PDA

View Full Version : Lichte spanning op rackprofiel & aardevraag



ruezzz
20 april 2006, 10:58
Op het flightcase-hoekprofiel en rackprofiel van mijn rack zit een lichte spanning. Met je hand kun je het voelen in ieder geval.
Hoe kan ik daar vanaf komen? Ik zag nog iemand over 'Humfrees' praten in een ander topic. Zijn die nog te krijgen of is er iets anders tegen te doen?

Nog een vraag over de aarding van je spullen.
Ik heb een Phonic Powergeval in mijn rack.
(En voor de pedalen een Pedalpower 2)
In principe zijn alle apparaten die je daar indouwt toch geaard?
Ik bedoel: als je bijvoorbeeld met 2 losse combo's werkt, moet je er toch ook maar 1 aarden i.v.m. aardelus?

Hoe zit dat dan in een rack eigenlijk?
Wat moet er wel en wat niet geaard worden?
En als er meerdere dingen geaard zijn, mogen ze dan verder geen contact met elkaar maken via het rackprofiel? Dat voorkom je toch niet?

Ik heb het rack behoorlijk bromvrij (afhankelijk van de locatie wil mijn Strat in standje 2 en 4 wel een brommen). Ik heb het idee dat het nog beter moet kunnen en dat het aanpakken van de aarde en zwerfspanning de oplossing moet leveren.

The Chief
20 april 2006, 11:05
heb je de snaren van je gitaar vast als je aan het rack voelt?

ruezzz
20 april 2006, 12:25
Nee, niet perse...

Ook onze geluidsman (over het algemeen zonder gitaar om zijn nek) voelde het... hij kreeg een redelijke 'pets' geloof ik. Misschien dat ie een mic-stat vasthad of een licht-statief.

vester86
20 april 2006, 12:43
en als je dat rackprofiel nu gaat aardden?? of zeg ik nou iets heel stoms

AART
20 april 2006, 16:13
idd, heb je daar nooit aangedacht, mar het is idd beter als er geen stroom op je profiel staat, humfrees ja, feedback heeft ze.

Robbert
20 april 2006, 20:05
Stomme vraag hoor, maar komt die spanning vandaan dan? Ergens een effect wat lekt?

ruezzz
20 april 2006, 22:16
Ik zal het moeten uitsluiten door een voor een van elke rackmodule de stekker eruit te trekken lijkt me... toch ergens lekstroom denk ik.
Gelukkig geen 230 Volt...

Chiel
20 april 2006, 22:36
Ik had hetzelfde. Veel ruis, brom en als ik het niet aarde was ik overal vanaf. Maar ja, dan kreeg ik dikwijls een flinke tik op m'n bek als ik voor de mic stond! Alles nu verholpen door mijn rack in een ongeaard stopcontact te prikken en een willekeurige FX-send van mijn rack op een willekeurige input van de monitortafel te prikken (die niet gebruikt wordt). Zo voorkom ik aardlussen en is m'n rack toch 'netjes' geaard.

AART
20 april 2006, 23:04
chiel, gebruik jij geen humfrees dan? ik dacht dat jij altijd fel anit-ruis was :satisfie:

bogner
20 april 2006, 23:31
pff lekker he...

Meestal is het bij mij zo dat ik teveel op een stopcontact of groep heb staan.. bijv met een pc en dan krijg je een beetje spanning op de aarde.. niks ergs aan ! Je kan er van uit gaan dat alle apparaten niet hetzelfde geaard zijn.. dus dan gaat het kietelen

vinni
21 april 2006, 08:42
Ik zou toch echt uitzoeken waar die spanning vandaan komt.

Normaal is het niet!

Vinni

Chiel
21 april 2006, 10:09
chiel, gebruik jij geen humfrees dan? ik dacht dat jij altijd fel anit-ruis was :satisfie:

Ben idd anti-ruis, maar gebruik geen humfrees. Ik aard gewoon helemaal niets en dan heb je sowieso geen last van aardlussen. Je hebt echter wel een aarde nodig voor de ontlading van ongewenste spanningen en dat doe ik door één van de FX-dozen op een geaarde monitortafel aan te sluiten. Dat werkt tot nu toe nog steeds erg goed en probleemloos.

AART
21 april 2006, 12:37
kan iemand me dan uitleggen wat een aardlus dan precies inhoud?
humfrees houden dat toch tegen, of???



ben namelijk bezig met een rack en ik wil alles wel zo goed mogelijk doen.

Chiel
21 april 2006, 15:28
kan iemand me dan uitleggen wat een aardlus dan precies inhoud?
humfrees houden dat toch tegen, of???

Die humfrees zorgen er idd voor dat ieder chassis van elk apparaat in het rack (elektrisch) van elkaar gescheiden zijn. Echter, iedere signaalkabel tussen de verschillende apparaten in je rack gebruiken een massa. Deze zijn vaak potentiaal gekoppeld met het chassis en deze weer met de aarde van de 230V stekker. Met de verschillende routeringen in een rack (parallelle/Serieële loops, switchers etc.) krijg je dan alsnog een wirwar van in- en uitgaande signaalkabels en is de kans groot dat je een groundloop veroorzaakt. Bij een niet helemaal propere galvanisch gescheide voeding is de kans bovendien groot dat je potentiaal verschillen op de 'massa punten' krijgt. Deze verschillen kunnen tot tientallen volts oplopen met een flinke tik als gevolg wanneer je er met je tengels aanzit. In feite fungeer je dan zelf als aardingspunt en dat voelt in de regel niet fijn :nervous:.

Remedie, van begin af aan al nadenken over je rack en de verschillende signaalrouteringen. Stuk voor stuk opbouwen en alert blijven wanneer er een ´brom´ optreed. Zodra je deze hoort, meteen ingrijpen en verhelpen anders zoek je jezelf een slag in de rondte als je rack eindelijk helemaal klaar is.

Tja, het blijft behelpen. Helaas moeten we ons nu eenmaal zien te redden met de 'oude' ongebalanceerde bekabeling :sneaky:.

AART
21 april 2006, 17:36
naja, ik hoef iig geen u2 tribute rack zoals ruezz, scheelt al een hoop :satisfie: