PDA

View Full Version : Elementen vervangen



Darkchild
20 april 2006, 00:53
Ik ben van plan om de drie witte single coils in mijn strat te gaan vervangen voor twee zwarte single coils en een humbucker. Hierbij ga ik dus ook de slagplaat vervangen zodat er een humbucker in past.

Ik heb gelezen dat er twee draden naar de humbucker moeten. Ik zie in principe maar een rode draad die naar de huidige schuingelegen single coil loopt. Maar ik heb dus ook gelezen dat er mischien twee draden in een isolatie kunnen zitten. Ik ben dit gaan onderzoeken in mijn strat, en zag dus ook twee draden in een isolatie zitten. Eentje is in feite naakt, die word alleen omhuld door de rode isolatie. En de tweede draad word omhuld door de rode isolatie en ze'n eigen witte isolatie. Zijn dit de "twee" draden die ik nodig heb om een humbucker aan te sluiten?

Overigens loopt er nog een rode draad naar de eerste single coil (die het dichtst bij de hals ligt) met dezelfde karakteristieken die ik hierboven heb uitgelegd. Naar de middelste single coil loopt een blauwe draad. Van deze weet ik niet of er nog een tweede draad in zit met een eigen isolatie zoals hierboven. Het bevestigingspunt zit te diep in de coil om dat te kunnen zien.


Kan iemand mij helpen?

G.G.
20 april 2006, 08:59
Ik vind het een wazig verhaal, misschien kan je je tekst ondersteunen met een fotootje?

En element moet in iedergeval 2 draadjes hebben, eentje gaat naar je schakelaar en eentje hangt aan de massa. Bij een humbucker heb je hetzelfde principe en zitten twee andere draadjes meestal aanelkaar vast gesoldeerd of aan een schakelaar.

Dirk W
20 april 2006, 09:04
ehm ik weet niet goed of ik het helemaal begrijp.
Je moet het niet zien als draden die naar je humbucker gaan, maar als draden die eruit komen. Bij een humbucker komen er soms 4 en soms 2 uit.
Als je de single coils alleen aanpast vanwege de kleur kan je ook heel simpel het kapje veranderen.

Darkchild
20 april 2006, 13:10
Nou kijk, op dit moment heb ik de standaard strat lay-out. Drie single coils. Deze wil ik gaan vervangen voor een humbucker en twee andere single coils.

Wat ik dus in principe moet weten is hoe en of ik die humbucker kan aansluiten. Ik zou best een foto willen posten, maar ik heb geen idee hoe dat moet, lol.


Quote:

Je moet het niet zien als draden die naar je humbucker gaan, maar als draden die eruit komen. Bij een humbucker komen er soms 4 en soms 2 uit.


Dus dat betekent dat als ik een nieuwe humbucker koop, dat er dan al draadjes uit deze humbucker lopen? Ik moet deze draadjes dus aan de rest van de gitaar vast solderen? Ik d8 net andersom.

Dirk W
20 april 2006, 14:35
Dus dat betekent dat als ik een nieuwe humbucker koop, dat er dan al draadjes uit deze humbucker lopen? Ik moet deze draadjes dus aan de rest van de gitaar vast solderen? Ik d8 net andersom.

Klopt!

10 tekens grr

Darkchild
20 april 2006, 14:57
Cool.

Dat maakt het al een stuk makkelijker. Ik heb nog een beetje zitten onderzoeken, en ik zie dus dat er uit elke single coil twee draden lopen. Van elke coil maakt er eentje contact met de volume knop, en de andere maakt contact met een soort chip. Deze chip behoort tot het schakelelement (ik weet niet precies hoe het heet, maar het is de knop/ hendel die je gebruikt om te schakelen tussen verschillende soorten geluiden van een gitaar).

In het geval dat mijn humbucker gewoon twee draden heeft, zal het denk niet zo moeilijk worden. Ik soldeer de draadjes gewoon op dezelfde locatie als dat ze nu staan. In het geval dat het vier draadjes heeft, word et wat moeilijker.

Kan iemand mischien een beetje inzicht geven in hierin?


Thnx voor the hulp.

G.G.
20 april 2006, 15:09
darkchild, komt het ff mooi uit dat ik net bij de gitaarbouwer wat boodschapjes heb gedaan. Kan ik gelijk een fotootje voor je maken van de bekabeling:

http://img82.imageshack.us/img82/5701/image000998ii.jpg

Dit is een humbucker in singlecoil formaat voor een strat. Dit kan voor jouw ook een optie zijn, aangezien je niet hoeft te dremelen in de slagplaat. En je behoud het singlecoil geluid van een schuingeplaatst element. Maar daar kom ik straks nog op terug.

Eerst een singlecoil: Zie het niet als een heel ingewikkeld ding. Stel je voor dat het een lampje zou zijn. Vóór en achter het lampje zit een draadje. 1 van de draadjes is de min en de ander de + (geld ook voor je plug ingang, in principe zou je hem daaraan kunnen verbinden zonder de rest er tussen).

Maar je hebt meerdere elementen, en daaruit moet je kunnen kiezen. (zou met 3 aan/uit schakelaar kunnen, maar da's geen elegante oplossing). Daarvoor heb je de 5 standen schakelaar. Die ziet er onder de slagplaat heel ingewikkeld uit maar is niets anders dan een schakelaar waar 3 signaal draadjes in gaan en er komt er 1 uit.

Dan heb je nog een volumeknop, dat is niets anders dan een dimmer (denk ff aan een lampje).

De toonknoppen zijn ook dimmers die kleine dingetjes die eraan vast zitten zijn condensatoren, die zorgen ervoor dat de klank donkerder wordt als je ze dichtdraait.

Zou je een humbucker willen plaatsen dan verbind je (ik hanteer ff Seymour Duncan kleuren) rood met wit. Groene wordt de + en zwart de - (moet je ff testen, want het kan ook andersom zijn, hangt er vanaf hoe de rest in je gitaar zit.

Zie het als een zwart snoertje van de plus naar een lampje van het lampje vandaan komt een rood snoertje. Dat rooie snoertje verbind je met een wit snoertje dat aan een ander lampje zit. Dat tweede lampje heeft weer een groen snoertje dat naar de min van het batterijtje gaat. (de lampjes zitten dan "in serie" achter elkaar. Je humbucker is niets anders dan dit.

Je kan met een pushpull schakelaar (volume knop die je uit kan trekken) de rood/witte draad verbinding aan de massa schakelen. Hierdoor sluit je een van de twee delen in een humbucker uit, en dan heb je dus een single coil.

Als je het nog niet snapt, pak ff een batterijtje, een paar kleine stukkies snoer en twee lampjes. Dan wordt het echt allemaal duidelijk.

Nog ff een foto van een pushpull schakelaar: (zoals je kan zien een gewone potmeter met daaronder 6 contactpuntjes. Hier kan je allerlijk schakelingen mee maken door de knop uit te trekken en weer in te drukken. Het mooie is dat je geen extra gaten hoeft te maken in je slagplaat of body)

http://img119.imageshack.us/img119/5668/image001008gr.jpg



(geloof dat dit mijn langste post ooit is)

G.G.
20 april 2006, 15:11
Cool.

In het geval dat het vier draadjes heeft, word et wat moeilijker.
Thnx voor the hulp.

Heb het net ook al gezegt, maar ff een direct antwoord op je vraag. die twee andere draden soldeer je gewoon aan elkaar vast zodat de twee elementen aan elkaar verbonden zijn (achter elkaar ipv naast elkaar)

Darkchild
20 april 2006, 16:04
Juist, nou begint alles een beetje duidelijk te worden. De hele boel moet gewoon in serie geschakeld worden. De uitleg over die vier draadjes heeft ook heel wat duidelijk gemaakt.

Nou, introduceer je een concept waar ik al wel is eerder over gelezen heb. En 'et klinkt best interesant. De humbucker kunnen omschakelen naar een single coil zodat je beide geluiden kan toepassen. Je zei trouwens ook dat je geen extra gaten hoeft te maken om zo'n schakelaar te gebruiken, maar 'et ziet ernaar uit dat zo'n schakelaar in hetzelfde gat moet waar je volume en tone knoppen in zitten. En die zijn dus allemaal bezet door de volume en toonknoppen. Of is het de bedoeling dat ik een van de toon knoppen vervang met een pushpull schakelaar?

Waar heb jij trouwens je spullen gekocht?

Thnx for the help.


P.S.

Dat van die slagplaat maakt niks uit want ik moest toch al een andere hebben, wou me'n gitaar evve een andere look geven;)

Dirk W
20 april 2006, 16:21
Een push pull of pushpush schakelaar kan je ook gebruiken als volume/toon. Je vervangt dus een gewone potmeter (volume of toon knop) en vervangt hem met een pushpull schakelaar. Vervolgens sluit je de draadjes weer zo aan zoals ze bij de oude potmeter zaten.
Een push pull schakelaar is een potmeter EN een schakelaar in één.

Darkchild
20 april 2006, 16:47
Perfect, ik ga dit steeds leuker vinden:P

En als ik dan mijn humbucker ga aansluiten, moeten de twee aparte coils wel via de schakelaar geschakeld worden neem ik aan.

En dan denk ik dat er eentje in serie geschakeld moet worden, en de ander parallel. Dit, zodat als ik de schakelaar omhaal, er maar een coil word uitgeschakeld, en niet beiden.

Klopt dit?

G.G.
20 april 2006, 16:47
Zie uitleg van Dirk.

Wat je doet is dat je eerst de humbucker verbind met het schakelaargedeelte onder de pushpullpot, daarna een draad naar de 5 standenschakelaar, en van daar weer terug naar de pushpullpot, maar dan het potmetergedeelte (net als bij de volumepotmeter die nu al in je gitaar zit.

Ohja.. spullen heb ik bij Voxhumana gehaald ( www.voxhumana.nl ) die zitten in Vlaardingen, is wel te doen vanuit Waddinxveen, maar er zit toch ook een bouwer in Gouda als ik het goed heb, da;s toch dichterbij (als ik de kaart van NL goed voor de geest gehaald heb).

G.G.
20 april 2006, 16:55
Ik ben van plan om de drie witte single coils in mijn strat te gaan vervangen voor twee zwarte single coils en een humbucker. Hierbij ga ik dus ook de slagplaat vervangen zodat er een humbucker in past.



Na je hele topic gevolgt te hebben, lijkt mij het volgende het meest gunstig voor je:

Humbucker in singlecoil formaat (v.a. €45) Hoef je geen hout weg te frezen, je slagplaat niet aan te passen of een nieuwe slagplaat te kopen.

2 zwarte elementkapjes voor je witte enkelspoeltjes (€2)

1 pushpullpotmeter (€10)

Zo ben je voor nog geen 6 tientjes klaar.

G.G.
20 april 2006, 17:01
Perfect, ik ga dit steeds leuker vinden:P

En als ik dan mijn humbucker ga aansluiten, moeten de twee aparte coils wel via de schakelaar geschakeld worden neem ik aan.

En dan denk ik dat er eentje in serie geschakeld moet worden, en de ander parallel. Dit, zodat als ik de schakelaar omhaal, er maar een coil word uitgeschakeld, en niet beiden.

Klopt dit?

Ik zie net dat we allebij om 14:47 uur gepost hebben en langs elkaar heen praten.

Een humbucker (de twee delen ervan) staan OF in serie, OF paralel, en niet allebij tegelijk. Je kan wel schakelen tussen serie en paralel, maar dan heb je ook een pushpullpotmeter nodig.

Je kan én humbucker en singlecoil, én serie en paralel schakelen, maar dan heb je wel twee pushpull schakelaars nodig.

Aan de andere kant, er zitten 3 potmeters in je gitaar, die zou je in theorie allemaal kunnen vervangen door pushpull exemplaren. Maar of je echt zoveel standen zal gebruiken in de practijk...... ik denk het niet, maar het is wel leuk om inelkaar te knutselen.

Ik zou niet te moeilijk beginnen (gewoon single en hum met één pushpullpotmetertje), je kan het later altijd nog moeilijker maken wanthet is maar soldeertin, het is zo los en veranderd wanneer je dat zou willen.

Darkchild
20 april 2006, 17:18
Zit er ook een bouwer in Gouda? Ik freakin' hoop 'et, 'et zou alles een stuk makkelijker maken. Gouda is hier nog 20 minuten vandaan met de trein. Ik weet wel van drie winkels in Gouda, ik ben er al is eerder geweest. Maar ik weet verder niet of ze daar ook bouwen. Ik ga morgen wel evve kijken.

Die slagplaat moet ik sowieso vervangen want ik wil een andere kleur. Dat met die pushpull laat ik voorlopig wel evve zitten, ik vind 'et geluid van een humbucker toch veel vetter;)

Dat je die kapjes ook los kunt kopen, lol:P

G.G.
21 april 2006, 11:17
Nog ff over die pushpullschakelaar. Ik ben er vandaag mee aan de gang gegaan, dus heb een fotootje voor je gemaakt.

De groene draad is de signaaldraad van de humbucker, die gaat naar de volumepot.
De zwarte en de draad zonder mantel (schield) gaan naar de aarde op de behuizing.
De rooie en de witte draad gaan naar het midden van het schakelgedeelte van de pushpullpotmeter (voor de humbucker/singlecoilschakeling)

De blauwe draadjes die ik aangelegd heb zijn draadjes die de massa doorverbinden.

http://img84.imageshack.us/img84/3111/image001087in.jpg

Ik ga nog veel meer verbouwen aan dit stratje, als er animo voor is, wil ik wel foto's blijven maken en als ik tijd heb een uitgebruide beschrijving maken van al deze klusjes (stemmechanieken vervangen, floyd rose plaatsen, hals eenstukje kantelen. toplock plaatsen etc............

Ik weet niet of animo is voor een uitgebreide beschrijving, zo ja, dan hoor ik het wel, en open ik over een weekje of twee wel een nieuw onderwerp met een aantal posts achter elkaar (verschillende hoofdstukken (vanwege de beperking van het aantal foto's per post)).

Darkchild
21 april 2006, 11:35
Ja ja, komop maar op met die plaatjes. Dit is allemaal begonnen doordat ik mijn gitaar een andere look wou geven. Ik wou in principe de boel gaan omspuiten, was ik ook al mee begonnen. Toen bedacht ik ineens (ja toen pas) dat ik mischien de onderdelen die ik had gewoon in een andere kleur kon KOPEN.

En ziedaar, 'et kon. Vervolgens zag ik dus een andere type slagplaat waar een leuke humbucker in zou passen. En ik heb humbuckers altijd al vet vinden klinken, dus toen dacht ik van, laat ik maar is een beetje met me gitaar gaan klooien. Altijd leuk;)

Dus alle informatie die je heb te bieden hierover neem ik graag aan.

Ik hou de forum wel in de gaten voor je nieuwe post, greetz.


P.S.

Heb je die slagplaten bij "tonefactory.nl" al gezien? Lauwe sheeeiiiiiit:P:P

G.G.
21 april 2006, 12:22
P.S.

Heb je die slagplaten bij "tonefactory.nl" al gezien? Lauwe sheeeiiiiiit:P:P

Dan moet je hier eens kijken: www.guitarfetish.com helemaal afgemonteerd met elemeneten voor $40