PDA

View Full Version : ruis



vincentkeizer
20 april 2006, 18:33
Beste mensen,

ik ben sinds kort overgestapt van één multieffecten apparaat naar meerdere stomboxen, alleen krijg ik het probleem dat als ik deze allemaal achterelkaar aansluit dat er nogal veel ruis ontstaat.

Er ontstaat dan al een kleine ruis, maar zodra ik één van de effecten aanzet wordt de ruis een stuk meer, zoveel meer dat het mij zelfs gaat irriteren.
Ik zal hieronder even mijn opstelling neerzetten:

Gibson les paul > Visual sound jekyll & hide > dunlop crybaby > behringer uf 100 > behringer up 100 > digitech digidelay > Fender FM 212

Ik heb de effecten voorzien van stroom via een visual sound 1 spot, omdat deze ookal de ruis zou verminderen, maar dit hielp niet echt.

Het geheeld zit helaas wel aangesloten op een niet geaard stopkontakt, maar op een geaard stopkontakt kreeg ik ook niet minder ruis.

Als ik mijn gitaar zonder de effecten aansluit op de versterker is de ruis bijna onhoorbaar.

Hebben jullie enig idee hoe ik dit probleem zou kunnen oplossen? Is het aanschaffen van een noise gate misschien de oplossing? zo ja, welke is dan goed aan te schaffen?

Greetz,

Vincent

Rude Perception
20 april 2006, 19:13
haal die behringer eens tussenuit. Hoeveel ruis is er dan nog over?

vincentkeizer
20 april 2006, 19:20
ik dacht ook dat het daaraan lag, had ook geen hoge pet op van die behringers, maar daar ligt het probleem niet aan.
Die had ik er al als eerste tussenuit gehaald, maar daardoor vermindert de ruis niet.

DREAMMACHINE
20 april 2006, 19:20
en je adapter niet te dicht bij je wah....wil ook wel eens erg veel uitmaken.


waarschijnlijk wordt het gewoon 1 voor 1 proberen, weet je vanzelf welke het verschil maakt....

vincentkeizer
20 april 2006, 20:41
Maar als ik dan eventueel het probleem zou vinden, dan betekend dat dus dat ik niet meer dat pedaal kan aansluiten, wat natuurlijk best zonde is, is het niet mogelijk om via een noise gate dan het ruis eruit te halen zodat ik alsnog dat pedaal kan aansluiten?

the sure thing
22 april 2006, 15:01
Wat is er mis met een beetje ruis? Zoals jij het omschrijft heb je geen last van bakken ruis, dus dan is er toch niets mis? Vaak zorgt een beetje ruis nog voor een vetter en "warmer" geluid!

robert-gitarist
22 april 2006, 15:05
Tsja je kunt kijken na een ruis onderdrukkings pedaal.Ik zelf vind de Boss NS-2 echt heel goed.Maare wat het ook kan zijn is dat je misschien je pedalen niet lekker op mekaar hebt afgestemd? volume drop bijvoorbeeld.
Oh enne waarom heb je de VS J&H voor de wah staan ipv er achter?Meestal komen overdrive/distortion pedalen na de wah ;)

harrie-beton
22 april 2006, 16:58
ik zou ook als ik jou was een Boss NS kopen, dat is geen ruis onderdrukker maar noise gate!

Dat wil zeggen als je niet speelt hoor je helemaal niets. Als je wel speelt is het signaal zo hard t o v de ruis dat het niet meer opvalt.

Ps BROM is iets anders dan ruis..
Brom is mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
Ruis is ffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff fffffffffffffffffffffffff

vincentkeizer
22 april 2006, 16:59
Bedankt voor de tip, ik zal hem er eens achter zetten, kijken of dat beter klinkt....

Op zich is er ook niets mis met een beetje ruis, maar ik baal alleen dat als je een effect aanzet dat je meteen dan ook meer ruis hoort, en bijvoorbeeld met die phaser is het zo dat ookal sla je niets aan hoor je het effect van de phaser.. Dus dan kan je al horen dat er een phaser aanstaat...

en ik zou het wel erg chil vinden als dat verholpen zou kunnen worden

harrie-beton
22 april 2006, 18:32
Bedankt voor de tip, ik zal hem er eens achter zetten, kijken of dat beter klinkt....









Je moet nog even goed de handleiding van een NS lezen :-)
Een NS zet je tussen je effecten...

Gitaar input -> NS
De loop van de NS heeft al je effecten
Output van je NS naar je AMP

Als je dus niet speelt of heeeeeeeeeeel zacht dan is houdt de NS de loop dicht. Zo heb je dus een stille versterker.
Snappie?

vincentkeizer
23 april 2006, 13:56
ik denk dat het om een misverstandje gaat, ik had het over mijn wah pedaal voor mijn overdrive distortion pedaal plaatsen, maar toch bedankt voor je reactie :)

up-guitarman
23 april 2006, 17:47
Tsja je kunt kijken na een ruis onderdrukkings pedaal.Ik zelf vind de Boss NS-2 echt heel goed.Maare wat het ook kan zijn is dat je misschien je pedalen niet lekker op mekaar hebt afgestemd? volume drop bijvoorbeeld.
Oh enne waarom heb je de VS J&H voor de wah staan ipv er achter?Meestal komen overdrive/distortion pedalen na de wah ;)

De NS-2 ben ik ook zeer tevreden van.

Wat OD-pedalen voor en achter de Wah betreft: Een OD of fuzz of zo voor je Wah kan ook heel lekker klinken hoor. Het is niet omdat er zo'n beetje een algemene volgorde is voor pedalen dat je dat niet helemaal kan omgooien he, het is maar wat je zelf een goeie sound vindt !!!

nielsduursma
23 april 2006, 17:50
De NS-2 ben ik ook zeer tevreden van.

Wat OD-pedalen voor en achter de Wah betreft: Een OD of fuzz of zo voor je Wah kan ook heel lekker klinken hoor. Het is niet omdat er zo'n beetje een algemene volgorde is voor pedalen dat je dat niet helemaal kan omgooien he, het is maar wat je zelf een goeie sound vindt !!!

precies, ik heb ook een phaser voor m'n preamp zitten :hippie:

scholier
23 april 2006, 17:53
Ps BROM is iets anders dan ruis..
Brom is mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
Ruis is ffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff fffffffffffffffffffffffff

Hoe kom je dan van dat mmmmmmm af? kan iemand anders ff een geluid bestandje maken van dat gebrom en een ander bestandje van ruis, zodat ik ff het verschil kan horen? alvast bedankt:)

up-guitarman
23 april 2006, 18:22
precies, ik heb ook een phaser voor m'n preamp zitten :hippie:
Ik heb momenteel alles voor mijn preamp zitten, incl. phaser, delay, trem, ... ;)

nielsduursma
23 april 2006, 18:26
Ik heb momenteel alles voor mijn preamp zitten, incl. phaser, delay, trem, ... ;)

had ik ook, met de gedachte ach hij versterkt clean, en crunch gebruik ik toch zonder delay ed. tot gistermiddag, en bij bandrepetitie. WOW wat een geluid, ook met het clean veel beter. ik heb 1 phaser in the worm van ehx maar daar zit ook wah en tremolo in dus die staat weer voor de preamp, en de andere phaser is een analoge die in m'n versterker zit. dus ik heb ook nog een phaser in de loop :hippie:

terrasbeest
23 april 2006, 19:00
Straight into the amp? Geen effecten, zoals deze jongen?

http://www.youtube.com/watch?v=QKVr6CZg4HQ&search=jeff%20beck

LOL.

Ik heb me een valvetronic gekocht, krijg het ruis ook niet weg...
Iemand?

harrie-beton
23 april 2006, 22:03
Ik heb voor de beginners even een visuele uitleg gemaakt plus een geluidsopname van het gebruik van een noise gate.

http://jag.dutchgame.nl/gitaarnet/noisegate/noisegate.html *


Succes met lezen, de gevorderden weten dit al.

hb

* op deze site is deeplinken geblokkeerd

Goose
23 april 2006, 22:20
Hoe kom je erbij dat die 1spot minder ruis zou maken? Ik heb juist het idee na het lezen van verschillende sites dat alleen adaptors ala de VoodooLab PedalPower of de Burkley Flatliner (dus diegene met gescheiden uitgangen) minder ruis veroorzaken. Ik verdenk namelijk mijn 1spot voeding van het maken van ruis.... Vooral wanneer je er meerdere effecten mee gaat voeden. Je zou eens moeten proberen met allemaal losse voedingen en dan eventueel te overwegen een betere voeding te kopen.

robert-gitarist
23 april 2006, 22:27
Harry,leuke uitleg..mooi gemaakt!!
Enne welke akkoorden zijn dat eigelijk die je speelde)en van wie is dat orginele nummer eigelijk?) van dat loopje van CSI? :D

harrie-beton
23 april 2006, 22:29
Haha, het is een slecht gespeelde riff van........
Op té nieuwe snaren want het klettert alsof het regent buiten.










the who: won't get fooled again

robert-gitarist
23 april 2006, 22:38
Toch The Who dus... ik zat al te twijfelen maar okee bedankt :D
Het stukje klinkt best leuk maar ja dat kletteren is iets minder..met de POD weer opgenomen?

harrie-beton
23 april 2006, 23:05
ik heb geen gitaarversterker dus alles wat je hoort is een podxt. Wie zegt dat een podxt niet kan ruisen!
Ze modelen dus niet alleen de gitaarversterker maar ook de ruis en de brom is perfect nagemaakt :)

robert-gitarist
23 april 2006, 23:13
Ah okee.
Nja ik wil nog een keer een POD erbij hebben..waarschijnlijk ook een XT.Kan ik ook eens wat mp3's maken enzo.Eerst een GT-8 binnekort :hippie:

Han S
23 april 2006, 23:14
Waar je ook rekening mee moet houden is dat een distortion pedaal bijvoorbeeld heel veel compressie heeft. Dit zal de ruis van andere effecten versterken, dus de effecten welke veel compressie geven zouden direct achter je gitaar aan moeten komen. Maar het kan dan best zo zijn dat je dan niet het geluid hebt wat je zoekt, terwijl je dat wel hebt als je die effecten verderop in je keten hebt. In dat geval kan alleen een goede gate aan het eind van de keten helpen.

vincentkeizer
24 april 2006, 11:19
Ten eerste nog een stukje over die 1spot. Die heb ik juist gekocht omdat met beweerde dat het ruis zou onderdrukken... Bij mijn opstelling is dat ook deels waaar, die goedkope behringers van mij maken daardoor echt veel minder ruis...
Maar deze gaan toch nog een keer vervangen worden door fatsoenlijke apparaten.

Maar als ik mijn phaser aanzet en niets aansla hoor ik hem alsnog heel zachtjes het effect toepassen, komt dat doordat hij het effect dan toepast op de ruis?

harrie-beton
24 april 2006, 14:18
ja dat klopt










..................

vincentkeizer
25 mei 2006, 16:09
In een van de eerder posts wordt het verschil tussen brom en ruis uitgelegd, is een brom dan ook weg te halen met een noise gate? of is daar wat anders voor nodig?

nielsduursma
25 mei 2006, 16:16
In een van de eerder posts wordt het verschil tussen brom en ruis uitgelegd, is een brom dan ook weg te halen met een noise gate? of is daar wat anders voor nodig?

dat ligt eraan.

no 1 hops
25 mei 2006, 18:59
met wat voor kabel link je alles aan elkaar?
die willen ook wel eens best allemaal troep opvangen als ze geen goede afscherming hebben.

vincentkeizer
30 mei 2006, 14:41
het zijn van die officiele audio kabels die ik bij een muziek winkel gekocht heb, dus geen zelf gemaakte troep. Ik heb ook meerdere kabels geprobeerd, maar dat schijnt niet t probleem te zijn.
Ik heb allemaal van die kleine kabeltjes tussen mijn effecten in zitten en 2 lange aan t begin en aan t eind van de reeks... Dat lijkt me op zich wel in orde.

Maar ik vind t nogal vreemd dat het ookal zo is als ik maar één effect aansluit. Dus als ik bijvoorbeeld aan die Delay aansluit komt er zonder dat het effect aanstaat ook al een brom doorheen, die alleen maar erger wordt naarmate je de level hoger zet.

Iemand nog tips?

harrie-beton
30 mei 2006, 19:39
je haalt brom en ruis doorelkaar.

Dom experiment maar noodzakelijk:
als je alle pedalen op een batterij zet en je voeding afkoppeld. Heb je dan nog BROM?

vincentkeizer
1 juni 2006, 08:19
Het maakt voor de brom (of ruis) niet uit of het nou op voeding of batterij zit... Deze blijft gewoon precies hetzelfde

harrie-beton
1 juni 2006, 09:30
als je dat echt hebt uitgetest dan komt de brom niet door de pedalen maar door de gitaar of erg waarschijnlijk, de versterker.

vincentkeizer
2 juni 2006, 13:39
Okeej, als dat het geval is, hoe kan het dan zijn dat bijvoorbeeld mijn phaser pedaal het effect ookal over de ruis doet.....

Als ik mijn gitaar rechtstreeks mijn versterker instop hoor ik overigens helemaal geen ruis. Daardoor kreeg ik het idee dat het niet aan mijn versterker of gitaar of kabel lag.

harrie-beton
2 juni 2006, 15:57
probeer dan alle pedalen een voor een tussen je gitaar en je versterker.
Zoek uit welke het meeste ellende veroorzaakt en koop daar een betere voor...

vincentkeizer
3 juni 2006, 09:48
dus een noise gate aanschaffen heeft volgens jou in mijn situatie geen nut om de brom te verwijderen?

harrie-beton
3 juni 2006, 09:53
Noise gate heeft zeker nut, de boss ns is erg goed voor dit doeleinde.
Een noise gate werkt echter op het principe "signaal - ruis". Als de ruis of brom erg hard is, dan "denkt" de noise gate dat er een "signaal" is. Dus een brak pedaaltje kun je niet echt beter maken met een noise gate.

Noise gate: altijd handig, stille pedalen ook.

Als gitarist zou ik altijd willen weten wat ieder pedaal met mijn toon doet.

vincentkeizer
3 juni 2006, 17:54
Ja klopt, dat heb ik ook getest, de 2 behringer dingen geven absoluut t meeste ruis, maar dit waren ook tijdelijke aanschaffen, om te testen of ik t effect veel zou gebruiken en dan een goede aankoop ervan doen... Maar door al die ruis heb ik nog weinig lol van kunnen beleven en speel ik nu bijna alleen nog maar met mijn gitaar rechtstreeks aangesloten op mijn versterker, omdat ik dan geen ruis heb, maar das natuurlijk ook niet de bedoeling van die pedalen!