PDA

View Full Version : zelfbouw valvestate



prima-nocte
19 april 2006, 11:48
Hi

ik zie hier constant mensen amps bouwen, maar dan steeds buizenamps..
nu ben ik zelf geen fan van buizenamps (sue me ;) )
en ik wou eigenlijk zelf een keer een valvestate bouwen.
Ik speel zelf over de valvestate 8100 met volle tevredenheid en ik vroeg me af of daar ook kits voor te koop zijn om zelf zoiets te bouwen.
Ik snap dat die versterkers niet duur zijn om kant en klaar te kopen.. gaat me meer om de leuk..

dus weet iemand of die kits bestaan en waar ik die zou kunnen kopen?

thanks

Negative K3 fan
19 april 2006, 12:44
ahaha lijp :D ik kan je niet helpen maar ik wens je alvast veel succes...

volgens mij zwerven er wel wat valvestate schema's rond op het internet

SimonS
19 april 2006, 12:49
Check dit. (http://www.schematicheaven.com/marshall.htm). succes, zijn nogal grote schema's.

prima-nocte
19 april 2006, 13:09
thanks voor de link :)

those are pretty damn big :| ... zal ze eens op m'n gemak (lees: onder de baas z'n tijd ;) )

maar geen complete pakketen dus? eigenlijk niet bijzonder veel zin om alle onderdelen te gaan sprokkelen.. /me lazy bastard

Geronimo
19 april 2006, 13:37
thanks voor de link :)

those are pretty damn big :| ... zal ze eens op m'n gemak (lees: onder de baas z'n tijd ;) )

maar geen complete pakketen dus? eigenlijk niet bijzonder veel zin om alle onderdelen te gaan sprokkelen.. /me lazy bastard

Volgens mij bestaan die niet nee. Maar succes ermee, het zal een hels karwei zijn denk ik.

prima-nocte
19 april 2006, 13:59
ik heb geduld ;)

heb een paar jaar geleden een mosfet versterker gemaakt (is nou de huidige zangversterker :) )
maar wil weer een nieuw iets proberen.. het mag wel even duren :) .. maar het liefst dus wel een pakket.. geen zin om al die losse spullen bij elkaar te zoeken..

bert k
19 april 2006, 15:18
. Maar succes ermee, het zal een hels karwei zijn denk ik.
Waarom zou het hels zijn? Je gebruikt transistors ipv buizen, maar voor de rest is het gewoon een kwestie van in elkaar solderen. Echt veel ingewikkelder dan een buizenversterker kan ik me niet voorstellen.

Negative K3 fan
19 april 2006, 17:22
Waarom zou het hels zijn? Je gebruikt transistors ipv buizen, maar voor de rest is het gewoon een kwestie van in elkaar solderen. Echt veel ingewikkelder dan een buizenversterker kan ik me niet voorstellen.
heb je die schema's al bekeken? minstens 4 keer zoveel onderdelen als de gemiddelde buizen amp...

Franc
19 april 2006, 19:09
Met lagere spanningen en minder kans op oscillaties en weet ik veel wat.

Gewoon een stapel onderdeln kopen en gaan. Geen moeilijk verkrijgbare trafo's, eigenlijk is het veel simpeler.

chocorookie
19 april 2006, 19:44
Ik zou wel eerst eens gaan interesseren voor het maken van PCB's.

Kan handig zijn om eerst het meeste op print te zetten.

Zelfs je Pots kunnen op print, marshall doet dit tegenwoordig volgens mij ook.

Ook het dissiperen van de warmte zou ik eens gaan bestuderen. Deze mos-fet's-/ Op-amps worden wel eens lekker warm---------> koeling + lucht(inhoud v/d box).

Verder let op, je outputs worden volgens mij zwevend aangeboden (en ik kan me ook vreselijk vergissen hoor!)
Het werkt hier iedergeval anders dan een Output trafo.

Lekker voordeel: onderdelen zijn niet zo duur, op de op-amps na......

Alleen dat warme, zwevende, volle sound:), tja, je weet nu mijn voorkeur:

Een rondborstige blondine met twee enorme speakers!!!!!!!!!!!!!!!!!


Lol:)

Choc

prima-nocte
19 april 2006, 20:46
Alleen dat warme, zwevende, volle sound, tja, je weet nu mijn voorkeur:

Een rondborstige blondine met twee enorme speakers!!!!!!!!!!!!!!!!!


ik heb er liever 1 waarvan ik op aan kan en niet elke keer als ik haar aanzet maar moet bidden op m'n knietjes dat de buizen het onderweg niet begeven hebben ;)
en 1 waar een strak geluid uitkomt in plaats van de "he! wie heeft er een wollen deken in m'n blondine gepropt?" ;)
en geen gedoe met aanpassingen (bias etc)
aan is aan.. en altijd hetzelfde geluid.

(ik ben meer van de strakke directe aanslag.. stil is stil.. etc) -> metal :) niks zonder distortion ;)


edit:


Ook het dissiperen van de warmte zou ik eens gaan bestuderen. Deze mos-fet's-/ Op-amps worden wel eens lekker warm---------> koeling + lucht(inhoud v/d box).

nee buizen zijn lekker cool :P

just kidding.. thanks voor de reacties

bert k
19 april 2006, 21:02
heb je die schema's al bekeken? minstens 4 keer zoveel onderdelen als de gemiddelde buizen amp...
Ah, jij bedoelde via die link. Ik sprak meer in het algemeen. Maar je hebt gelijk, het is heel wat, als ik zo kijk. Wel voor de gevorderde bouwer.

Dat verhaal van de warmteontwikkeling is wel serieus te nemen, hoor. Als ik het goed begrijp moet het met transistors in één keer goed, anders zet ie 'poef' en komt er rook.

prima-nocte
20 april 2006, 09:57
Dat verhaal van de warmteontwikkeling is wel serieus te nemen, hoor. Als ik het goed begrijp moet het met transistors in één keer goed, anders zet ie 'poef' en komt er rook.


Weet ik :)
Heeft me een aantal mosfets gekost ;) .. gewoon alles op heatsinks plakken met warmte geleidende pasta en alles moet goed gaan..
ik denk dat ik ga beginnen met de 8008 ... ziet er goed te doen uit... nou eerst onderdelen sprokkelen..

SimonS
20 april 2006, 10:11
hey, hoe ga je de printplaat layout maken?

prima-nocte
20 april 2006, 13:00
ligt eraan.. voor m'n vorige versterker had ik een adresje waar ik het vrij goedkoop kon laten maken.. maar is alweer aantal jaartjes geleden.. moet ik ff zoeken of ik die nog terug kan vinden..
anders een blanco en zelf banen trekken.. maar liever niet zeg maar ;)