij de G3 jammen ze wel eens over een nummer van Hendrix, maar het mag toch wel duidelijk zijn dat ze absoluut niet van plan zijn om Hendrix na te spelen, maar vooral om hun eigen ding te doen.
Ik vond trouwens Eric Johnson absolute topklasse in Red House. Dat moet een Hendrix-fan toch ook kunnen waarderen, en zeker niet af doen als een 'machteloze poging'.

terrasbeest
26 april 2006, 19:54
En jongens, wie wint er dit jaar de ' Tour de France'?

The wall of dolls
26 april 2006, 20:35
En motiveer het eens? Je dreunt nu een paar namen op, maar geeft absoluut het verband met Hendrix niet aan.
Een aantal namen ken ik niet... andere namen wil ik niet als 'recent' noemen... Walter Trout en Jeff Beck draaien al heel wat jaren mee. En Jeff Beck doe je nogal tekort als je hem niet vooral ziet als iemand die z'n eigen ding op gitaar doet.
Verder... ja... Frusciante en Bellamy... Noem je ook wel een paar onzuivere gitaristen op ook. Zeker omdat ze vaak onder invloed spelen? Nou als dat de invloed van Hendrix is, vind ik het geen goede invloed.



Helemaal niet. Bij de G3 jammen ze wel eens over een nummer van Hendrix, maar het mag toch wel duidelijk zijn dat ze absoluut niet van plan zijn om Hendrix na te spelen, maar vooral om hun eigen ding te doen.
Ik vond trouwens Eric Johnson absolute topklasse in Red House. Dat moet een Hendrix-fan toch ook kunnen waarderen, en zeker niet af doen als een 'machteloze poging'.

Oh man, gast, please. Ik hou wel van een beetje bekvechten maar ik ben hier nu klaar mee. Motiveer jouw gemekker eens. Je motiveert zelf geen ene fuck en je vraagt van iedereen tot in de details motivatie. Steek die maar in je reet. Ja, subjectief ja, net als ik.

Zijn de gitaristen niet verouderd dan zijn ze wel onzuiver. Man ga je wereldkijk verbreden. Het draait niet alleen om de EvH wannabee's die geilen op hun eigen snelheid. Als je goed kijkt heeft ieder genre zijn briljantjes maar dat schijn je niet zo goed te willen begrijpen.

Quiter. Mazzel

terrasbeest
26 april 2006, 20:49
Is er nog ergens een andere kroeg open.
( laten we gauw wegglippen , hij is net effe gaan plassen!)

Scali
26 april 2006, 20:50
Oh man, gast, please. Ik hou wel van een beetje bekvechten maar ik ben hier nu klaar mee. Motiveer jouw gemekker eens. Je motiveert zelf geen ene fuck

Ik heb heel duidelijk aangegeven wat ik als de invloeden zie (meerdere malen), dit topic is al heel wat pagina's aan de gang, lees het nog eens terug. Ik denk dat ik duidelijk genoeg ben geweest.

terrasbeest
26 april 2006, 21:01
Ik heb heel duidelijk aangegeven wat ik als de invloeden zie (meerdere malen), dit topic is al heel wat pagina's aan de gang, lees het nog eens terug. Ik denk dat ik duidelijk genoeg ben geweest.

meerdere malen idd. mag iemand anders ook zijn opinie geven zonder dat jij daar altijd dwangmatig op interpeleert? en ja, je bent duidelijk genoeg geweest, daar twijfelt echt niemand nog aan .en je hebt al meerdere malen aangeven wat jij als invloeden ziet.
We WETEN HET NU WEL, je hoeft het echt niet ' nog een keer aan te geven'.
Als er iets is dat we nu nog niet zouden begrepen hebben zullen we je wel een berichtje sturen.Is dit 'concreet' genoeg.

Nu, wie wint dit jaar de Tour?

bat
26 april 2006, 21:30
Nu, wie wint dit jaar de Tour?
Ik denk een wielrenner. De vraag is echter: wordt het een echte klimmer, een tijdritspecialist of een allrounder? En wat is dan het beste soort wielrenner, wie verdient het om te winnen en wie wint er maar heeft het eigenlijk niet verdiend?

Ik heb een lijstje van mensen die écht een bord voor hun kop hebben. Dat lijstje is heel er klein. Er stond er altijd maar eentje op, op een ander forum dan dit. De tweede heb ik recent toegevoegd en zit op dit forum.

The wall of dolls
26 april 2006, 21:46
Ik denk een wielrenner. De vraag is echter: wordt het een echte klimmer, een tijdritspecialist of een allrounder? En wat is dan het beste soort wielrenner, wie verdient het om te winnen en wie wint er maar heeft het eigenlijk niet verdiend?

Ik heb een lijstje van mensen die écht een bord voor hun kop hebben. Dat lijstje is heel er klein. Er stond er altijd maar eentje op, op een ander forum dan dit. De tweede heb ik recent toegevoegd en zit op dit forum.

JE zit er he-le-maal naast. De grote winnaar van de tour zit in de meest prominente volgwagen, schudt vele handen en heeft een flinke vinger in de pap....

:D:D:D

terrasbeest
26 april 2006, 21:47
Ik denk een wielrenner. De vraag is echter: wordt het een echte klimmer, een tijdritspecialist of een allrounder? En wat is dan het beste soort wielrenner, wie verdient het om te winnen en wie wint er maar heeft het eigenlijk niet verdiend?

Ik heb een lijstje van mensen die écht een bord voor hun kop hebben. Dat lijstje is heel er klein. Er stond er altijd maar eentje op, op een ander forum dan dit. De tweede heb ik recent toegevoegd en zit op dit forum.

Hoe schat ( werkwoord hoor ) jij de invloed van Armstrong nog in- want Merckx is nu wel echt passé. Vooral in de Alpen , daar zijn nu veel meer bochten dan 30 of 35 jaar geleden. De toppen zijn nu ook niet meer zo hoog, daarom is het nu meer een kwestie van techniek, minder van kracht.
Hetzelfde kan ook gezegd worden over het voetbal, wat is uberhaupt nog de invloed van Cruyff of Pele. Als je kijkt naar de traptechniek van Beckham, de baltoets van Zidane, dat is toch wel van een ander niveau.
Daar kan je toch niet aan twijfelen.

bat
26 april 2006, 21:53
Hoe schat ( werkwoord hoor ) jij de invloed van Armstrong nog in- want Merckx is nu wel echt passé. Vooral in de Alpen , daar zijn nu veel meer bochten dan 30 of 35 jaar geleden. De toppen zijn nu ook niet meer zo hoog, daarom is het nu meer een kwestie van techniek, minder van kracht.
Hetzelfde kan ook gezegd worden over het voetbal, wat is uberhaupt nog de invloed van Cruyff of Pele. Als je kijkt naar de traptechniek van Beckham, de baltoets van Zidane, dat is toch wel van een ander niveau.
Daar kan je toch niet aan twijfelen.
Armstrong z'n methode zal ongetwijfeld veel invloed hebben. Kijk alleen maar naar het tal van (meestal mindere) renners dat zijn koffiemolentje heeft overgenomen. Al was dat niet echt een vinding van Armstrong en deden anderen dat voor hem ook al. En Ullrich, toch altijd nog een goede topper die alleen wat minder aan zijn chocoladeverslaving toe zou moeten geven, doet het wel nog op de oude manier, zoals bijvoorbeeld een Merckx. Gewoon met een lekker zwaar verzet de berg op. Het kan dan wel niet je smaak zijn, blijkbaar werkt ook dat toch nog steeds.

Sterker nog, je zou zelfs kunnen stellen dat hoewel er inmiddels andere zijn die op hun manier betere manieren hebben gevonden om de Tour te rijden, de oude goden zich nog steeds laten gelden. Tenslotte draait het er allemaal om het zo slim te spelen, dat je aan het eind de minste seconden op je conto hebt staan.

terrasbeest
26 april 2006, 22:02
JE zit er he-le-maal naast. De grote winnaar van de tour zit in de meest prominente volgwagen, schudt vele handen en heeft een flinke vinger in de pap....

:D:D:D

Zijn daar concrete voorbeelden van? Aan handen schudden is niks aan, ik heb het ook gedaan, dus ik weet waarover ik spreek. Het is wel makkelijk daar kritiek op te geven, maar ik zeg toch dat het zo is, het is meer een kwestie van techniek, meer verfijnd, een fluwelen pedaalslag, veel moeilijker dan gewoon op dat gaspedaal trappen en wat afremmen in de bochten.Trouwens in de tijdritten is het nog makkelijker want dat is rechdoor. De renner daarentegen moet het hebben van zijn souplesse.

peter_heijnen
26 april 2006, 22:14
In Merckx' tijd was het wielrennen nog niet zo doorontwikkeld als nu. Ik kan zijn lijst met overwinningen dan ook echt niet serieus nemen. Laat hem inderdaad maar de huidige alpen met die extra bochten bedwingen. Kijken wat er dan nog van hem overblijft. Niet veel, aangezien ik jullie niet met tegenargumenten zie komen.

Hetzelfde inderdaad met het voetbal. Pele had natuurlijk nooit overweg gekund met de huidige schoenen en ballen. Laat staan de moderne doelnetten. Tja, in de 50er jaren was het toch allemaal net even makkelijker. En waarom hoor ik eigenlijk niemand over kunstgras? Genoeg argumenten nu, klaar.

The wall of dolls
26 april 2006, 22:18
En niet t vergeten: de sponsors natuurlijk. Zie je ze al zitten. Vergenoegzaamd. Omdat ze daar een aantal mensen totaal als imbecielen tegen zon berg op zien rijden. Maar die mensen, die dragen wel hun merk. En maar denken dat die het voor zichzelf doen. En maar denken dat ze de wereld aan hun voeten hebben. Maar ondertussen worden de knaken ergens anders verdeeld. Die wielrenners, die rijden toch alleen maar voor de sier? Marionetten van het bedrijfsleven. En als iemand niet mooi rijdt, dan laten ze hem toch maar even een chocoladeverslaving veinzen. Neimand die het doorheeft.

Mithrandir
26 april 2006, 22:18
Dit is behoorlijk grappig :seriousf:

overigens, kijk ff in het bluescontest forum, kunnen jullie luisteren naar een poging van mij die ongetwijfeld onzuiver is en vol onbedoelde hendrix invloeden zit.

The wall of dolls
26 april 2006, 22:25
Armstrong z'n methode zal ongetwijfeld veel invloed hebben. Kijk alleen maar naar het tal van (meestal mindere) renners dat zijn koffiemolentje heeft overgenomen.

Ze willen er zelfs de nieuwe senseo op baseren, gaan de geruchten.

terrasbeest
26 april 2006, 22:27
In Merckx' tijd was het wielrennen nog niet zo doorontwikkeld als nu. Ik kan zijn lijst met overwinningen dan ook echt niet serieus nemen. Laat hem inderdaad maar de huidige alpen met die extra bochten bedwingen. Kijken wat er dan nog van hem overblijft. Niet veel, aangezien ik jullie niet met tegenargumenten zie komen.

Hetzelfde inderdaad met het voetbal. Pele had natuurlijk nooit overweg gekund met de huidige schoenen en ballen. Laat staan de moderne doelnetten. Tja, in de 50er jaren was het toch allemaal net even makkelijker. En waarom hoor ik eigenlijk niemand over kunstgras? Genoeg argumenten nu, klaar.

Nou Pelé heeft anders nog wel tot in de jaren 70 gevoetbalt, en toen waren de televisiebeelden al in kleur, dus dat is geen argument. Bovendien is kunstgras ook gewoon groen. Op die manier wel makkelijk om een balletje te trappen. Trouwens Cruyff, dat was altijd in kleur, net als nu. Zijn spelinzicht weegt niet op tegen de technische vaardigheden van de spelers die ik eerder als voorbeeld heb genoemd . Ook durfde Cruyff wel eens fietsen, wat niet abnormaal is want Cruyff is een Nederlander, maar dat kwam zijn voetbalspel niet ten goede.

terrasbeest
26 april 2006, 22:30
Dit is behoorlijk grappig :seriousf:

overigens, kijk ff in het bluescontest forum, kunnen jullie luisteren naar een poging van mij die ongetwijfeld onzuiver is en vol onbedoelde hendrix invloeden zit.

Dan wordt het tijd dat we Scali een berichtje sturen, hij heeft al een tijdje niks meer van zich laten horen.

peter_heijnen
26 april 2006, 22:34
Nou Pelé heeft anders nog wel tot in de jaren 70 gevoetbalt, en toen waren de televisiebeelden al in kleur, dus dat is geen argument.

Oh nee?
Volgens mij bleef Pele dus gewoon Zwart, ook in kleur.
Nu jij weer als je kunt, maar gezien je vorige argument verwacht ik er niet erg veel van.

peter_heijnen
26 april 2006, 22:36
Ook durfde Cruyff wel eens fietsen, wat niet abnormaal is want Cruyff is een Nederlander, maar dat kwam zijn voetbalspel niet ten goede.

Weer zo'n loze kreet zonder deugdelijke onderbouwing.

terrasbeest
26 april 2006, 22:47
Weer zo'n loze kreet zonder deugdelijke onderbouwing.

Oh nee, kijk maar naar Cruyff Jr-wie herinnert zich zelfs nog zijn voornaam-heeft het nooit als voetballer gemaakt doordat zijn vader fietste !

De zoon van Merckx, Axel, is ook beroepsrenner geworden, omdat zijn vader NA zijn rennerscarriere pas gaan voetballen is. Axel is nooit een even grote renner geworden als zijn vader, omdat hij leren fietsen had van zijn vader en die had de techiek niet van de moderne renners, en bovendien was zijn bloed onzuiver. Komt door z'n moeder.Ik weet heus wel hoe kinderen gemaakt worden al gebeurt dat niet meer zoals vroeger, toen de techniek minder belangrijk was dan nu!

The wall of dolls
26 april 2006, 22:51
Voetbal. Dat is toch die sport die zijn eer hooghoudt met namen uit het verleden. Pele en Cruyff, zulke namen hoor ik wel eens voorbij komen.

Nee dan wielrennen. In zon vooruitstrevende sport als wielrennen moet er toch regelmatig vernieuwd worden. Hoe grensverleggender hoe beter. Zo is er nu een product in de maak dat hulpzaam is bij een voedzaam wielermaal en je tevens de juiste richting op kan helpen. Uitermate geschikt voor de meerdaagse koersen. De codenaam luistert vooralsnog naar de naam Tom Bo(o)nen

peter_heijnen
26 april 2006, 22:51
Ik weet heus wel hoe kinderen gemaakt worden

Dus je geeft me gelijk.

terrasbeest
26 april 2006, 23:00
Dus je geeft me gelijk.
Natuurlijk!
HUH???

NOOIT!!!

Scali
26 april 2006, 23:32
meerdere malen idd. mag iemand anders ook zijn opinie geven zonder dat jij daar altijd dwangmatig op interpeleert?

Het punt is dat de anderen NIET motiveren, dus dan kan ik daar niks mee. Dan blijf je maar wat namen en kreten in het luchtledige roepen. Probeer eens je gedachten onder woorden te brengen, duidelijke zinnen te formuleren met een logische samenhang.
Zoals "Ik vind dat John Frusciante sterk beinvloed is door Jimi Hendrix omdat ik in zijn spel ... herken" etc.
Ongeveer zoals ik dat ook eerder heb gedaan bij Van Halen etc.
Hoe wil je anders ooit een boodschap overbrengen op iemand?
Nu moet ik gaan raden wat je bedoelt, en dat kan ik niet, want zoals ik al aangaf, ik zie die verbanden niet. Leg dan gewoon in goed Nederlands uit wat je precies bedoelt.

terrasbeest
26 april 2006, 23:36
Wanneer begint Wimbledon ?

Han S
27 april 2006, 01:14
Waarom gaat een discussie als deze altijd een bepaalde kant op, zeg maar een soort van wellus nietus?

Ik heb Hendrix live gezien en ik kan je vertellen dat hij indrukwekkend was, dat gaat heel wat verder dan truukjes.

Bad of Gipsies bijvoorbeeld is van een grootsheid die je niet veel meer tegenkomt.

En wat hij deed met het volksdeuntje op Woodstock was een statement die zelfs vragen in de senaat opleverde.

En alleen al daarom verdient de man een standbeeld.

Als iemand hier beweert dat Hendrix niet zoveel voorstelde, dan beweer ik dat hij er niets van heeft begrepen.

The wall of dolls
27 april 2006, 06:26
Wanneer begint Wimbledon ?

Ja die Krajicek. Dat was dus een klasse apart. Eigenlijk zie je nergens zijn invloeden terug. Dat is juist zijn klasse, hij speelde op een totaal eigen manier. Daar komt nog bij dat zijn schaamhaar-look hoofdhaar dermate veel overeenkomsten had met die van Pistol Pete dat zn kwaliteiten zodoende allerminst te bagatelliseren zijn.

peter_heijnen
27 april 2006, 08:02
Maar Krajicek was natuurlijk niet de grondlegger van de schaamhaar-look. Dat was Betty Stoeve. Haar invloed is dus onmiskenbaar op alle andere tennissers die na haar kwamen.
Met als uitzondering wellicht Agassi. Maar hem heb ik ook met een haardos zien spelen. Je kunt hem misschien daarom wel de grondlegger van het moderne fusiontennis noemen. Je ziet het ook wel aan zijn techniek. Wat dat betreft is die Stoeve toch maar een stijve hork.

johantipker
27 april 2006, 09:04
Na 22 pagina's discussie ga ik toch ook nog maar ens iets zeggen...hopelijk niet als mosterd na de maaltijd.......... ik heb vorig jaar een dvd gezien, waarin Hendrix gast is in de Dick Cavett show, een talkshow uit 1969, voorloper van latere typisch amerikaanse talkshows zoals de Jay Leno, David Letterman en tonight show.
De Dick Cavettshow had ook al een heuse liveband, een jazztrio. Hendrix speelt in deze show een paar van zijn liedjes met de bassist en de drummer van dit trio, is heel gaaf.

In het interview met Dick Cavett (hele prettige intelligente interviewer) ontpopt Hendrix, zich als een hele integere, vriendelijke (wel wat wazige) jonge man, die echt een verhaal heeft. Ik had zelf de indruk dat hij, zelf verbaasd was over alle commotie rond zijn persoon, act en dat hij moeilijk met de hele hype, die rondom hem gecreeerd was, kon omgaan. op dat moment was Hendrix (weliswaar underground) huge in Amerika...........

Hilarisch wordt het op het moment dat Cavett begint over het vermeende feit dat Hendrix recentelijk een tijdje voor de opname van de talkshow ingestort was, oververmoeidheid? ahum.....

De invloed van hendrix op de huidige muziek is natuurlijk navenant........
:gitarist: :gitarist: :gitarist:

taylor
27 april 2006, 10:35
een groot voordeel van hendrix is dat die gestorven is op zijn hoogte punt,ja daarna kun je natuurlijk niks meer verkeerd doen, net als randy rhoads.

een beetje het van gogh syndroom,wie nou meer invloed heeft gehad evh of hij ach ik weet niet tony iommi heeft de bleuprint van de metal gemaakt die wordt nooit genoemt... zo zijn er nog wel wat die geen/weinig credit krijgen.

terrasbeest
27 april 2006, 12:50
een groot voordeel van hendrix is dat die gestorven is op zijn hoogte punt,ja daarna kun je natuurlijk niks meer verkeerd doen, net als randy rhoads.

een beetje het van gogh syndroom,wie nou meer invloed heeft gehad evh of hij ach ik weet niet tony iommi heeft de bleuprint van de metal gemaakt die wordt nooit genoemt... zo zijn er nog wel wat die geen/weinig credit krijgen.

Het nadeel is dan natuurlijk dat we nooit zullen weten welke invloed 'hendrix op hendrix' zou hebben gehad, maw hoe zou hij zijn geevolueerd , wie zou hij hebben beinvloed in latere stadia van zijn ontwikkeling en door wat zou zelf zijn beinvloed,enz enz.
Een defintieve balans kan pas worden opgemaakt op het einde, en datwas in dit geval al in 1970, dus ....

Richwoodje
27 april 2006, 17:54
Waarom gaat een discussie als deze altijd een bepaalde kant op, zeg maar een soort van wellus nietus?

Ik heb Hendrix live gezien en ik kan je vertellen dat hij indrukwekkend was, dat gaat heel wat verder dan truukjes.

Bad of Gipsies bijvoorbeeld is van een grootsheid die je niet veel meer tegenkomt.

En wat hij deed met het volksdeuntje op Woodstock was een statement die zelfs vragen in de senaat opleverde.

En alleen al daarom verdient de man een standbeeld.

Als iemand hier beweert dat Hendrix niet zoveel voorstelde, dan beweer ik dat hij er niets van heeft begrepen.

zeg dat nou niet han, dan lijk je opeens verschrikkelijk oud :chicken:

fuck, Jimi Hendrix live zien, wat ben ik ongelovelijk jaloers...

trouwens, iemand noemde dat Dick Cavett-interview:
http://www.youtube.com/watch?v=O8E0fZ8Jsl8&search=jimi%20hendrix

taylor
28 april 2006, 09:49
die post van han s, zelfs frank zappa heeft ooit is gezegd dat hendrix niet veel bijzonders had gedaan,iemand die toch veel verstand van muziek had.

niet dat ik daar mee eens ben maar..

peter_heijnen
28 april 2006, 09:59
Ik heb Hendrix live gezien en ik kan je vertellen dat hij indrukwekkend was, dat gaat heel wat verder dan truukjes.

Ik ben ook jaloers. Waar heb je hem gezien? En misschien weet je er nog meer over te vertellen?

terrasbeest
28 april 2006, 10:11
die post van han s, zelfs frank zappa heeft ooit is gezegd dat hendrix niet veel bijzonders had gedaan,iemand die toch veel verstand van muziek had.

niet dat ik daar mee eens ben maar..

Als Zappa dat idd gezegd heeft, heb ik daarmee geen problemen. Van bepaalde mensen kan ik dat aanvaarden-controversiele uitspraken horen bovendien bij zijn 'trade mark', en Zappa was nu eenmaal een groot muzikant, en is vergelijking met wat Zappa heeft afgeleverd is wat het overgrote deel van de 'pop' inderdaad ' niet veel bijzonders'.
Zappa kon trouwens ook uitstekend gitaar spelen, en ik denk dat hij op dit vlak heel erg onderschat wordt.

2 X live gezien.

Scali
28 april 2006, 10:16
die post van han s, zelfs frank zappa heeft ooit is gezegd dat hendrix niet veel bijzonders had gedaan,iemand die toch veel verstand van muziek had.

Jan Akkerman heeft ook iets dergelijks gezegd, dacht ik, toch ook iemand die wel weet waar ie over praat, schat ik zo.

peter_heijnen
28 april 2006, 10:18
Jazz vond Zappa ook niks, maar ook dat kun je misschien beter niet als wetmatigheid hanteren, hoeveel "verstand" hij ook had van muziek.

terrasbeest
28 april 2006, 11:30
Akkerman-Zappa.
Ik vind ook niet dat beide heren te catalogeren zijn zal 'pop-muzikanten'.
Jazz musici hebben in het algemeen ook geen hoge dunk van 'pop-muzikanten'.

Han S
28 april 2006, 12:12
Peter, ik heb zoveel concerten bezocht dat ik niet meer weet waar ik JH heb gezien, ik denk in Rotterdam. Ik heb YES nog tijdens the YES album tour gezien in het Concertgebouw, tijdens de Tales tour en de Relayer tour in de Ahoy, ik heb Supertramp een aantal malen gezien, Gentle Giant heb ik in de Doelen gezien, Judas Priest, Ufo, Iron Maiden, Ted Nugent, Accept en nog een hele rij van die gasten.

Ik heb Hendrix ook helemaal in het begin met Hey Joe op de TV gezien waar hij moest playbacken. Hij deed dat met buitengewoon duidelijke tegenzin en als ik het me goed herinner had hij zijn snaren helemaal teruggedraaid zodat je in een boog naar beneden hingen.

Ik blijf JH zien als een van de mijlpalen in guitar history, hij heeft in de korte tijd dat hij er was een heel duidelijk stempel gezet, niet alleen met zijn stijl en geluid, maar zeker met zijn attitude. Je moet niet vergeten dat de Vietnam oorlog heel zwaar lag bij de generatie en op zijn unieke manier maakte JH zijn statements.

En dat kan ik van Zappa niet zeggen, wat kon die man ook af en toe uit zijn nek penissen, heeft mij nooit zo aangesproken, terwijl ik van 'Band of Gipsies' dus wel ff erg hard werd gegrepen.

Scali
28 april 2006, 12:38
En dat kan ik van Zappa niet zeggen, wat kon die man ook af en toe uit zijn nek penissen, heeft mij nooit zo aangesproken, terwijl ik van 'Band of Gipsies' dus wel ff erg hard werd gegrepen.

Maar dat is toch niet het criterium? Ik ben ook niet direct fan van Zappa, maar ik onderken wel dat de man in zekere zin een creatief genie was. Hij maakte complexe muziek, wist zeker wat hij aan het doen was, en pakte het serieus en gedreven aan.
Verder was het zeker ook een intelligent iemand, die zelf nadacht en filosofeerde over dingen, en vooral ook anderen tot nadenken wilde aanzetten, waarbij hij dus onder andere shockeren als middel gebruikte om dat te bewerkstelligen.

Het grootste deel van het oeuvre van Hendrix doet me trouwens absoluut niets, dus blijkbaar is het weer zo'n issue van persoonlijke smaak.

terrasbeest
28 april 2006, 12:57
Hier heeft weer iemand een scheet gelaten..........

Han S
28 april 2006, 13:10
Tja, en mening is niet meer dan dat, geen feiten dus. En over smaak en wansmaak kun je jaren blijven miepen.

terrasbeest
28 april 2006, 15:44
Een CYBERSCHEET dus....

Han S
28 april 2006, 17:43
Kijk nou maar eens naar Woodstock en raak onder de indruk van wat JH daar aanrichtte. Je staat daar voor een half miljoen mensen, terwijl de Vietnam oorlog in volle hevigheid voortduurt en dan maak je van het Amerikaanse volkslied een kakafonie van oorlogsgeluiden, met alleen je gitaar.

Nou, dat is nogal wat hoor, op dat moment zoiets doen raakt veel mensen recht in de ziel, op positieve en negatieve wijze. Dat is nogal een statement, dat kunnen jullie je nauwelijks voorstellen omdat je daarvoor te jong bent. Je moet die tijd hebben meegemaakt om dat echt goed in te kunnen voelen.

En Zappa? Ik heb zijn boek gelezen, ben halfweg gekomen, toen had ik het helemaal gehad met die man. Geniaal was hij zeker, maar je kunt JH niet met FZ vergelijken, zo simpel is dat.

drap
28 april 2006, 19:29
Wat Zappa of Akkerman ook hebben gezegd over Hendrix (ik heb de beide trouwens enorm hoog zitten), Hendrix heeft toch beduidend meer mensen aangesproken en zelfs doen aanzetten tot het spelen van gitaar. Dat is toch iets wat beide niet kunnen zeggen.

Mitch
28 april 2006, 19:30
Misschien handig om naast de verplichting van tien tekens ook een beperking in het aantal quotes per post te maken ? Scroll nog eens door het topic en met het stijgen van de quotes zie je de toon grimmiger worden.

hoofd
28 april 2006, 20:27
't grappige is dat 't nog wel over Hendrix gaat, de discussie mag dan wel compleet zinloos zijn verder, een andere reden om 'm op slot te gooien zie ik niet. Maar ik moet dan ook zeggen dat ik niet dit hele topic heb doorgespit. Als er iets gepost wordt dat niet door de beugel kan kan je dat altijd via de meldknop of PM melden.

The wall of dolls
28 april 2006, 20:32
Jan Akkerman heeft ook iets dergelijks gezegd, dacht ik, toch ook iemand die wel weet waar ie over praat, schat ik zo.

Die man heeft iedereen al eens afgezeken :D. Dat siert hem ook wel. Hij is misschien wel de meest leergierige gitarist ever, de grootste perfectionist, maar hij kon mensen echt persoonlijk een minderwaardigheidscomplex aanpraten, in 1 zin zelfs.

taylor
29 april 2006, 10:53
ik zeg alleen van ik kan wel goed begrijpen wat sommige niet aanspreekt in hendrix of niet zo bijzonder aan vinden.

Anders Destium
29 april 2006, 12:06
Is ie dood :o

.....................

peter_heijnen
29 april 2006, 14:23
En over smaak en wansmaak kun je jaren blijven miepen.


Of misschien: "over geen smaak valt niet te twisten".

Anders Destium
29 april 2006, 18:58
wat een heerlijk snobistische opmerking!

washburn93
29 april 2006, 19:38
Hendrix werd geboren in Seattle (Washington VS) en was van gemengde afkomst. Afro-Amerikaans, Cherokee, Iers.

Jimi groeide op in de achterbuurten van Seattle. Al jong was hij geïnteresseerd in muziek. Op zijn elfde jaar bezat hij zijn eerste akoestische gitaar. Op zijn twaalfde verving hij die door een elektrische gitaar. Vanaf zijn dertiende speelde hij in bandjes. Zonder zijn schoolopleiding te voltooien nam hij in 1961 dienst bij de luchtlandingsdivisie, die in het zuiden van de Verenigde Staten was gelegerd. Na veertien maanden dienst werd hij uit het leger ontslagen vanwege een gebroken enkel na een parachutesprong.

Na het ontslag trok Jimi als begeleidend gitarist door de Verenigde Staten, waar hij met vele soul- en bluesgroepen optrad, waaronder veel bekende namen als B.B. King, Little Richard, Jackie Wilson en The Isley Brothers.

In Greenwich Village in New York, waar Hendrix optrad als gitarist-zanger met zijn band Jimmy James and the Blue Flames, werd hij ontdekt door Chas Chandler (toen de basgitarist van de Engelse groep The Animals). Chandler vroeg Hendrix om mee te gaan naar Engeland. In Engeland formeerde hij een groep onder de naam "The Jimi Hendrix Experience". Hendrix zong zelf en speelde elektrische gitaar en werd ritmisch ondersteund door David Noel Redding, basgitaar en gitaar, en Mitch Mitchell aan de drums.

Hoewel Hendrix in Engeland successen boekte en zijn faam verspreidde, was hij nog weinig bekend in de VS. Het eerste optreden in de VS op het Monterey International Pop Festival op 18 juni 1967 bracht daar verandering in; The Jimi Hendrix Experience sloeg in als een bom en Jimi kreeg de status : "from rumour to legend". Op dit optreden stak hij ook zijn gitaar in brand, iets wat hij overigens maar driemaal deed.

Hendrix was zijn tijd ver vooruit en experimenteerde veel. Mede daardoor heeft Hendrix zijn bandleden meerdere keren verruild voor andere. Zo ontstond na verloop van tijd een compleet zwarte band (Band of Gypsys, met drummer Buddy Miles en op bas zijn maat uit het leger Billy Cox) en verscheen Hendrix met weer een andere naam op Woodstock (Gypsy Sun and Rainbows).

Jimi Hendrix was de eerste gitarist die actief gebruik maakte van zogenaamde vervormingstechnieken waardoor zijn muziek een erg vooruitstrevend karakter kreeg. Deze technieken worden vandaag de dag nog exact zo gebruikt.

Misschien wel zijn beroemdste optreden was op het Woodstock-festival in 1969, waar hij onder andere een controversiële versie van het Amerikaanse volkslied ten gehore bracht.

Hij stierf in een hotel te Londen op 18 september 1970, doordat hij stikte in zijn eigen braaksel, nadat hij als gevolg van een overdosis slaappillen in een coma was geraakt. Hierbij zou een rol hebben gespeeld dat Britse slaappillen die hij in had genomen sterker waren dan de Amerikaanse slaappillen, waaraan hij gewend was. Hendrix werd 27 jaar oud.

De invloed van Hendrix is tot op de dag van vandaag terug te vinden in moderne muziek. Artiesten als Lenny Kravitz, Poppa Chubby en Walter Trout zijn doordrenkt van zijn invloeden.

drap
29 april 2006, 19:49
Ik hoor in de muziek van Kravitz altijd een hele sterke invloed van Led Zeppelin, niet Hendrix :o

Bram+
29 april 2006, 19:56
Ik hoor in de muziek van Kravitz altijd een hele sterke invloed van Led Zeppelin, niet Hendrix :o
Hmm, ik toch veel eerder Hendrix dan Led Zeppelin in hem, maar misschien moet ik dan meer Lenny Kravitz luisteren. Niet dat ik dat wil of doe of zo. Wat is er precies zo Led Zeppelin aan hem dan?

Richwoodje
29 april 2006, 20:48
ik hoor altijd alleen maar softe nummers van Kravitz, op een paar uitzonderingen na, maar dat zal wel toeval zijn

drap
29 april 2006, 20:53
Hmm, ik toch veel eerder Hendrix dan Led Zeppelin in hem, maar misschien moet ik dan meer Lenny Kravitz luisteren. Niet dat ik dat wil of doe of zo. Wat is er precies zo Led Zeppelin aan hem dan?

Als ik nummers "Are you gonna go my way" of "Rock&roll is dead" hoor, dan doet mij dat erg denken aan de rifjes van Page. Zelfs z'n gitaarkeus (Gibsons) + geluid doet mij aan Page denken. Ik lees en hoor dat vaker dat Kravitz z'n muziek zware Hendrix invloeden bevat. Ghehe, ik zie alleen enige uiterlijke gelijkenissen. Ik vind sowieso dat Kravitz z'n muziek veel meer jaren '70 als jaren '60 rock bevat.

Scali
29 april 2006, 21:51
In Are You Gonna Go My Way zit anders een stukje vlak voor het refrein dat me sterk doet denken aan het stukje voor het refrein in Voodoo Chile.
Verder speelt Kravitz ook vaak op Strats, en speelde Hendrix aan het eind van z'n carriere vaker op Gibson Flying V's dan op z'n oude Strat. Als zelfs ik dat weet, moeten de Hendrix-kenners dat toch ook weten?
Ik heb zelfs een reclameposter van Gibson met Hendrix en z'n V erop.
Jimmy Page speelt dan wel op Gibson, maar volgens mij zelden of nooit op een V.
Verder zitten er inderdaad ook wel Led Zeppelin-invloeden in de muziek van Kravitz, en ook andere invloeden... Kravitz is niet specifiek Hendrix of Zeppelin, maar gewoon algemeen retro-rocker, hij gebruikt van alles uit die periode.

Bram+
29 april 2006, 22:11
De duidelijkste Led Zeppelinverwijzing vind ik de solo van Slash in Always on the run (of zoiets), hehe.

drap
29 april 2006, 22:30
In Are You Gonna Go My Way zit anders een stukje vlak voor het refrein dat me sterk doet denken aan het stukje voor het refrein in Voodoo Chile.
Verder speelt Kravitz ook vaak op Strats, en speelde Hendrix aan het eind van z'n carriere vaker op Gibson Flying V's dan op z'n oude Strat. Als zelfs ik dat weet, moeten de Hendrix-kenners dat toch ook weten?
Ik heb zelfs een reclameposter van Gibson met Hendrix en z'n V erop.
Jimmy Page speelt dan wel op Gibson, maar volgens mij zelden of nooit op een V.
Verder zitten er inderdaad ook wel Led Zeppelin-invloeden in de muziek van Kravitz, en ook andere invloeden... Kravitz is niet specifiek Hendrix of Zeppelin, maar gewoon algemeen retro-rocker, hij gebruikt van alles uit die periode.

Ik heb ook nooit beweert dat ik een Hendrix "kenner" ben toch? Ik post alleen wat ik weet over de beste man en meer niet. Wat ik wel weet is dat Hendrix aan het einde van z'n carriere wel meer Gibsons heeft gebruikt dan alleen een flying v en ook niet alleen strats maar ook een jaguar of jazzmaster (ik weet zo niet meer welke van de twee). Toch gebruikte hij z'n strat nog het meest, ook aan het eind van z'n carriere. Retro-rock wordt toch ook de jaren '70 rock mee bedoelt trouwens? Verder vind ik Kravitz gewoon simpele kutmuziek met hier en daar een uitzondering eigenlijk. Trouwens, wellicht is Page wel beinvloed door Hendrix? Oh god, wat ga ik nou weer over me heen krijgen met deze opmerking...

drap
29 april 2006, 22:32
De duidelijkste Led Zeppelinverwijzing vind ik de solo van Slash in Always on the run (of zoiets), hehe.

Niet alleen de solo, de riff die Slash speelt ook :) Dit is dan 1 van die uitzonderingen die ik wel weer vind te pruimen

Richwoodje
29 april 2006, 22:35
Ik heb ook nooit beweert dat ik een Hendrix "kenner" ben toch? Ik post alleen wat ik weet over de beste man en meer niet. Wat ik wel weet is dat Hendrix aan het einde van z'n carriere wel meer Gibsons heeft gebruikt dan alleen een flying v en ook niet alleen strats maar ook een jaguar of jazzmaster (ik weet zo niet meer welke van de twee). Toch gebruikte hij z'n strat nog het meest, ook aan het eind van z'n carriere. Retro-rock wordt toch ook de jaren '70 rock mee bedoelt trouwens? Verder vind ik Kravitz gewoon simpele kutmuziek met hier en daar een uitzondering eigenlijk. Trouwens, wellicht is Page wel beinvloed door Hendrix? Oh god, wat ga ik nou weer over me heen krijgen met deze opmerking...

logisch dat er uitzonderingen zijn die je cool vindt, de meerderheid bestaat uit kleffe muziek, en dan niet eens goeie kleffe muziek

drap
29 april 2006, 22:38
logisch dat er uitzonderingen zijn die je cool vindt, de meerderheid bestaat uit kleffe muziek, en dan niet eens goeie kleffe muziek

Ghehehe, 1 van z'n kleffe nummers die er ook nog wel mee doorgaat is "Believe". En laat daar nou een solo aan het einde zitten die me dan wel weer aan Hendrix doet denken :D

Scali
29 april 2006, 22:41
Verder vind ik Kravitz gewoon simpele kutmuziek met hier en daar een uitzondering eigenlijk.

Vind ik ook, vandaar dat ik bij hem zo makkelijk de link naar Hendrix kan leggen.
Ook denk ik dat we het als 'simpel' zien vanwege wat gitaristen als Van Halen, Malmsteen, Vai etc gedaan hebben... en art/progrock bands als Genesis, Queen etc, die de lat qua compositie en techniek veel hoger gelegd hebben dan ie in de tijd van Hendrix lag.
Vandaar dat Hendrix in z'n eigen tijd een absolute held was, maar dat ik er eigenlijk niet van onder de indruk ben, omdat ik opgegroeid ben met veel minder simpele muziek.
Wat niet wegneemt dat Hendrix een belangrijke schakel was in de ontwikkeling van die muziek... maar hij was noch het beginpunt, noch het eindpunt in die ontwikkeling.


Trouwens, wellicht is Page wel beinvloed door Hendrix? Oh god, wat ga ik nou weer over me heen krijgen met deze opmerking...

Vast wel, maar Page was natuurlijk al een bekende gitarist voordat Hendrix bekend was, en heeft hij waarschijnlijk op zijn beurt Hendrix weer beinvloed, zoals Page zo veel gitaristen heeft beinvloed.
Ik zie Page op gelijke hoogte met Hendrix, wat dat betreft.

Richwoodje
29 april 2006, 22:47
kijk, zo kom je nog es wat tegen: bijna iedere gitarist droomt natuurlijk al eeuwen van Guns 'n Roses zonder Axl Rose... Velvet Revolver is dan een oplossing, maar dat vind ik het net niet... Dan maar met Lenny erbij als zanger/gitarist:

http://www.youtube.com/watch?v=CJDa_nVXjug&search=lenny%20kravitz

trouwens, de solo in Believe is veel te netjes voor Jimi, maar vooral het tweede gedeelte heeft toch wel iets van hem weg :)

Bram+
29 april 2006, 22:58
Niet alleen de solo, de riff die Slash speelt ook :) Dit is dan 1 van die uitzonderingen die ik wel weer vind te pruimen
Dus de duidelijkste led zeppelinverwijzing komt van Slash zeg maar, hehe.

Ik hoor persoonlijk verder erg weinig LZ terug in Kravitz, niet meer dan in andere 'retro-rock'-bands/artiesten als het daarom gaat. Die band was een tijdje de grootste van de wereld, en misschien zijn ze dat nog steeds wel, dus zo onmogelijk is het allemaal niet. Een schep daarbovenop: LZ heeft veel meer memorabele muziek gemaakt dan Hendrix, maar dat is mijn persoonlijke visie. Een groot gitarist zijn is één, een groot gitarist als deel van een fantastische band zijn is twee. Maarja, misschien als Hendrix wat meer tijd had gehad..

Scali
29 april 2006, 23:02
Die LA Guns zijn trouwens een ideaal voorbeeld van een band die sterk door Van Halen is beinvloed: http://www.youtube.com/watch?v=J_6Kbrobgoc&search=never%20enough%20la%20guns

In de jaren 80 stikte het van dit soort bands.

Ironisch genoeg dankt Slash zijn faam eigenlijk aan het feit dat hij indertijd zo'n beetje de enige rockgitarist was die NIET als een Van Halen-kloon klonk, wat erg verfrissend was.