PDA

View Full Version : Marshall plexi JMP liefhebbers gezocht



jacky
20 april 2006, 21:52
Liefhebbers ben een mooie oude JMP aan het opknappen.

Heb alleen geen zin om domme historisch oncorrecte dingen met de amp te doen.

Dus wil de amp zoveel mogelijk in oude glorie herstellen.

Grotendeels is de amp origineel maar ik heb het gevoel na wat rondkijken op het net dat de caps niet origineel zijn.

Ook is er wat aan gerommeld om het ding als poweramp te gebruiken maar dat is makkelijk te herstellen evenals het duffe ledje.
Ook een brug geklijkrichter lijkt me geen probleem.

Maar

Het gaat mij dus om advies omtrend de componenten.

Kijk en smul of huiver

http://community.webshots.com/user/jacky399

Negative K3 fan
20 april 2006, 21:55
wat is er mis met de gelijkrichter die er nu in zit?

jacky
20 april 2006, 22:00
Ja niks alleen ben ik op het net wat gelijkrichters tegen gekomen die er ander uitzagen dit is natuulijk electrisch prima (alhoewel dat tape niet echt mijn waardering kan wegdragen).

Maar zoals al vermeld wil ik de amp weer origineel maken

1959SLP
20 april 2006, 22:01
Een JTM is GEEN JMP.

jacky
20 april 2006, 22:19
Zo beter ?

1959SLP
20 april 2006, 22:30
Allright! ;) Net ff pics gekeken maar daar is denk ik wel rommelig aan gesleuteld.

bogner
20 april 2006, 23:28
Ik heb er ookeen gehad... Lekker laten modden.. Man als jij je amp zo wil laten klinken zoals je zelf wil.. Om die paar 100 euro zou ik het echt niet laten.. zorg gewoon dat er geen extra gaten in komen, dna kan je hem altijd weel origineel laten maken

jacky
20 april 2006, 23:44
Tuurlijk heb de boor al klaar staan :-)

Ga ik dus niet doen dit is een leuke amp uit 1968/1967 en wil hem zo netjes mogelijk maken.

Heb al gevonden dat de gebruikte 0,022 toch origineel zijn alleen de 0,1 u (twee blauwe) zijn niet stock ga ik dus philips mosterd caps in zetten

Als er nog iemand zinnige opmerkingen heeft graag.

Dus ik ga hem niet pimpen of modificeren of van luchtgaten voorzien of verkopen gewoon netjes maken.

Greetz Jack

bogner
20 april 2006, 23:52
ok sorry dan heb ik je vraag ff verkeerd begrepen !

suc6 !
ik had dus een boost en een fx loop ingebouwd en heb de behuizing eraf gehaald en in een case geplaats.. het ding klinkt heerlijk met een jcm 800 kkast

Negative K3 fan
21 april 2006, 00:20
het ding klinkt heerlijk met een jcm 800 kkast

met 75s of 65s?

Don Olivier
21 april 2006, 13:07
http://www.metroamp.com/forum/

Daar vind je alles op over deze versterkers


http://www.metroamp.com/forum/viewtopic.php?t=2978 (Schema 100 Watt)

jacky
21 april 2006, 13:21
http://www.metroamp.com/forum/

Daar vind je alles op over deze versterkers


http://www.metroamp.com/forum/viewtopic.php?t=2978 (Schema 100 Watt)

Bedankt ik ga eens kijken heb zelf ook al wat leuks gevonden met fototjes van de binnen kant

http://marstran.com/Historic%20Data%20Base.htm

Erg leuk en mooi om je amp te dateren.

Als er nog mensen zijn die marshall kennis hebben en even een blik in de amp willen werpen GRAAG

mathe
21 april 2006, 13:21
Die Wima TFM koppelcondensatoren zijn origineel voor deze versterker - lekker laten zitten. Ook die blauw/witte Cornell Dubilier condensatoren zijn origineel.
De versterker is zo te zien een vroeg model 1987 uit 1969.

De dingen welke niet origineel zijn, voor zover ik op de foto's kan ontdekken zijn:
- indicator - hier hoort een vierkante, oranje 6V indicator te zitten. Succes met zoeken, bijna niet te vinden. Er is wel een goed gelijkende repro verkrijgbaar. Meet voor de gein eens het gat op voor de indicator in het frontpaneel.
- uiteraard de bijgepruste send/return schakeling
- de gelijkrichter - geen brug gebruiken maar 2 diodes. Origineel zijn dat de A10D10, maar een 1N4007 voldoet prima. Sluit het bias voedingscircuit zo aan dat de bias voeding al werkt wanneer de versterker alleen op standby staat (ofwel, voor de standby schakelaar). Je eindbuizen blijven zo wat langer heel.

Verder ziet alles er poepie origineel uit.
Mijn advies: Send/return weghalen en speakeruitgangs jack herstellen. Eventueel een andere indicator plaatsen.
Speakeruitgang jacks schoonmaken. Ingangs jacks schoonmaken. Potmeters eventueel licht reinigen. Ruststroom eindbuizen controleren en eventueel afstellen. Eindbuizen NIET vervangen (zijn Philips/Mullard EL34's Xf serie), alleen als ze echt helemaal op zijn.
En voor de rest: overal lekker vanaf blijven!

Als je bovenstaande gedaan hebt en hij klinkt niet lekker? Mail me!
Klink hij wel lekker? Zorg dat je voor weinig een 4x12 met G12H speakers scoort... en spelen maar :)

Marc

mathe
21 april 2006, 13:28
http://marstran.com/Historic%20Data%20Base.htm
Erg leuk en mooi om je amp te dateren.

Ik weet dat Brian (eigenaar van die website) het erg leuk vindt als je jouw versterker bij hem aanmeldt om op te laten nemen in zijn lijst.
Wordt de lijst nog completer.

Marc

jacky
21 april 2006, 14:42
Die Wima TFM koppelcondensatoren zijn origineel voor deze versterker - lekker laten zitten. Ook die blauw/witte Cornell Dubilier condensatoren zijn origineel.
De versterker is zo te zien een vroeg model 1987 uit 1969.

De dingen welke niet origineel zijn, voor zover ik op de foto's kan ontdekken zijn:
- indicator - hier hoort een vierkante, oranje 6V indicator te zitten. Succes met zoeken, bijna niet te vinden. Er is wel een goed gelijkende repro verkrijgbaar. Meet voor de gein eens het gat op voor de indicator in het frontpaneel.
- uiteraard de bijgepruste send/return schakeling
- de gelijkrichter - geen brug gebruiken maar 2 diodes. Origineel zijn dat de A10D10, maar een 1N4007 voldoet prima. Sluit het bias voedingscircuit zo aan dat de bias voeding al werkt wanneer de versterker alleen op standby staat (ofwel, voor de standby schakelaar). Je eindbuizen blijven zo wat langer heel.

Verder ziet alles er poepie origineel uit.
Mijn advies: Send/return weghalen en speakeruitgangs jack herstellen. Eventueel een andere indicator plaatsen.
Speakeruitgang jacks schoonmaken. Ingangs jacks schoonmaken. Potmeters eventueel licht reinigen. Ruststroom eindbuizen controleren en eventueel afstellen. Eindbuizen NIET vervangen (zijn Philips/Mullard EL34's Xf serie), alleen als ze echt helemaal op zijn.
En voor de rest: overal lekker vanaf blijven!

Als je bovenstaande gedaan hebt en hij klinkt niet lekker? Mail me!
Klink hij wel lekker? Zorg dat je voor weinig een 4x12 met G12H speakers scoort... en spelen maar :)

Marc

Bedankt dit is het soort info waar ik op zat te wachten

Ga een en ander in orde maken en zal de fotos ook even mailen naar die site is inderdaad leuk om een wat beter overzicht te krijgen.

Thanx Jack

mathe
21 april 2006, 19:28
ik had dus een boost en een fx loop ingebouwd en heb de behuizing eraf gehaald en in een case geplaats..
Doe je nog wat met die oude behuizing?

Slowhand41
21 april 2006, 21:43
Mooie bak, wat ga je er eigenlijk mee doen als ie klaar is? Gaat ie weer terug naar de rechtmatige eigenaar?? Of ga je er zelf op spelen??

jacky
21 april 2006, 22:43
Mooie bak, wat ga je er eigenlijk mee doen als ie klaar is? Gaat ie weer terug naar de rechtmatige eigenaar?? Of ga je er zelf op spelen??


Zal jij leuk vinden iemand die harmonica speelt op een marshall

Kitchen-Marshall
24 april 2006, 22:56
Welldone Mathe..Je bent me net voor zie ik! :-)
(alvast bedankt voor de potentiometers voor m'n '73 superlead!)

En ja: dat was zeker even smullen van die foto's!!
Ik ben het ook (bijna) helemaal eens met Mathe's commentaar....

Zelfs het (erg breekbare!) frontlogo is orgineel!...Niet aanzitten, want het gouden 6 inch logo die marshall nu maakt voor de reissue serie past NIET op deze! Laydown mains tranny, Hij heeft ook nog z'n oude zwarte Bulgin stekkeruitgang. Dat Servaasplaatje is helemaal gaaf! (y) Ik kan niet goed zien of hij op de orginele grijze voetjes staat...

Wel een opmerking: misschien zijn grid resistoren onder je buisvoetjes wel even wat veiliger vandaag de dag! Denk daar over na!

Maar hoe oud is deze versterker: Ik heb heel wat foto's van Marshall plexi's op m'n computer staan, en degene die het dichtst bij deze komt is een '67 JMP met serienummer 10672. Dus Stuur me maar een mailtje als je die wilt zien.... Je zou Marshall zelf natuurlijk ook een mailtje kunnen sturen!

Great amp man: ik hoop dat je hem veelvuildig gaat gebruiken waar hij voor gemaakt is! Inderdaad: met G12H 30 speakers (16 ohm/55hz) ben je zo in toneheaven! haha!

Franc
25 april 2006, 07:25
Misschien dan toch maar de harmonica verruilen voor een gitaar, Jack ;)

Slowhand41
25 april 2006, 15:08
is voor Jack geen probleem, hij is een multi-instrumentalist!! (of zoiets)

Greetz, Hans

jacky
8 juni 2006, 15:43
Ok een ieder die nuttige input heeft geleverd nog bedankt alle overbodige spullen verwijderd en een beter uitziend lampje (tad) geplaats.

Helaas waren de eindpitten te veel heen om nog een fatsoenlijk soundje te maken en ook waren ze erg ongelijk (bias)

Heb er een setje JJ el34 ingezet en drie andere voorversterker buisjes (philips en siemens)

Echter meer mits enz enz enz

Wat is er nou toch zo mooi aan die marshalls heb er gisteren eens op mijn gemak naar geluisterd op een origineel 4 x12 cabinet uit de zelfde periode maar ik kan er niet warm van worden.

kanaal een te mat kanaal twee veels te bright ergo bekande patch kabeltje er tussen en mixen beter maar dan nog.

Ben ooit in het bezit geweest van een gewone jcm 900 top met een normaal 1960 cabinet er onder en vond dat meer toon dan dit oudje.

Had dat zelfde gevoel bij de super bass uit de zelfde periode die ik recent had nagezien.

Ergo whats up met die oude marshalls welke platen moet ik gaan beluisteren om DE marshall toon te horen en is er uberhaupt wel EEN marshal TONE

Vind het bij Fender veel makkeljker al die nieuwe klinken aardig maar niet top de silverfacejes klinken al veel beter en als je zon oud ding pakt (blackface) heb je een bijna organisch geluid.

Wie o wie

Antoon
8 juni 2006, 20:50
over smaak valt niet te twisten zou ik zeggen
Wat voor gitaar gebruik je?

Antoon
8 juni 2006, 20:55
waarom verkoop je die SB trouwens niet? JCM900s zijn een stuk goedkoper in ieder geval..
Ik weet niet of je dat verhaal op legendarytones.com over 100W marshall ooit gezien hebt?

"all right now" is een paar jaar geleden door lezers van Guitarist uitgeroepen tot ultiem Les Paul + Marshall moment

Andere platen van The Free staan helemaal vol met Marshall hoogtepunten

Negative K3 fan
8 juni 2006, 21:30
op wat voor volumes heb je ze gespeeld?

het klopt dat marshalls vaak ontzettend bright uit de hoek kunnen komen (luister maar naar van halen), dat uit zich vaker in een goed geluid binnen een band dan een goed opzichzelfstaand geluid.

daarnaast is de ene plexi de andere niet, erg veel toleranties wat betreft componenten.

jacky
8 juni 2006, 21:41
Tja behoorlijk voluit natuurlijk en het zal inderdaad wel gewoon een smaak kwestie zijn.

Enne verkopen nee nee ze zijn niet van mij ik heb ze alleen maar nagekeken wel leuk ook het uitpluizen van hoe oud en dergelijke.

Ik houd gewoon van ouwe troep.

The free zal ik eens uitvoerig gaan beluisteren

Hierna kwamen de jcm 800 toch hoe moet ik die zien in de evolutie tussen de plexi en jcm serie en dan gaat het me om de klank.

Oja gitaar een usa vintage ri strat zon 57 er

Mr.Jay
8 juni 2006, 21:51
Tja behoorlijk voluit natuurlijk en het zal inderdaad wel gewoon een smaak kwestie zijn.
Enne verkopen nee nee ze zijn niet van mij ik heb ze alleen maar nagekeken wel leuk ook het uitpluizen van hoe oud en dergelijke.
Ik houd gewoon van ouwe troep.
The free zal ik eens uitvoerig gaan beluisteren
Hierna kwamen de jcm 800 toch hoe moet ik die zien in de evolutie tussen de plexi en jcm serie en dan gaat het me om de klank.
Oja gitaar een usa vintage ri strat zon 57 er

niet echt een warme gitaar, je hoort alleen "snaartjes".
Maarre...FREE is absolute top qua marshallsound vind ik zelf, maar ook Clapton in de Cream met z'n ES335 op Marshall, genieten.
Is natuurlijk wél ouwe-lullen muziek.
Heb zelf ook al paar 60's marshalls mogen bespelen, kreeg toch altijd de neiging er alleen maar een LP in te prikken en liever géén Strat.

JaY

jacky
8 juni 2006, 22:01
Alleen snaartjes een echte jay :-) opmerking ik vind hem zelf erg lekker ben lang op zoek geweest naar deze sound maar zoals alles er is altijd beter.

Denk inderdaad dat het wel een les paul amp is krijg je dat dikke lekker direct om je oren(het een compenseert het ander)

Maar goed jimmy H kon met zijn strat toch wel aardig overweg op de marhall

The Cream ja natuurlijk ook in de mayal tijd gebruikte hij al marshall maar gelukkig is hij tot inkeer gekomen en speelt hij tweed.

mathe
8 juni 2006, 22:14
daarnaast is de ene plexi de andere niet, erg veel toleranties wat betreft componenten.
Oh ja? Vertel eens, welke componenten zijn dat zoal?

Chris Winsemius
8 juni 2006, 22:25
Hoi Jack

J.H. heeft diverse Marshalls van '66 tot '69 gebruikt. Bij de brightere Marshalls speelt 'n non-true-bypass Wah en 'n reverse headstock/bridge pu ook behoorlijk mee om het wat warmer/prettiger te krijgen.
Met 'n (Super)Lead circuit klinkt 'n pre '69 OT (vooral) met Stratjes vaak lekkerder.

Wat voor B+ meet je trouwens?

jacky
8 juni 2006, 22:26
435 V voor de B+ op de 220 stand met een gloei spanning van 6,4 bias 40 mA

Chris Winsemius
8 juni 2006, 22:33
435 V voor de B+ op de 220 stand met een gloei spanning van 6,4 bias 40 mA

Ok, OT dus....
Ik neem aan dat er goeie buizen in zitten!

jacky
8 juni 2006, 22:40
Ok, OT dus....
Ik neem aan dat er goeie buizen in zitten!


Ok Ot dus ...... ???? wat bedoel je hier het is goed de output trafo dus snap ik maar WAT BEDOEL JE

buizen zijn JJ el 34 de oudjes waren te ver uit elkaar

Toaster
8 juni 2006, 22:56
Hoi Jack

'n reverse headstock/bridge pu ook behoorlijk mee om het wat warmer/prettiger te krijgen.




Een reverse headstock een andere klank???? wow nog nooit eerder gehoord.

Chris Winsemius
8 juni 2006, 23:07
Een reverse headstock een andere klank???? wow nog nooit eerder gehoord.

Andere snaarspanning, omgekeerd brug-element heeft 'n nog grotere impact...

Mr.Jay
8 juni 2006, 23:15
Alleen snaartjes een echte jay :-) opmerking ik vind hem zelf erg lekker ben lang op zoek geweest naar deze sound maar zoals alles er is altijd beter.

klopt, ik vond die serie ook prima tot ik beter tegen kwam. maar dán hoor je ook waar alle topknakkers hun sound vandaan halen > ze hebben sowieso alleen topgitaren. Plus heb ik laatst bij een test met meerdere mensen weer ervaren dat JIJZELF best een aardige sound uit jouw eigen amp kan toveren, maar dat niet wil zeggen dat de andere aanwezigen dit lukt, waar ik mee wil zeggen dat die marshall jou wel es niet kan bevallen maar dat NIETS over de kwaliteit van die amp zegt ( en ook niet over jou hoor, maar gewoon de combi is het niet ).


The Cream ja natuurlijk ook in de mayal tijd gebruikte hij al marshall maar gelukkig is hij tot inkeer gekomen en speelt hij tweed.

Bij Mayall vond ik em vaak een klotesound hebben, pas bij Cream werd het MIJN smaak, niet ieders natuurlijk.
En de laatste jaren op de TweedTwin klinkt ie echt het slechts van zijn hele carrière, maar goed dat vind ik dan. Wat een baggersound, en dat zeg ik als fan.

JaY

Mr.Jay
8 juni 2006, 23:27
Ok, OT dus....
Ik neem aan dat er goeie buizen in zitten!

OT........? wel érg snel opgemerkt. En hoezo kan het niks anders zijn?
Misschien maakt Jack wel niet de meest optimale tooninstelling voor een warme sound, ik heb vaak genoeg meegemaakt dat niet iedereen zich op een Marshall thuisvoelt, zéker bij mensen die Fenders gewend zijn. Of misschien is zijn mapleneck Strat toch iets te pinnig voor die amp.
Allemaal simpele mogelijkheden waardoor ik, als ik em niet zelf bespeeld zou hebben, niet meteen zou durven roepen > OT dus !

JaY

Mr.Jay
8 juni 2006, 23:29
Een reverse headstock een andere klank???? wow nog nooit eerder gehoord.

Klinkt wel degelijk anders ja. Heb het gehoord op een Strat die stock was en even geAB-ed werd met een reverse headstock hals ter plekke, dus even omgebouwd.
Maar om de sound van die amp daar nou aan te wijten, gaat me te ver.

JaY

Mr.Jay
8 juni 2006, 23:36
Alleen snaartjes een echte jay :-) opmerking ik vind hem zelf erg lekker ben lang op zoek geweest naar deze sound maar zoals alles er is altijd beter.

Nog even dit Jack:
je vind die Strat zelf lekker, maar je vond ook de JCM800 lekker...........
Je geeft al aan dat het altijd beter kan. Om de "ultieme" sound te benaderen zúl je ook beter moeten gebruiken dan dit. De knakkers die je noemt
(Hendrix/ Clapton) en FREE hadden in die tijd ook topgitaren, aangesloten op diezelfde "ultieme" amps > en DIE combinaties hoor je op de ouwe platen.

JaY

Chris Winsemius
9 juni 2006, 00:22
OT........? wel érg snel opgemerkt. En hoezo kan het niks anders zijn?
Misschien maakt Jack wel niet de meest optimale tooninstelling voor een warme sound, ik heb vaak genoeg meegemaakt dat niet iedereen zich op een Marshall thuisvoelt, zéker bij mensen die Fenders gewend zijn. Of misschien is zijn mapleneck Strat toch iets te pinnig voor die amp.
Allemaal simpele mogelijkheden waardoor ik, als ik em niet zelf bespeeld zou hebben, niet meteen zou durven roepen > OT dus !

JaY

't Is m'n vak om het zo maar te zeggen :)
Tussen '63 en '69 (en later) zijn er behoorlijk wat verschillen geweest in Marshalls.
Als het circuit in de versterker van Jack stock is en de genoemde B+ die waarde heeft (en correct is gebiased!!!, goed gedaan Jack!) dan is het zeker de OT die voor de scherpte zorgt, speakers hebben natuurlijk ook 'n zeer grote impact.
Met 'n goeie '67/'68 OT kan zelfs de 4700/5000p bright cap met Strats goed werken.

Solderen/slapen,

Fenders zijn gewoon andere amps

Antoon
9 juni 2006, 02:24
dat IS toch een 67er?

lees ik nou ook dat je de originele gelijkrichters van de voltage doubler uit die foto vervangen hebt?

zonde..

(ga trouwens niet de grijze RS elco's vervangen)

mathe
9 juni 2006, 07:10
Antoon, volgens mij ging dat over die JMP50 waarin BY127's op de trafo lagen.

gr. Marc

jacky
9 juni 2006, 08:56
Antoon, volgens mij ging dat over die JMP50 waarin BY127's op de trafo lagen.

gr. Marc

Klopt heb alleen de "rommel" opgeruimd vandaar dat ik van te voren info heb ingewonnen voordat ik ging rommelen aan de amp.
Je kan ook op de door mij genoemde site mooi zien hoe het verloop is in de verschillende onderdelen door de jaren heen.Wat het dus voor een marshall leek wat lastig maakt om in te schatten welke parts er wel en welke er niet in horen ik zelf had nl het idee dat die blauw gele caps er niet in thuis hoorde tot Mathe melde dat dat wel degelijk bij die amp hoort

Gelukkig hebben we dit forum zodat een ieder zijn kennis kan DELEN en we bij reparatie en of revisie niet de verkerde kant op gaan.

Ik zag ook nog iemand die vroeg of de originele rubber voetjes er nog onder zaten >>>>>yep op 1 na (maar dat zal de toon niet echt beinvloeden.

De eigenaar van deze amp heeft dat ding al sinds begin 70 en heeft er lang bas op gespeeld ........ja ja met een of twee oude cabinetjes met 4 x 12 greenbacks.

IK hoor mensen tanden knarsen maar ik kan me er wat bij voorstellen :-)

jacky
9 juni 2006, 08:57
dat IS toch een 67er?

lees ik nou ook dat je de originele gelijkrichters van de voltage doubler uit die foto vervangen hebt?

zonde..

(ga trouwens niet de grijze RS elco's vervangen)


Volgens mij zit jij naar de super bass te kijken

jacky
9 juni 2006, 08:59
Bij Mayall vond ik em vaak een klotesound hebben, pas bij Cream werd het MIJN smaak, niet ieders natuurlijk.
En de laatste jaren op de TweedTwin klinkt ie echt het slechts van zijn hele carrière, maar goed dat vind ik dan. Wat een baggersound, en dat zeg ik als fan.

JaY


We gaan toch niet zitten katten op good old Clappo he ;-)

Mr.Jay
9 juni 2006, 10:05
't Is m'n vak om het zo maar te zeggen :)
Tussen '63 en '69 (en later) zijn er behoorlijk wat verschillen geweest in Marshalls.
Als het circuit in de versterker van Jack stock is en de genoemde B+ die waarde heeft (en correct is gebiased!!!, goed gedaan Jack!) dan is het zeker de OT die voor de scherpte zorgt, speakers hebben natuurlijk ook 'n zeer grote impact.
Met 'n goeie '67/'68 OT kan zelfs de 4700/5000p bright cap met Strats goed werken. Solderen/slapen, Fenders zijn gewoon andere amps

Het is je vak!? > wát is jouw vak precies dan? bezitters van ouwe Marshalls nieuwe OT's aansmeren?
Onderbouw nou es een keertje waarom het "dus de OT" is ! Ik heb in mijn vorige post duidelijk wat opties beschreven die een verklaring kunnen zijn voor de sound die Jack hoort. Hoef ik niet voor gestudeerd te hebben, is gewoon ervaring.
Heb laatst nog toevallig meegemaakt dat 2 gitaristen stonden te ploeteren met een R.I.Bluesbreakercombo die zo scherp en pinnig als maar wat klonk. Beiden Fendermannen. Heb zelf wat aan de knoppen gedraaid zoals ik gewend ben uit mijn Marshalltijd (héél lang geleden) en ja hoor, daar was EC, Free en noem ze maar op. Dat heeft geen fluit met de OT te maken, maar je instelling van de tonepots op de amp, maar ook nog op je gitaar. Je kunt daarmee best een prima sound mee instellen. Verder weet iedereen wel dat het ook in je vingers moet zitten, waarmee ik niet wil beweren dat Ik dat kan hoor. Maar ik hoor wel bij mensen als het er wél inzit, en die weten dan ook meestal wel goed hun sound op welke amp dan ook te creëeren.
Ik vind dus niet dat je zomaar kunt stellen zonder de betreffende amp gehoord en ingesteld te zien hebben dat het "dus de OT" is. Da's knap kort door de bocht.

JaY

Mr.Jay
9 juni 2006, 10:07
We gaan toch niet zitten katten op good old Clappo he ;-)

Tuurlijk wel, moet ie maar geen Strat gaan spelen bij Mayall's verjaardag en de Cream-reünie en ook nog op een tweedtwin :-)

JaY

Mitch
9 juni 2006, 11:23
Het is je vak!? > wát is jouw vak precies dan? bezitters van ouwe Marshalls nieuwe OT's aansmeren?
Onderbouw nou es een keertje waarom het "dus de OT" is ! Ik heb in mijn vorige post duidelijk wat opties beschreven die een verklaring kunnen zijn voor de sound die Jack hoort. Hoef ik niet voor gestudeerd te hebben, is gewoon ervaring.
JaY

Jullie hebben dus andere ervaringen. Daar is een forum toch ook voor ? Ervaringen delen ?
Hou het lekker on-topic in plaats van weer meteen met het spam-spook aan te komen, da's een truc die al genoeg ellende veroorzaakt heeft. Er wordt niets aangesmeerd en als dat wel zo is dan grijpen de mods wel in.

1959SLP
9 juni 2006, 11:45
Hoi Jack

J.H. heeft diverse Marshalls van '66 tot '69 gebruikt. Bij de brightere Marshalls speelt 'n non-true-bypass Wah en 'n reverse headstock/bridge pu ook behoorlijk mee om het wat warmer/prettiger te krijgen.
Met 'n (Super)Lead circuit klinkt 'n pre '69 OT (vooral) met Stratjes vaak lekkerder.

Als ik me niet vergis had Roger Mayer in Jimi`s fuzzface ook nog een booster ingebouwd.

jacky
9 juni 2006, 11:53
Tuurlijk wel, moet ie maar geen Strat gaan spelen bij Mayall's verjaardag en de Cream-reünie en ook nog op een tweedtwin :-)

JaY

Wat jammer dat je het george harrison memorial concert niet gezien hebt.

Bij mij kan hij weinig kwaad doen hij mag zelfs op een soldano spelen of een musicman of nou ja liever niet of toch wel een ....marshall

PeeVee
9 juni 2006, 14:21
't Is m'n vak om het zo maar te zeggen :)
Wat? MM replacement trafo's aan de man te brengen door bij iedere gelegenheid te roepen dat de originele trafo's niet deugen bedoel je? Ja dat ziet een blind paard nog wel ;), bij zo'n beetje alle kwaaltjes stel tegenwoordig de diagnose "trafo's vervangen", lijkt me een erg rigoreuze aanpak but that's just me. Ik heb ook een Marshall verleden (JCM800 en JCM900), zoals Jay al zegt vraagt dat toch om een andere benadering; treble knop dicht, bass knop open, mid in het mid (daarom heet ie toch zo?) en vooral HARD zetten, dan klinken ze best goed (maar vooral hard/imposant).


Met 'n goeie '67/'68 OT kan zelfs de 4700/5000p bright cap met Strats goed werken.
Ik ken de circuits niet maar dat lijkt me een absurd hoge waarde voor een bright capje (ga even uit van een hoog bypass op de volume pot?). Dan begrijp ik wel dat het schel klinkt ja, maar is het dan niet logischer om daar eerst wat anders te proberen (wat zal het zijn, kwartiertje werk aan in- en uitbouwen chassis en ander capje van paar dubbeltjes erin zetten) i.p.v. output trafo te vervangen? Je wilt het circuit zo origineel mogelijk houden en vervolgens de OT vervangen voor iets anders? Dat lijkt me de omgedraaide wereld maargoed, ieder zo recht op z'n eigen gedachtes natuurlijk

1959SLP
9 juni 2006, 17:38
Ik heb ook een Marshall verleden (JCM800 en JCM900)

Ahum, sorry hoor maar dat noem ik geen Marshall verleden ;)

PeeVee
9 juni 2006, 18:05
Ahum, sorry hoor maar dat noem ik geen Marshall verleden ;)
Er stond toch echt Marshall op hoor :D

Ik hoor wat je zegt hoor, niet te vergelijken met de "oudjes", bij Fender is het niet anders. Was ergens eind 80's geloof ik. Altijd clean rock & roll gespeeld, was toen al een tijdje aan de blues maar kon "de sound" niet vinden. Heb na wat tobben (Valvestate, London City, LEM) toen uit pure frustratie maar gewoon rucksichtlos zo'n JCM900 (100W) top gekocht van m'n vakantiegeld, met een 2 x 12" cabinet erbij onder het mom van; de pro's doen het daar ook mee dus wie ben ik dan om het niks te vinden. Nou, ik vond het dus toch niks. Later nog een JCM800 in de hoop op beterschap maar dat was het toch ook echt niet. Toen een Super Reverb in actie gehoord, was verbijsterd; waar kwam die vette crunch vandaan (kende alleen eigenlijk Twin Reverb uit het rock & roll wereldje), nou die crunch kwam dus gewoon uit de SR zelf. In Groesbeek een drip edge '69 SR gekocht, die heb ik nog steeds (mijn "gig amp" voor optredens met www.bugabootang.nl)

mathe
9 juni 2006, 21:29
Als het dan toch zover gaat komen dat al die nog werkende Marshall uitgangstransformators worden vervangen kan ik er zeker wel een paar krijgen voor weinig? :)

1959SLP
9 juni 2006, 23:13
Er stond toch echt Marshall op hoor :D

haha, ouwehoer!


In Groesbeek een drip edge '69 SR gekocht, die heb ik nog steeds (mijn "gig amp" voor optredens met www.bugabootang.nl) (http://www.bugabootang.nl))

Ziet er goed uit PeeVee. Een plekje op het Take A Walk-festival in Sittard zou jullie niet misstaan.

Mr.Jay
10 juni 2006, 10:08
haha, ouwehoer!
Ziet er goed uit PeeVee. Een plekje op het Take A Walk-festival in Sittard zou jullie niet misstaan.

Is al gebeurd in 2004, gemist zeker..........

JaY

1959SLP
10 juni 2006, 12:45
Is al gebeurd in 2004, gemist zeker..........

JaY

Dat is goed mogelijk want er spelen dan behoorlijk wat bandjes en ik kan natuurlijk maar op 1 plaats tegelijk zijn. Ook goed mogelijk dat ik jullie wel in actie heb gezien maar dat het geen impact op mij had en het me dus niet meer kan herinneren :D . In welke kroeg hebben jullie gespeeld?

Mr.Jay
10 juni 2006, 13:06
Dat is goed mogelijk want er spelen dan behoorlijk wat bandjes en ik kan natuurlijk maar op 1 plaats tegelijk zijn. Ook goed mogelijk dat ik jullie wel in actie heb gezien maar dat het geen impact op mij had en het me dus niet meer kan herinneren :D . In welke kroeg hebben jullie gespeeld?

was in de Hemel.....wordt wel off-topic nu

JaY

PeeVee
10 juni 2006, 13:44
was in de Hemel.....Nou dan ben ik blij dat dat voor mijn tijd was want er was vast geen geen bier :D


wordt wel off-topic nuOch dat valt wel mee, je had voor dat optreden toch net je trafo's vervangen? ;)

@1959SLP: als je mijn gestuntel (met originele trafo's) wilt aanschouwen dan kan dat vanavond in café Oud Brabant, Markt 14 te Oirschot... Is een Jazz festival dus "licht geschut" (eigen brouwsels), 15 juli in Amstelveen (Bikes 'n' Blues).

Chris Winsemius
12 juni 2006, 20:01
Het is je vak!? > wát is jouw vak precies dan? bezitters van ouwe Marshalls nieuwe OT's aansmeren?
Onderbouw nou es een keertje waarom het "dus de OT" is ! Ik heb in mijn vorige post duidelijk wat opties beschreven die een verklaring kunnen zijn voor de sound die Jack hoort. Hoef ik niet voor gestudeerd te hebben, is gewoon ervaring.
Heb laatst nog toevallig meegemaakt dat 2 gitaristen stonden te ploeteren met een R.I.Bluesbreakercombo die zo scherp en pinnig als maar wat klonk. Beiden Fendermannen. Heb zelf wat aan de knoppen gedraaid zoals ik gewend ben uit mijn Marshalltijd (héél lang geleden) en ja hoor, daar was EC, Free en noem ze maar op. Dat heeft geen fluit met de OT te maken, maar je instelling van de tonepots op de amp, maar ook nog op je gitaar. Je kunt daarmee best een prima sound mee instellen. Verder weet iedereen wel dat het ook in je vingers moet zitten, waarmee ik niet wil beweren dat Ik dat kan hoor. Maar ik hoor wel bij mensen als het er wél inzit, en die weten dan ook meestal wel goed hun sound op welke amp dan ook te creëeren.
Ik vind dus niet dat je zomaar kunt stellen zonder de betreffende amp gehoord en ingesteld te zien hebben dat het "dus de OT" is. Da's knap kort door de bocht.

JaY

Nee hoor :)
(reïssue JTM45/1962: andere trafo's en spoel, speakers, waardes in circuit en filtering... allemaal aan te passen)
De meeste pre-'69 uitgangstrafo's in Marshalls klinken veel minder scherp/ice-picky hoewel de trafo-codes hetzelfde zijn, beide leveranciers/fabrikanten hebb de manier van wikkelen en de matrialen veranderd. De part-codes zijn hetzelfde gebleven.
Vak: laten we het hopen, ha ha.
Er zijn geen hbo/academische opleidingen voor het modden/ontwerpen van amps, helaas!

De extreme scherpte in veel Marshalls ligt mijn inziens aan de trafo's en spanningen, vergelijk voor de lol maar 'ns 'n goeie '67/'68 (Super)Lead plexi met 'n reïssue; circuit helemaal hetzelfde......................... en indien niet: die paar waardes (2 weerstanden) maken subtiel wat uit :)

Zal wel weer geflamed worden maar da's blijkbaar normaal hier :)

PeeVee
13 juni 2006, 01:24
De extreme scherpte in veel Marshalls ligt mijn inziens aan de trafo's en spanningen, vergelijk voor de lol maar 'ns 'n goeie '67/'68 (Super)Lead plexi met 'n reïssueOkay, en jij stelt dus dat wanneer we die trafo's uit een goeie '67/'68 over zouden zetten in een reissue het scherpe weg is en de reissue zal klinken als de goeie '67/'68 want immers...


circuit helemaal hetzelfde...Op papier wel ja... maar daar houdt de gelijkenis dan ook snel op denk ik...


Zal wel weer geflamed worden maar da's blijkbaar normaal hier Kom kom, niet zo verongelijkt, wie kaatst kan de bal verwachten Chris. Het meeste wat ik lees zijn gewoon een reacties op en vragen over zaken die je zelf geschreven hebt. Denk niet dat je dat als flame moet zien; if you can't stand the heat, stay out of the kitchen. Jay heeft paar goede punten denk ik. Late 70's Fenders liepen ook op 500+ en ondanks dat ze wat steriel zijn (UL OT) is dat toch niet de icepick die de Marshalls hebben, bovendien gemakkelijk muf/duf te draaien. Zet zo'n Fender TR OT in een Marshall en hij prikt nog steeds in het hoog. Ik zou het toch ergens anders zoeken, scheelt je een hoop geld.

Zijn overigens prima HBO / WO opleidingen electrotechniek waar je e.e.a. op kunt steken over spoelen en transformatoren hoor :D

heavy-metal-thunder
13 juni 2006, 13:08
Wat is er nou toch zo mooi aan die marshalls heb er gisteren eens op mijn gemak naar geluisterd op een origineel 4 x12 cabinet uit de zelfde periode maar ik kan er niet warm van worden.

kanaal een te mat kanaal twee veels te bright ergo bekande patch kabeltje er tussen en mixen beter maar dan nog.

Ergo whats up met die oude marshalls welke platen moet ik gaan beluisteren om DE marshall toon te horen en is er uberhaupt wel EEN marshal TONE

Vind het bij Fender veel makkeljker al die nieuwe klinken aardig maar niet top de silverfacejes klinken al veel beter en als je zon oud ding pakt (blackface) heb je een bijna organisch geluid.

Wie o wie

Ik heb ooit een JMP 1987 gehad en hoewel iedereen het hemels vond, vond ik het gewoon goed. Niets meer niets minder. Had wel heel veel dynamiek! Ik heb onlangs terug een 1987 JMP gekocht (uit 71) en eigenlijk heb ik hetzelfde gevoel. Het clean is écht wel ok voor Marshall. De overdrive geeft me de AC/DC-crunch, maar dat vette marshall geluid (Van Halen I, ZZ Top...) is niet aan mij besteed. Ik speel nochtans met een behoorlijk goeie Gibson Les paul. Ik vermoed dat vele van die super Marshalls erg onder handen werden genomen.

Om een idee te hebben van een representatieve Marshallsound: Ik heb er Radar Love op gespeeld en dat zit aardig in de buurt en All right now ook (als ik mijn volume van de LP wat terug draai want ik heb hetere pu's).

Mitch
13 juni 2006, 13:17
Als er twee man begint over "jij probeert alleen maar (MM)trafo's aan de man te brengen" kan dat best worden ogpevat als flamen. 't Is net niet afzeiken, maar wel weer het beschuldigende spam-vingertje. Zelfs als er een voorbeeld wordt gegeven als "een goeie trafo kan zelfs een amp met extreme bright cap nog goed doen klinken" wordt dat opgevat als "dus jij vervangt liever een trafo dan een cap ?". Je kan diezelfde zin ook opvatten als 'bij wijze van spreken', niet dat het vervangen van de trafo te prefereren is boven vervanging van de cap. Maar de spam-interpretatie zit er gewoon nog steeds ingebakken.
Een beetje bredere blik zou geen kwaad kunnen, op deze manier wordt Vintage Versterkers een subforum dat geregeerd wordt door een vaste kliek die andere meningen de grond in boort. Beetje zonde om Vintage het nieuwe Off Topic te laten worden :stop:

Dirk_Hendrik
13 juni 2006, 13:35
Een beetje bredere blik zou geen kwaad kunnen, op deze manier wordt Vintage Versterkers een subforum dat geregeerd wordt door een vaste kliek die andere meningen de grond in boort.

Is al jaren zo Mitch. Voor mij al evenzoveel jaren de reden hier vrij weinig aan te wippen. Veel teveel gekliek.

Thijssie
13 juni 2006, 13:54
Is al jaren zo Mitch. Voor mij al evenzoveel jaren de reden hier vrij weinig aan te wippen. Veel teveel gekliek.

Misschien is dit dan een mooi ogenblik om kliekjes te bereiden tot een lekkere hapklare brok, even goed kauwen, doorslikken en met flink wat water wegspoelen, dan proef je er niets meer van :)

Chris Winsemius
13 juni 2006, 16:00
Okay, en jij stelt dus dat wanneer we die trafo's uit een goeie '67/'68 over zouden zetten in een reissue het scherpe weg is en de reissue zal klinken als de goeie '67/'68 want immers...

Op papier wel ja... maar daar houdt de gelijkenis dan ook snel op denk ik...

Kom kom, niet zo verongelijkt, wie kaatst kan de bal verwachten Chris. Het meeste wat ik lees zijn gewoon een reacties op en vragen over zaken die je zelf geschreven hebt. Denk niet dat je dat als flame moet zien; if you can't stand the heat, stay out of the kitchen. Jay heeft paar goede punten denk ik. Late 70's Fenders liepen ook op 500+ en ondanks dat ze wat steriel zijn (UL OT) is dat toch niet de icepick die de Marshalls hebben, bovendien gemakkelijk muf/duf te draaien. Zet zo'n Fender TR OT in een Marshall en hij prikt nog steeds in het hoog. Ik zou het toch ergens anders zoeken, scheelt je een hoop geld.

Zijn overigens prima HBO / WO opleidingen electrotechniek waar je e.e.a. op kunt steken over spoelen en transformatoren hoor :D

Probeer voor de lol 'ns 'n amp te bouwen waar in je trafo's en spoelen gaat wisselen.... is wel hoorbaar hoor :)

Ik denk dat je uit boosheid (leider kliekje is weg?) wat dingen van mij hier op 'n bepaalde manier quote.

Erg jammer hoor, volgens mij was het voor 1983 gezelliger LOL

Antoon
13 juni 2006, 16:07
Sorry maar ik vind deze opmerkingen over die "kliekjes" gezeik.

Het vintage forum is de ENIGE plek hier waar een relatief grote groep van ERVAREN gitaristen (prof of semi-profs uit festival/clubcircuit) informatie weggeeft (Al natuurlijk, Jay, Micha, PeeVee, Mathe, Mattoo, Nico, noem maar op). Mensen die vaak na een enorme hoeveelheid spullen te hebben gehad uiteindelijk bij klassieke gear terecht zijn gekomen en de traditie voortzetten om het zo maar te zeggen.

En er wordt ook geen bullshit informatie (verkapt verkoopgelul van sjacheraartjes of gezeik over mamma die me maar geen ibanez kado wil geven of whatever) uitgewisseld maar hoogwaardige info die jaren gekost heeft om te verzamelen en waar je normalerwijs niet zomaar achter komt behalve door een een enorme hoeveelheid tijd en geld te investeren. Informatie waar ik als zelfuitgeroepen "country-soul-rock muzikant" mèt soldeerbout wat aan heb. Ik stel het enorm op prijs dat er ergens in Nederland nog zo'n plek met benaderbare mensen bestaat.

Nieuwe mensen zijn meer dan welkom mits de toon die je aanslaat enigzins doordacht overkomt.

On topic:

BTW de belangrijkste redenen waardoor de metal panel Marshalls scherper dan de plexi's klinken is toch de gesplitste ipv gedeelde cathode van V1, afnemen van de negatieve terugkoppeling (16 naar 8 tap), kleinere koppelcondensatoren (0.022 en zelfs 0.0022) voor de Lead modellen, grotere treble bypass cap (500pF) over de mixerweerstanden en de volumepots, 0.68uF over de kathode R van V2 en volgens mij kan meer HV filtering ook dat effect hebben). OK, en de eindtrafo's eningzins naar het schijnt. De HV spanningen van de plexi's gaan alle kanten op: begin laag, toen even extreem hoog bij de JTM100s, weer wat lager met de voltage doubler trafo's, toen weer laag bij de eerste Dagnalls voor de 100W ('67), toen weer hoger ('68 ) en weer wat hoger later, daarna weer lager, later in de metal panel tijd (!). De componententypes/merken veranderden ook (elco's, koppelC's, weerstanden), soms met een moderner scheller geluid tot gevolg (bv HV en ontkoppel elco's).

Chris Winsemius
13 juni 2006, 16:19
On topic:

BTW de belangrijkste redenen waardoor de metal panel Marshalls scherper dan de plexi's klinken is toch de gesplitste ipv gedeelde cathode van V1, afnemen van de negatieve terugkoppeling (16 naar 8 tap), kleinere koppelcondensatoren (0.022 en zelfs 0.0022) voor de Lead modellen, grotere treble bypass cap (500pF) over de mixerweerstanden en de volumepots, 0.68uF over de kathode R van V2 en volgens mij kan meer HV filtering ook dat effect hebben). OK, en de eindtrafo's eningzins naar het schijnt. De HV spanningen van de plexi's gaan alle kanten op: begin laag, toen even extreem hoog bij de JTM100s, weer wat lager met de voltage doubler trafo's, toen weer laag bij de eerste Dagnalls voor de 100W ('67), toen weer hoger ('68 ) en weer wat hoger later, daarna weer lager, later in de metal panel tijd (!). De componententypes/merken veranderden ook (elco's, koppelC's, weerstanden), soms met een moderner scheller geluid tot gevolg (bv HV en ontkoppel elco's).

Voor 'n ZEER groot gedeelte mee eens!
Naar het scheint..........
Ok, komt ie: reïssue 1959SLP met standaard trafo's en circuit: aan de krassigere kant, met 'n goeie plexi OT replica: zeer transparant, smeuïger en strakker in het laag. Zelfs met 'n Strat met de 4n7-5n op de high-treble-volume pot....

Mr.Jay
13 juni 2006, 17:20
Ok, komt ie: reïssue 1959SLP met standaard trafo's en circuit: aan de krassigere kant, met 'n goeie plexi OT replica: zeer transparant, smeuïger en strakker in het laag. Zelfs met 'n Strat met de 4n7-5n op de high-treble-volume pot....

Er was van begin uit sprake van een ouwe Marshall, geen R.I., of mis ik nou iets?
Dat je in een R.I. een OT gaat vervangen door een waarschijnlijk betere kwaliteit-versie kan ik me goed voorstellen.

JaY

Mr.Jay
13 juni 2006, 17:30
Is al jaren zo Mitch. Voor mij al evenzoveel jaren de reden hier vrij weinig aan te wippen.

strak plan

JaY

Dirk_Hendrik
13 juni 2006, 18:41
strak plan

JaY


Concluderend,

Als je je niet houdt aan de algemene ouwejongens krentenbrood mentaliteit van het vintage versterkers clubje krijg je dit soort reacties?

Wanneer heb ik jou op de tenen getrap Jay?

Mitch
13 juni 2006, 18:48
Nieuwe mensen zijn meer dan welkom mits de toon die je aanslaat enigzins doordacht overkomt.

Ja, maar het is nu een beetje of alleen praten over filter caps goed is en praten over trafo's spam. En het is juist die toon, maar ook reacties in de stijl van Al, zoals die nu door Jay hierboven in ere wordt gehouden die me stoort. Nou ja, stoort... teleurstelt eigenlijk. Je sluit daarmee zo snel andere deelnemers uit. Maar goed, ik hou er over op anders wordt het teveel off topic.

Mr.Jay
13 juni 2006, 19:11
over kliekjes gesproken.....

JaY

1959SLP
13 juni 2006, 19:44
Ik heb Marco van Basten even geraadpleegd. Jay moet Chris een kusje geven.

jacky
13 juni 2006, 19:57
Ik heb Marco van Basten even geraadpleegd. Jay moet Chris een kusje geven.


Yep de oranje HUG :-) maak me gekkkkkk

Mr.Jay
13 juni 2006, 20:08
Ik heb Marco van Basten even geraadpleegd. Jay moet Chris een kusje geven.

kijk, da's nou humor :-)

JaY

PeeVee
13 juni 2006, 21:06
Het klinkt misschien vreemd uit mijn keyboard, maar Mitch heeft wel een punt. Wel een paar kanttekeningen (niet flauw bedoelt).


Als er twee man begint over "jij probeert alleen maar (MM)trafo's aan de man te brengen" kan dat best worden ogpevat als flamen.
Klopt, maar er is natuurlijk oorzaak en gevolg. Wat dat betreft is je perceptie denk ik wel juist. Wat er nu wordt geschreven is "beladen" en daarom zou het verstandig om de schijn van de twijfel te vermijden. Je kunt dat doen door de nuances aan te brengen (op te schrijven) die jij in je bericht noemt, maar mis ik helaas vaak (lees: ze staan er niet).


Je kan diezelfde zin ook opvatten als 'bij wijze van spreken', niet dat het vervangen van de trafo te prefereren is boven vervanging van de cap.
Je hebt een punt, dat zou je ook zo op kunnen vatten ware het niet dat dit subforum natuurlijk wel een bepaalde voorgeschiedenis heeft en mensen wellicht beetje overgevoelig zijn geworden. Je hebt wel een punt, ik herken het bij mijzelf.


Een beetje bredere blik zou geen kwaad kunnen, op deze manier wordt Vintage Versterkers een subforum dat geregeerd wordt door een vaste kliek die andere meningen de grond in boort.
Je moet dat niet zien als de grond in boren, is vertaling van mening m.b.t. inhoud naar iets persoonlijks. Daar moet je erg mee oppassen. Het is niet leuk als vier mensen het niet met je eens zijn, maargoed, dat kan gebeuren op een forum, zoals ik al schreef: "can't stand the heat? stay out of the kitchen".

Je kunt zaken die geschreven staan positief of negatief interpreteren (zie boven) maar beter is het om je te beperken tot wat er staat en daar gewoon op reageren of vragen wat er mee bedoeld wordt. Er is volgens mij niemand die stelt dat er onzin wordt beweerd, maar de constatering "ligt aan de trafo's" bij de constatering "tamelijk schel" zonder te weten wat instellingen van de amp waren, wat voor gitaar, wat voor speakers is nu eenmaal een vrij resolute. Dat valt beetje op en gezien de situatie is een conclusie snel getrokken. Ik denk dat dat met wat nuances voorkomen kan worden maar nogmaals, ik zie het helaas niet.

Verder sluit ik me helemaal aan bij het betoog van Antoon. Wat me wel opvalt is dat het wijzen naar beoogde kliekje of clubje en (het in stand houden van) de gedachte dat er zoiets zou zijn wel vaak uit dezelfde hoek komt. Het wordt mij ook wat te vaak gebruikt als argument en dat vind ik ook niet leuk "is mening van lid van kliekje dus telt niet mee / logisch >> die vallen elkaar altijd bij". Is jammer want dat staat een interessante inhoudelijke discussie in de weg. De veronderstelling dat er een kliek / club actief is met als primair doel andere forummers het leven zuur te maken is pertinente onzin en ik vind het ook storend dat dat steeds gesuggereerd wordt. Ik denk dat er gewoon sprake is van actie en reactie waarbij de reactie regelmatig vrij eensgezind is. Daar is wel een reden voor en dat is een andere dan "kliekvorming".

On topic; mijn eigen voorbeeld m.b.t. TR trafo's in een RI Marshall is kletspraat want gaat natuurlijk om twee totaal andere amps. Niet gezegd dat een amp dof klinkt door z'n OT (maar daarmee dus ook niet gezegd dat ie daardoor schel klinkt). Misschien klinkt een TR OT wel scheller in een RI Marshall dan het origineel, wie zal het zeggen. Mijn voorbeeld was kwatsch; appels en peren vergelijken en mixen met pruimen. Achja... soms ben ik net een gewoon mens :D

P.S. Op de reactie van Chris ga ik hier verder niet in, dat zijn geen zaken voor voor in een publiek forum. Bovenstaand is 99% off topic maar desondanks vind ik het wél van publiek belang, misschien ook goed om in dit subforum één zo'n discussie te laten lopen moderator(s)? (uiteraard vermits dat op gepaste wijze verloopt, we beloven dat we ons netjes zullen gedragen :rockon: )

Chris Winsemius
13 juni 2006, 21:39
Het klinkt misschien vreemd uit mijn keyboard, maar Mitch heeft wel een punt. Wel een paar kanttekeningen (niet flauw bedoelt).


Klopt, maar er is natuurlijk oorzaak en gevolg. Wat dat betreft is je perceptie denk ik wel juist. Wat er nu wordt geschreven is "beladen" en daarom zou het verstandig om de schijn van de twijfel te vermijden. Je kunt dat doen door de nuances aan te brengen (op te schrijven) die jij in je bericht noemt, maar mis ik helaas vaak (lees: ze staan er niet).


Je hebt een punt, dat zou je ook zo op kunnen vatten ware het niet dat dit subforum natuurlijk wel een bepaalde voorgeschiedenis heeft en mensen wellicht beetje overgevoelig zijn geworden. Je hebt wel een punt, ik herken het bij mijzelf.


Je moet dat niet zien als de grond in boren, is vertaling van mening m.b.t. inhoud naar iets persoonlijks. Daar moet je erg mee oppassen. Het is niet leuk als vier mensen het niet met je eens zijn, maargoed, dat kan gebeuren op een forum, zoals ik al schreef: "can't stand the heat? stay out of the kitchen".

Je kunt zaken die geschreven staan positief of negatief interpreteren (zie boven) maar beter is het om je te beperken tot wat er staat en daar gewoon op reageren of vragen wat er mee bedoeld wordt. Er is volgens mij niemand die stelt dat er onzin wordt beweerd, maar de constatering "ligt aan de trafo's" bij de constatering "tamelijk schel" zonder te weten wat instellingen van de amp waren, wat voor gitaar, wat voor speakers is nu eenmaal een vrij resolute. Dat valt beetje op en gezien de situatie is een conclusie snel getrokken. Ik denk dat dat met wat nuances voorkomen kan worden maar nogmaals, ik zie het helaas niet.

Verder sluit ik me helemaal aan bij het betoog van Antoon. Wat me wel opvalt is dat het wijzen naar beoogde kliekje of clubje en (het in stand houden van) de gedachte dat er zoiets zou zijn wel vaak uit dezelfde hoek komt. Het wordt mij ook wat te vaak gebruikt als argument en dat vind ik ook niet leuk "is mening van lid van kliekje dus telt niet mee / logisch >> die vallen elkaar altijd bij". Is jammer want dat staat een interessante inhoudelijke discussie in de weg. De veronderstelling dat er een kliek / club actief is met als primair doel andere forummers het leven zuur te maken is pertinente onzin en ik vind het ook storend dat dat steeds gesuggereerd wordt. Ik denk dat er gewoon sprake is van actie en reactie waarbij de reactie regelmatig vrij eensgezind is. Daar is wel een reden voor en dat is een andere dan "kliekvorming".

On topic; mijn eigen voorbeeld m.b.t. TR trafo's in een RI Marshall is kletspraat want gaat natuurlijk om twee totaal andere amps. Niet gezegd dat een amp dof klinkt door z'n OT (maar daarmee dus ook niet gezegd dat ie daardoor schel klinkt). Misschien klinkt een TR OT wel scheller in een RI Marshall dan het origineel, wie zal het zeggen. Mijn voorbeeld was kwatsch; appels en peren vergelijken en mixen met pruimen. Achja... soms ben ik net een gewoon mens :D

P.S. Op de reactie van Chris ga ik hier verder niet in, dat zijn geen zaken voor voor in een publiek forum. Bovenstaand is 99% off topic maar desondanks vind ik het wél van publiek belang, misschien ook goed om in dit subforum één zo'n discussie te laten lopen moderator(s)? (uiteraard vermits dat op gepaste wijze verloopt, we beloven dat we ons netjes zullen gedragen :rockon: )

Jemig, hier is gewoon niet normaal te praten, helaas!

Kliekvorming: PeevEee koopt ergens Fender chassistjes die daarna direct ter beoordeeling naar Al gaan. Jay koopt onderdelen hier die door Al opgehaald worden. Nico maakt cabinetje voor Jay. Onderdelenhandelaar Nico adviseert moderator Al even.............................................. ................
Hoezo geen kliek???

In het verleden zijn er wat postings geweest (ook weer zo lekker onvriendelijk) waar 'n aantal mensen het even (terecht in dat geval) voor iemand opnam; direct begon de "Al-club" die mensen van groepsvorming te beschuldigen.

Over trafo's hou ik m'n mond maar; straks wordt er 'n Selmer trafo in 'n Vox geprobeerd.......). Aziatische Webertrafo's (no offense!) komen d'r hier in ieder geval niet in :) hoewel ik 'n aantal Weber-produkten zeker zeer kan waarderen. 'n Ul Fender trafo in 'n eerdere bf/sf: meer hoog en laag, zelfs bij lagere spanningen (circuit met spoel/etc.).........

Ik vermoed (en ben daar niet de enige in) dat hier gewoon wat "bijklussers"/etc. aan de gang zijn die het niet tof vinden dat er "nog meer mensen" aan versterkers werken.

Alles voor '83 was beter, vooral internetfora :D

Chris Winsemius
13 juni 2006, 22:06
was ik weer in beeld?:D :D :D :D En Pleun, doe je daar alle moeite voor om nog enigzins de vrede te bewaren......Weer niet goed....

Ik vond Jay's reactie zeker vrede/humorvol hoor Nico!

1959SLP
13 juni 2006, 22:12
........
Maar

Het gaat mij dus om advies omtrend de componenten.

Kijk en smul of huiver



:seriousf: 10 tekens

Mitch
13 juni 2006, 23:14
Gentlemen..... PeeVees post is een hele vriendelijke en zet een paar dingen op een prettige manier in perspectief. Hij had ook in zinnen van twee of drie woorden kunnen reageren zoals Jay, maar hij is inhoudelijk op mijn post ingegaan zonder mij van kliekvorming richting Chris te beschuldigen.

Als Chris nu dus zo vriendelijk kan zijn om wat genuanceerder op PeeVees post te reageren in paats van zijn connecties duidelijk te maken dan kunnen we straks weer door dezelfde deur en kan de sfeer op VV hopelijk wat minder geladen worden. Please ? :satisfie:

jacky
13 juni 2006, 23:46
:seriousf: 10 tekens

Je wil een gezellig topic hebben met relevante info (en dat is er gekomen) maar op een of andere manier weten ze elkaar elke keer weer in de haren te vliegen .

Laten we gewoon weer lekker over oude meuk kletsen en onze persoonlijke vetes even links laten (of rechts of in het midden zo een ieder zijn zin).

We houden allemaal van oude amps en mooie sounds dussssssssssssss.

Geen ge OH en normaal converseren en niet om het minste of geringste gaan zitten ouwe beppe van jij maar hij nee maar pas op hij heeft enz enz enz enz enz enz

Greetz Jack

Antoon
14 juni 2006, 00:56
Jay moet Chris een kusje geven.

Heb je 'm wel eens in het echt gezien? haha, dat kun je Jay niet aandoen..


sorry, flauw :)

PS Een van de internetgebruikers van het eerste uur is Al volgens mij. over ouwe forums gesproken

Antoon
14 juni 2006, 01:10
Ik vermoed (en ben daar niet de enige in) dat hier gewoon wat "bijklussers"/etc. aan de gang zijn die het niet tof vinden dat er "nog meer mensen" aan versterkers werken.


LOL,

Shit PeeVee, we zijn ontmaskerd!!! Ze hebben ons door........

PeeVee
14 juni 2006, 03:06
Dank aan de moderators dat ze dit even door laten lopen. Ik denk dat dat een keertje nodig is en zo lang het "netjes" blijft (ter beoordeling van moderators) moet dat misschien wel een keertje kunnen. Wanneer er anders wordt besloten heb ik daar overigens ook vrede mee.


doe je daar alle moeite voor om nog enigzins de vrede te bewaren......Zo moet je het niet zien denk ik, Mitch heeft wel een punt. Laten we niet in een publiek forum te picky zijn. Wanneer je iets leest waarvan je vindt dat het niet kan (of wat je gewoon stoort), meldt het bij de moderator, beargumenteer je bezwaar en laten we met z'n allen gewoon de spelregel accepteren dat de moderator in dit soort gevallen uitsluitsel geeft over wat kan en wat niet. Is een prima regel, zal heus niet altijd in mijn voordeel werken maar ook niet altijd in mijn nadeel en dat geldt voor iedereen. Het zou een objectief / neutraal oordeel moeten zijn en tot nu toe heb ik geen reden om aan te nemen dat dat niet zo is.

Ik hoop dat ik morgen nog in de gelegenheid wordt gesteld om inhoudelijk nog wat meer op Chris' reactie in te gaan. Zal dat zonder flames doen en open kaart spelen op een nette manier. Ik nl. wel bezwaar tegen de uitspraken die hij doet (maar mogen wat mij betreft blijven staan, zie onder) en wil graag eens aangeven waarom.


Shit PeeVee, we zijn ontmaskerd!!! Ze hebben ons door........Ik trek de schoen niet aan, hij past me niet. Ik erger me aan die (originele) bewering maar nog meer aan het feit dat die steeds naar voren wordt gebracht zonder steekhoudende argumenten. Dat is volgens mij de definitie van stemmingmakerij. Dat de argumenten (steekhoudend) achterwege blijven is vanzelfsprekend, de feiten (b.v. inhoud van mijn posts maar ook vermeende belangen die ik of mijn clubgenoeten zouden hebben e.d.) staan nl. haaks op de de bewering die dus kant nog wel raakt. Ik zal daar wel inhoudelijk op reageren en met (hopenlijk steekhoudende) argumenten. Ik haak nu alleen even in op de bewering over mijn vermeende relatie met Al. Ik heb er overigens geen grote problemen mee behalve dan dat de feiten niet kloppen en het me niet duidelijk is wat er nu precies mee bedoelt wordt.

Dat mijn Fender chassistjes (meer dan 1 zelfs?) linea recta naar Al gaan ter inspectie dat is mij niet bekend (Al, vertel eens... :D). Al heeft mij, ruim tien jaar geleden, eens geholpen met mijn allereerste SR (waar ik nu nog steeds naar tevredenheid op speel) wat toch beetje een miskoop bleek te zijn want niet bepaald in technisch gezonde staat. Al heeft mij uitgelegd en laten zien wat er loos was en waarom en de ergste problemen verholpen. Verder heeft hij mij mij aangespoord / gemotiveerd zelf wat te gaan doen met amps. Mij op weg geholpen en mij met raad en daad bijgestaan. Daar ben ik 'm nog steeds zeer dankbaar voor.

Van "bijklussen on the side", wat Chris suggereert, is totaal geen sprake en geeft een verkeerd beeld van de werkelijkheid wat ik een kwalijke zaak vind. Al heeft ooit zelf een keer wat toelichting gegeven maar dat is ondergesneeuwd onder andere perikelen. Voor zover ik weet is Al conservatorium geschoold uitvoerend musicus en muziekdocent met zeer respectabele staat van dienst. Beetje "bijklussen" (aan amps) is voor hem totaal niet interessant vanuit een financieel oogpunt, hij kan dan beter een lesje of invalgigje extra doen, dan verdiend ie z'n centen leuker, sneller en makkelijker. Al's hulp was volledig belangeloos en uitsluitend omdat hij dat zelf leuk vond, op dat moment ook zin in en tijd voor had. Dat ik hem de onderdelen heb betaald lijkt mij niet meer dan normaal, gewoon marktconforme prijzen, Al koopt ze zelf ook gewoon bij de winkel en dat had ik van hem ook zelf mogen doen overigens. Totaal geen eigen belang laat staan financieel gewin. Gelicenseerde zendamateurs noemen dat "Ham spirit", in Nederland zeggen we "wie goed doet, goed ontmoet". Een hoger doel van een forum als GitaarNet is volgens mij het tot stand brengen van dit soort waardevolle contacten. De suggestie dat er andere motieven zouden zijn vind ik, juist gezien bovenstaande ervaring en het feit dat deze niet gestoeld is op enige feiten, bijzonder laag bij de grond. Dat is geen flame, dat is gewoon wat ik vind.

Na mijn SR is er bij mijn weten geen enkel chassis van mij naar Al gegaan dus wanneer je zoiets roept, geef details; wie is je bron, waar heb je het over en als het zo zou zijn, wat heeft dat uberhaubt met kliek/club te maken? De feiten zijn echter dat ik Al gemiddeld 1 keer per jaar zie (sorry, kom echt nog dit jaar eine Tasse Kaffee pakken), en mail en eens met een vraag b.v. wat voor vage turnaround er nou weer in dat nummer zit, of een 77er strat beter is dan mijn 79er etc. Krijg op eerste vraag een verhandeling over mixolydische toonladders en gebroken accoorden en die je dan in de vlakspoeler gooit... Ik neem dat dan wel braaf in overweging maar vergrijp me vervolgens toch maar weer aan m'n vertrouwde pentatonische gejengel en opgeleukte drieklankjes :D. Dat soort dingen dus. Al heeft daar vorig jaar twee bananen voor gekregen tijdens een ad-hoc Strat shoot-out in mijn huis. Kwam mij eigenlijk helemaal niet uit maarja, mijn huis lag nu eenmaal op een strategisch ontmoetingspunt dus tja, was geen andere optie hihi. Ik schoot er niks mee op, maar was een leuke en interessante middag. Ik ben met Chris per jaar één ruimte dan met de andere "clubleden", weet niet of dat een kliekfactor is?

Tot zover even... (toch nog aardige verhandeling geworden) nu toch echt naar de mand (maar bah bah wat is het warm duh?!)

harrie-beton
14 juni 2006, 10:17
Ik vind inderdaad dat dit nog een nette discussie is en laat het staan.


Ik heb ooit bij Manny's Music in New York kort op een plexi gespeeld met een stratocaster, maar als de verkopers erachter komen dat je het niet gaat kopen jagen ze je meteen de winkel uit. Ze werken op commisssie-basis en toeristen willen ze niet.
Maar wat een lekkere sound.. weinig gain maar dat lossen veel mensen op met pedalen. Dat had mijn jcm800 ook.

Negative K3 fan
14 juni 2006, 11:20
of gewoon alles op tien, ik kan niet geloven dat een plexi dan nog niet genoeg gain heeft.

taylor
14 juni 2006, 11:36
het is meer een soort creamy bluesy rocky kind of gain geen zware metal ofzo
dus ja tis maar wat je gewent bent, als je highgain amp hebt dan zul je het weinig gain vinden idd..

1959SLP
14 juni 2006, 12:08
Voor gewone heavy metal heb ik op 10 echt wel genoeg gain (overdrive). Heb er wel een ppimv in zitten. Voor zware metal zou ik er nog een tubescreamer of een distortionpedaal voor zetten. Die laatste ben ik niet zo`n fan van.

Mr.Jay
14 juni 2006, 12:21
Voor gewone heavy metal heb ik op 10 echt wel genoeg gain (overdrive). Heb er wel een ppimv in zitten. Voor zware metal zou ik er nog een tubescreamer of een distortionpedaal voor zetten. Die laatste ben ik niet zo`n fan van.

wat is PPIMV?
pré- of post ?

JaY

1959SLP
14 juni 2006, 12:29
wat is PPIMV?
pré- of post ?

JaY

post (10tekens)

Mr.Jay
14 juni 2006, 14:19
post (10tekens)

okayyyyyyyyyyyyyyyyyyyy

JaY

Chris Winsemius
14 juni 2006, 16:09
Gentlemen..... PeeVees post is een hele vriendelijke en zet een paar dingen op een prettige manier in perspectief. Hij had ook in zinnen van twee of drie woorden kunnen reageren zoals Jay, maar hij is inhoudelijk op mijn post ingegaan zonder mij van kliekvorming richting Chris te beschuldigen.

Als Chris nu dus zo vriendelijk kan zijn om wat genuanceerder op PeeVees post te reageren in paats van zijn connecties duidelijk te maken dan kunnen we straks weer door dezelfde deur en kan de sfeer op VV hopelijk wat minder geladen worden. Please ? :satisfie:

Ok!

(on topic en nu gewoon puur over) Marshall trafo’s

Naast verschillen in de voicing van de circuits, neg. feedback, powersupply-filtering en voedingstrafo’s/voedingsspanningen zijn er grote klankmatige verschillen tussen de uitgangstrafo’s.

Ik wil hier nu even in gaan op de post ’67 50 Watt OTs met de code 784-139. Het formaat en de code is door de jaren heen hetzelfde gebleven maar de klank (afgezien van veroudering) niet.
Rond 1968 heeft de fabrikant van deze trafo de materialen en manier van wikkelen verandert om sneller (dus goedkoper) te kunnen produceren. Marshall legde zeker in die tijd de kwaliteits-controle van onderdelen bij hun leveranciers neer.

Nu in de praktijk;
Lead circuit met 4n7/5n bright-cap op de treble-volume-regelaar, seperated cathodes, 33k/500p tonestack, etc.
Met ‘n “minder puike” OT is zo’n amp zeer bright, sommige mensen spreken zelfs van “krasbakken”. Als je in zo’n amp (dus dat circuit en die spanningen) ‘n betere 784-139 OT zet wordt het allemaal veel “prettiger”. Laag wordt strakker, hoog wordt aangenaam maar nog steeds zeer transparant, pinched harmonics knallen er makkelijker uit en zelfs met ‘n Strat is ie goed te gebruiken.
Door zo’n betere OT wordt de toonregeling ook beter instelbaar en is alles op 5 ‘n goed start-punt, met mindere OTs moet vaak de treble en bass behoorlijk teruggedraaid worden en lijkt het allemaal minder effektief te werken.

Het vervangen van trafo’s is waarschijnlijker wat minder bekend in de versterkerwereld door kosten/etc. De symbooltjes op schema’s zijn vaak hetzelfde, codes/fabrikanten staan er zelden bij.
Qua impact vind ik het goed te vergelijken met het vervangen van elementen op ‘n gitaar, en dat schijnt wel te mogen…. (!!!grapje!!!).

Mitch
14 juni 2006, 17:04
Wat is dan precies het voordeel van vervangen van een OT tegenover vervangen van de condensator ? Want dat was het grootste twistpunt :)

Chris Winsemius
14 juni 2006, 18:06
Ok!

Effekt v/h vervangen v/e condensator (type/merk/fabrikant, dus niet de waarde) is ivm het vervangen v/d OT subtieler.
Afhankelijk v/h circuit, de plaats in het circuit en nog veel meer heb ik natuurlijk ook condensator-favorieten maar de "impact" is kleiner (imho).
De verschillen tussen caps/etc. zijn trouwens met goeie OTs en speakers nog beter hoorbaar.

Wat Peevee ook (nog) melde: of het mogelijk is om met wat tweaks op hetzelfde resultaat uit te komen? (goeie vraag trouwens!);
met wat tweakjes en bijvoorbeeld het demonteren v/e brightcap kun je vaak 'n amp wat lekkerder/etc. maken maar in het plexi '67-69 (Super)Lead voorbeeld al je die distortion/overdive-rijkheid qua sound niet.

Met condensator-tweaks (als ik het zo mag begrijpen) haal je wat weg of ga je dingen maskeren of minder goed doorlaten. Met 'n puike OT/etc. kun je gewoon veel meer "door laten komen".

Negative K3 fan
14 juni 2006, 18:39
tja ik hoor wel eens vaker over trafo's veranderen -kan me nog een post herinneren van je voodoo vriend op HCAF die beweerde dat zelfs PTs een upgrade kunnen vormen in amps, maar dat terzijde-, maar het is een dure grap en je moet het maar op de verhalen van anderen geloven, want ik heb nog nooit (op 1 epipghone valve jr. clipje na) iets van een bewijs gehoord/gezien van wat een trafo nou precies kan veranderen aan de sound.....

is dat niet wat chris? het ultieme bewijs, een marshall met lelijke kuttrafo en dezelfde marshall met een MM en daar een beetje degelijke clips, puur voor het vergelijken?

voor de prijs van 1 OT vervang je al snel 20 caps in een amp...

Mitch
14 juni 2006, 19:03
Klein verhaaltje van mijn kant dan: Chris had twee versies van de Tweedy Twin Champ. De ene (het prototype) is ook de clip van gemaakt tijdens de amp meeting, de andere (een top) niet. Ik heb beide amps mee gehad om te testen op bandvolume, aangezien Chris deze mogelijkheid op dit moment niet heeft in zijn toko.
Er zaten in beide een paar kleine verschillen, maar belangrijkste verschil: beide hadden een andere OT. Beide goede merken, maar duidelijk andere types. Op dat moment had ik dus dezelfde speaker, dezelfde gitaren, dezelfde ruimte en zelfs dezelfde band, dus dat werd een vrij strakke A/B road-test ;)

Bij de meeste instellingen waren duidelijke overeenkomsten te horen qua karakter, maar in laagweergave (en als gevolg daarvan) de manier van oversturen zaten duidelijke verschillen. Ander verschil was dat er ook een andere ruimtelijkheid in het geluid zat. De één leek mooier te gaan klinken naarmate je verderaf stond, de ander was juist mooier als je wat dichterbij stond. Let wel: dit waren dus geen subtiele verschillen die je alleen hoort als je in je eentje staat te spelen: dit waren verschillen die in een oefenruimte met complete band duidelijk te horen waren. Waar het er dus toe doet !


Het prototype in Champ behuizing vond ik nét effe lekkerder en heb ik overigens daarna ingepikt :sssh: Ik wil er nog een paar leuke clips van maken, daarna open ik er nog wel een topic over.

Chris Winsemius
14 juni 2006, 19:32
tja ik hoor wel eens vaker over trafo's veranderen -kan me nog een post herinneren van je voodoo vriend op HCAF die beweerde dat zelfs PTs een upgrade kunnen vormen in amps, maar dat terzijde-, maar het is een dure grap en je moet het maar op de verhalen van anderen geloven, want ik heb nog nooit (op 1 epipghone valve jr. clipje na) iets van een bewijs gehoord/gezien van wat een trafo nou precies kan veranderen aan de sound.....

Ben het met Trace eens maar wou dit maar even hier niet posten ivm de anti-trafo-change-houding........
spoel: invloed op de feel en strakheid in het laag
pt: invloed op de feel en sag bij bepaalde tonen, betere note-seperatie


is dat niet wat chris? het ultieme bewijs, een marshall met lelijke kuttrafo en dezelfde marshall met een MM en daar een beetje degelijke clips, puur voor het vergelijken?

Ik heb geen zin om 'n slechte amp te bouwen, ha ha. Goed idee maar ik steek m'n geld liever in goeie parts en amps.
Als m'n plexi + klaar is en getest is (ook voor 'n muziekblad) komt ie gewoon hier te staan. Moet er daarna maar 'n 1987x geregeld worden voor clipjes.
Tevens is het gewoon onmogelijk van alle amps die ik aanpas/etc. originele exemplaren te hebben staan.


voor de prijs van 1 OT vervang je al snel 20 caps in een amp...

Goedkope OT of dure caps? :)

Ik heb nog steeds de indruk dat veel mensen negatief zijn modat ze het nooit zelf hebben geprobeerd/etc.

Het voorbeeld wat ik eerder gaf (2e hands 1987 reïssue met OT upgrade en misschien wat tweaks/mv) was gewoon om duidelijk te maken dat 'n top/boutique/whatever sound mogelijk is zonder direct >3 duizend euro neer te leggen.

Chris Winsemius
14 juni 2006, 19:38
Klein verhaaltje van mijn kant dan: Chris had twee versies van de Tweedy Twin Champ. De ene (het prototype) is ook de clip van gemaakt tijdens de amp meeting, de andere (een top) niet. Ik heb beide amps mee gehad om te testen op bandvolume, aangezien Chris deze mogelijkheid op dit moment niet heeft in zijn toko.
Er zaten in beide een paar kleine verschillen, maar belangrijkste verschil: beide hadden een andere OT. Beide goede merken, maar duidelijk andere types. Op dat moment had ik dus dezelfde speaker, dezelfde gitaren, dezelfde ruimte en zelfs dezelfde band, dus dat werd een vrij strakke A/B road-test ;)

Bij de meeste instellingen waren duidelijke overeenkomsten te horen qua karakter, maar in laagweergave (en als gevolg daarvan) de manier van oversturen zaten duidelijke verschillen. Ander verschil was dat er ook een andere ruimtelijkheid in het geluid zat. De één leek mooier te gaan klinken naarmate je verderaf stond, de ander was juist mooier als je wat dichterbij stond. Let wel: dit waren dus geen subtiele verschillen die je alleen hoort als je in je eentje staat te spelen: dit waren verschillen die in een oefenruimte met complete band duidelijk te horen waren. Waar het er dus toe doet !

Het prototype in Champ behuizing vond ik nét effe lekkerder en heb ik overigens daarna ingepikt :sssh: Ik wil er nog een paar leuke clips van maken, daarna open ik er nog wel een topic over.

Die andere amp (net af maar te groot voor 't Peugootje voor de amp-meeting) is ook 'n prototype.
Na het doormeten v/d TweedyTwinChamp van Mitch heb ik nog wat spanningen/etc. in die amp aangepast: lekkerder feel maar ik geef nog steeds (ook) de voorkeur aan die andere OT. Naast de verschillen in merk was de één meer Fender achtig en de ander (zoals in de TTC) meer Marshall achtig.

De "betere" OTs klinken vaak ook ruimtelijker/meer 3D.

Rock ze!

PeeVee
15 juni 2006, 00:17
wou dit maar even hier niet posten ivm de anti-trafo-change-houding........
Chris kap daar nou toch eens mee! Er is niemand hier die beweert dat een output trafo geen essentiele factor is in de overall sound, is algemeen bekend in de amp wereld (en niet onbekend zoals jij suggereert) en er wordt her en der driftig gewisseld en er is niemand die daar een probleem mee heeft dus ga nou geen dingen roepen die niet kloppen en beperk jezelf gewoon tot wat er geschreven staat.

De klacht ergens was "amp behoorlijk schel", nadat de B+ bekend werd gemaakt was jouw reactie "OK trafo's dus". Die reactie is wel erg kort door de bocht en wanneer je dan een MM voor zo'n 100W Marshall op je site te koop hebt staan, tja dan kun je verwachten dat er mensen gaan twijfelen aan de objectiviteit van die informatie. Je hebt nu gelukkig in wat meer detail zaken uiteengezet over die trafo's, dat is interessante info, laten we het zo houden en verval niet weer in conspiracy denken. Ik vervang zelf ook regelmatig trafo's (meer in Fender achtige amps) en heb een mooie collectie tot mijn beschikking en zelfs een oud BM chassis ingericht om OT's te kunnen AB'en (feitenlijk wat NK3 voorstelt). OT is het enige dat tussen buizen en speakers zit, complex onderdeel waar zeer vele factoren meespelen wat allemaal impact heeft op de (al dan niet goede) overdracht van vermogen van de eindbuizen aan de speakers, misschien wel het meest essentiele onderdeel. Heb hier een hele plank vol met OT's TR OT's, BM OT's, BMSTR OT's van verschillende jaartallen, THD BM size OT, Weber BM en BMSTR size OT en zelfs een ouwe Midwest (6L6 PP). Heb ze nog niet allemaal getest maar wel van plan dat te doen. Conclusie tot nu toe is dat duur niet altijd goed is en goedkoop niet altijd slecht (Hoffman versus Weber Deluxe style OT-tje) en dat zoals jij zelf al aangeeft er eigenlijk ook al veel inconsistentie is tussen zelfde type trafo's van zelfde fabrikant maar paar jaar later / eerder etc. Wanneer je weet wat een trafo doet, kun je 'm effecient inzetten. Eigenlijk (theoretisch gezien) is er geen sprake van slechte trafo's (of parts), hoogste een slechte toepassing ervan ;) Ben het in hoofdlijne wel met je eens hoor, goedkopie spul klinkt doorgaans neuzig en schel en mist warmte en diepte maargoed, alle waar naar z'n geld. Ik heb b.v. het idee dat OT-tjes in Blues & Pro Jr. erg te wensen overlaten, heb hier zo'n Blues Jr. waar ik eigenlijk wel wat meer uit zou willen halen.

Recapitulerend, wanneer de klacht "behoorlijk schel" is, dan zijn er tal van mogelijkheden om dat probleem te lijf te gaan (dat was overigens geen echte vraag maar meer een stelling, desondanks dank voor het compliment). NATUURLIJK heeft dat niet hetzelfde effect als klote OT door goeie OT vervangen maar dat werd ook niet beweerd. Het ging om een remedie voor "behoorlijk schel" en dan zijn aanpassingen in het circuit het meest voor de hand liggend. Wanneer klant meer wil dan "wat minder schel" dan zijn er tal van verbeteringen te bedenken waaronder natuurlijk andere / goeie OT. Mathe weet volgens mij ook veel over Marshall OT's, ben benieuwd wat zijn ervaringen met 60's trafo's zijn.

mathe
15 juni 2006, 19:43
Ja, die trafo's...
Ik heb zelf geen ervaring met in de beschreven mate verschillend klinkende 784-139's tussen '67 (deze trafo werd vanaf midden '67 gebruikt) en zeg '69.
Niet dat ik er niet genoeg heb gehoord - in ieder geval meer dan 10 - maar het effect is me nog nooit opgevallen.

Ik ben eens ten rade gegaan bij een bevriende trafo wikkelaar in de VS. Deze heeft me verteld dat van de 784-139 trafo's welke hij heeft onderzocht (lees: afgewikkeld) hij geen verschillen in het wikkelschema heeft ontdekt tussen een '67er en een '69er. Hij heeft niet kunnen vaststellen of er duidelijke verschillen zaten tussen het kernmateriaal van beide jaartallen.
Enfin, van een verschil in wikkelmethode is dus geen sprake geweest.

Chris, mag ik vragen hoe je aan de informatie over de 784-139 bent gekomen?

Marc

Chris Winsemius
15 juni 2006, 20:10
Ja, die trafo's...
Ik heb zelf geen ervaring met in de beschreven mate verschillend klinkende 784-139's tussen '67 (deze trafo werd vanaf midden '67 gebruikt) en zeg '69.
Niet dat ik er niet genoeg heb gehoord - in ieder geval meer dan 10 - maar het effect is me nog nooit opgevallen.

Ik ben eens ten rade gegaan bij een bevriende trafo wikkelaar in de VS. Deze heeft me verteld dat van de 784-139 trafo's welke hij heeft onderzocht (lees: afgewikkeld) hij geen verschillen in het wikkelschema heeft ontdekt tussen een '67er en een '69er. Hij heeft niet kunnen vaststellen of er duidelijke verschillen zaten tussen het kernmateriaal van beide jaartallen.
Enfin, van een verschil in wikkelmethode is dus geen sprake geweest.

Chris, mag ik vragen hoe je aan de informatie over de 784-139 bent gekomen?

Marc

Deze info heb ik van een aantal (amp/iron)techs gekregen en natuurlijk zelf meegemaakt qua sound.
50 Watter-voorbeeldje:
'67-er (natuurlijk wel met 'n GZ34/etc. en zelfs 'n wat hogere B+)) en 'n 70-er: beide OTs zelfde code maar totaal anders van klank. De '67-er was op elk volume vol en vet de '70 was behoorlijk "krassiger". In die 70-er is op verzoek v/d klant 'n replica OT gezet met zeer goed resultaat; de klank van die OT uit '67 werd gewoon gehaald.

Bij 'n paar 100 Watters (originele SuperLead uit '67 en 'n tot SuperLead "omgebouwde" '68 SuperBass, zelfde filtering en B+) waren de verschillen ietsJE kleiner maar ging de voorkeur ook uit naar die OT uit '67 (allemaal post '67 formaat/type).

Wat hoor je zelf?

Johnny V
15 juni 2006, 20:53
Omdat hier toch wel wat Marshall kenners zitten wil ik graag even iets offtopic vragen. Ik heb hier 2 soundsamples van zogezegd een jtm45. Nu vind ik die vrij trebly klinken terwijl ik altijd dacht dat jtm45 vrij donker was... Zou iemand dit kunnen bevestigen, want vind het wel een suuuuper goeie sound.

Soundclips link (http://www.digitalplayroom.com/marshall/jtm45/jtm45_demo.htm)

Antoon
15 juni 2006, 22:14
Als er in de '67 reverse logo JTM50 een buizengelijkrichter zit is de 784-139 OT niet origineel. Hier zit vrijwel altijd nog het type met de 100V uitgang in (784-128 ).

Ik heb trouwens nooit van mensen gehoord die een '69 50W krasserig vonden klinken. Volgens vele (waaronder Michael Doyle) is de 1969 50W de best klinkende 50W die Marshall ooit gemaakt heeft.

Heb je die 70er 50W OT die je eruit gehaald hebt nog? Ik heb zelf een hier een 1967 reverse logo JTM50 (ook met een GZ34). Het is dat ik niet zo stom ben om de originele OT te gaan verwisselen (en daarmee de waarde van het ding te verminderen) anders namen we de proef op de som.

Trouwens vrijwel alle MM trafo's hebben een plastic spoel ipv een kartonnen (zoals origineel bij Drake eind 60er jaren). De breedte van het wikkelpakket schijnt hierdoor iets te verschillen. Verder hebben de MMs die ik gezien heb geen kraftpapier tussen de wikkellagen. Op het PlexiPalace forum werd ook op de inconsistentie bij Drake mbt wikkelverhoudingen gewezen. De Heyboer trafo's schijnen dan weer iets dichter bij het origineel te komen voor die jaar.

Negative K3 fan
15 juni 2006, 23:00
Omdat hier toch wel wat Marshall kenners zitten wil ik graag even iets offtopic vragen. Ik heb hier 2 soundsamples van zogezegd een jtm45. Nu vind ik die vrij trebly klinken terwijl ik altijd dacht dat jtm45 vrij donker was... Zou iemand dit kunnen bevestigen, want vind het wel een suuuuper goeie sound.

Soundclips link (http://www.digitalplayroom.com/marshall/jtm45/jtm45_demo.htm)

die clips klinken erg goed vooral die overstuurde maar inderdaad wel een beetje trebly, kan aan heel veel factoren liggen, als je je mic richt op het midden van een speaker kun je de donkerste amps nog trebly laten klinken.

niet te veel op clips afgaan, maar een echt antwoord heb ik niet voor je, misschien heel misschien moet je er eens een in het echt gaan proberen

Mr.Jay
15 juni 2006, 23:10
'67-er (natuurlijk wel met 'n GZ34/etc. en zelfs 'n wat hogere B+)) en 'n 70-er: beide OTs zelfde code maar totaal anders van klank. De '67-er was op elk volume vol en vet de '70 was behoorlijk "krassiger".

En de rest aan parts van die 2 amps dan> identiek? (geeneen amp is hetzlefde natuurlijk gezien de tolerantie van parts)
Ik ken zelf heel goed de verschillen in klank tussen jaargangen OT's in Fenders (uiteraard), maar je moet ze dan wel even allemaal loshalen en in de dezelfde amp hangen en AB-en (en daar o.a. zit dus studie-tijd in !), pas dán schakel je de andere storende faktoren uit.
Eerder maak je me niet wijs dat verschil in sound oftewel krassen in dit geval puur aan de OT kan liggen.

JaY

Chris Winsemius
15 juni 2006, 23:26
Als er in de '67 reverse logo JTM50 een buizengelijkrichter zit is de 784-139 OT niet origineel. Hier zit vrijwel altijd nog het type met de 100V uitgang in (784-128 ).

Ik heb trouwens nooit van mensen gehoord die een '69 50W krasserig vonden klinken. Volgens vele (waaronder Michael Doyle) is de 1969 50W de best klinkende 50W die Marshall ooit gemaakt heeft.

Heb je die 70er 50W OT die je eruit gehaald hebt nog? Ik heb zelf een hier een 1967 reverse logo JTM50 (ook met een GZ34). Het is dat ik niet zo stom ben om de originele OT te gaan verwisselen (en daarmee de waarde van het ding te verminderen) anders namen we de proef op de som.

Trouwens vrijwel alle MM trafo's hebben een plastic spoel ipv een kartonnen (zoals origineel bij Drake eind 60er jaren). De breedte van het wikkelpakket schijnt hierdoor iets te verschillen. Verder hebben de MMs die ik gezien heb geen kraftpapier tussen de wikkellagen. Op het PlexiPalace forum werd ook op de inconsistentie bij Drake mbt wikkelverhoudingen gewezen. De Heyboer trafo's schijnen dan weer iets dichter bij het origineel te komen voor die jaar.


Die '67-er had wel zeker 'n originele 139-er.... ("vrijwel altijd"... deze keer niet :))
Heyboer is absoluut ok maar op lager volume vind ik ze zelf wat tegenvallen (no pun!).

De originele '70 OT in die 1987 is er d'r uitgehaald en met de klant meegegaan. Hij bewaardt 'm gewoon maar wil absoluut de huidige OT d'r in houden wegens de sound. Alles zonder boren/etc. Zelfs met latere (of niet-vintage-post '83 :)) amps wordt hier voorzichtig omgegaan. Heb al teveel oude amps met "extra potjes"/etc. gezien...*

Papier-plastic: heeft met de moderne normen te maken. Ik vind zelf de MM 50 Watt plexi OT zéér overeenkomen met die "topper" uit '67.

Chris Winsemius
15 juni 2006, 23:28
En de rest aan parts van die 2 amps dan> identiek? (geeneen amp is hetzlefde natuurlijk gezien de tolerantie van parts)
Ik ken zelf heel goed de verschillen in klank tussen jaargangen OT's in Fenders (uiteraard), maar je moet ze dan wel even allemaal loshalen en in de dezelfde amp hangen en AB-en (en daar o.a. zit dus studie-tijd in !), pas dán schakel je de andere storende faktoren uit.
Eerder maak je me niet wijs dat verschil in sound oftewel krassen in dit geval puur aan de OT kan liggen.

JaY

In dit geval was het de OT. (>10 tekens)

jero
16 juni 2006, 20:34
Klinkt wel degelijk anders ja. Heb het gehoord op een Strat die stock was en even geAB-ed werd met een reverse headstock hals ter plekke, dus even omgebouwd.
Maar om de sound van die amp daar nou aan te wijten, gaat me te ver.

JaY

is natuurlijk geen goede AB test. Andere hals = andere gitaar = andere sound. Onderschat de invloed van de hals op de sound van een gitaar niet!

Mr.Jay
17 juni 2006, 10:50
is natuurlijk geen goede AB test. Andere hals = andere gitaar = andere sound. Onderschat de invloed van de hals op de sound van een gitaar niet!

ja hallo, dat snap ik ook wel.
Maar hoe wou je dat dan testen > de kop op dezelfde hals even erafzagen en andersom monteren ?! vergeet dan de invloed van de lijm niet.

JaY

jero
17 juni 2006, 12:08
Conclusie: is dus niet te testen :)

Mr.Jay
17 juni 2006, 12:22
Conclusie: is dus niet te testen :)

je hoort écht wel wat het verschil in veranderde spanning op de snaren bij ee soortgelijke (100% identiek nooit nee) neck.

JaY

SteavisSmokin
17 juni 2006, 12:58
In dit geval was het de OT. (>10 tekens)

Wat is dit nou voor flauw antwoord? Of komt het echte antwoord nog, chris?

Chris Winsemius
17 juni 2006, 16:20
Wat is dit nou voor flauw antwoord? Of komt het echte antwoord nog, chris?

Voor de 3e keer:
stock OT was te bright en krasserig/schel; plexi-replica OT niet.

Prettig weekend!

Chris Winsemius
18 juni 2006, 02:04
???

Hoezo, zit er inmiddels al een andere trafo in?

???!!!

Replica '67/'68 plexi OT in 'n '70 Marshall.

Fijn weekend!

PeeVee
19 juni 2006, 15:01
???!!! Replica '67/'68 plexi OT in 'n '70 Marshall.Sorry, dat was niet echt een duidelijke vraag. Ik bedoelde: zit er in die amp van Jacky (waar het over ging in deze thread toch?) nu dan dus een andere OT (replica '67/'68 (MM) OT?) en heeft dat tot de gewenst verbetering geleid ("minder schel) of heb jij het nu over een andere amp ('70 Marshall?) waar zo'n replica '67/'68 OT dat effect had? Ik ben de draad ff helemaal kwijt :o

Effe vraagje tussendoor, ben nu wel benieuwd geworden naar die Marshall dingen dus ga de proef zelf maar op de som nemen. Kan voor weinig aan een nieuwe MM Marshall 50 watt Plexi output transformer part number Axiom O50JM komen (met bijbehorende sjook). Is dat correcte type dan? Ik heb al een Sound City (hmm... misschien is dat 100W?!) OT liggen en kan volgens mij bij kennis wel een Marshall plexi OT lenen ('69 uit zo'n zangversterker ding). Misschien wel niet helemaal wetenschappelijk verantwoord maar toch wel leuk om eens op m'n EL34 test chassis te schroeven en wat opnames te maken. Extra trafootje kan geen kwaad hihi... (hoop dat de plank het houdt).

Negative K3 fan
19 juni 2006, 15:12
ok, kun je misschien ook iets van clips maken??? is denk ik op het net wel vraag naar!

Mr.Jay
19 juni 2006, 17:27
Effe vraagje tussendoor, ben nu wel benieuwd geworden naar die Marshall dingen dus ga de proef zelf maar op de som nemen. Kan voor weinig aan een nieuwe MM Marshall 50 watt Plexi output transformer part number Axiom O50JM komen (met bijbehorende sjook). Is dat correcte type dan? Ik heb al een Sound City (hmm... misschien is dat 100W?!) OT liggen en kan volgens mij bij kennis wel een Marshall plexi OT lenen ('69 uit zo'n zangversterker ding). Misschien wel niet helemaal wetenschappelijk verantwoord maar toch wel leuk om eens op m'n EL34 test chassis te schroeven en wat opnames te maken. Extra trafootje kan geen kwaad hihi... (hoop dat de plank het houdt).

Mijn mening is dat je dan nóg geen "juiste/mooiste OT" kunt benoemen. E.e.a. is afhankelijk van de complete situatie/omgeving waarin ie gebruikt wordt >
zo kan de "minder mooie OT" toch ergens oprima in klinken, dus amp-parts+speakers.
Geldt net zo voor p.u.beoordeling vind ik > ook sterk afhankelijk van de gitaar waar ze in terecht komen en dus als "stand-alone" moeilijk te beoordelen.

Zo heb ik snel genoeg een MercuryM. OT uit mijn TweedBassman-clone gepleurd omdat ik hem niet mooi vond klinken. Veel te opdringerig, pinnig, te gedefinieerd (terwijl het circuit dat ook al is) en maakte de amp wat te agressief. Ik heb er dus na div. testen een ouwe '73 silverface (geen blackface want die klonk weer té mellow) fender SuperRev. OT ingehangen die het véél warmer doet in die amp en toch nét die juiste brilliance gaf.
Andersom heb ik ook een Blackface SR gehoord die met een MM-OT beter klonk dan met zijn eigen ouwe OT. Die kon juist het meer opener karaskter van de MM gebruiken. Dus allemaal heel relatief en mede afhankelijk welke speakers je gebruikt.

Maar net als het omgekeerde kop-aan-de-hals verhaal > ergens moet je tóch wat testen natuurlijk.

JaY

PeeVee
19 juni 2006, 19:38
ok, kun je misschien ook iets van clips maken??? is denk ik op het net wel vraag naar!
Heb ik 1x gedaan toen er vraag was naar mijn dumble experimenten (4 of 5 gainstages, ben jij ook mee bezig nu toch?) en kreeg vervolgens commentaar op mijn spel en de baggersound, niet echt motiverend dus zelfs niet vanuit het oogpunt der wetenschap maarre... Ja... het was wel de bedoeling om clipjes te maken. Dat geeft geen goede indruk van "het geluid in de ruimte" maar wel handig om de relatieve verschillen op te merken is mijn ervaring. Ik gebruik voor dat soort dingen een 16 sporen multitracker, speel dan met metronoom gewoon een nummer met slag & solo partij en speel de zelfde partij (met andere instelling / buisje of whatever ik aan het testen ben) in op een volgend spoor; kan dan later lekker schuiven open en dicht zetten en vergelijken, erg handig en leerzaam (en confronterend ahum...).

PeeVee
19 juni 2006, 19:57
Mijn mening is dat je dan nóg geen "juiste/mooiste OT" kunt benoemen. E.e.a. is afhankelijk van de complete situatie/omgeving waarin ie gebruikt wordt zo kan de "minder mooie OT" toch ergens oprima in klinken, dus amp-parts+speakers.
Dat is EXACT de strekking van mijn verhaal dat ik hier (of ander topic, weet het al niet meer) al eens op hing m.b.t. caps, volgens mij naar aanleiding van commentaar op OD's die Nico in een DR clone had gebruikt (had gewoon braaf de kit gebouwd zoals hem gevraagd was maar dat terzijde. No such thing als "slechte parts" uitsluitend een "slechte toepassing van parts". Tuurlijk is er wel troep, maar zelfs dat is wel ergens goed voor, al was het maar voor de open haard :D


Geldt net zo voor p.u.beoordeling vind ik > ook sterk afhankelijk van de gitaar waar ze in terecht komen en dus als "stand-alone" moeilijk te beoordelen.
Eeeeeeks Jay... wat zijn we het plots griezelig met elkaar eens, hoe komt dat opeens zo? Of ben je ook weer aan de OD's en het polyester?!?! :D


Zo heb ik snel genoeg een MercuryM. OT uit mijn TweedBassman-clone gepleurd omdat ik hem niet mooi vond klinken.
Vreemdgenoeg vaker gehoord en gelezen. Schijnt ook een Hoax te zijn met MM recenties in een of ander blad; dat was geen advertorial maar MM heeft een hele partij trafo's ter beschikking gesteld en ach... men hoefde ze niet terug... RAVE reviews in dat blad (gek he?). Lees echter steeds meer andere geluiden, wil het zelf maar eens gaan proberen. Kan 5E3 Deluxe ToneClone OT-tje over laten komen voor $70 (nieuw, eBay) incl. USPS air parcel verzending. Verwacht niet dat ie langs de douane zal gaan dus komt op 60 Euro, da's een redelijke prijs. Kan mooi vergelijken met Hoffman en Weber.

Wat ik raar vind is dat ik enerzijds ergens zie staan dat de ToneClone output trafo's faithfull reproductions zouden moeten zijn van "best of breed" van 100's of vintage... Alleen staat er bij de specs ook dat de OT is berekend op een 100% overload qua vermogen (je zou er dus ook 6L6'en aan kunnen hangen) t.o.v. het origineel... Da's vreemd... want dan IS het toch geen faithfull reproduction meer of ben ik nou gek?


Maar net als het omgekeerde kop-aan-de-hals verhaal > ergens moet je tóch wat testen natuurlijk.
Ga proberen wat el cheapo Marshallerige OT's op de kop te tikken, ik zag dat de RI trafo's ook redelijk goed verkrijgbaar zijn, wil gewoon eens horen of dat nou echt zoveel verschil maakt in het hoog en of zo'n MM '67 plexi OT dan zoveel warmer klinkt op zo'n bright kanaal met een strat... Ben benieuwd... Zal nog wel even duren want (A) veel te heet en (B) nog veel andere projecten waaronder de 5PV3 (waar ik dus wel een MM OT-tje voor overweeg, kost een ruk dus leuk om eens uit te proberen, ze zijn nog "hot" dus is vast wel weer kwijt te raken mocht het niks blijken te zijn). Als ik samples heb dan zal ik ze "anoniem posten" (dus zonder te vermelden welke OT bij welke sample hoort), dan mogen de experts een oordeel vellen, zal mij benieuwen.

SteavisSmokin
19 juni 2006, 20:44
Vreemdgenoeg vaker gehoord en gelezen. Schijnt ook een Hoax te zijn met MM recenties in een of ander blad; dat was geen advertorial maar MM heeft een hele partij trafo's ter beschikking gesteld en ach... men hoefde ze niet terug... RAVE reviews in dat blad (gek he?).

Is dat blad toevallig Tone Quest report? Daar heb ik de enige MM reviews gelezen en zijn erg positief.


Kan mooi vergelijken met Hoffman en Weber.

Leuk, ik ben benieuwd naar je bevindingen!


Wat ik raar vind is dat ik enerzijds ergens zie staan dat de ToneClone output trafo's faithfull reproductions zouden moeten zijn
Alleen hebben ze geen paper bobbin maar een plastic bobbin...dat snap ik dan ook weer niet.


dat de OT is berekend op een 100% overload qua vermogen
bedoel je niet 100% mismatch?


want dan IS het toch geen faithfull reproduction meer of ben ik nou gek?
is het dan dus ook blijkbaar niet..zie het bobbin verhaal.

Mr.Jay
19 juni 2006, 21:14
Kan 5E3 Deluxe ToneClone OT-tje over laten komen voor $70 (nieuw, eBay) incl. USPS air parcel verzending. Verwacht niet dat ie langs de douane zal gaan dus komt op 60 Euro, da's een redelijke prijs.

Tip :
pas op voor het gele MM-OT draadje > bij mij lag het al afgebroken in de doos. En dan heb je 10 j. garantie !! ( echter niet bij NL-importeur......)

JaY

PeeVee
19 juni 2006, 23:03
Hoi Steven,


Is dat blad toevallig Tone Quest report?Klopt!


bedoel je niet 100% mismatch?Neenee, maar heb met vergist;kunnen 50% more power aan t.o.v. original manufacturer specs (zie onderstaande stukje uit de specsheet van de FTDO-59). Hoe het dan dan een "faithfull reproduction" kan zijn is mij een raadsel, ik denk eerder dat ze bij MM een hele goeie PR en marketing afdeling hebben. Ben je wel erg naief als je daar intrapt; andere plastic bobin en waarschijnlijk dikker / ander draad en dan claimen dat het een reproductie is van een uit meer dan 100 geselecteerde originele trafo's... yeah right! Zeg niet dat ze niet goed klinken (daar komen we binnenkort achter), maar een hoog marketing bullshit gehalte op die site zo te zien.

http://www.tonevision.com/public/MMFTDO59.JPG


Tip : pas op voor het gele MM-OT draadje > bij mij lag het al afgebroken in de doos. En dan heb je 10 j. garantie !! ( echter niet bij NL-importeur......)Hmm... da's niet zo mooi en vreemd want je zou zeggen dat de producent daar toch niet moeilijk over zou doen. Bedoel je die self lead magnet wire windings? Moet me er even in verdiepen, zie dat op de spec sheet maar zie dat zo niet op het trafootje dat ik wilde aanschaffen, zal effe checken, moet ie self lead windings hebben? (had Triad dat ook?)

Negative K3 fan
19 juni 2006, 23:35
(4 of 5 gainstages, ben jij ook mee bezig nu toch?)

nope, maar ik wil er nog wel ooit iets aan wagen, ik wil dan alleen sowieso een dikke eindtrap erbij, maar dat wordt zon dure grap :(

Mr.Jay
20 juni 2006, 08:28
Hmm... da's niet zo mooi en vreemd want je zou zeggen dat de producent daar toch niet moeilijk over zou doen. Bedoel je die self lead magnet wire windings? Moet me er even in verdiepen, zie dat op de spec sheet maar zie dat zo niet op het trafootje dat ik wilde aanschaffen, zal effe checken, moet ie self lead windings hebben? (had Triad dat ook?)

De MM-OT was exact kopie van de ouwe Triad die ik toen in huis had. Die had ook dat fragiele gele draadje. ALS je dan toch al niet 100% faithfull bent aan origineel mag dat draadje ook steviger. Het breekt dus blijkbaar supersnel af en dan kun je de spoel effe stukkie gaan afwikkelen, succes !

JaY