PDA

View Full Version : Top voor Thinline Tele



ruezzz
19 april 2006, 09:20
Ik zoek een top voor een Thinline Tele.
Waar (in Nederland) haal ik zoiets vandaan?
Wat zou een geschikte houtsoort zijn. De onderkant is van Essen.
Het hoeft geen AAA+ geval te zijn, liever niet zelfs. Een heel bescheiden tekening/vlam is voldoende.

Wat betreft de dikte van de body, zou het klanktechnisch positief zijn deze dikker te maken dan een een reguliere Tele? De extra dikte heb ik nu nog, om dat het Essen gedeelte nog iets van 4,3 cm is. (tel daar de top bij op...)

Mattia
19 april 2006, 11:43
Qua klank maakt het weinig uit, denk ik zo, of het nou 3mm dikker is dan een standaard tele of niet. Qua gewicht moet je het zelf weten, en denk ook goed na voor je grootse veranderingen maakt; het leuke aan een Tele is juist dat 'ie dan in standard tele hoezen en koffers past. Teveel geknoei, en da's niet meer het geval.

Qua bescheiden tekening heb ik zelf helaas niets, wellicht binnenkort wel weer wat quilt maple topjes, moet zelf nog even kijken. De Amsterdamsche fijnhouthandel heeft tegenwordig flink meer gitaarbouw hout (geselecteerd) liggen, waaronder bescheiden gevlamde esdoorn tops, padoek, en nog wat andere opties voor niet al te veel (maar meer dan ik er meestal voor zou willen betalen).

Noid
19 april 2006, 21:39
Begrijp ik het goed dat je van een bestaande body door het frezen van gaten en het erop plakken van een topje een thinline wil maken? Met dat idee loop ik zelf ook al een tijdje. Maar als je dat doet dan moet je beseffen dat de neckpocket dieper komt te liggen. Als de neckpocket dieper ligt terwijl de brug op het bovenblad zit krijg je denk ik een eiersnijder action. Je kunt dat weer opvangen door de neckpocket met een stukje van het bovenblad op te hogen, maar als je dat doet krijg je weer zo'n dik blok bij de hiel van de nek bij de body. Ik zou hier trouwens wel voor kiezen en dan de hiel flink afvlakken.

ruezzz
22 april 2006, 11:40
Nee, ik heb gewoon een stuk essen waar ik de telecaster-vorm al uitgezaagd heb. Neckpocket zit er nog niet in. Wil er bij nader inzien toch een thinline van maken.