PDA

View Full Version : makkelijker kunnen we het niet maken



no 1 hops
19 april 2006, 07:10
onze nederlandse overheden zijn altijd moeilijk geweest in uitleggen wat ze nu eigenlijk doen.
dus op douane.nl gekeken wat de kosten zijn als je iets uit het buitenland laat komen.
als simpel mens moet je dat allemaal maar snappen, ik dus niet.
wil dus pickups bestellen uit amerika.
wat moet ik extra rekenen voor de douane?
of wat komt er anders nog bij?

zjanke
19 april 2006, 07:38
Boven 22 euro wordt er belasting (BTW) en douanerechten (IR) berekend. Er wordt (voor gitaaronderdelen) 3.2% IR berekend over de aankoopwaarde en transportkosten en 19% BTW over aankoopwaarde (indien transportkosten niet apart staan vermeld worden deze meegenomen in de aankoopwaarde!)


Indien het totaal te innen bedrag minder is dan 10 euro wordt er niet tot inning overgegaan, wat inhoudt dat je (meestal) tot ongeveer 50 euro aankoop+transport niets hoort van de douane.
Verder wordt er door de transportbedrijven ook een bedrag een administratiekosten in rekening gebracht als er een inklaring moet plaatsvinden.

Wat voor elementen wil je gaan kopen?

Kaboemba
19 april 2006, 08:40
En anders bel je ze gewoon ff en dan krijg je keurig en goed antwoord.
Maar idd het uitzoeken op internet is een hel.

no 1 hops
19 april 2006, 14:57
Boven 22 euro wordt er belasting (BTW) en douanerechten (IR) berekend. Er wordt (voor gitaaronderdelen) 3.2% IR berekend over de aankoopwaarde en transportkosten en 19% BTW over aankoopwaarde (indien transportkosten niet apart staan vermeld worden deze meegenomen in de aankoopwaarde!)


Indien het totaal te innen bedrag minder is dan 10 euro wordt er niet tot inning overgegaan, wat inhoudt dat je (meestal) tot ongeveer 50 euro aankoop+transport niets hoort van de douane.
Verder wordt er door de transportbedrijven ook een bedrag een administratiekosten in rekening gebracht als er een inklaring moet plaatsvinden.

Wat voor elementen wil je gaan kopen?de bedoeling is een stel of evt wat meer bill lawrence te bestellen.
op zich tussen de 40 en 60 $ per stuk echt niet verkeerd en voor max 6 stuks rekenen ze 28$ verzenden.
heb wel eens van de truc gehoord op op het pakket ' gift' te zetten, zou dan om kado gaan, maar in hoevere dat klopt weet ik niet.

zjanke
20 april 2006, 23:14
Dat klopt dus niet. Anders werden er toch alleen maar "giften" ingevoerd :chicken: Iedereen heeft wel een neef van een tante die weer een hond van de buurman kent die zeker denkt te weten dat ie iemand kent waar het wel zo werkt etc. maar het klopt dus echt niet. (ik heb het idee dat dit niet de eerste en de laatste keer is dat ik dit hier ga neerzetten :) )

Ik heb ook elementen binnen gehad waar ik geen BTW en IR over heb betaald, dat is gewoon geluk hebben. Je moet het incalculeren en vaak ben je dan nog goedkoper uit dan dat je die dingen hier koopt.

Voor de douane zijn omschrijvingen als "spare part", "warranty item", "gift" en "sample" juist triggers om op te letten. Die jongens zijn echt niet dom en ze halen er veeeeeel meer uit dan je denkt. Maar om jouw tientje "besparing" te bestraffen zijn ze een veelvoud aan kosten kwijt en laten ze het dus vaak gewoon lopen. Als je heel regelmatig partijen invoert (10 setjes tegelijk en dan wekelijks ofzo) ga je vanzelf opvallen en dan wordt de handel vaker gecontroleerd. Net na 9-11 was er een 100% controle op de USA en ging dus echt alles open wat vanuit en naar de USA verstuurd werd. Die extra kosten moesten betaald worden en toen werden ook de kleine dingen veel vaker wel aangeslagen.