PDA

View Full Version : brug afstelling LES PAUL



hans hiemstra
19 april 2006, 21:42
hallo,

ik heb gisteren 2 nwe. seymour duncan elementen in mijn Les paul classic geplaatst (open coil) in mijn enthousisme heb ik echter niet gelet op de hoogte van de brug, deze is tijden het wisselen behoorlijk verdraaid. ik vraag me wat +/- de hoogte van de snaren moet zijn t.o.v. het brug element en het neck element. wie heeft info??

Orpheo
19 april 2006, 21:56
hallo,

ik heb gisteren 2 nwe. seymour duncan elementen in mijn Les paul classic geplaatst (open coil) in mijn enthousisme heb ik echter niet gelet op de hoogte van de brug, deze is tijden het wisselen behoorlijk verdraaid. ik vraag me wat +/- de hoogte van de snaren moet zijn t.o.v. het brug element en het neck element. wie heeft info??

de hoogte van brug zelf is bij mij aan de baskant iets minder dan 1 cm, gemeten vanaf t body tot de onderkant van die moer. de pups staan bij mij ZO hoog, dat als ik op de 22e fret speel, ze NET niet tegen de pup aankletteren. zo staat t bij al mn gitaren (en dan de polepieces NOG iets hoger).

heb je hier wat aan? succes! (en wel foto's posten he? :D)

Roque
19 april 2006, 22:29
hallo,

ik heb gisteren 2 nwe. seymour duncan elementen in mijn Les paul classic geplaatst (open coil) in mijn enthousisme heb ik echter niet gelet op de hoogte van de brug, deze is tijden het wisselen behoorlijk verdraaid. ik vraag me wat +/- de hoogte van de snaren moet zijn t.o.v. het brug element en het neck element. wie heeft info??

Welke Duncan's heb je erin, ik zit er ook aan te denken een setje te kopen voor in m'n les paul.

Orpheo
19 april 2006, 22:35
Welke Duncan's heb je erin, ik zit er ook aan te denken een setje te kopen voor in m'n les paul.

ik weet niet wat de ts heeft, maar ik raad aan de duncan custom of JB in brug, en pearly gates in hals. is mijn favo combi.

Noid
19 april 2006, 22:48
? de hoogte van de brug moet je niet relateren aan je elementen, maar aan de hoogte van de snaren op je toets. Je moet de brug dus eerst zo afstellen dat de action van de snaren prettig is (draai hiervoor de elementen lager dan de denkbeeldige lijn tussen de toets en de brug). Vervolgens de elementen zo afstellen dat ze in evenwicht zijn (allebei klinken ze even hard) en zo dicht mogelijk bij de snaren staan (hiervoor indrukken in de hoogste posities), met natuurlijk wel enige tussenruimte er nog tussen, zodat de snaar goed kan bewegen.

Gefeliciteerd trouwens met je SD's, veel plezier er mee.

vinni
19 april 2006, 23:45
Helemaal met Noid eens...

Let ook een beetje op de stringpull !

Vinni

Luke-wannabe
20 april 2006, 00:08
Check gewoon wat je lekker vind spelen en stel daarop de elementhoogte vast..

Agent_Smith
20 april 2006, 00:13
Klopt, de elementhoogte heeft niets te maken met de snaarhoogte.
Stel m eerst perfect af, daarna komen de pups wel. Hierbij geldt trouwens: te hoog is zeker niet goed. Door het magnetisch veld wordt de snaartrilling meteen dood getrokken. Weg sustain en vooral weg tone. Vaak opent de klank heel erg als de pups wat naar beneden worden geschroefd.

Orpheo
20 april 2006, 00:15
Klopt, de elementhoogte heeft niets te maken met de snaarhoogte.
Stel m eerst perfect af, daarna komen de pups wel. Hierbij geldt trouwens: te hoog is zeker niet goed. Door het magnetisch veld wordt de snaartrilling meteen dood getrokken. Weg sustain en vooral weg tone. Vaak opent de klank heel erg als de pups wat naar beneden worden geschroefd.

vaak wel. maar ik vind t lekker om mn pups hoog te hebben, pakken ze pinches beter op :P

1959SLP
20 april 2006, 08:49
Klopt, de elementhoogte heeft niets te maken met de snaarhoogte.
Stel m eerst perfect af, daarna komen de pups wel. Hierbij geldt trouwens: te hoog is zeker niet goed. Door het magnetisch veld wordt de snaartrilling meteen dood getrokken. Weg sustain en vooral weg tone. Vaak opent de klank heel erg als de pups wat naar beneden worden geschroefd.

Zeg maar gerust altijd. Als dat niet zo is dan zegt dat alleen maar wat over de kwaliteit van de pups.