PDA

View Full Version : gibson les paul junior



reitse
19 april 2006, 18:38
heej

misschien bestaat er al een topic over de gibson les paul junior maar ik kon er geen vinden...
maar ik heb laats in een muziekwinkel de gibson les paul junior getest en wat is dat een mooie plank zeg en hij speelt ook zo lekker.
maar ik vroeg me af wie heeft hem of heeft er ervaring mee zijn er negatieve punten erover of positieve?

Dirk W
19 april 2006, 18:44
Ik wou net gaan zeiken, toen zag ik dat je het over de gibson lp junior had :D. Ben persoonlijk meer fan van de epiphone omdat bij de gibson men ook nog eens geld vraagt voor de charme van de eenvoud en zuinigheid. Dit maakt hem vervolgens weer duur. Beetje flauw.

reitse
19 april 2006, 19:01
Ik heb een Epiphone Les Paul Junior, en echt, hij is heel goed!

bestaan er ook lp junior van epiphone dat wist ik nog niet bedankt

zoon van Piet
19 april 2006, 19:25
Ik heb er een (Gibson, 1987)en kan uit de grond van mn hart zeggen dat het ding charme heeft. Het is simpel en biedt geen geluidsmogelijkheden (behalve de goeie) maar het rockt als de neten.
Ik ben behoorlijk stratofiel en de overstap van (fender)strat naar LPstandard (tokai met Duncans)geeft me wel eens problemen tijdens optredens, eigenlijk moet ik alle amp- en pedaalinstellingen veranderen. Maar overstappen naar de Gibson LP Junior is probleemloos. De dynamiek van de P90 komt veel meer overeen met die van de fender.
Soms wil het een beetje schel worden met dat ene element bij de brug, maar daar kan het toneknopje wonderen doen.
De Junior heeft bovendien in tegenstelling tot de special een erg stevige halsverbinding, want dat loopt echt een eind in de body door.

reitse
19 april 2006, 19:55
ok tnx :hippie: :chicken:

timbo
19 april 2006, 19:59
ik vind de junior's best lelijk.
geef mij deze maar:

http://www.getthatsound.com/General%20Assets/Images/59-Les-Paul-Sunburst.jpg

zoon van Piet
19 april 2006, 21:18
Ja, precies zoeen heb ik dus - maar dan met Tokai op de kop. En die is beter dan de precies zoeen met gibson op de kop die ik eerder had. Maar als je je strat uitplugt en zo'n standard inplugt, klinkt alles zompig en zwaar...
maar niet met de Junior, die er op dezelfde instelling lekker uitknalt. Hij is ook betre hoorbaar in het totaalgeluid van de band, zonder dat ik mn amp ( nog) verder open moet zetten...

Bovendien weegt een junior stukken minder en is hij -mits DC- veel beter bespeelbaar op de hoge frets.

En ik weet niet of ik hier te ver ga in mn veronderstelling, maar mijn junior is ook nog eens nooit gebroken. Misschien ligt het aan mij, maar al mijn andere LP's - en J45, trouwens- hebben dus wel ooit het kopje lettrelijk laten hangen. want het blijven gibsons: een keer vallen en ze zijn kapot. En vreemd genoeg is dat met de junior dus niet het geval. toeval?

bram123
19 april 2006, 21:29
uhh wat betreft de kop lijkt me dat idd toeval, ik geloof niet dat er verschil zit tussen een standard neck en de junior neck.

Orpheo
19 april 2006, 21:29
De Junior heeft bovendien in tegenstelling tot de special een erg stevige halsverbinding, want dat loopt echt een eind in de body door.

oh werkelijk.... lijkt me een broodje aap, maar ok. gibson heeft zelden of nooit neckthru gedaan.

BLOK182
19 april 2006, 21:35
Met een stuk de body in hoeft het nog niet neck-trough the zijn:-) De customshop LP's hebben de nek ook iets dieper gezet, long tenon!

Orpheo
19 april 2006, 21:40
Met een stuk de body in hoeft het nog niet neck-trough the zijn:-) De customshop LP's hebben de nek ook iets dieper gezet, long tenon!
das waar. maar t maakt geen bal uit hoor, die 3 cm extra.... en daarnaast, zo diep is t ook weer niet. ziehier:

http://www.guitarfix.com/fixed6.htm

BLOK182
19 april 2006, 21:51
Qua stevigheid boeit het absoluut gezien niezo veel (je bent toch een redelijk lompe mongool wil je "zomaar" de nek van je LP trekken), maar ik merkte het wel terug in de sustain. Toch is dit weer gitaar-afhankelijk. Zowiezo is een LP standard en een LP junior een beetje appels met peren vergelijken!

Orpheo
19 april 2006, 21:56
Qua stevigheid boeit het absoluut gezien niezo veel (je bent toch een redelijk lompe mongool wil je "zomaar" de nek van je LP trekken), maar ik merkte het wel terug in de sustain. Toch is dit weer gitaar-afhankelijk. Zowiezo is een LP standard en een LP junior een beetje appels met peren vergelijken!

dat laatste ben ik met je eens. maar de relatie tussen sustain en necktennon vind ik heel erg twijfelachtig. mijn eigen custom heeft zo'n mega sustain, en ik denken, long neck tennon. haal de nekpup eraf. gewone neklas!!

ik denk dat je dat in je eigen custom ook wel hebt gemerkt! :D

necktennon zegt niet zo heel veel vind ik.

Firebird
19 april 2006, 23:49
Ik heb zelf ook een Epi LP Junior (uit '98), nog eentje met een P-90. Ding klinkt echt waanzinnig... lekker licht, goed bespeelbaar en gewoon een rechttoe, rechtaan sound.

Heb wel weer gezien dat Epiphone weer LP Junior's met een P-90 gaat uitbrengen (of dat inmiddels al doet); de '57 Reissue LP Junior. Zag al wel enkele verschillen tussen de nieuwe en de oude Juniors:

1. Oude heeft een B/W/B slagplaatje, nieuwe is gewoon helemaal zwart.
2. Nieuwe heeft van die geel/koper-kleurige knopjes ipv de zwarte van de oude.
3. Bij de nieuwe staat er Epiphone 'Les Paul model', bij de oude is dat Epiphone 'Junior model'.
4. En volgens mij heeft de nieuwe Epiphone een gelijmde hals.

Al met al wel erg gaaf.

fullorder
20 april 2006, 01:11
heb laatst een keer op een orginele uit de jaren 50 gespeeld. echt wat je noemt een 'plank' ;)
geniaal, staat zeker op mijn verlanglijstje.

zoon van Piet
20 april 2006, 08:53
Ik bedoelde met mijn hals/bodyverbinding-verhaal niet te zeggen dat mijn gitaar op dat punt minder makkelijk zou breken. Nooit geprobeerd, namelijk.En hij is zeker niet necktrhu. Maar de hals van de junior zit zeker - en zichtbaar- beter vast dan die van de special, met zn kortere verbinding. Bij die laatste kan je de hals tijdens het spelen gewoon wiebelen, met alle intonatiegevolgen vandien. De junior zit gewoon rotsvast.

Pete townsend gebruikte dat overigens (op zn SG's) als special effect, dus elk nadeel hep ze voordeel.

En ik ben het wel eens met de stelling dat de standard en de junior volkomen verschillende gitaren zijn. De Junior is veel meer een SG.

aart steekelenburg
20 april 2006, 09:44
ik wl wel zo'n sg junior hebben.. een van de meest sexy gitaren ooit.. alleen zo duur...

reitse
20 april 2006, 18:04
jah die sijn ook wel vet maar ik vind de lp junior mooier :)

ieme
20 april 2006, 18:08
ik heb een uit 57 geweldig ding!

reitse
20 april 2006, 18:53
duss...kortom de meeste vinden het een perfecte gitaar?

Harry
20 april 2006, 23:04
ik heb ze altijd erg leuk gevonden, en het verbaast me dat ze ineens weer in de mode zijn.

Funkblaster
20 april 2006, 23:26
ik wl wel zo'n sg junior hebben.. een van de meest sexy gitaren ooit.. alleen zo duur...

had je collega gitarist geen oude SG?

bogner
20 april 2006, 23:29
emgs er in .. jaha dat kan ! zonder te frezen nog wel..

Funkblaster
20 april 2006, 23:45
een emg in een junior......:(

aart steekelenburg
21 april 2006, 08:24
had je collega gitarist geen oude SG?
inderdaad... maar das net niet het model wat ik bedoel.. die van hem heeft een mii humbucker erin zitten.. ik wil natuurlijk gewoon zo'n oude scheurende p90;)

aart steekelenburg
21 april 2006, 08:26
emgs er in .. jaha dat kan ! zonder te frezen nog wel..
damn...
das nou zonde.. ik bedoel al flikker je een emg in een vloerdeel en wikkel je er snaren om heen dan klinkt dat ding nog steeds hetzelfde..

Firebird
21 april 2006, 15:36
Das idd zonde zeg... meteen charme van die gitaar weg...

Voor de liefhebbers een plaatje van de nieuwe Epiphone '57 Reissue LP Junior:
http://www.thomann.de/thoiw7_artikel-192884.html

En dus inderdaad met een gelijmde hals, maar een P-100 ipv een P-90.

Orpheo
21 april 2006, 16:04
Das idd zonde zeg... meteen charme van die gitaar weg...

Voor de liefhebbers een plaatje van de nieuwe Epiphone '57 Reissue LP Junior:
http://www.thomann.de/thoiw7_artikel-192884.html

En dus inderdaad met een gelijmde hals, maar een P-100 ipv een P-90.

beter dat t een p100 is! die is humcanceling.

Agent_Smith
21 april 2006, 16:29
beter dat t een p100 is! die is humcanceling.
`
Nee, juist niet. P100 sucks en p90 rulez.

Franc
21 april 2006, 19:08
Och...

http://store.guitarfetish.com/p90pickups.html

Ik zou hem er niet om laten liggen.

Sterker nog, ik moet echt zo'n ding hebben ZEER binnenkort.

Volgens mij komt ie pas Oktober uit toch?

reitse
22 april 2006, 10:00
maar se sijn ook wel duur vin ik

Franc
22 april 2006, 11:10
239 euro DUUR??

Als het een beetje hout is, neem ik er gelijk 2 denk ik :D

Squier4ever
22 april 2006, 11:21
Damn dit maakt me weer aant Gassen

Treeb
22 april 2006, 11:34
maar se sijn ook wel duur vin ik

Ben jij toevallig diegene die de teksten van de grote boze wolf in de donald duck bedacht?

tmcm
22 april 2006, 12:26
heej

misschien bestaat er al een topic over de gibson les paul junior maar ik kon er geen vinden...
maar ik heb laats in een muziekwinkel de gibson les paul junior getest en wat is dat een mooie plank zeg en hij speelt ook zo lekker.
maar ik vroeg me af wie heeft hem of heeft er ervaring mee zijn er negatieve punten erover of positieve?

... ja, ik heb een Gibby junior (2001) Als je er eentje in een winkel gezien hebt zal dat Sacksioni zijn? Daar hang er nog eentje. Dingen zijn al een paar jaar uit de produktie en ik heb nog net de laatste kunnen oppikken bij de importeur, zag de bui al hangen (in 87 was ik net te laat en om nog eens 20 jaar te wachten...) De serie van 87 heeft geen stoptail en da's toch wel typisch junior maar daarentegen heeft de 2000 serie niet de goeie kleur.
Afijn. Negatief moet dan zijn dat het met de stoptail altijd kwakkelen is geweest kwa intonatie, de nitro lak die al verweert in de catalogus en natuurlijk z'n one trick pony geluid. Maar wat een trick! Een P90 op een blok mahonie, it doesn't come much better. Hij is licht als een veertje, sustained van hier tot Tokyo en terug en heeft een buldozer geluid dat heerlijk opcleaned met de volumeknop. Vergeet je flauwekul pedaaltjes, stop um rechtstreeks in een AC-15 of een deluxe en hop... it eats goldtops for breakfast and a skunk for lunch...

reitse
22 april 2006, 16:40
239 euro DUUR??

Als het een beetje hout is, neem ik er gelijk 2 denk ik :D

ik heb het over die van gibson, die van gibson heb ik voor 3000 euro gezien en dat vind ik duur
maar is die van epiphone maar 239 euro?

Orpheo
22 april 2006, 17:04
ik heb het over die van gibson, die van gibson heb ik voor 3000 euro gezien en dat vind ik duur
maar is die van epiphone maar 239 euro?

3000 euro voor de junior? lijkt me niet. zelfs de R8 is niet zoveel.

Orpheo
22 april 2006, 17:19
Mijn Epiphone Junior kostte maar 159 euro. Maar dat is zonder P90's, en daar schijnen heel wat mensen nogal wat waarde aan te hechten.

en die van jou heeft een geschroefde nek, en de nieuwe een verlijmde.

Bram+
22 april 2006, 17:46
Dat scheelt.

Dirk W
22 april 2006, 17:54
Als ik het zo hoor en zie vind ik het niet echt een reisseu. Het woord klinkt ook al duur dus misschien kunnen ze er meer geld door vragen. Het lijkt me niet dat je iets als een geschroefde nek of een ander pickup "even over het hoofd ziet"

Franc
22 april 2006, 20:22
Als ik het zo hoor en zie vind ik het niet echt een reisseu. Het woord klinkt ook al duur dus misschien kunnen ze er meer geld door vragen. Het lijkt me niet dat je iets als een geschroefde nek of een ander pickup "even over het hoofd ziet"

:???: Wat bedoel je nou precies?

Orpheo
22 april 2006, 20:28
Als ik het zo hoor en zie vind ik het niet echt een reisseu. Het woord klinkt ook al duur dus misschien kunnen ze er meer geld door vragen. Het lijkt me niet dat je iets als een geschroefde nek of een ander pickup "even over het hoofd ziet"

ik denk dat je de epi van jorien verwart met die nieuwe reissue....

reitse
23 april 2006, 11:58
3000 euro voor de junior? lijkt me niet. zelfs de R8 is niet zoveel.

www.themusiczoo.com daar stond/staat een van 3000 dacht ik

reitse
23 april 2006, 12:02
je hebt gelijk ze zijn iets van 1500 ofso.
maar hoe duur zijn ze van epiphone, en waar kan je die van epiphone kopen ?

tmcm
23 april 2006, 12:15
www.themusiczoo.com daar stond/staat een van 3000 dacht ik

Juniors customshops zijn rond de 2500 euro, het productiemodel dat rond de 1000 euro kostte is al een paar jaar uit de produktie, er was ook een produktie customshop model van 1800 euro (hoe verzin je het) dat meer een limited serie was voor een duitse importeur. Nou begrijp ik dat er te weinig juniors verkocht werden -einde produktie dus- maar precies dezelfde gitaar wordt daarom nu als customshop 1500 euro duurder door Gibson geproduceerd, dan kan het weer wel (the wonders of marketing...)
Maar zoals Evan Johns tegen mij zei: those Epi juniors are great, give them a buff and drop a Fralin and you're roarin'.. maar goed, Evan weet zelfs een goed geluid te halen uit een strijkplank...

Epi & Gibby juniors:
http://www.somethingabout.net/lespauljunior/gmi.html

terrasbeest
23 april 2006, 12:17
3000 euro voor de junior? lijkt me niet. zelfs de R8 is niet zoveel.

2200-2500 bij Musicstore. P-90's klinken idd, geen pedaaltjes bij nodig.

Franc
23 april 2006, 12:56
je hebt gelijk ze zijn iets van 1500 ofso.
maar hoe duur zijn ze van epiphone, en waar kan je die van epiphone kopen ?

Zoals ik al zei: 239 bij Thomann, maar ze komen pas October dit jaar uit, je schijnt wel te kunnen bestellen al.

reitse
23 april 2006, 13:07
ok bedankt alvast :)

Franc
23 april 2006, 13:16
Nou niet allemaal als idioten op die Epi's af he, ik wil er ook 1 :D

reitse
23 april 2006, 20:20
hahahahahaha