PDA

View Full Version : Fase-draaier



Agent_Smith
19 april 2006, 15:09
Aangezien ik theoretisch op dit gebied niet al te sterk ben, heb ik een vraag voor de ware techneuten onder ons:
In verreweg de meeste (misschien wel 99%) van de buizen eindtrappen zie ik als fasedraaier een volledige dubbeltriode (ecc8x) gebruikt worden. Marshall, Fender, LC etc. Dus beide helften van de buis.
Kijk ik naar het schema van enkele Orange versterkers, dan zie ik dat men daar slecht 1 helft van de dubbeltriode gebruikt als fasedraaier, ongeacht het aantal eindpitten (2 of 4). In dit geval zou je een triode besparen (een helft van bijv ecc83).
Wat zijn hier de voor- en nadelen van? Is het 1 beter dan het ander?

bluegate
19 april 2006, 15:25
Het is mogelijk om een fasedraaier te maken met 1 triode.
De ingang en uitgang van een triode zijn 180 graden gedraaid.
Dus als je de triode opzet zodat deze niet versterkt heb je
aan de ingang je signaal voor de ene helft van de eindbuizen
en aan de uitgang de andere helft voor de eindbuizen.

Verschil en waarom...? hopelijk meer info van andere posters.

Negative K3 fan
19 april 2006, 17:30
haha, damn heb ik eergisteren de computer geformatteerd, alles gebackupt behalve mn favorieten (kom ik net achter), had daar een geweldige link in staan die alle verschillende soorten fase draaiers uitlegt, voor-/nadelen etc... even kijken of ik die nog ergens terug kan vinden

Agent_Smith
21 april 2006, 12:50
Hmm, niemand verder?

Negative K3 fan
21 april 2006, 12:56
er is ergens een website met een artikeltje dat het allemaal heeel mooi uitlegt, zoek eens op het ax84 forum ofzo, daar heb ik hem volgens mij gevonden

master99
11 mei 2006, 23:29
Zo'n fasedraaier die 2 triodes uit een ECC83 gebruikt, versterkt het signaal. Een fasedraaier op basis van een enkele trido uit een ECC83 heeft een versterking kleiner dan 1; m.a.w. hij verzwakt het signaal.

Agent_Smith
12 mei 2006, 08:08
Zo'n fasedraaier die 2 triodes uit een ECC83 gebruikt, versterkt het signaal. Een fasedraaier op basis van een enkele trido uit een ECC83 heeft een versterking kleiner dan 1; m.a.w. hij verzwakt het signaal.

Okee, ja klinkt idd logisch. Thanx!