PDA

View Full Version : Teksten en muziek samen!?



mdb
20 april 2006, 16:14
Oi,

Ik ben de laatste tijd dus een beetje bezig met het schrijven van muziek alleen heb ik een probleem. Schrijven lukt me niet echt goed maar daar moet ik dus meer op oefenen, muziek lukt me ook aardig maar samen lukt het maar niet. Ik heb geen idee hoe ik iets samen moet laten klinken en wanneer ik van akkoord wil veranderen en welk akkoord ik wil gebruiken. Misschien is dit wel gewoon een kwestie van ingeving? Of heeft iemand er een ''truukje'' voor.

p.s. Ik speel/maak punk/rock muziek.

Thanks!

Alberto
22 april 2006, 14:57
Het komt er eigenlijk op aan je tekst te baseren op de maat waarin je het stuk schrijft... Staat je song in de maat 4/4 dan kan je je tekst het best ook in die maat zetten zodat het mooi samenhangt. En het wisselen van akkoorden in bijv. een strofe is meer een kwestie van aavoelen zoals je zelf zegt. Een liedje maken met muziek en tekst samen is een proces van vallen en opstaan tot je op dag zegt van 'nu klinkt het zoals het hoort!!'

Veel succes ermee :satisfie:

Grrtz

Reel Big Fish
22 april 2006, 16:56
Hoi,

goed dat je probeerd nummers te schrijven. Aangezien je punk/punkrock wilt maken, is dat een handige keuze, omdat dit relatief makkelijk is.

Tekst schrijven doe je meestal uit je hart oftewel, iets dat je mee hebt gemaakt ga je verwoorden, in een lieve of juist grove manier. Dit hoeft niet, je kunt ook een tekst schrijven vanuit het hij-perspectief. Is over het algemeen wel moeilijker (is mijn ervaring).

Het moeilijkste is een begin maken. Het makkelijkste is eerst instrumentaal een nummer te maken, dus nog zonder zang. Zodra je dit nummer kunt dromen, is het ook veel makkelijker om er tekst voor te schrijven.

Dus: eerst instrumentaal, dan een onderwerp verzinnen, dan ga je brainstormen over de tekst (schrijf rijmzinnetjes op die je zou kunnen gebruiken en dan streep je een voor een de overbodige zinnen weg) en dan zet je het in elkaar!Probeer het maar eens.

Veel succes!