PDA

View Full Version : scales combineren



Slashem
19 april 2006, 21:42
hoij

ik had een vraag ivm het combineren van scales. Onlangs hebbik een video bekeken van joey tafolla, en daarin zegt hij dat hij de E blues scale, combineert met de C# minor blues.

Kan er iemand mij hierover meer uitleg geven hoe dit precies in elkaar zit?

grtz

Roy K.
20 april 2006, 02:38
Hm... 'k heb gisteren net die video ook binnen gekregen en weet dus ook waar je het over hebt, ik heb alleen het begin ff vlug gekeken en dit is waar die vid mee begint right?

Wat hij speelt is een E maj blues scale gecombineerd met een C# min blues scale. De gedachte er achter dat je over een E-chord de relative minor van E kan spelen, oftewel C# min. (bluesscale) maar ook de major bluesscale van E (en dus ook een combinatie van beide).


EDIT: Net nog even gekeken wat ie precies doet. Het lijkt niet zo spectaculair dat combineren, immers:

C# min. blues: C# E F# G G# B

E maj blues: E F# G G# B C#

Dezelfde noten dus, als je ze combineert heb je nog steeds dezelfde noten.

Het grappige is, is dat Joey voor het maken van de major blues scale de min. blues scale uit E als uitgangspunt neemt, en dan eenvoudig weg de third verhoogt. Niet de standaard major blues scale speelt ie dus. De min blues scale uit E is:

E G A Bb B D

De major blues die hij speelt is dus:

E G# A Bb B D

De ladders die hij combineert zijn dus:

C# min bl: C# E F# G G# B
E maj bl á la Joey: E G# A Bb B D

taylor
20 april 2006, 12:20
dat is gewoon basic pentatonische stuff .qua mogelijkheden dan een toepassing.

Roy K.
20 april 2006, 12:28
Wat bedoel je precies? De licks die hij speelt bevatten uiteindelijk de noten:

E F# G G# A Bb B C# D

9 notige licks, bijna het dubbele van een standaard pentatonische ladder. Basic pentatonisch stuff zou ik het niet noemen. Ik vind het in ieder geval een leuke benadering om chromatische licks te spelen.

taylor
20 april 2006, 12:35
het spelen van kleine na grote terts(of anders om) is niet basic?dat bestaat al eeuwen.

maar daarom niet minder leuk natuurlijk.

Roy K.
20 april 2006, 12:40
Ok, inderdaad.

taylor
20 april 2006, 12:54
je speelt in die ladder ook nog van (interval) 6 na 7 dat is buiten de basic stuff maar wordt ook veel gedaan hoor.

misschien niet in de zin dat je hem als ladder recht na boven een beneden speelt(dat kan hier het geval zijn maar ik ken die video niet)dan zou idd een beetje "nieuw" zijn,maar het wordt wel veel geslide van(grote) 6 na (kleine)7 in blues/jazz noemt maar op.

het is eigenlijk een variatie op de opgevulde pentatonisch min ladder,die ook wel een naam zou hebben maar ik heb niks met die namen
is dat niet wat ze octotonisch noemen?geen idee...

Roy K.
20 april 2006, 13:10
je speelt in die ladder ook nog van (interval) 6 na 7 dat is buiten de basic stuff maar wordt ook veel gedaan hoor.

Je bedoelt van 6 naar 7?

Vanuit E bezien is D natuurlijk een 7b, maar een 6 komt vanuit E bezien niet in het verhaal voor...

EDIT: My mistake, komt wel voor in de vorm van maj 6 (C#) :satisfie:



misschien niet in de zin dat je hem als ladder recht na boven een beneden speelt(dat kan hier het geval zijn maar ik ken die video niet)dan zou idd een beetje "nieuw" zijn,maar het wordt wel veel geslide van(grote) 6 na (kleine)7 in blues/jazz noemt maar op.

het is eigenlijk een variatie op de opgevulde pentatonisch min ladder,die ook wel een naam zou hebben maar ik heb niks met die namen
is dat niet wat ze octotonisch noemen?geen idee...
Nee hij speelt idd niet die ladder, maar licks die beide ladders combineren (stukje van die, stukje van die). Maar verder weet ik niet wat ie verder van plan is, ik heb alleen de eerste 5-6 minuten ofzo bekeken...

Slashem
20 april 2006, 17:26
maar alsik nu de pentatonische toonladder in a mineur combineer met de c major, in hetzelfde patroon dan krijgik , (het patroon waar de rootnoot A op de 5de fret van de E snaar) dan krijg je wel heel wat chromatic stuff, maar echt klinke doet het niet, zit ik nu juist of er helemaal naast? Zal in ieder geval eerst noggis probere van die twee scales die tafolla gebruikt te combinere!

grtz

Roy K.
20 april 2006, 17:31
maar alsik nu de pentatonische toonladder in a mineur combineer met de c major, in hetzelfde patroon dan krijgik , (het patroon waar de rootnoot A op de 5de fret van de E snaar) dan krijg je wel heel wat chromatic stuff, maar echt klinke doet het niet, zit ik nu juist of er helemaal naast? Zal in ieder geval eerst noggis probere van die twee scales die tafolla gebruikt te combinere!

grtz

De noten van A min. pentatonisch komen ook allemaal in C majeur voor, als je deze ladder combineert wordt de C majeur ladder dus niet uitgebreid. Maar volgens mij bedoel je iets anders?

Slashem
21 april 2006, 00:33
je hebt gelijk, eigelijk hebk gewoon de combinatie a min pentatonisch, met de a majeur pentatonisch gemaakt :) , my mistake.
mss heeft er nog iemand tips heeft om scales succesvol te combinere?

grtz

Roy K.
21 april 2006, 01:04
Om het makkelijk te houden, ik kan je in ieder geval de tip geven waarmee je dit topic zelf begon: Combineer op de wijze waarop Joey het doet in die video!!

In het geval van A min pentatonisch waar je mee bezig bent, zou je dus over een C-akkoord A min pentatonisch kunnen spelen. Dit kan je gaan combineren met de maj. blues scale van C. Je speelt bijna hetzelfde patroon dat je vanaf A speelt vanaf C (het min. pentabluespatroon), alleen de 2e noot (wat een minor 3rd is), de D#, verhoog je tot E (een major 3rd; de D# speel je dus niet). Op deze manier speel je dan een Cmaj blues scale (niet de traditionele manier) en je kunt daarmee A min. pentatonisch combineren.

taylor
21 april 2006, 11:24
de basis voor pentatonisch.

Amin-->zelfde noten als Cmaj (dat is anderhalve afstand veder)dus..
Dmin-->zelfde noten als Fmaj enz

veder is een trukje om het loopje te spelen waar het akkoord ligt.

je hebt 5 pentatonische loopjes of ladders ti's maar hoe je het wil zien.daar geld voor.

Mineur: vanaf E-snaar speel je loopje 2 en vanaf de A-snaar loopje 5.

majeur: vanaf E-snaar speel je loopje 3 en vanaf de A-snaar loopje 1.

dit geld zowel voor de normale als pentatonische ladders.