PDA

View Full Version : Elektronica Yamaha SG



Fox
20 april 2006, 17:22
Hallo,

Ik heb een vraag in verband met mijn yamaha sg200. Ik merkte overlaatst dat mijn pots kraakten, maar toen ik hem openschroefde zag ik tot mijn verbazing een printplaat zitten waar de pots en al blijkbaar op zitten. Nu is mijn vraag, zou ik deze printplaat er eventueel uit kunnen halen en vervangen door gewone potmeters? En zoja welke dan ?

Alvast bedankt,

Tim

no 1 hops
20 april 2006, 19:07
Hallo,

Ik heb een vraag in verband met mijn yamaha sg200. Ik merkte overlaatst dat mijn pots kraakten, maar toen ik hem openschroefde zag ik tot mijn verbazing een printplaat zitten waar de pots en al blijkbaar op zitten. Nu is mijn vraag, zou ik deze printplaat er eventueel uit kunnen halen en vervangen door gewone potmeters? En zoja welke dan ?

Alvast bedankt,

Timwerkt je gitaar met een batterij?
dan zou de pintplaat aktieve electronica kunnen zijn en je elementen dus evt niet geschikt voor normaal bedraden.
probeer op de yamaha site eens wat meer info te krijgen over welk model precies je hebt.
serie nummer staat vaak op de achterkant van de headstock.
op de yamaha site is een soort van zoekmanier op serie nummer.
(de mijne kon hij echter niet vinden) :-(
maar heb al gelezen dat sommige gitaar fabrikanten vanwege het gemak printplaten gebruiken.
als dit dus zo is kun je altijd, mits de elementen passief zijn, gewoon bedraden.
sg, is humbucker meen ik, dan kom je vaak op 500Kohm uit.
hoop dat je er wat aan hebt

Fox
20 april 2006, 19:29
Alvast bedankt voor het checken. Mijn gitaar werkt echter niet met een batterij, dus dan zou ik eventueel gewoon andere potmeters kunnen gebruiken. Alleen, ik veronerstel dat er nog zwaardere potmeters zijn dan die van 500k. Zijn deze zwaardere eventueel ook een optie, of niet?

Alvast bedankt,

Tim

no 1 hops
21 april 2006, 06:13
er zijn mensen die gebruiken 1Meg potmeters.
het zijn eigenlijk een soort weerstanden, ze houden dus iets tegen en door te draaien verhoog of verlaag je juist die weerstand.
dus het signaal van de gitaar kan er makkelijker of moeilijker door.
nu is een single coil alla fender niet zo hevig als een humbucker.
geef je een humbucker een 250Kohm potmeter dan word hij scheller.
sommigen halen zelfs alles eruit voor het meer hoog of bypasen de potmeter met een condensator die bepaalde frequenties doorlaten.

en met dit alles begint het gedonder, hoe meer keus, hoe meer je op laatst niet meer weet wat je nu wilt.
klinkt de gitaar goed?
houd je aan de waardes die op de potmeter staan.

wil je iets een andere klank, dan zou ik die vraag posten bij zelfbouw

Fox
21 april 2006, 21:19
Ok, nu weet ik al een pak meer, heel erg bedankt no 1 hops.

mvg

Tim