PDA

View Full Version : Hoe goede templates maken?



DarknessAwaits
20 april 2006, 23:12
Zoals de titel het zegt:

Hoe kun je het beste een template maken om langs te frezen? Vanmiddag heb ik het geprobeerd met een stukje triplex.

Netje geprobeerd uit te zagen, maar toen ik eenmaal ging frezen bleek toch dat het helemaal niet zo recht was als het leek. Gelukkig was het een proefstuk van 2 lagen mdf en een eikenfineerlaagje, dus is er niet veel geld verspild.

bogner
20 april 2006, 23:19
misschien met mdf.. das nog net wat goedkoper.. Ik hoop niet dat je het erg vind dat ik ook aan de kosten denk.. MDF is ook nog eens makkelijk bewerkbaar.

Ja voor en nadelen!

Gerrit
21 april 2006, 00:21
Zeker mdf, maar als je iets anders over het kan het ook.
Gewoon zorgen dat je het netjes uitzaagd, en dan afwerken.
Je kan met een blokhaakje kijken of de randen een beetje vlak en haaks zijn.

succes

G.G.
21 april 2006, 08:03
Op mdf teken je de juiste maten voor de mal Dan latjes rondom neerleggenals geleider van de frees en dan je mal frezen, later gebruik je de mal dus op je body.

Werkt prima bij de rechte delen zolas tremelo ruimte neckpocket en elementruimtes.

De vorm van de body is wat lastiger. Daarvoor gebruik ik een decoupeerszaag , vijlen en heel veel schuurpapier op een blokje

Mattia
21 april 2006, 08:19
6mm MDF voor de eerste template; makkelijk te bewerken, en je kan het dunnere spul makkelijker de juiste vormen/rondingen geven. Dan die 'master' template gebruiken om uit goede kwaliteit berken triplex van zo'n 12mm ofzo (8mm kan ook) een werktemplate te maken. Je origineel hou je gewoon. Nooit gebruiken om iets anders te maken dan een andere template.

DarknessAwaits
21 april 2006, 08:35
Bedankt voor de tips allemaal, ga ik zeker proberen.

Nu heb ik nog 2 probleempjes:

1: Ik frees (sinds gisteren voor het eerst :) ) met een Ferm Bovenfrees. Ik heb er nog geen ervaring mee verder maar er zit dus een template geleider bij de je vastmaakt aan de onderkant van de frees.

Nu is het vervelende (ik kan me bijna niet voorstellen dat het zo hoort?) dat de bits [12mm] óf niet aansluiten bij de ronde opening [15.5mm binnenkant, 17mm buitenkant], ruimte over dus, óf het bitje past er niet door [16mm].

Ligt dit aan mijn cheap-ass frees of is het een meer voorkomend, incalculeerbaar probleem?

2: Ik wil dus de body van mijn Ibz Destroyer namaken. Dat is dit topic: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=72990.

Het probleem zit 'm ook een beetje in het goed overbrengen van de al aanwezige nekpocket naar een template. Hoe is dit het beste te doen? Gebruik maken van een schuifmaat? Ik heb het al geprobeerd met de nek zelf over te trekken op de template en met de pocket over te strepen met een potlood op een papiertje. Dit was dus allemaal niet precies genoeg.

En dan eigenlijk nog een punt: de pocket zelf loopt een klein beetje af in diepte naar de body toe. Er moet dus onder een hoek worden gefreesd. Ik had dat gedaan door 2 hele kleine blokjes onder m'n template te plakken. Goed idee of niet?

Mattia
21 april 2006, 11:29
Het beste: template insert die bij de frees hoort gewoon niet gebruiken. Als je dat doet, moet je telkens je templates kleiner of groter maken (verschil tussen diameter template geleider en het bitje dat je gebruikt), en dat is gewoon gedoe. Het hoor wel zo, echter, dus wat dat betreft is er niets aan de hand. Verder, en niet onbelangrijk: er is geen garantie dat die geleider mooi gecentreerd staat. Sterker nog, het zou me verbazen als 'ie goed gecentreerd staad, vooral bij een goedkope/budget frees zoals Ferm. Bij een Festool zou ik er misschien nog aan geloven..

Maargoed, toch is het aan te raden om 'template bits' te kopen; een frees met een lagertje op de schacht, waarmee je je template precies kunt volgen. Altijd goed gecentreerd. Voor plaatjes, google gewoon 'template router bit' oid, of kijk in de catalogus van stewmac.com.

Qua overtrekken: de nek zelf neerzetten, met een scherpe potlood eromheen, dan zagen/vijlen/schuren totdat het lekker strak past. Gewoon de potloodlijn niet aanraken. Werkt bij mij prima, en het eindresultaat is meestal een betere 'fit' dan je bij een fabrieksgitaar krijgt. Als je toevallig al een pocket hebt die precies goed is, kun je met een flush trim bit (Frees met kogellager onder het snijdend stukkie) redelijk makkelijk ' gewoon' een stukkie MDF erop plakken (dubbelzijdig plakband), en dan frezen maar.

G.G.
21 april 2006, 12:19
Kunststog geleidertje nooit gebruiken. Is veel te slap en komt op een gegeven moment toch in contact met je freesje en dan ga je dus dwars door je mal heen, en ook door het stuk hout wat je aan het bewerken bent. Is me al 3 keer overkomen. Koop gewoon een bitje met ene lagertje.

DarknessAwaits
21 april 2006, 14:18
Het beste: template insert die bij de frees hoort gewoon niet gebruiken. Als je dat doet, moet je telkens je templates kleiner of groter maken (verschil tussen diameter template geleider en het bitje dat je gebruikt), en dat is gewoon gedoe. Het hoor wel zo, echter, dus wat dat betreft is er niets aan de hand. Verder, en niet onbelangrijk: er is geen garantie dat die geleider mooi gecentreerd staat. Sterker nog, het zou me verbazen als 'ie goed gecentreerd staad, vooral bij een goedkope/budget frees zoals Ferm. Bij een Festool zou ik er misschien nog aan geloven..

Zo'n idee had ik ook al gekregen ja. Naja, dan ga ik het gewoon met die template bits proberen. Ik heb al wel een 12-tal bitjes, maar daar zit helaas niet eentje bij met een geleidingsringetje aan de bovenkant. Echter:


Als je toevallig al een pocket hebt die precies goed is, kun je met een flush trim bit (Frees met kogellager onder het snijdend stukkie) redelijk makkelijk ' gewoon' een stukkie MDF erop plakken (dubbelzijdig plakband), en dan frezen maar.

Dat bitje zat er dus wel bij, maar goed; gewoon niet aan gedacht dat dat zo zou kunnen werken/gebruiken.

En hoe zit het met het frezen onder een hoek? Is het daarbij verstandig om de template ook onder een hoek te zetten d.m.v. er wat onder te leggen of is daar ook een betere oplossing voor?

tnx.

Orpheo
21 april 2006, 14:34
je hebt voor je frees toch ook gewoon van die kopieerbitjes? bovenaan een lagertje, die glijdt langs de mal, en zodoende freest ie de body in de juiste vorm?

piezo
21 april 2006, 14:43
Verder, en niet onbelangrijk: er is geen garantie dat die geleider mooi gecentreerd staat. Sterker nog, het zou me verbazen als 'ie goed gecentreerd staad, vooral bij een goedkope/budget frees zoals Ferm. Bij een Festool zou ik er misschien nog aan geloven.
Ook met een Festool met kopieer-ring EN (dure) centreer-pen heb ik nooit een mooi gecentreerd resultaat gekregen. Een aanloop-rolletje op het freesbitje zelf is m.i. de enige betrouwbare optie, alleen kan ik die met het rolletje boven de frees moeilijk vinden. En hoe gebruik je die bij een steeds veranderende diepte?

Boosh
21 april 2006, 19:03
inderdaad,.. ik heb hier een aantal freesjes maar allemaal met het lagertje onderaan,.......

Dirk W
21 april 2006, 20:25
Dat probleem heb ik ook. Maar ik zag een paar freesbitjes bij stewmac (http://www.stewmac.com/shop/Tools/Routing_bits/1/Ball_Bearing_Router_Bits.html) staan. Volgende keer dat ik daar moet bestellen neem ik er wel eentje mee dacht ik zo. Tot die tijd gebruik ik altijd een freesbitje die precies 8mm freest. De staaf waaraan hij vast zit is ook 8 mm dus ik gebruik die als geleider. Maar dan wordt het freesje wel erg heet op die plek.

DarknessAwaits
22 april 2006, 12:28
$25.95 ?

Ik snap dat ze wat duurder zijn dan de nederlandse bouwmarktjes maar dit vind ik toch wel erg veel. En bovendien; ik ga niet voor 1 bitje een bestelling in Amerika plaatsen.

Zoiets moet toch wel in Nederland te verkrijgen zijn?

Mattia
22 april 2006, 12:43
Het enige probleem met het bestellen van bitjes uit de VS is dat je dan ook meteen de goede 'collets' (1/4" en/of 1/2") erbij moet bestellen. Verder, voor een 'basic' recht bitje zul je tussen de 10 en de 15 dollar willen betalen, en een template bit begint ergens bij 15 dollar, tot rond de 30, zo ongeveer. We hebben het hier over kwaliteitsgereedschap dat lang meegaat. Ja, je kan een setje kopen voor 15, 20 euro, maar de kwaliteit is nogal, nouja, belabberd, en de helft zul je toch nooit gebruiken. Stewmac's frezen zijn een beetje aan de dure kant, maar je vind niet echt makkelijke template bits met zo'n relatief kleine diameter (voor de hoeken) en klein snijoppervlak.

Vergelijk de prijzen met de CMT frezen die je her en der in NL kan vinden; Whiteside, Freud, Amana (Stewmac's zijn waarschijnlijk een van deze merken) carbide-tipped bitjes zijn van vergelijkbare kwaliteit. Ik heb zelf een kleine seletie aan lomp grote, redelijke dure frezen, maar ze zullen veel langer meegaan dan de troep bij de gemiddelde bouwmarkt.

Keesz
22 april 2006, 13:04
ik heb ook zo'n ferm, standaard is ie klote, daarom heb ik em wat aangepast :

als eerste dat troebele plastic glaasje rondom het freesje los gebeunt, de schroef inserts er netjes afgezaagd zodat je het ijzeren plaatje nog kan vast zetten.

dan dat ijzeren plaatje omdraaien dat je een geleider hebt met ongeveer een halve cm speling...en klaar is je frees