PDA

View Full Version : tap tempo switch



The Chief
20 april 2006, 08:47
Ik heb zelf een tap tempo knop gefabriceerd voor mijn Replifex, gewoon een mono jack, met tussen de tip en de sleeve een non latching schakelaar. Het geheel werkt, alleen ik krijg irritante tikjes in mijn geluid als ik de schakelaar bedien. komt er dan toch meer bij kijken dan deze schakeling?!

sickpunk
20 april 2006, 09:49
maybe aarding?

The Chief
20 april 2006, 09:56
was dat ook aan't denken, maar met een testopstelling met een drukknop had hij het niet...

aad
20 april 2006, 12:53
Ik heb zelf een tap tempo knop gefabriceerd voor mijn Replifex, gewoon een mono jack, met tussen de tip en de sleeve een non latching schakelaar. Het geheel werkt, alleen ik krijg irritante tikjes in mijn geluid als ik de schakelaar bedien. komt er dan toch meer bij kijken dan deze schakeling?!

Sommige schakelaars geven meer "contactdender" dan andere. Dat vertaalt zich meestal wel in klikken.
Zo had ik in mijn zelfbouwdelay de schakelaar netjes in true-bypass aangesloten volgens de "goede" manier net als in al mijn andere zelfbouwprojecten. Zelfde merk schakelaar en toch kwam die delay vrijwel altijd met een knal in. Schakelaar vervangen en probleem weg.

Random_hero
20 april 2006, 13:26
Je moet je signaal ook naar de aarde schakelen. anders krijg je die klik (een beetje hetzelfde effect als de stekker van je gitaar er elke keer in en uit trekken)

bert k
20 april 2006, 13:47
Gaat er dan signaal door die schakelaar? Nee toch?

SimonS
20 april 2006, 14:10
ik meende dat het "signaal" dat verbroken wordt door de switch in te trappen, naar aarde moet...

bert k
20 april 2006, 15:51
Het gaat toch om een tap-tempo switch? Dat is gewoon een digitaal tellertje, niet iets wat in het audiosignaal gebeurt.

piezo
20 april 2006, 18:09
Ik roep maar iets, het zóu kunnen: Misschien gebruik jij een z.g. "maak"schakelaar, terwijl de Replifex een "verbreek"schakelaar wil zien. Wat er dan gebeurt is dat er bij indrukken pas een stroompje door de schakelaar gaat (wat er dus de hele tijd door had moeten gaan) en het apparaat vervolgens pas het weer loslaten van de schakelaar (dus stroomonderbreking) ziet als het schakelsignaal.
Nog een mogelijkheid, voor wat het waard is: Vaak hebben dat soort apparaten een TRS (stereo) schakelinput, waarbij het andere schakelsignaal voor FX bypass zorgt. Probeer in dat geval aan de apparaatkant eens een stereoplug te zetten met 1 loos contact.