PDA

View Full Version : Net een oude custom strat gekocht, maar welke is het? Help



G.G.
19 april 2006, 21:24
Zo nu heb ik ieders aandacht en heb geen woord gelogen in de titel. Zie foto's:

Maar ik kan op het internet niets vinden over deze strat. Het probleem is duidelijk: De merknaam was bedacht voor het internet tijdperk. Als je in een zoekmachine "stratocaster" "custom" etc intikt, dan krijg je 100.000 hits, en die verwijzen bijna allemaal naar Fender gitaren.

Een nieuwe fabrikant zal wel twee keer nadenken over een merknaam zoals "custom"

* Het betreft een body uit twee delen (het gekke is dat 1 deel smaller is dan het andere deel (lijmnaad zit naast de neckpocket ipv centraal in het midden)

* 3 laags slagplaat met een 3 standenschakelaar (dus helaas niet die fijne 2e en 4e stand maar daar is wel wat aan te doen met een nieuwe schakelaar)

* Hals is esdoorn met esdoorn toets, 21 fretten, 70-ties headstock met een groen paralmoer logo (lijkt wel ingelegd, maar dat zal wel niet zo zijn)

* Lompe kogelachtige imbus bij de halspen zoals je op de oude strats ziet.

* een een heleboel butsen en deuken door waarschijnlijk door zeer intensief spelen veroorzaakt zijn (en een hap uit het hout, waarschijnlijk door lompigheid) Nouja.... ik hoef hem in ieder geval niet te reliccen


Weet iemand waar ik info kan vinden over deze gitaar, want ik heb de afgelopen dagen al lopen zoeken om de aankoop voor te bereiden maar kan echt niets vinden (alleen dat hij misschien uit een fabriek komt uit japan waar vroeger ibanez gitaren gemaakt zijn).
http://img422.imageshack.us/img422/9247/image000915gz.jpg

http://img46.imageshack.us/img46/781/image000923qp.jpg

http://img148.imageshack.us/img148/957/image000945nd.jpg

http://img46.imageshack.us/img46/7599/image000951hq.jpg

wietse
19 april 2006, 22:13
custom was 1 van de vele merknamen die ibanez voerde in de 70er jaren, dat je hier duidelijk een lijn ziet is een goed teken want veel customs waren van multiplex, vooral de gitaren met een dekkende kleur.
dat logo is wel zeker ingelegd, heb nog nooit een custom gezien die dat niet heeft, driestanden schakelaar houden kan je net zo lekker prutsen en met tandenstokers de boel vastzetten zoals oa hendrix deed om die lekkere tussenstanden te krijgen :D.
dat de body uit ongelijke delen bestaat is niet vreemd deed men toen wel vaker, ik heb een gitaar die bijna uit 1 stuk is behalve een stukje van 5 cm bij de controls dat is er bij aangelijmd.
veel zal je er niet meer over te weten komen, of je moet je geluk al beproeven bij een vintage ibanez forum oid.

Franc
19 april 2006, 23:08
Mooi ding, je gaat hem toch niet slopen he?

Luke-wannabe
19 april 2006, 23:11
Dat lekkere tussenstandje? KOTS! Pure tone moet je hebben!
leuk ding :D

Noid
19 april 2006, 23:19
custom was 1 van de vele merknamen die ibanez voerde in de 70er jaren, ... dat de body uit ongelijke delen bestaat is niet vreemd deed men toen wel vaker, ... veel zal je er niet meer over te weten komen, of je moet je geluk al beproeven bij een vintage ibanez forum oid.

Wietse is me voor, ik sluit me volledig bij zijn verhaal aan.

Wizz
19 april 2006, 23:44
Leo Fender had bedacht dat het voor de constructie en dus voor de klank van het instrument beter zou zijn als er geen lijmnaden in het verlengde van de hals zouden zitten. Zodat de brug in hetzelfde blok als de hals geschroefd zou zijn. Pas in de CBS periode kwamen bodies uit twee stukken met de naad tussen de D en de G snaar. Bodies uit drie stukken -volgens de theorie dus ook met de betere klank- waren al eerder gebouwd.
Erg leuke gitaar, de Custom Strat. "De opvatting" is dat de elementen niet goed zouden klinken, mijn mening is dat ze na dertig jaar te gek klinken...

Wizz

G.G.
20 april 2006, 08:52
custom was 1 van de vele merknamen die ibanez voerde in de 70er jaren, dat je hier duidelijk een lijn ziet is een goed teken want veel customs waren van multiplex, vooral de gitaren met een dekkende kleur.
dat logo is wel zeker ingelegd, heb nog nooit een custom gezien die dat niet heeft, driestanden schakelaar houden kan je net zo lekker prutsen en met tandenstokers de boel vastzetten zoals oa hendrix deed om die lekkere tussenstanden te krijgen :D.
dat de body uit ongelijke delen bestaat is niet vreemd deed men toen wel vaker, ik heb een gitaar die bijna uit 1 stuk is behalve een stukje van 5 cm bij de controls dat is er bij aangelijmd.
veel zal je er niet meer over te weten komen, of je moet je geluk al beproeven bij een vintage ibanez forum oid.

Een Ibanez van tussen '70 en '80 dus.

Die multiplex gitaren moet je inderdaad voor uitkijken, maar ze zijn gemakkelijk te herkennen:
Als ze in een dekkende kleur gespoten zijn kan je de gelaagdheid van het hout soms in de tremelo ruimte zien of anders in de neckpocket.
Zie je aan de voor en achterzijde een mooie tekening maar betreft het een van de "burst" kleurstellingen dan kan je aan de achterkant vaak iets opvallends zien: Als de "bellycut" helemaal zwart meegespoten is, dan moet je uitkijken, kan fineer zijn. Aan de schuine kant voor, bij je rechter onderarm zie je die zwarte lak niet. De reden hiervoor is dat fineer gemakkelijk te buigen is zolang je het maar naar 1 kant buigt.

Voor deze gitaar heb ik ook best wel intensief moeten speuren op heel veel verkoopsites (toch vond ik hem wel gelukkig erg snel).

Prutsen met tandenstokers vind ik helemaal niets. Misschien heb ik wel een andere oplossing:

3 standen wordt:
Brug
Brug + hals
Hals

en dan een van de tonepots verbinden met het middelste element zodat ik die erbij kan draaien om toch de 2e en 4e stand te krijgen.

Kent iemand toevallig een vintage ibanez forum?


Mooi ding, je gaat hem toch niet slopen he?

Slopen was wel de bedoeling maar dit exemplaar speelt zooooooooo lekker en klinkt echt waanzinnig (ik denk dat alleen een echte Fender Stratocaster fanaat hem geblinddoekt er tussen uit kan pikken als je hem tussen een aantal echt oude fenders zet. Ik merk het verschil dus echt niet en zou hem verkiezen boven mening oldtimer stratocaster van Fender die ik in mijn handen heb gehad).

Slopen wordt dus een beetje zonde. Maar aan de andere kant heeft de originaliteit van een gitaar dus echt helemaal geen waarde voor me. Een gitaar moet zo zijn zoals je hem wilt hebben, en als ie zo niet de fabriek is uitgekomen, dan moet je hem zelf maar een beetje aanpassen.

(@ Wietse: volgende paar regels moet je maar niet lezen)

Ik weet alleen nog niet hoever ik daarin door ga draaien. Heb namelijk nog een Schaller floyd liggen en een toplock. Of is dat heiligschennis?

Ook zou ik de hals willen scalloppen (omdat mijn andere gitaren dat ook hebben en ik daar erg aan gewend ben)

Ook zou ik het blak aan de neckpocket willen aanpassen voor een betere toegankelijkheid van de hoogste frets.


Dat lekkere tussenstandje? KOTS! Pure tone moet je hebben!
leuk ding :D

Tussenstandje vind ik gewoon erg lekker klinken voor Hendrix/SRV achtige dingetjes.


Leo Fender had bedacht dat het voor de constructie en dus voor de klank van het instrument beter zou zijn als er geen lijmnaden in het verlengde van de hals zouden zitten. Zodat de brug in hetzelfde blok als de hals geschroefd zou zijn. Pas in de CBS periode kwamen bodies uit twee stukken met de naad tussen de D en de G snaar. Bodies uit drie stukken -volgens de theorie dus ook met de betere klank- waren al eerder gebouwd.
Erg leuke gitaar, de Custom Strat. "De opvatting" is dat de elementen niet goed zouden klinken, mijn mening is dat ze na dertig jaar te gek klinken...

Wizz

Leuke theorie achter de rare plek van de lijmnaad.

Elementen klinken inderdaad super. Echt zoals het hoort. Alleen het brug element is vervangen en deze klinkt aanzienlijk minder lekker. Heb het originele element meegekregen. Ga ik binnenkort maar eens uitproberen, en anders gooi ik misschien wel een Texas Special in de brug positie.

Wat er nog moet gebeuren aan dat ding is het volgende:

# iets maken waardoor ik de 2e en 4e stand van de elemanten heb.
# Andere stemmechanieken of eventueel een andere hals om te scalloppen.
# Tremelo armpje kopen (vorige eigenaar was hem kwijt) of een hele nieuwe tremelobrug (linkshandig á la SRV ??)
# Busjes voor mijn straplocks monteren.

Dus ik ben nog wel ff bezig

zoon van Piet
20 april 2006, 10:24
De schakelaars op veel japanse kopieen uit de 70's komen niet overeen met de amerikaanse maat. vervangende schakelaars passen meestal niet, dus probeer dat uit voor je een vervanger koopt. hetzelfde kan trouwens ook gelden voor de elementen, het is soms allemaal net iets kleiner bij de japanner..

G.G.
20 april 2006, 10:36
De schakelaars op veel japanse kopieen uit de 70's komen niet overeen met de amerikaanse maat. vervangende schakelaars passen meestal niet, dus probeer dat uit voor je een vervanger koopt. hetzelfde kan trouwens ook gelden voor de elementen, het is soms allemaal net iets kleiner bij de japanner..

Wat betreft de 3 standsschakelaar heb je helemaal gelijk, die is inderdaad kleiner. Heb gelijk ff de rest opgemeten met een schuifmaat. Elementen zijn exact dezelfde afmeting als in mijn andere strat.

Heb nog steeds niets kunnen vinden over dit merk. Wordt er helemaal gestoord van.

Weet wel dat er in de tremelo ruimte EHG 180857 geschreven staat. Gaat er bij iemand een lampje branden?

bert k
20 april 2006, 11:05
Hm, als je er niet om geeft dat hij helemaal origineel blijft zou ik gewoon een vijfstandenschakelaar monteren.
Zwaar hakken in die gitaar vind ik een beetje zonde. Ik zou alleen veranderingen aanbrengen die weer terug te draaien zijn. Is een Wilkinson tremolo niks? Die werken heel fijn, maar daar hoef je je body niet voor uit te graven.

G.G.
20 april 2006, 12:18
Zwaar hakken in die gitaar vind ik een beetje zonde. Ik zou alleen veranderingen aanbrengen die weer terug te draaien zijn. Is een Wilkinson tremolo niks? Die werken heel fijn, maar daar hoef je je body niet voor uit te graven.

Ach, voor wat ik ervoor betaalt heb (ongeveer wat je kwijt bent voor een tweedehands chinese squire van een jaar oud met butsen erin op marktplaats) vind ik hakken niet zo'n bezwaar. Het is tenslotte geen Fender Stratocaster uit '59 in mint conditie :)

Die wilkinsons ga ik wel ff naar kijken, maar die zijn meer waard dan deze hele gitaar.

G.G.
20 april 2006, 15:56
Net naar voxhumana geweest en wat spulletjes gehaald. Zal dus de gitaar toch redelijk moeten mishandelen om het er allemaal op en in te krijgen.

Railhumbucker in de brugpositie (want het element dat daar zat klonk aanzienlijk minder dan de andere twee elementen)
Pushpull voor humbucking / singlecoil

En dan het meest schokkende:

Schaller Floyd Rose Tremelo monteren
In de hals zagen/hakken/vijlen en een toplock monteren.

(EDIT: en de hele hals voorzien van scalloped ruimtes tussen de frets)

Sorry oude ibanez liehebbers, maardit gaat het dus worden.

G.G.
21 april 2006, 14:55
http://img131.imageshack.us/img131/3791/image001110qb.jpg

Volgende week de scallops en de toplock :rockon:

renier
21 april 2006, 19:53
Dat lekkere tussenstandje? KOTS! Pure tone moet je hebben!
leuk ding :D

barbaar..

ik heb nog wel ergens een ouwe videoband liggen over de historie van de stratocaster. ga die maar eens een keertje kijken..

G.G.
21 april 2006, 20:35
barbaar..

ik heb nog wel ergens een ouwe videoband liggen over de historie van de stratocaster. ga die maar eens een keertje kijken..

Huh......?