PDA

View Full Version : Carvin Quad X Preamp



Chroxy
20 april 2006, 21:30
Ik ben in het bezit van een Marshall DSL401 buizencombo.
Naast deze combo heb ik een rekje waar ik oa een TCelectronics M300 en een Roland GP100 inzitten puur voor effecten.

Nu kan ik voor 325 euro een Carvin Quad kopen waar ik nu niet meteen het geld voor heb. Is dit een goeie prijs? En is dit wat ik zoek..?

Ik ben opzich wel tevreden met mijn marshall, hoewel ik hem soms wat erg compressed vind klinken en hij van mij meer opties mag hebben.

Ik hou enorm van dat crunch geluid van Guns N Roses en Pearl jam, haal ik dat met de carvin..?

Mocht ik de carvin kopen wil ik de Marshall als eindtrap gebruiken *via FXloop*, maar uiteindelijk wil ik een losse eindtrap kopen.

Welke eindtrap is dan een goedkope, maar goede oplossing *liefst volledig buizen en hard genoeg om op te treden*

paulusdeBKB
21 april 2006, 10:07
Phew, hoop vragen. FF kijken hoe ver ik kom...

De Carvin is een veelzijdig ding, maar of je er de Guns 'n Roses sound mee kunt bereiken vraag ik me af. Ik weet niet goed hoe die Carvin klinkt. Misschien kan iemand anders je daarmee verder helpen.

Guns 'N Roses gebruikte ook Marshall (Slash de 25th Jubilee serie als ik het goed heb), dus met je huidige amp moet je een aardig eind in de buurt kunnen komen. Verder kun je ook eens wat dieper in die GP-100 duiken: daar zitten alleszins redelijke scheursounds in.

Elke stereo buizeneindtrap is hard genoeg om mee op te treden, ook de 20/20 (2x20 watt) van Mesa Boogie. Bedenk dat 100 watt maar 2x zo hard gaat als 10 watt. Peavy eindtrappen zijn tweedehands voor niet te gek veel geld te krijgen. On a shoestring kun je ook de Marshall Valvestate eindtrapjes kopen of een Rocktron Velocity(=beter imo)

Nog even over sounds namaken: dat lukt bijna nooit helemaal. Niet alleen omdat je niet precies de juiste spullen hebt, maar ook omdat je niet de vingers hebt van je idool. Probeer daarom een sound te maken waarmee je lekker speelt en die past binnen de song. Dat is een mooi begin van een eigen identiteit als gitarist.

Chroxy
21 april 2006, 12:50
Bedankt voor de antwoorden!

Ik vroeg me inderdaad af of een 2x20 watter van bv Marshall of Mesaboogie het dus redde live, maar dat zal dus geen probleem zijn.



De Carvin is een veelzijdig ding, maar of je er de Guns 'n Roses sound mee kunt bereiken vraag ik me af. Ik weet niet goed hoe die Carvin klinkt. Misschien kan iemand anders je daarmee verder helpen.

Verder is het niet mijn doel om precies hun geluid te benaderen, maar ik gaf deze bands aan zodat jullie ongeveer weten wat ik qua geluid zoek. Dit geluid haal ik inderdaad met mijn DSL401 en met de GP100 heb ik ook al liggen kloten, maar deze geluien halen het niet bij mijn DSL.

De carvin wil ik dus graag kopen vanwege de veelzijdigheid die mijn DSL401 soms wat mist, ook de mogelijkheid om er een andere eindtrap aan te hangen *eentje met EL34* is erg handig.

Kan de Carvin dus ongeveer zo'n geluid maken? En is de prijs goed..? of kan ik beter bij mijn DSL401 blijven..?

Ibanez RuleZ
21 april 2006, 17:41
Ik vroeg me inderdaad af of een 2x20 watter van bv Marshall of Mesaboogie het dus redde live, maar dat zal dus geen probleem zijn.


deels waar... hangt er zeer sterk vanaf of je er 2 4x12 of 2 1x12 kasten onder hangt.

ik heb er 2 1x12 kastjes onder hangen en dat gaat voor een kleine kroeg makkelijk...

Harrald

Kaboemba
21 april 2006, 19:19
Ik ben in het bezit van een Marshall DSL401 buizencombo.
Naast deze combo heb ik een rekje waar ik oa een TCelectronics M300 en een Roland GP100 inzitten puur voor effecten.

Nu kan ik voor 325 euro een Carvin Quad kopen waar ik nu niet meteen het geld voor heb. Is dit een goeie prijs? En is dit wat ik zoek..?

Dat is een prima prijs, het is dat carvin niet zo bekend is anders was hij nog wel 100/150 euro duurder.

Ik ben opzich wel tevreden met mijn marshall, hoewel ik hem soms wat erg compressed vind klinken en hij van mij meer opties mag hebben.

Ik hou enorm van dat crunch geluid van Guns N Roses en Pearl jam, haal ik dat met de carvin..?

Dat haal je er zeker mee, hele hele vette high gain zit er net niet in. Maar het derde en zeker het vierde kanaal doen dit prima en wie weet kan je nog is wat met andere buizen doen.

Mocht ik de carvin kopen wil ik de Marshall als eindtrap gebruiken *via FXloop*, maar uiteindelijk wil ik een losse eindtrap kopen.

Welke eindtrap is dan een goedkope, maar goede oplossing *liefst volledig buizen en hard genoeg om op te treden*[/QUOTE]

Ik heb de carvin nu voor een 50 watt buizen combo en dat gaat heel hard. Hier voor had ik hem voor een rocktron velocity en dat ging ook meer dan prima. Kroegen en kleine zalen moet dan lukken. Uiteraard ook afhankelijk van de rest van je set-up (speakers).

Trouwens de Carvin Quad is er in 2 versies, met midi en zonder midi. Ik heb hem zonder midi en mis dat niet echt. Uiteraard is dat wel afhankelijk van wat je wilt spelen. Het is een preamp met veel mogelijkheden maar in de basis klinkt hij gelukkig al prima. Verwacht niet veel van de cabinetvoicing, het doet wel wat maar vraag me niet wat.
Ding is gebouwd als een huis. Als je ooit de buizen wil vervangen ben je wel aan de beurt er zitten er iets van 8 ofzo.

Meer info vind je hier:

http://www.carvinmuseum.com/techdocs.html

Chroxy
23 april 2006, 10:59
hartstikke bedankt!

Het is de 2e versie met midi, wat ik erg belangrijk vind omdat ik alles met midi schakel.

Vette Highgain hoeft hij ook niet te hebben omdat ik in principe niet verder ga als Metallica qua gain en dat noem ik nie megavette highgain..

Ik ga hem in ieder geval kopen, ik laat van me horen wat ik ervan vond..!

Kaboemba
25 april 2006, 20:14
Nou hoe is tie, of heb je hem nog niet ?

alex1959
26 april 2006, 22:35
Ik heb een Carvin Quad X gehad ongeveer 5 jaar geleden, het is een heel veelzijdige amp.
Je moet alleen oppassen hij heeft een hele hoge output en overstuurt de eindtrap redelijk snel.
Er zitten 11 buizen in en als je de preamp goed behandeld zoals het hoort dan hoef je je buizen niet te verwisselen om het jaar maar om de 3 jaar.
dit is een voordeel van de Carvin
De oversturing rolt heel mooi en gelijkmatig maar met de juiste eindversterker laat hij je broekspijpen wapperen.(door de hoge output)
Het blues geluid is net lekker ranzig en vol als je de EQ goed gebruikt dan wordt het midden gebied goed bewerkt als je met push en pull-off speelt.
Ik heb hem verkocht omdat ik het cleane geluid niet zo mooi vond.
Ik ben daarna overgestapt naar Mesa Boogie omdat dat toch meer mijn sound is.
succes met je Carvin
Alex

Chroxy
28 april 2006, 12:40
zo ik heb hem!

Meten aangesloten en boh! wat een knopjes allemaal, ik was even de weg kwijt!

De versterker heeft in het 4e kanaal een aantal 12AT buisjes zitten voor minder gain en deze klinkt dan ook heerlijk! net als het 3e kanaal!.. een verdere review volgt zodra ik alles een beetje heb ingesteld :)