PDA

View Full Version : Zelf bouwen leslie cab?



Robbert
20 april 2006, 12:39
Een paar jaar terug er al eens aan zitten denken, nu met de vakantiebonus in het vooruitzicht begint het wederom te borrelen. Een leslie cab.

Zijn er hier mensen die er mee bezig zijn (geweest)?

Ik zit er sterk over te denken om een kast te laten bouwen door een member hier, met holle ruimtes bovenin en onderin. Ik heb mijn ideeen over hoe het geluid te verspreiden, maar hoe zit het met speakers?

De lage tonen speaker kan onderin en hoeft misschien niet eens gestuurd te worden (of misschien enkel naar voren?). De hoge tonen moeten iedergeval wel gestuurd worden. Zou ik er vanaf komen door gewoon twee gitaarspeakers te nemen, wel die verschillend werken in bereik?
Met een crossover is dan een en ander te sturen. Of heb je toch echt wel van die horn-speakers nodig?

Leuke link: http://www.vintagemusicprojects.com/HomebrewLeslieConstr.html

Enterprice
20 april 2006, 14:52
Zo heb ik ook nog steeds een voorfront met grote trommel aangedreven door een elektromotor op de plank liggen.
Moet er nog steeds een kast omheen bouwen maar is er eigenlijk nooit van gekomen.
Ik zat te denken aan een speaker die aardig ver moet doorlopen in de midden frequentie's voor de grote trommel, of misschien een breedband speaker.
Daar moet je volgens mij al een eind mee kunnen komen, die draaiende trommel in bv een hammond orgel in gedachten.
Ben ook wel benieuwd naar ervaringen van mensen die wel eens met een selfmade lesleybox bezig zijn geweest.

Robbert
20 april 2006, 22:04
Haha, zoveel die er al een gebouwd hebben dus? :D

chennie
20 april 2006, 22:56
ik had geen zin om dat hele artikel door te lezen en ik zag heel veel dingenw at niet in een normale cab zitten.

Kun je misschien voor mij en alle andere uitleggen wat een leslie cab, een leslie cab maakt ?

Negative K3 fan
20 april 2006, 23:04
moet je eens goed luisteren naar little wing :) :hippie: :gitarist:

Frits van Mourik
20 april 2006, 23:12
In een Leslie-kast zit er een draaiende trommel boven een liggende luidspreker.
Die trommel is aan de zijkant een stukje open, zodat het geluid van de luidspreker "eruit" kan. Om het geluid te geleiden heeft de trommel aan de binnenzijde een hoorn-vorm. Voor de hoge tonen zit er een draaiende hoorn voor een liggende hoge-tonen-driver; zelfde idee. De draaisnelheid is regelbaar. Het is al met al nogal een kwetsbaar mechaniek. De hoorns moeten goed uitgebalanceerd zijn anders gaat de boel rammelen en slijten de lagers waar je bij staat.De kast is aan vier zijden open, zodat het geluid alle kanten op wordt geslingerd.
Door o.m. het Doppler-effect en allerlei reflecties in de ruimte, waar de kast staat, levert dit een geweldig 3D-effect op; bij mijn beste weten het enige mechanische 3D-effect wat er bestaat.
Je hebt simpelere full-rangekasten met alleen een draaiende laag-hoorn;
je hebt ook kasten met alleen een draaiende hoog-hoorn en een "vaste" laag-speaker.

Negative K3 fan
20 april 2006, 23:19
ik vind opgenomen leslie al heel vet klinken, maar ben echt benieuwd hoe zoiets nou in het echt klinkt...

is het trouwens heel lastig zelf een leslie kast te maken voor gitaar, met bijvoorbeeld alleen een greenback erin?

Robbert
20 april 2006, 23:30
is het trouwens heel lastig zelf een leslie kast te maken voor gitaar, met bijvoorbeeld alleen een greenback erin?

Dat wil ik dus ook weten :P

Met een beetje speurwerk heb ik gevonden dat het motortje nogal duur kan zijn. Goedkoper is het om alleen de hoorn-speakers te laten draaien.

Negative K3 fan
20 april 2006, 23:32
maar een hoornspeaker, daar hebben wij gitaristen niks mee te maken...

voor chennie nog wat leesvoer: http://theatreorgans.com/hammond/faq/mystery/mystery.html

Robbert
20 april 2006, 23:35
maar een hoornspeaker, daar hebben wij gitaristen niks mee te maken...

voor chennie nog wat leesvoer: http://theatreorgans.com/hammond/faq/mystery/mystery.html

Eens, dus misschien dat je met twee reguliere speakers wel klaar bent. Of juist een 15" voor wat meer laag en een 12" voor het dopler effect?

Frits van Mourik
20 april 2006, 23:38
ik vind opgenomen leslie al heel vet klinken, maar ben echt benieuwd hoe zoiets nou in het echt klinkt...

is het trouwens heel lastig zelf een leslie kast te maken voor gitaar, met bijvoorbeeld alleen een greenback erin?

Phew, lijkt me een heel gedoe, zeker als je de trommel en lagers enzo ook nog
zelf moet maken:

http://www.users.bigpond.com/johnacollins/hammond.htm


Maar ja, ěk kan nog geen lucifer recht afzagen....

Robbert
20 april 2006, 23:42
Maar die is met complete versterker, heb ik geen interesse in: versterkers zat :P

Negative K3 fan
20 april 2006, 23:43
nah, in principe hebben wij de versterkers al, maar moet er dus alleen zon speaker cab (greenback oid erin, misschien wel wat om die hele goedkope carvin speakers voor te gebruiken) met een draaiende trommel gemaakt worden... kan lastiger lijkt me?

nicoverduin
20 april 2006, 23:57
ik vind opgenomen leslie al heel vet klinken, maar ben echt benieuwd hoe zoiets nou in het echt klinkt...

is het trouwens heel lastig zelf een leslie kast te maken voor gitaar, met bijvoorbeeld alleen een greenback erin?EEn echte leslie op een hammond klinkt fantastisch ... (zei een oud toetsenist). Het houtwerk is geen probleem. De kunst zit hem om een goed mechaniek te maken waardoor die soepl lopt en blijft lopen. Arie Jan van FNS had er ooit een gemaakt en op de Vintage beurs laten zien. Nooit meer wat van gehoord.
En dan nog de spullen erbij zoeken. Leslie onderdelen zijn duur!!!

Frits van Mourik
21 april 2006, 00:06
Nou hoor je 't ook 'es van een ander...:satisfie:

Robbert
21 april 2006, 00:07
Dus behalve AJ is er niemand anders mee bezig geweest? :D

nicoverduin
21 april 2006, 00:12
Nou...eh ik was ooit bezig geweest toe ik een jaar of 15 was.. En toen had ik nog geen flauw idee hoe en ook het geld er niet voor dus:

- Men neme een oude ronde wasteil
- men schroeve daar een pulley wiel van een oude afstem kondensator en schroeve hem op de wasteil
- men neme een oude pickup motor
- konstrueer alles dat het ook nog draait.
- Men snijde een gat in de zijkant van de wasteil
- en draaien met die handel

En als 15 jarige was ik hardstikke trots........voor een uur of 2 en toen was ie tebarsten....... Maar hij deed het wel. HEt concept is eigenlijk hetzelfde....

Verder heb ik niemand gehoord. Maar vermoedelijk moet je het meer zoeken in de hoek van de toetsenisten.

Negative K3 fan
21 april 2006, 00:12
EEn echte leslie op een hammond klinkt fantastisch ... (zei een oud toetsenist). Het houtwerk is geen probleem. De kunst zit hem om een goed mechaniek te maken waardoor die soepl lopt en blijft lopen. Arie Jan van FNS had er ooit een gemaakt en op de Vintage beurs laten zien. Nooit meer wat van gehoord.
En dan nog de spullen erbij zoeken. Leslie onderdelen zijn duur!!!

wat voor speciale leslie spullen heb je dan nodig in het geval van een gitaar leslie (dus alleen een 12"er en een trommelmechanisme)... dan moet het toch niet echt superlastig worden, heb je geen originele leslie, maar wel een beetje dat lijpe effect...

nicoverduin
21 april 2006, 00:16
Je moet wel een geruisloos draaiend mechaniek hebben. Dus lagers en lagerhouders, uitlijn mogelijkheid, Trommel die in balans is (anders ie gauw kapot) en een speaker. Maak maar eens een goede tekening.

Robbert
21 april 2006, 00:24
Je moet wel een geruisloos draaiend mechaniek hebben. Dus lagers en lagerhouders, uitlijn mogelijkheid, Trommel die in balans is (anders ie gauw kapot) en een speaker. Maak maar eens een goede tekening.

Had in gedachte een vaste speaker, omdat lage tonen zich moeilijk laten sturen. Dus dan zou je met een crossover vooral de hoge tonen moeten sturen.
Ik heb mijn vraagtekens of dat haalbaar is met een reguliere gitaarspeaker, maar waarom niet.


http://img163.imageshack.us/img163/5171/leslie1ee.png

nicoverduin
21 april 2006, 07:34
da's een hoop torsie krachten op zo'n lange as. mag het wel een stevige (rechte) as zijn. Als je geen metaal bewerker ben dan kon dat wel eens een probleem vormen.

Enterprice
21 april 2006, 11:10
Heb net gewoon even de grote draaiende trommel los op de speakerkast gezet en even op de gitaar gepingeld, en het lesley effect was al hoorbaar.
Heeft natuurlijk het meeste effect bij de midden en hogetonen dus met een treblebooster hoor je het dopler effect beter.
De motor die de trommel aandrijft heeft twee snelheden, heb geprobeerd om die enigzins regelbaar te maken met een toendertijd gebouwde boormachine regelaar.
Dat luisterde heel nauw want de trommel stopt er mee voor je er erg in hebt, maar bij bepaalde snelheden was het geluid best lekker.
Op het nummer Summertime van de groep Brainbox is het lesley effect ook goed hoorbaar, die lesley had Jan Akkerman ook zelgebouwd ,had ik vroeger wel eens gelezen.